Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatustuki, ei vahvistettua sopimusta???

Vierailija
19.03.2023 |

Eli, lasten isä ei suostu lastenvalvojalle. Maksaako kela elatustukea kun ei ole vahvistettua sopimusta minkä mukaisesti isä jättää maksamatta? Isä ei siis maksa mitään elatusta lapsilleen. Onko ainoa tie hakea asiaan oikeudesta päätös?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erossa erotaan lasten äidistä eikä lapsista. Isyys ja huoltovelvollisuus säilyy erosta huolimatta. Vastuu lapsista molemmilla vanhemmalla.

Vierailija
42/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys oikeusaputoimistoon. Näin minä tein, sieltä sain asian vireille ja juuri noin, että lapset haastavat isän ja kuluja ei siitä synny. Oikeusavustaja otyi yhteyttä isään ja sanoi että hän hoitaa asian eli itse ei tarvinnut enää exän kanssa säätää eikä tarvinnut mennä mihinkään oikeudenkäyntiin yms. Meni joku 4kk ja postissa tuli tuo oikeudenpäätös ja pääsin hakemaan rahat Kelalta. Ei kannata turhaa vääntää tai yrittää saada isää valvojalle.

Olet varmasti ylpeästi kelapummi?

Noinhan pitää toimiakin. Se on pummi, joka kieltäytyy huolehtimasta lapsistaan.

Lasteni isä lopetti noin vain elatuksen maksamisen. Kolme kuukautta odottelin ja sitten hain kelasta, kun oli lastenvalvojalla vahvistettu sopimus. Kela maksoi enemmän kuin isä, kun olin suostunut kohtuullistamaan isän maksua. Sitäkään ei sitten halunnut maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesserkku erosi lapsen äidistä kun lapsi oli 2-3-vuotias eikö maksanut elareita kunnes lapsen ollessa 12-vuotias alkoi äiti niitä vaatia ja siitä tulikin iso lasku serkulleni. Miettikää itse, jos teille tulisi vuosien ajalta elarit maksettavaksi.

Vierailija
44/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun miesserkku erosi lapsen äidistä kun lapsi oli 2-3-vuotias eikö maksanut elareita kunnes lapsen ollessa 12-vuotias alkoi äiti niitä vaatia ja siitä tulikin iso lasku serkulleni. Miettikää itse, jos teille tulisi vuosien ajalta elarit maksettavaksi.

Ei niitä noin vain voi takautuvasti vaatia jälkikäteen. Täytyy olla elatussopimusta ja jos ei etävanhempi maksa niin kela maksaa.

45/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ei niitä noin vain voi takautuvasti vaatia jälkikäteen. Täytyy olla elatussopimusta ja jos ei etävanhempi maksa niin kela maksaa.

Kyllä heillä oli ihan oikea elatussopimus, mutta serkkuni kysyi lapsen äidiltä, että onko hänen pakko maksaa elareita, kun he olivat aikoinaan sopineet suullisesti, että serkkuni ei tarvitse osallistua lapsen elätykseen mitenkään, jolloin lapsen äiti oli vastannut, että ei tarvitse maksaa. Sitten lapsen äidillä oli kai rahat loppuneet, kun hän alkoi vaatia elareita.

Vierailija
46/46 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenreista. Taidan ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon. Kerran vielä keskutelen isän kanssa asiasta. Sit riitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi