Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Mikä ihme se on tämä elämäntapatyötön? kuvailkaa minulle tarkasti.
Olen ollut töissä kuusi vuotta yhteensä, olen nyt päälle 50vee. Töitä hain koko 90-luvun, kymmenisen vuotta ja välillä sainkin lyhyen matalapalkkahomman, sitten lopetin. Hain töitä viimeksi 2002, ei sitä jaksa montaa vuosikymmentä tehdä putkeen.
Olenko elämäntapatyötön? Ysärilama veti multa vähän kuin maton alta, mehut pois.
Niitä kakkahommiakin alkoi saada ysärillä vasta loppupuolella, viiden vuoden työttömyyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
Tämän toteuttaminen maksaisi moninkertaisesti siitä saavutettaviin hyötyihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä kuusi vuotta yhteensä, olen nyt päälle 50vee. Töitä hain koko 90-luvun, kymmenisen vuotta ja välillä sainkin lyhyen matalapalkkahomman, sitten lopetin. Hain töitä viimeksi 2002, ei sitä jaksa montaa vuosikymmentä tehdä putkeen.
Olenko elämäntapatyötön? Ysärilama veti multa vähän kuin maton alta, mehut pois.
Niitä kakkahommiakin alkoi saada ysärillä vasta loppupuolella, viiden vuoden työttömyyyden jälkeen.
Elämäntapatyötön ei edes halua työllistyä kun tuilla elää mukavasti. Paskahommista jää yhtä paljon käteen kuin tukikombosta niin ne ei kiinnosta. Jonkun pitäis tarjota hänelle hyväpalkkainen ja siisti työ. Ja kun sellaiseen ei koulutusta tai viitseliäisyyttä ole niin hän ei sellaista tietenkään saa. Ja mihinkään "paskahommiin" ei suostu missään nimessä.
Joku voi täydentää jos unohdin olennaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyötön ei edes halua työllistyä kun tuilla elää mukavasti. Paskahommista jää yhtä paljon käteen kuin tukikombosta niin ne ei kiinnosta. Jonkun pitäis tarjota hänelle hyväpalkkainen ja siisti työ. Ja kun sellaiseen ei koulutusta tai viitseliäisyyttä ole niin hän ei sellaista tietenkään saa. Ja mihinkään "paskahommiin" ei suostu missään nimessä.
Joo, jos me tullaan parkkipaikalle odottamaan, kun johtaja pääsee töistä ja seurataan autolla missä se asuu. Lauantaina ja sunnuntaina aloitetaan ovikellon soittelu ja koputtelu klo 8.00 aamulla ja kysytään töitä. Kerätään iso porukka niin kaikki soittaa 15 minuutin välein ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LiisaSa kirjoitti:
Fakta on, että Suomi ei pärjää, jos työikäiset eivät ole töissä. Ei ole ilmaista koulutusta, puolustukseen rahaa tai edes ympäristönsuojelua.
Vaikkapa sosiaali- ja terveysalalle kouluttautuminen kannattaa ja töitä löytyy taatusti. Sama ravintola-alalla. Yksittäisen ihmisen kohdalla tilanteet vaihtelevat, mutta noin muuten lähtökohtaisesti työikäiset töihin (tutkimusten mukaan juuri ansiosidonnaisen loppuessa tapahtuu useimmin työllistyminen).
Kerropa vielä, millä rahalla työtön kouluttautuu? Opintotuki on käytetty jo ensimmäiseen tutkintoon, aikuiskoulutusrahaa ei saa kun ei ole palkkatyötä, työkkäri ei anna opiskella, kun ei ole silloin työvoiman käytettävissä. Elää kuitenkin pitäisi. Toisella asteella sentään ruoan saisi koululta, mutta kait sitä jossain asuisikin
Ysärilamassa kuvioon kuului vielä että ne ensimmäisen tutkinnon opintolainat olivat ulosotossa 14% korolla. Työvoimatoimistolle opiskelu työttömyystuella oli rikos.
Tekee rikoksen, pääsee vankilaan, siellä saa ilmaisen koulutuksen ja työn.
Itsellä takana 8 vuoden työttömyysjakso, josta suurin osa on kulunut sairaslomalla vaikean työuupumuksen/loppuunpalamisen ja masennusoireiden vuoksi. Saamani avun myötä olen kuitenkin toipunut osatyökykyiseksi ja haluaisinkin tehdä osa-aikaista työtä terveydentilani asettamien puitteiden mukaan. Monta vuotta on kulunut pienimmällä työmarkkinatuella, koska vakuutuslääkärit tietävät hoitavia lääkäreitäni paremmin, että olen täysin työkykyinen enkä ole oikeutettu muihin tukiin (kuntoutustuki.)
