Minkä ikäisenä sinua saa alkaa kutsumaan mummoksi? Esimerkiksi bussissa lapselle sanotaan että annappa mummon mennä siitä ensin
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhu tuollaisessa tilanteessa mummosta, vaan esimerkiksi rouvasta tai vähän tökerömmin tädistä.
Puhutko oikeasti lapselle herroista ja rouvista? Tuu nyt sieltä 2000-luvulle 🙄
Minä ainakin puhun rouvasta silloin kun kyseessä on selvästi iäkkäämpi naisihminen. Vanhukseksiko häntä pitäisi mielestäsi kutsua? Toki voin sanoa rouva myös tyylikkäästä nuoremmasta, +50 v naisihmisestä. Rouva osoittaa mielestäni tietynlaista kunnioitusta tai miksi sitä nyt sitten pitäisi sanoa. Teitittelyn myös sujuvasti ja automaattisesti vieraita eläkeikäisiä henkilöitä, sukupuolesta riippumatta. Tädittelemisestä en pidä, yleensä nuoremmista puhun hän-sanalla, tyyliin annapa hänen mennä ensin.
Siinä noin 56-vuotiaana tuntemattomat pikkulapset alkoivat kutsumaan mummoksi. Ainut lapseni on 19-v. , enkä omaa lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään vierasta ihmistä ei tarvitse mummotella tai vaaritella. Kansainvälisesti hyväksytty tapa on puhua lapselle vieraista aikuisista täteinä ja setinä.
Kolmekymppisenä täti!
Kyllä kolmekymppinen on pienelle lapselle täti, eikä mikään tyttö. Vai mummotellako pitäisi?
Miksi ei voi kutsua naiseksi tai aikuiseksi?
Kuulostaisi hölmöltä sanoa ihmistä aikuiseksi. Ehkä jos on useampi, voisin ajatella sanovani aikuiset, en yksittäisestä ihmisestä. Naiseksi nyt ei ainakaan saa sanoa, hänhän voi identifioida itsensä mieheksi.
Ei kukaan täysipäinen puhuttele vieraita ihmisiä mummoiksi. Ei, vaikka ikää olisi 90v.
En mummottele enkä tädittele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään vierasta ihmistä ei tarvitse mummotella tai vaaritella. Kansainvälisesti hyväksytty tapa on puhua lapselle vieraista aikuisista täteinä ja setinä.
Kolmekymppisenä täti!
Niin? Minä olin täti jo 15-vuotiaana. Ihan biologisesti.
Itse äänestäisin sanan aikuinen puolesta, "päästätkö sen aikuisen ensin?". Ei oleteta kenenkään ikää eikä sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
En mummottele enkä tädittele ketään.
Tädittely on ok. Se on iätön sana.
Vierailija kirjoitti:
Itse äänestäisin sanan aikuinen puolesta, "päästätkö sen aikuisen ensin?". Ei oleteta kenenkään ikää eikä sukupuolta.
Kyllä tuossa oletetaan ikä. Aikuinen on yli 18v.
Hyviin tapoihin lapsen ei kuulu mummotella minkään ikäisiä naisia, ellei ole kyse isoäidistå, se opetetaan koti. Samoin ukitella tai vaaritella.
Tuntematon nainen on lapselle täti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää käyttää noin kömpelö ilmaisua, kun voi sanoa "päästäisitkö hänet ensin".
Ei ole mitään tarvetta mummotella ketään tai ylipäänsä käyttää jotain määritelmiä lapselle puhuessa. Voi sanoa vain, että päästätkö hänet siitä ensin.
Joo, ei mummotella vieraita eikä tuttujakaan, jos eivät ole teidän omia mummojanne. Täti on hyvä, jos rouvaa ei halua käyttää. - Tai sitten voi sanoa yleisesti, että päästetään toiset ensin/ mennään toisten jälkeen. Suomen kieli on rikasta.
Olisihan se hieman erikoista sanoa ketään mummoksi tuossa yhteydessä. Itse en tosin loukkaantuisi vaan huvittuisin. Olen reilut viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä täti!
Niin? Minä olin täti jo 15-vuotiaana. Ihan biologisesti.
Olen 20 vuotta vanhempi kuin nuorin siskoni. Hän olisi voinut vaikka syntyä tätinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä täti!
Tätihän voit olla vaikka kuin nuorena..
Totta, yksi sukulainen oli jo vauvana sellainen.
Nelkyt on perinteinen mummoikä.