Lääkärin tulee osata tunnistaa peppuangiina ja aivokalvontulehdus
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi siirtyä sellaiseen ohjeistukseen, että kuumeiselle määrätään varmuuden vuoksi mieto antibioottikuuri.
Tuohon jos mennään, niin kohta oikeasti todettuunkaan tarpeeseen määrätyt antibiootit eivät enää tehoa.
Lapsella oli harvinainen ärhäkkä tulehdus. Olen nähnyt kuinka aikuinen on hoidosta huolimatta meinannut kuolla sellaiseen. Kukaan ei tiedä olisiko nopeasti aloitettu antibiootti auttanut. Jokatapauksessa on todella surullista, että lapsi kuoli.
Minä kun syyttelin itseäni, kun aiemmin talvella ennen tätä tapausta raahasin lapsen lääkäriin ja otatin streptokokkinäytteen.
Lapsi oli harvinaisen sairas ja olin lukenut ulkomaisesta mediasta, että monessa maassa on ollut lasten kuolemia streptokokkiin. Lääkäri arveli, että kyseessä joko jokin virus tai streptokokki ja otettiin nielunäyte.
Ei ollut streptokokki, mutta ehkä parempi olla vähän hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli harvinainen ärhäkkä tulehdus. Olen nähnyt kuinka aikuinen on hoidosta huolimatta meinannut kuolla sellaiseen. Kukaan ei tiedä olisiko nopeasti aloitettu antibiootti auttanut. Jokatapauksessa on todella surullista, että lapsi kuoli.
Silloin, kun lapsi oli lääkärissä peppuangiinan takia, ei ollut vielä ärhäkkä.
Jos hän olisi silloin saanut antibioottikuurin, olisi ollut hyvät mahdollisuudet selvitä. Pikatesti punoittavalta alueelta olisi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on tosi vaikeita asioita. Meidän pojalla joka ikinen kerta tulee kova pääkipu, kun kuume nousee. Näin menty jo 10 vuotta. Mutta joskus kova pääkipu + kuume voisikin olla oire jostain vakavasta, josta pitäisi lähteä heti hoitoon. Elämään kuuluu valitettavasti arvaamattomuutta ja lääkärikään tuskin voi ottaa kaikkia testejä joka potilaasta vain varmuuden vuoksi.
(Ja lapsi parka tässä uutisen tilanteessa, olen tosi surullinen hänen puolestaan.)
Eli ette ole edes koskaan hakeutuneet lääkäriin, vaikka lapsella on ollut kuumetta päänsäryn yhteydessä jo 10 vuoden ajan? EIhän sitä tosiaan heti hoitoon lähdetä, jos myöhemminkään, ja elämä on arvaamatonta, eikä kaikkia testejä voida kuitenkaan ottaa. Olen tosi surullinen lapsesi puolesta.
Noh, eipä kyllä tämän takia olla käyty lääkärissä, muista syistä kylläkin. Ai niin, lapsi myös usein oksentaa kuumeen noustessa. Oma äitini on ollut koko ikänsä samanlainen. Onneksi he ovat harvoin kipeinä.
Sen antibioottikuurin perässähän terveyskeskuslääkärille mennään, kun on "pitkittynyt flunssa". Aikaa varatessa ilmoitetaan, että viikkoja kestänyt, lääkärille kerrotaan, että 2-3 päivää sitten alkoi.
Veriokoe on kaikista tärkein, verestä näkee kaikki.
Mutta se maksaa paljon jos tutkitaan muutakin kuin kolesterolia, hemoglobiinia tai maksa-arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Sen antibioottikuurin perässähän terveyskeskuslääkärille mennään, kun on "pitkittynyt flunssa". Aikaa varatessa ilmoitetaan, että viikkoja kestänyt, lääkärille kerrotaan, että 2-3 päivää sitten alkoi.
Tuskin kukaan haluaa ensisijaisesti antibioottikuuria vaan selitystä vaivoilleen
Vulvovaginiitti, erite emättimestä, kutina ja punoitus oli tytölläni a streptokokin aiheuttama. Vasta yksityinen lastenlääkäri tunnisti ja otatutti näyttteen, näyte oli toisaan vasta seuraavana päivänä valmis ja a strep, ab kuurilla meni ohitte....
Nykyään ja ennenkin on ollut se ongelma että mitään testejä ei oteta diagnoosin tueksi, jos ei vanhempi vaatimalla vaadi. Erona viidentoista vuoden takaiseen, jolloin esikoiseni oli pieni, antibiootteja määrättiin vähän liiankin herkästi.
