Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää olla työttömyyttä nykyjärjestelmän mukaan. Suomen työttömyysaste on korporaatioiden ohjeistamana suunniteltu ja puolueiden myötävaikutuksella ylläpidetty normaali. Status Quo. Työttömyyden poistaminen ei ole tavoite.
Kansakuntana suomalaiset ovat niin tyhmiä etteivät edes ymmärrä heille suunniteltua työttömyyttä. Tämäkin palsta osoittaa että suomalaiset mieluummin sopeutuvat työttömyyteen ja työttömiksi ennen kuin kritisoivat tilannetta.
Tämän olen myös minä todennut kursseilla, moni työtön on kummallisesti tyytynyt rooliinsa. Ei mitään taistelutahtoa.Eletään sitä ylhäältä annettua vaivaisen elämäntapatyöttömän roolia. Ei kaikki, noin puolet. Näin työttömän mielestä todella ärsyttäviä olentoja.
On sille olemassa nimikin, laitostuminen. Opitaan lomakkeiden täytöt, kurssiaikataulut, tukien maksupäivät ja lopuksi eläydytään virkamiesten laatimaan rooliin. Vitsikkäintä tässä on se, että viitsitään kiekua työttömien passiivisuudesta, kun systeemi oletusarvoisesti infantilisoi aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaita työpaikkoja on pilvin pimein, mutta ne ei monille suomalaisille työttömille kelpaa. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kannustinloukut pitää saada pois ja työttömät töihin. Se on ihan jo reilua kaikkia muita työssäkäyviä kohtaan.
Sairaudet ym toki oma lukunsa, mutta ihan oikeasti ette voi käsi sydämellä väittää etteikö Suomessa olis vaikka kuinka paljon lusmuilijoita, joita ei yksinkertaisesti vaan huvita mennä töihin.
Näistä lusmuilijoista ei tarvitsisi tässä ketjussa käydä keskustelua. He ovat oma lukunsa, ja siksi heidän olemassaolonsa ei pitäisi vaikuttaa työnhakijoiden keskinäiseen keskusteluun.
Puhutaan tässä ketjussa työttömistä, jotka ovat motivoituneita työnhakijoita, eikö niin?
Työkkärin sivuilla on avoinna 40 000 työpaikkaa Suomessa ja noista osa on osa-aikatöitä ja kesätöitä.
Työttömiä on yli 300 000
Ja voitaisiinko myös puhua työkyvyttömyyseläkkeellä olevista, heitä on 300 000.
Kaikki avoimet työpaikat eivät ole työkkärin sivuilla, kaikki firmat ei halua vastaanottaa työhakemuksia pakosta. Esim. Haen tätä paikkaa, kun työkkäri käski mun hakea, vaikka en oikeasti halua edes tätä työpaikkaa.
Ei kukaan noin laita. Meitä työttömiä on myös siellä teidän kahvihuoneissa tauoilla. Näköjään johtajat ei puhu, koska minulta kysyttiin kuinka kauan olen harjoittelussa ja olin kyllä palkkatuella. On jo AMK tutkinto.
Sairaalassa hoitajat luuli minua opiskelijaksi. Olin hiljaa, koska helpommalla pääsee, ei tarvitse selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää olla työttömyyttä nykyjärjestelmän mukaan. Suomen työttömyysaste on korporaatioiden ohjeistamana suunniteltu ja puolueiden myötävaikutuksella ylläpidetty normaali. Status Quo. Työttömyyden poistaminen ei ole tavoite.
Kansakuntana suomalaiset ovat niin tyhmiä etteivät edes ymmärrä heille suunniteltua työttömyyttä. Tämäkin palsta osoittaa että suomalaiset mieluummin sopeutuvat työttömyyteen ja työttömiksi ennen kuin kritisoivat tilannetta.
Tämän olen myös minä todennut kursseilla, moni työtön on kummallisesti tyytynyt rooliinsa. Ei mitään taistelutahtoa.Eletään sitä ylhäältä annettua vaivaisen elämäntapatyöttömän roolia. Ei kaikki, noin puolet. Näin työttömän mielestä todella ärsyttäviä olentoja.
