Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin viimeksi työelämässä, tienasin noin kolme tonnia kuussa. Seuraavassa koulutustani suunnilleen vastaavassa työpaikassa tienaisin vielä vähän enemmän. Kuvitteleeko joku ettei se kelpaisi minulle? Ilman yhtäkään ylityötuntia viiden päivän työviikolla kolmisen tonnia kuussa.
Alan työpaikkoja ei vain ole kuten ennen, koska osastoja on yhdistetty ja työntekijöitä vähennetty.
Eihän se idea olekaan, että loputtomiin haetaan oman alan töitä. Ammattisuoja kestää vain muutaman kuukauden ja sen jälkeen haetaan muita töitä. Tämä on iso ongelma Suomessa että joillakin on hullu luulo, että olisi oikeutettu vain yhden itse päättämänsä alan hommiin. Kuulostaa jopa töiden välttelyltä kun ei suostuta hakemaan muita töitä. Täytyy suuntautua sinne missä niitä töitä on eikä roikkua jossain mielikuvassa!
Eihän kukaan ole oikeutettu mihinkään töihin. Mutta kun on vieläkin vaikeampi saada töitä, jotka eivät vastaa omaa koulutusta. Yritä vaikka itse akateemisena hakea jotain siivojan tai tarjoilijan töitä.
Itse olen akateeminen ja sain postinjakajan työ. Musta tuntuu että tuo on vähän urbaani legenda, ettei korkeakoulutettu saa duunaritöitä. CV:stähän voi hakiessa jättää vaikka pois sen korkeakoulun ja parhaat duunit jos ne nyt oikeasti haittaa työnantajan silmissä.
Ei se akateemisuus itsessään estä töitä saamasta, vaan se, että jos nelikymppisellä akateemisella työnhakijalla ei ole päivääkään kokemusta siivousalalta tai tarjoilijana, niin 99,9% todennäköisyydellä hän ei noita töitä enää keski-ikäisenä aloittelijana saakaan, kun kerran on liuta muita hakijoita, joilla ON kokemusta. Parikymppisenä olisi varmaan voinut vielä saadakin.
Minä olen kyllä akateemisena hakenut kaikenlaisia duunaritöitä. En ole saanut edes kutsua haastatteluun. 10 vuotta sitten kun viimeksi hain töitä oli vähän eri kokemus. Sain kutsuja haastatteluihin esim. myyjäksi, en kuitenkaan saanut kyseisiä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
Ok, mutta millä rahalla tuo tehtäisiin? Et ole varmaan niin tietämätön, ettetkö tajuaisi, että uo tulee paljon kalliimmaksi.
Miksi se tulisi paljon kalliimmaksi? Jos siis työttömälle maksettava rahasumma on sama molemmissa vaihtoehdoissa.
Olet varmaan fiksuna ihmisenä laskenut, paljonko tuo tekee, kun se olisi palkkaa ja siitä maksettaisiin ne kuuluisat sivukulut ja tulisi vakuutusmaksut, lomakertymät ja kaikki.
Eihän se kalliimmaksi tule jonkin kaavan mukaan. Mutta siitähän seuraa se että valtiolta ja kunnilta joudutaan vähentämään työntekijöitä samassa mittakaavassa koska kuka silloin palkkaisi kallista ihmistä tekemään töitä kun saa halvemmalla työttömän. No mitä näistä entisistä valtion ja kuntien työntekijöistä tulee jos heitä ei enää tarvita? Työttömiä ehkä? No palkataanko heidät takaisin työttömyyskorvauksella?
-eri
Missä kohtaa on sanottu, että työttömän saisi halvemmalla? Sama tuntipalkka molemmille maksettaisiin. Työttömälle olisi vaan vähemmän työtunteja tarjolla.
Ja mitä luulet sen vaikuttavan työsuhteessa olevien työtunteihin? Vai lisääntyykö työ jostain tyhjästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
Ok, mutta millä rahalla tuo tehtäisiin? Et ole varmaan niin tietämätön, ettetkö tajuaisi, että uo tulee paljon kalliimmaksi.