Olen hakenut laajalla spektrillä töitä, mutta olen joka paikkaan liian riskirekrytointi. Vanhakin ehkä myös, koska olen jo reippaasti päälle nelikymppinen. Sairastumistani edeltäneellä hyvällä työkokemuksella ei tunnu olevan hauissa mitään merkitystä, työnantajat näkevät vain vuosien aukon cv:ssä. Työkkäri ei ole halunnut minulta enää vuosiin mitään, eikä auta edes pyydettäessä. Olivat lähinnä hämmentyneitä, kun pyysin oma-aloitteisesti pääsyå työelämävalmennukseen ja cv-työpajaan. Pääsin, mutta mitään vaikutusta työllistymiseen näillä ei ollut. Olen kysynyt työkkäristä myös mahdollisuutta päästä työkokeiluun sillä naurettavalla 9 euron päivälisällä, ihan vain saadakseni arkeeni edes vähän rytmiä, mutta eivät ole pystyneet järjestämään mitään. Työnhakusuunnitelma, joka pitäisi päivittää 3 kuukauden välein, on viimeksi päivitetty tammikuussa 2022. Repikääpä siitä.
Summa summarum: jos työttömyyttä haluttaisiin oikeasti vähentää, pitäisi ensin selvittää se, kuinka moni työttömistä on oikeasti työkykyinen eikä roiku työkkärin listoilla vain siksi, että eläke- tai kuntoutustukihakemus on hylätty. Sitten pitäisi luoda ihan oikeita mahdollisuuksia kaikille halukkaille työllistyä, niillekin, joilla on ikää, sairauksia ja joilla on ollut taukoa työelämästä. On ihan turha rankoa työtöntä siitä, jos kukaan ei halua häntä palkata ja työllistymisestä on tehty sen luokan temppurata, että vähänkin vähemmillä resursseilla varustetut, mutta muuten potentiaaliset työnhakijat pudotetaan kelkasta jo ennen puoliväliä. Semmoinen on hyvinvointivaltio Suomi. Ja ei muuta kuin Kokoomuksen keppiä odottelemaan!
Kummallista, ettei meidän tuttavapiiriin tai kummankaan sukulaisiin kuulu ihmisiä, jotka välttelisivät töitä. Kaikilla on kapasiteettia niin paljon, että ehtii ja jaksaa tehdä työnsä, harrastaa ja elää tasapainoista elämää. Kaikki oppivat jo kotikasvatuksessaan, että terveelliset elintavat ovat itsestäänselvyys, joka auttaa pysymään terveenä ja antaa energiaa päiviin. En kutsuisi heitä tyhmiksi ja ahkeroiksi, näyttävät elävän sen verran mukavaa elämää. En tiedä mitä pitäisi maksaa, että jäisivät vain sohvalle makaamaan, elämään "kutistettua" pikku elämää. Täällä kun eletään vain kerran, miksei siitä sitten nautita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yhden asian ehkä: unohdit kertoa miten tuilla elää "mukavasti". Mikä on se mukavuuden aste tässä? Asut kaupungin vuokra-asunnossa lähiössä, saat ehkä tärkeimmät laskut tai jotain lasten juttuja maksatettua fattalla mutta kuukauden sapuskat ovata sitten näkkileipää ja läskisoosia.
totta kai tuo on se taso mihin voi sopeutua, jos on köyhistä oloista alkujaankin eikä ole päässyt parempaa maistamaan, mutta useimmat varmaan valitsee toisin jos siihen annetaan mahdollisuus. Olen itse kohtalaisne hyvin toimeentuleva mutta sain keski-iässä maistaa työttömyyttä. Asun helsingissä, minulla oli tutkinto ja ammattitaitoa ja silti oli vaikea päästä tasoisiini paikkoihin. Sitten kun yritin alempitasoisia niin eihän ne tietenkään minua ottanut vaan jonkun jonka uskoivat pysyvän. Kaksi vuotta elin "mukavasti" puolella palkalla, peruspäiväraha olisi ollut vain satasia. Suostuin lopulta ihan hanttihommiin kun tutulta sellaisia sain, ja samalla jätin hyvästit vanhalle uralle ja jouduin rakentamaan kokonaan uuden.
Ihan totta. Eikä työttömät usein edes saa kunnon tukia, itse saan vain asumistuen tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilastosta selviää avoimien työpaikkojen määrä? Tuntuu mahdottomalta, että tuollainen tilasto voisi olla olemassa, koska useimmat avoimet työpaikat ovat ns. piilotyöpaikkoja joita ei ilmoiteta julkisesti missään.