On erikoista etteivät työttömät halua parantaa asemaansa. Toki syyllistäminen estää heitä näyttämästä kasvojaan ja järjestäytymästä. Mutta esimerkiksi opiskelun estäminen työttömiltä on aivan järjenvastainen sääntö. Se paitsi parantaisi työttömän työllistymismahdollisuuksia myös olisi kansallista pääomaa. Opiskelu on kielletty juuri siksi jotta työttömyys saadaan keinotekoisesti pysymään korkealla. Sama koskee yrittäjyyden halveksuntaa. Sekin auttaa työttömyyden ylläpitoa. Työttömien järjestäytyminen suuren korporaatioista riippumattoman kansalaisten etuja ajavan puolueen taakse voisi olla alku tämän tilanteen purkamiseksi.
On paljon työttömiä joilla on jo hyvät koulutukset aloille joissa ilmoitetaan työpaikkoja, muttei kelpaa koska hakija on työtön.
Itse koen ongelmana ettei työvoiman vapaa liikkuminen koske suomalaisia työttömiä. Moneen maahan ei saa suomalainen työlupaa eikä suomalaiset tai sikäläiset viranomaiset maksa korvausta työnhausta ulkomaille. Toisin kuin suomesta hakeville taasen maksetaan kaikki mahdolliset korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.
Jos siitä pomon hengityksestä saa liksaa niin mieluummin tämä työtön sen ottaisi kuin 590 eurolla lusimisen.
Miksi puhutaan 590 eurosta, kun asumistukea tulee lisäksi 350 euroa? Todellinen tuki on ainakin minulla noin 953 euroa/kk. Tämä on siis työmarkkinatuki + asumistuki yli 100 000 asukkaan kaupungissa, ei pääkaupunkiseudulla. Enkä nyt tällä yritä todistella, että työtön elää jotenkin makeasti, minulla vuokran ja laskujen jälkeen ruokaan ja muihin menoihin jää sellainen 300€.
Minä asun vanhassa rintamamiestalossa, ja saan asumistukea noin satasen. Asumiskuluni (lämmitys, vesi, sähkö) ovat noin 400 kuukaudessa, plus kerran vuodessa tontin vuokra ja kiinteistövero, joten tuo sinun asumistukesi riittäisi minulle mainiosti. Mutta en minä tuollaista ainakaan saa.
Minä asun pienessä halvassa kaupungissa, mutta täällä olisi silti vaikea löytää yhtää halpaa vuokra-asuntoa. Eikä ole mitään järkeä jättää tätä taloa tyhjilleen, koska se ei menisi kaupaksi kuitenkaan. Tällä alueella ei talot mene.
Huomaa ettei työttömillä ole halujakaan töihin tai asemansa parantamiseksi. Ainoa mistä he osaavat höpöttää on tukien suuruus. Se kertoo paljon siitä miksi Suomessa on suuri työttömyys. Tukien varassa on helppo ja mukava köllöttää. Ja juuri sillä työttömät pidetään poissa politiikasta ja barrikadeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.
Jos siitä pomon hengityksestä saa liksaa niin mieluummin tämä työtön sen ottaisi kuin 590 eurolla lusimisen.
Miksi puhutaan 590 eurosta, kun asumistukea tulee lisäksi 350 euroa? Todellinen tuki on ainakin minulla noin 953 euroa/kk. Tämä on siis työmarkkinatuki + asumistuki yli 100 000 asukkaan kaupungissa, ei pääkaupunkiseudulla. Enkä nyt tällä yritä todistella, että työtön elää jotenkin makeasti, minulla vuokran ja laskujen jälkeen ruokaan ja muihin menoihin jää sellainen 300€.
Minä asun vanhassa rintamamiestalossa, ja saan asumistukea noin satasen. Asumiskuluni (lämmitys, vesi, sähkö) ovat noin 400 kuukaudessa, plus kerran vuodessa tontin vuokra ja kiinteistövero, joten tuo sinun asumistukesi riittäisi minulle mainiosti. Mutta en minä tuollaista ainakaan saa.
Minä asun pienessä halvassa kaupungissa, mutta täällä olisi silti vaikea löytää yhtää halpaa vuokra-asuntoa. Eikä ole mitään järkeä jättää tätä taloa tyhjilleen, koska se ei menisi kaupaksi kuitenkaan. Tällä alueella ei talot mene.