Miksi se tulisi paljon kalliimmaksi? Jos siis työttömälle maksettava rahasumma on sama molemmissa vaihtoehdoissa.
Olet varmaan fiksuna ihmisenä laskenut, paljonko tuo tekee, kun se olisi palkkaa ja siitä maksettaisiin ne kuuluisat sivukulut ja tulisi vakuutusmaksut, lomakertymät ja kaikki.
Sivukulut ovat maksimissaan 30% palkasta. Eli muutama satanen per työllistetty työtön ja kuukausi. Tuo summa voitaisiin säästää jopa pelkästään siitä, että työkkäri-, sossu- ja kelabyrokratia sekä erilaiset aktivointitoimet loppuisivat.
Kiva. Laitatko sen laskelman, paljonko työnantajan pitää olla valmis maksamaan bruttona (työnantajan sivukulut mukaan lukien), jotta tyntekijä saa tuon nettopalkan. Aika monen pitää tuohon päälle sitten tietenkin saada vielä edelleen toimeentulotuki ja asumistuki.
Ja työpaikoillahan on aikaa ja halua opastaa kymmenittäin uusia osa-aikaisia.
Alle tonnin se maksaisi. Sitä paitsi sivukuluista voidaan karsia. Mm. työterveydenhuolto ei ole tarpeen, koska aivan samalla lailla voi mennä tavalliselle terveyskeskusvastaanotolle.
Niin ja opastaminen nyt ei ole mikään ongelma, koska työpanos tuottaa enemmän kuin mitä ovat opastamisen kulut.
Suomessa on valtavasti tekosyitä, että miksi ihmisiä ei muka kannata työllistää ja että miksi on vaan parempi makuuttaa heitä kotona. Samaan aikaan on kuitenkin valtavasti tekemätöntä työtä.
Opastaminen on hyvin monella työpaikalla ongelma jo nyt. Ja auta armias, jos sinne työnnettäisiin vielä jotain työttömänä olleita osa-aikaisiin töihin. Sitä vanhojen työntekijöiden marinaa ja ylimielisyyttä ei kyllä kestäisi kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi idea joka 100% varmasti lisäisi korkeakoulutettujen työllisyyttä: Mahdollistettaisiin työttömyystuella (tai muulla etuudella) toisen korkeakoulututkinnon suorittaminen, jollekin työllistävämmälle alalle. Nythän korkeakoulutetut harvoin hakeutuvat uudelleen kouluun koska tukikuukaudet on kulutettu jo ekaan tutkintoon ja ei pystytä itse kustantamaan uusia opintoja. Akateemiset tai amkin käyneet olisivat monesti aika innokkaita opiskelemaan jos se vain olisi mahdollista.
Korkeakoulutukset harvoin työllistävät kovin hyvin. Parempi olisi kouluttaa nämä työttömät humanistit ja muut lähihoitajiksi.
Näihin ammattiopisto-tason koulutuksiin on jo helppo väylä päästä te-toimiston/kelan tukemana. 2 vuoden koulutuksiin saa tuet helposti. Mutta ongelma on siinä että moni akateeminen ei suosta kouluttautumaan matalamman tason hommiin - he menevät kouluun vaan jos pääsevät uutta akateemista tai ainakin amk-tasoista hommaa opiskelemaan.
On kaksinaismoralistista, että rahapolitiikan tavoitteena on ylläpitää tiettyä työttömyysastetta, jotta työvoimakustannukset eivät nousisi liian korkeiksi, mutta samalla työttömiä syyllistetään siitä, että ovat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
On kaksinaismoralistista, että rahapolitiikan tavoitteena on ylläpitää tiettyä työttömyysastetta, jotta työvoimakustannukset eivät nousisi liian korkeiksi, mutta samalla työttömiä syyllistetään siitä, että ovat työttömiä.