Käytin 3v lääkärissä kun kuume oli jatkunut 5pvää ja oli todella väsähtänyt. Lääkäri kuunteli keuhkot ym havannoi ja tuli tulokseen ettei mitään hätää. Onneksi vaadin pika crp, joka olikin 180 ja saatiin antibiootti. Mutta jos en olisi vaatinut, niin miten olisi käynyt....
Enkä ole mikään antibioottien puolesta puhuja, mutta testien kyllä miksei niitä voi ottaa? Niillä helposti ja luotettavsti voisi todeta onko antibiootille tarvetta vai ei. Onko tämä säästökysymys vai mikä?
Veikkaanpa, että jatkossa kyseinen lääkäri ottaa aina näytteen peräaukon ihottumasta lapsella. Sen verran kovat oppirahat tuli maksettua.
Lääkärin todella tulisi tunnistaa tällaiset mediassa nyt esillä olleet oireet ja sairaudet ihmisellä. Valitettavaa vaan on, että nykyisin ei hoitoa saa jos ei sitä vaadi nyrkillä pöytään hakaten. Harva sairas jaksaa. Mutta aloitus oli ajattelematon ja rumasti kirjoitettu. En halua ajatella miltä tämän uhrin vanhemmista tuntuisi luka tällaista ? Ylläpito ?
Ei munkaan lääkäri tunnistanut pyrstöyskää (pieruva ja pieruva varren kanssa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun lapsi oli lääkärissä peppuangiinan takia, ei ollut vielä ärhäkkä.
Jos hän olisi silloin saanut antibioottikuurin, olisi ollut hyvät mahdollisuudet selvitä. Pikatesti punoittavalta alueelta olisi riittänyt.
No miksi pikatestiä ei otettu?
Joskus vanhoissa ohjeissa on järkeä, kuten 3 päivän kuumeen jälkeen on hyvä tarkistuttaa mikä on jos oireet ei laantuneet. Meillä monesti mennytt 4 tai jopa 5 päivään.
Joskyus on antibioottia vaativa, joskus ei.
Jos ei ihan kuoleman kourissa, tai aivan selviä oireita esim. streptokokista, voi odottaa muutaman päivän.
Suurin ongelma tapauksessa oli etävastaanotto. Jos lääkäri olisi nähnyt lapsen kasvotusten, kokenut lääkäri olisi osannut toimittaa lapsen ambulanssilla sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni lapsi on kuollut ja täällä ilkeillään.
Aloitus oli järjetön ja ilmaan heitetty ajatus ilman mitään linkkiä. Ihmisiä kuolee joka hiton hetki.
Et sinäkään hirveästi seuraa mediaa Suomessa. Molemmat aloituksessa mainitut liittyy tapauksiin, joista uutisoitu hiljattain, ja hoitoon hakeutunut lapsi ei ole saanut apua, vaan lähetetty kotiin ja kuollut.
Toisinaan lääkärit ovat vähän liian innokkaita antamaan ensimmäisen luultavan diagnoosin joka tulee mieleen. Varsinkin lasten kanssa pitäisi olla tosi tarkka ja mielummin tutkia liikaa kuin liian vähän. Tämä tapaus oli todella traaginen. Kipeää tekee ajatella vanhempia jotka menettivät lapsen ihan yht'äkkiä. Voimia heille suruun joka tulee heitä seuraamaan koko loppu elämän.
Vierailija kirjoitti:
Bakteeriviljelyn valmistuminen kestää vähintään vuorokauden. Ei jokaisessa flunsassa voida ottaa kattavia tutkimuksia kaikkien sankkereiden varalta.
Ei kestä.
Minulla testattiin kun osasin itse epäillä. Aikaa meni ehkä 30 min. Oli joku pumpulitikku.
Kyllä minua jännitti tulos, kun menin 1 vrk aikana tartunnasta, eikä mitään tunnetta ja vaivoja.
Onneksi oli korona aika ja naamari päällä. Lääkäri kyllä näki tunteeni ja lohdutti että tämä ei ole vakavaan.
Tipat tulivat silmiin, kun pelkäsin että en saa lääkettä.
( isäni kuoli aivokalvontulehdukseen vuosia sitten.
Jossa lääkärillä on ollut aikaa kuunnella, ja siinä on ollut mukava keskustella ja kertoilla muistakin asioista. Sitten on määrätty liuta "tärkeitä" verikokeita, koska yksityisen puolen lääkäri on velvoitettu määräämään laboratorio- ja rtg -tutkimuksia tietty määrä palkkansa eteen. Sitten on määrätty vielä loppujen lopuksi aivan tarpeeton antibioottikuuri ja moitittu vanhemmille, kun julkisella puolella sellaista ei määrätty. Lopputulos: yksityiselle mennään toistekin, ja raha puhuu.