Minkä ikäisenä sinua saa alkaa kutsumaan mummoksi? Esimerkiksi bussissa lapselle sanotaan että annappa mummon mennä siitä ensin
Kommentit (78)
Suomen kielessä on hyvä ja kaikinpuolin neutraali sana "hän", jolla voi viitata muihin ihmisiin. Ei tarvita mitään tätejä, setiä, mummoja, pappoja, henkilöitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhu tuollaisessa tilanteessa mummosta, vaan esimerkiksi rouvasta tai vähän tökerömmin tädistä.
Puhutko oikeasti lapselle herroista ja rouvista? Tuu nyt sieltä 2000-luvulle 🙄
Kyllä meillä teini-ikäisetkin (ilman käskemättä) puhuttelevat rouvaksi ja samoin teen vanhempana lapselleni esim. naapurin rouva.
Käytätkö oikeasti tuota ilmaisua sen naapurin kuullen? Tyyliin "Väistäpä, Veeti, että naapurin rouva pääsee ohitse"
Olen mies ja ensimmäisen kerran kuulin itseäni nimitettävän sedäksi joskus 90-luvulla parikymppisenä jonkun lapsen äidin sanomana. Muutama vuosi sitten tässä neljissäkymmenissä ollessani joku lapsi käytti jo nykyaikaista nimitystä aikuinen.
Itsellä ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka ihan heti
M46
Mun kaveri oli vahingossa täditellyt lapselleen jotain miestä. Miehellä oli ollut huppu päässä ja kaveri oli tajunnut virheensä kun mies oli yllättyneenä vilkaissut häntä. Oli kuulemma vähän hävettänyt.
En ymmärrä ollenkaan, miksi Suomessa mummotellaan vieraita ihmisiä, olkoon "mummoteltavien" ikä mikä tahansa.
Vanhempi rouva/-herra, herra/ rouva , iäkkäämpi väki, sanoja, jotka ovat täälläpäin maailmaa käytössä edelleen ja hyvä niin.
Heti kun naisella näkyy ryppyjä sallin häntä mummuksi kutsuttavan.
Eikö voisi sanoa 40v henkilöstä, "Antaa sen vanhemman tätimäisen henkilön mennä ohi"?
Loukkaannun jos teet noin rohkean olettaman sukupuolestani. Olenhan setämies.
M39
Nuorin tuntemani mummo = isoäiti oli 32-vuotias. Ja isomummo jotain viisikymppisenä, kun ensimmäinen lapsenlapsikin lisääntyi aika nuorena.
Se on sitten eri asia, missä iässä vieraat ihmiset saavat mummotella, eli ehkä 70-vuotiaana.
Vaikka heti, en loukkaannu. Olen kohta viisikymppinen ja mulla itselläni on vielä pienehköjä lapsia (tarha- ja eskari-ikäinen) mutta tiedotan että voisin iän puolesta olla mummo. Se on minulle suorastaan arvostettu kunniasana eikä mikään loukkaus niinkuin monelle näyttää olevan. Mummot on upeita!
vastaisin kiitos kakara ja aikuinen
Minua on lapset kutsuneet "tätiksi" jo yläasteikäisestä alkaen. Nyt olen 34 v ja viimeksi lauantaina pikkupoika (tuntematon) kutsui minua tätiksi. :D
Lapsenlapsettomuus on joillekin todella kipeä ja raskas elämäntilanne, joten ehkä se joka kuvailee vanhempaa naista mummoksi voisi miettiä käyttääkö mummo-sanaa ollenkaan. Kun ei saa puhua lapsista lapsettomille, niin haloo, tämä sama koskee myös monia mummoiksi haavelevia.
Eihän kukaan sano nuoremmista naisista, että päästetään tuo äiti tuosta ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka heti, en loukkaannu. Olen kohta viisikymppinen ja mulla itselläni on vielä pienehköjä lapsia (tarha- ja eskari-ikäinen) mutta tiedotan että voisin iän puolesta olla mummo. Se on minulle suorastaan arvostettu kunniasana eikä mikään loukkaus niinkuin monelle näyttää olevan. Mummot on upeita!
Sinulle kunniasana, o.k , mutta muutenhan se ei todellakaan ole mikään kunniasana. Mummot ja ukot voivat olla "upeita", mutta monien mielestä täysin turhia, kun määrätty ikä on saavutettu. Kuuluvat lähinnä "poistettaviksi" ... hyödyttöminä jne. jne
Vierailija kirjoitti:
Minua on lapset kutsuneet "tätiksi" jo yläasteikäisestä alkaen. Nyt olen 34 v ja viimeksi lauantaina pikkupoika (tuntematon) kutsui minua tätiksi. :D
Tädiksi 🙄
Mummoksi saa sanoa vain lapsenlapset. Muuten puhutaan tädistä/rouvasta.
M32
Minä olen 58-vuotias, en pidä lapsista, eikä minulla siis niitä ole. Jos minua mummotellaan, kerron sekä mummottelijalle että hänen alaikäiselle seuralaiselleen, mitkä nimitykset ovat soveliaita.
"Rouva" on sovelias sana. "Täti" on aika hölmö, mutta sen verran vakiintunut, ettei sitä tarvitse pitää ainakaan tahallisena tölväyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhu tuollaisessa tilanteessa mummosta, vaan esimerkiksi rouvasta tai vähän tökerömmin tädistä.
Puhutko oikeasti lapselle herroista ja rouvista? Tuu nyt sieltä 2000-luvulle 🙄
Kyllä meillä teini-ikäisetkin (ilman käskemättä) puhuttelevat rouvaksi ja samoin teen vanhempana lapselleni esim. naapurin rouva.
Käytätkö oikeasti tuota ilmaisua sen naapurin kuullen? Tyyliin "Väistäpä, Veeti, että naapurin rouva pääsee ohitse"
"Naapurin rouva" ja "naapurinrouva" eivät ole sama juttu.