Juurikin näin. Syyllistetään samaan aikaan kun yritetään pitää työttömyyden taso sopivana kapitalismin sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Sehän ON JO vastikkeellista. Huomaa kyllä, millaiset tyypit äänestävät kokoomusta. Ylimieliset idi ootit, jotka päästelevät ylläolevan kaltaisia aivopieruja vaivautumatta ottamaan asioista selvää.
Moni äänestää kokoomusta ja kuvittelevat olevansa menestyjiä sen vuoksi. Entinen työnantajani eräiden vaalien alla kehui tehneensä jonkun vaalikoneen ja aina tuli persuehdokkaita. Sanoi että pitää kuitenkin äänestää kokoomusta kun on yrittäjä 😆.
Kuinkahan moni kokoomuksen kansanedustaja on näitä koulunsa rimaa hipoen ylittäneitä joilla perusmatematiikka oli todistuksessa aikoinaan 4 tai 5 ja asteikolla 4-10 entisvanhaan.
Kyllä näistä työttömyyskeskusteluista aina huomaa miten pieni ÄO niillä on. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Kokoomus kertoi, että työllä ei tarvitse tulla toimeen.
Olen itse menneisyydessäni ollut hetken työttömänä ja minulle tarjottiin muutaman tunnin kk:ssa vievää työtä.
Olin ilolla ottamassa tuota työtä vastaan, mutta. Byrokratia: Sain siis ansiosidonnaista. Jos olisin ottanut vastaan työn, jossa töitä n.16h/kk (omaa alaa, edistänyt muita työmahdollisuuksia). Työn palkkapäivä esim. 15:ta joka kuukausi. Palkka vaikka n. 500-600e. Työttämyyskassa stoppaa ansiosidonnaisen niin pitkäksi aikaa, että olet toimittanut sinne: työtodistuksen, palkkatodistuksen, työtuntilistan.
Ja tässä vaiheessa olet tipahtanut - koska lisäselvitykset - käsittelyjonossa aivan perimmäiseksi.
Eli pahimmillaan olet sen lyhyen, muutaman työtunnin sisältävän työn palkan varassa useamman kuukauden.
Toki, sen ansiosidonnaisen saa sitten takautuvasti, mutta kun esim. sähkölaskuja ei vaan saa maksaa takautuvasti.Tällä hetkellä olen vakitusessa työsuhteessa, mutta tietäen, että Kokoomus on täysin harhainen tavallisen, työtä haluavan ihmisen arjesta Ei IKINÄ sekoomusta tämän maan johtoon.
Perusongelma on juuri se, että päättäjillä ei ole kokemusta työttömyydestä, rahapulasta eikä varmaan oikeasta töiden hakemisestakaan. Elelevät kuplassaan ideologioidensa ja ennakkoluulojensa ympäröiminä ja huutelevat sieltä aivopierujaan. Sellainen sanoma uppoaa tyhmiin tai veemäisiin äänestäjiin, joiden mielestä työttömät pääsevät liian helpolla ja joiden mielestä olisi oikein, jos työttömät pakotettaisiin vaikka haravoimaan asvalttia pellehattu päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin viimeksi työelämässä, tienasin noin kolme tonnia kuussa. Seuraavassa koulutustani suunnilleen vastaavassa työpaikassa tienaisin vielä vähän enemmän. Kuvitteleeko joku ettei se kelpaisi minulle? Ilman yhtäkään ylityötuntia viiden päivän työviikolla kolmisen tonnia kuussa.
Alan työpaikkoja ei vain ole kuten ennen, koska osastoja on yhdistetty ja työntekijöitä vähennetty.
Eihän se idea olekaan, että loputtomiin haetaan oman alan töitä. Ammattisuoja kestää vain muutaman kuukauden ja sen jälkeen haetaan muita töitä. Tämä on iso ongelma Suomessa että joillakin on hullu luulo, että olisi oikeutettu vain yhden itse päättämänsä alan hommiin. Kuulostaa jopa töiden välttelyltä kun ei suostuta hakemaan muita töitä. Täytyy suuntautua sinne missä niitä töitä on eikä roikkua jossain mielikuvassa!