Ja jos menee kyselemään töitä yllättäen vastaus on että ei ole ja oisit soittanut.senverran tiedän noista jutuista että jos yritys haluaa työntekijän ,niin yritys ilmoittaa avoimen paikan tai tiedustelee lisäksi itse .on todellakin piilotyöpaikkoja ..niin piilossa ettei yritykset itsekään tiedä .on sanan helinää koko piilotyöpaikka asiat.asioita yritetään peitellä kertomalla jostakin piilotyöpaikasta jota ei ole olemassakaan .itse en ole työtön joten on täysin turha kirjoittaa että mene töihin.oon ollut jo päivän töissä.
Vierailija wrote:
Mistä tilastosta selviää avoimien työpaikkojen määrä? Tuntuu mahdottomalta, että tuollainen tilasto voisi olla olemassa, koska useimmat avoimet työpaikat ovat ns. piilotyöpaikkoja joita ei ilmoiteta julkisesti missään.
Jaa. Siksikö työnantajat valittavat, että ei löydy työntekijöitä.
Pitävät työpaikat piilossa ja sitten itkevät kun kukaan hae niitä työpaikkoja.
Onko tämä joku pääsiäismunan metsästyksen aikuis-versio? Etsi työpaikka. Jossain pensaassa se varmasti piilottelee. Muista katsoa myös jokaisen kiven alle.
No niitä on niin vähän halvemmaksi tulevat veronmaksajille kuin sijoittajat.
Olen 56 v nainen. Työuraa takana 28 vuotta.
Laaja-alaista osaamista järjestö- ja valtionhallinnosta. Puhun neljää kieltä. Ollut johtaja-asemassa, vastannut isoistakin kokonaisuuksista ja rahoista.
Siivooja/Mäkki/sihteeri ym hommiin olen liian ylikoulutettu. Koska tietävät, että olen paikassa vain sen hetken, että saisin "parempaa" = oman alan työtä.
Oman alan hommiin olen liian vanha, edes haastatteluun ei pääse.
Työttömyyteni lienee siis omaa syytäni?
Vierailija wrote:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Kokoomuksellahan on "velvollisuus" järjestää töitä balttialaisille, romanialaisille ym. Ei suomalaisille. Suomi on muuten yksi viidestä eu-maasta jossa ei ole edes määritetty minimipalkkaa halpatyövoiman käytön helpottamiseksi. Jos haluaa eroon "loisista" niin se ei onnistu kannattamalla politiikkaa jolla työllistetään muihin maihin veronsa maksavia.
Vierailija wrote:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Kokoomuksellahan on "velvollisuus" järjestää töitä balttialaisille, romanialaisille ym. Ei suomalaisille. Suomi on muuten yksi viidestä eu-maasta jossa ei ole edes määritetty minimipalkkaa halpatyövoiman käytön helpottamiseksi. Jos haluaa eroon "loisista" niin se ei onnistu kannattamalla politiikkaa jolla työllistetään muihin maihin veronsa maksavia.
Vierailija wrote:
Kokoomuksellahan on velvollisuus järjestää töitä balttialaisille, romanialaisille ym. Ei suomalaisille. Suomi on muuten yksi viidestä eu-maasta jossa ei ole edes määritetty minimipalkkaa halpatyövoiman käytön helpottamiseksi. Jos haluaa eroon "loisista" niin ei kannata tukea politiikka joka järjestää töitä muiden maiden verojen maksajille.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
Tässä vaan on se huono puoli että kun firmat tajuaisivat että työntekijöitä voi saada 650€/kk palkalla niin kohta pistettäisiin kaikki täysipalkatut ulos ja palkattaisiin takaisin tähän hintaan. Et kai oikeasti luule että pitäisivät ketään täyteen hintaan työllistettynä sen jälkeen? Tosin tietysti jos kaikki saisivat tällaisen palkan alennuksen niin hintojen olisi pakko tulla alaspäin joten ehkäpä se olisi loppujen lopuksi jopa ihan hyvä juttu.
Halusin vaan sanoa tähän vanhaan ketjuun, että tunnen useita alle 45 vuotiaita ihmisiä jotka ovat työttömiä omasta tahdostaan. Osa elää alennetulla toimeentulotuella koska ovat totaalikieltäytyjiä eivätkä suostu ottamaan osaa työkkärin aktivointitoimiin. Näiden lisäksi olen elämäni aikana tuntenut viisi työttömänä ollutta jotka ovat yrittäneet saada töitä. Kaikki heistä on tällä hetkellä töissä.
Ysärilamassa kuvioon kuului vielä että ne ensimmäisen tutkinnon opintolainat olivat ulosotossa 14% korolla. Työvoimatoimistolle opiskelu työttömyystuella oli rikos.