Yli 50-vuotiaiden on todella vaikea työllistyä hakivatpa mitä paikkaa tahansa. Mutta yksikään puolue ei halua tarttua ikäsyrjintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi idea joka 100% varmasti lisäisi korkeakoulutettujen työllisyyttä: Mahdollistettaisiin työttömyystuella (tai muulla etuudella) toisen korkeakoulututkinnon suorittaminen, jollekin työllistävämmälle alalle. Nythän korkeakoulutetut harvoin hakeutuvat uudelleen kouluun koska tukikuukaudet on kulutettu jo ekaan tutkintoon ja ei pystytä itse kustantamaan uusia opintoja. Akateemiset tai amkin käyneet olisivat monesti aika innokkaita opiskelemaan jos se vain olisi mahdollista.
Korkeakoulutukset harvoin työllistävät kovin hyvin. Parempi olisi kouluttaa nämä työttömät humanistit ja muut lähihoitajiksi.
Näihin ammattiopisto-tason koulutuksiin on jo helppo väylä päästä te-toimiston/kelan tukemana. 2 vuoden koulutuksiin saa tuet helposti. Mutta ongelma on siinä että moni akateeminen ei suosta kouluttautumaan matalamman tason hommiin - he menevät kouluun vaan jos pääsevät uutta akateemista tai ainakin amk-tasoista hommaa opiskelemaan.
Helppo väylä??
Minä olen vuosia yrittänyt saada omalta virkailijaltani selvää vastausta siihen, mitä minä saisin opiskella työttömyyspäivärahalla. Mitään vastausta en ole saanut. Sanotaan vain että alan pitää olla työllistävä mutta valitettavasti hän ei tiedä mikä ala on työllistävä. Tällaisille ääliöille meidän veroeuroista maksetaan asiantuntijan palkkaa. Tuleeko eurot hyvin hyötykäyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla se säästää valtion rahoja, jos sama määrä rahaa maksetaan vastikkeellisena tukea? Eihän se vastikkeellinen puuhastelu mitään lisää rahaa yhteiskunnalle tuottaisi kuitenkaan. Tuossa sinun ehdotuksessasi kuluu täysin sama määrä rahaa, eikä tuo kuitenkaan tuo mitään hyötyä.
Niin - mitä ymmärretään vastikkeellisuudella? Pitäisikö työttömän tehdä töitä tukensa vastineeksi? Mutta silloin menetetään työpaikkoja, jos töitä teetetään tukirahoilla eikä palkalla. Työtönhän on velvollinen hakemaan töitä eli siinä mielessä tuki on jo vastikkeellista. Ja voi ajatella niinkin, että tuen ansiosta työttömän ei tarvitse ajautua rikosten teille elättämään itseään ryöstöillä ja murtovarkauksilla eli kokoomuslainenkin saa sillä tavalla vastinetta verorahoilleen.
Yritystuet voisi kyllä helposti tehdä vastikkeellisiksi sen mukaan, miten paljon firma työllistää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kalliimmaksi tule jonkin kaavan mukaan. Mutta siitähän seuraa se että valtiolta ja kunnilta joudutaan vähentämään työntekijöitä samassa mittakaavassa koska kuka silloin palkkaisi kallista ihmistä tekemään töitä kun saa halvemmalla työttömän. No mitä näistä entisistä valtion ja kuntien työntekijöistä tulee jos heitä ei enää tarvita? Työttömiä ehkä? No palkataanko heidät takaisin työttömyyskorvauksella?
-eri
Missä kohtaa on sanottu, että työttömän saisi halvemmalla? Sama tuntipalkka molemmille maksettaisiin. Työttömälle olisi vaan vähemmän työtunteja tarjolla.
Ja mitä luulet sen vaikuttavan työsuhteessa olevien työtunteihin? Vai lisääntyykö työ jostain tyhjästä?
Tekemätöntä työtä on loputtomasti. Pula on vain palkan maksajista, ja se ongelma ratkeaisi tällä, että työttömyyskulut ohjattaisiin palkkarahoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä, mutta ne eivät vain kelpaa työttömille koska tuet ovat liian suuret.
Ei tuet ole millään mittarilla suuret! Kapitalistisessa talousjärjestelmässä ei koskaan ole täystyöllisyyttä. Työttömyys loukkaa ihmisen perustuslaillista oikeutta toimeentuloon. Siksi työttömällä on oikeus saada sosiaaliturvaa. Mutta Suomessa tukien alhainen taso loukkaa oikeutta toimeentuloon.
Minimipalkat on niin pieniä ettei tukia voi nostaa.
Perheelliset tukien saajat saava jo erilaisina
tukina saman kuin meikäläinen sairaanhoitajan työstä. Kertoo paljon palkkojen tasosta. Palkkoihin pitää saada korotus ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Tekemätöntä työtä on loputtomasti. Pula on vain palkan maksajista, ja se ongelma ratkeaisi tällä, että työttömyyskulut ohjattaisiin palkkarahoiksi.
Kyllähän sinä varmaan tajuat että yrität nyt muodostaa täysin toimimatonta ja ratkaisematonta yhtälöä. Et pysty millään tavalla järkevästi ratkaisemaan tuota yhtälöä joten ei ehkä kannata yrittää. Minulla ei ole sinua vastaan mitään enkä halua käyttää aikaani vääntääkseni asiaa rautalangasta joten ehkä ei tuhlata aikaa tällaiseen?
Kapitalismia ei ole suunniteltu työllistämään kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole oikeutettu mihinkään töihin. Mutta kun on vieläkin vaikeampi saada töitä, jotka eivät vastaa omaa koulutusta. Yritä vaikka itse akateemisena hakea jotain siivojan tai tarjoilijan töitä.
Itse olen akateeminen ja sain postinjakajan työ. Musta tuntuu että tuo on vähän urbaani legenda, ettei korkeakoulutettu saa duunaritöitä. CV:stähän voi hakiessa jättää vaikka pois sen korkeakoulun ja parhaat duunit jos ne nyt oikeasti haittaa työnantajan silmissä.
CV näyttäisi aika risaiselta noin, miten selität järkyttävät aukot?
Laitetaan työttömyyskorvaukset ja halpatyövoimansa kaikki paapomiskulut maksuun yrityksille niin johan alkaa kiinnostaa työttömien työllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi älä jätä! Järki on jo jättänyt!!
Työttömyyskorvaukset ovat jo vastikkeellisia. PITÄÄ HAKEA TÖITÄ!!! Milloin kuvittelet työttömien etsivän töitä ja lähettävän sähköposteja tai soittavan työnantajille, jos saadakseen työttömyyskorvausta pitääkin TEHDÄ TÖITÄ ilman lomia, työterveyttä, ei kerry eläkettä, ei nouse korvaus vaikka kuinka olis ahkera jne.
Yölläkö kunnon rehellinen työtön töitä etsii?
Mistä teitä töissä loisivia työn välttelijöitä oikein sikiää? Kyllä teidät on huomattu, kun niille rehellisen ahkerille kasataan eniten töitä, että te voitte loisia!
Miksi ei kokeilla sitä, että joku randomryhmä 2500 työtöntä ei saisi lainkaan etuutta ja sitten katsottaisiin vuoden verran, miten heidän käy. Ne, jotka saivat etuutta perustulokokeilussa, eivät menneetkään töihin, mutta olivat sitä mieltä, että olipa kiva rento vuosi. Voitaisiin kokeilla päinvastoin, koska epäilen, että iso osa menisi töihin eikä edes ihmettelisi, että töitäkö ei muka ole.
Sain tuolla, että pitäisi olla n. 900 euroa, jotta 58-vuotias saisi 650 euroa. On se minusta aika paljon.