Oletko tehnyt katto- ja putkiremontit. Vakuutus ei korvaa vanhoja ja nyt tulee se energiaremontti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Laitoin eilen just yhden työhakemuksen ja vielä pitäisi laittaa toinen, koska työnhakivelvoite on 2 hakemusta, mutta kun ei ole sitä toista paikkaa mitä pitäisi hakea. Joo ravintola-alalta olisi kyllä, mutta ei vastaa koulutustani. Muuten kyllä hakisin sinne, mutta edelleenkään en omaa ravintola-alan koulutusta
No oletko hakenut ?Paljon on paikkoja johon ei vaadita koulutusta.
No mitäs ne sellaiset työpaikat ovat? Edes siivoojaksi ei pääse ilman alan koulutusta, mitä en ihmettele. Nykyisin joutuu käsittelemään kaikenlaisia aineita, pitää tietää mikä sopii millekin pinnalle tai tulee ikävää jälkeä. Koulutukseen kuuluu mikrobiologiaa yms.
Koittakaa jo ymmärtää, ettei hanslankkareita kaivata. Työpaikoille ei kävellä, vaan jokin toinen taho hoitaa rekrytoinnin. Raksatyömaille ei ole asiaa ilman tunnuslukuja ja IT-alan konttoreissa ovat ovet säpissä 24/7, joten haaveet pomon kanssa diskuteeraamisesta voi unohtaa. Jos joku vastaa soittoon, se on respa, eivätkä ne tiedä rekrytoinnista/rekrytoijista.
Monissa työpaikka ilmoitukissa ei ole puhelinnumeroa ja jos saa ongittua HR-osaston numeron ja kyselee siitä avoimesta paikasta olen saanut ihmettelyä "mikä avoin työpaikka". Tai sitten siellä vastaa närkästynyt pikkupomo joka ei todellakaan halua siitä paikasta mitään keskustella. Jos sattuu puhelimeen vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Kokoomus kertoi, että työllä ei tarvitse tulla toimeen.
Olen itse menneisyydessäni ollut hetken työttömänä ja minulle tarjottiin muutaman tunnin kk:ssa vievää työtä.
Olin ilolla ottamassa tuota työtä vastaan, mutta. Byrokratia: Sain siis ansiosidonnaista. Jos olisin ottanut vastaan työn, jossa töitä n.16h/kk (omaa alaa, edistänyt muita työmahdollisuuksia). Työn palkkapäivä esim. 15:ta joka kuukausi. Palkka vaikka n. 500-600e. Työttämyyskassa stoppaa ansiosidonnaisen niin pitkäksi aikaa, että olet toimittanut sinne: työtodistuksen, palkkatodistuksen, työtuntilistan.
Ja tässä vaiheessa olet tipahtanut - koska lisäselvitykset - käsittelyjonossa aivan perimmäiseksi.
Eli pahimmillaan olet sen lyhyen, muutaman työtunnin sisältävän työn palkan varassa useamman kuukauden.
Toki, sen ansiosidonnaisen saa sitten takautuvasti, mutta kun esim. sähkölaskuja ei vaan saa maksaa takautuvasti.Tällä hetkellä olen vakitusessa työsuhteessa, mutta tietäen, että Kokoomus on täysin harhainen tavallisen, työtä haluavan ihmisen arjesta Ei IKINÄ sekoomusta tämän maan johtoon.
Perusongelma on juuri se, että päättäjillä ei ole kokemusta työttömyydestä, rahapulasta eikä varmaan oikeasta töiden hakemisestakaan. Elelevät kuplassaan ideologioidensa ja ennakkoluulojensa ympäröiminä ja huutelevat sieltä aivopierujaan. Sellainen sanoma uppoaa tyhmiin tai veemäisiin äänestäjiin, joiden mielestä työttömät pääsevät liian helpolla ja joiden mielestä olisi oikein, jos työttömät pakotettaisiin vaikka haravoimaan asvalttia pellehattu päässä.
Itsekin juuri näin vaalien alla pohdin, että ne keillä on mahdollisuus tehdä vaalikamppanjaa ovat niitä hyväosaisia ja varakkaita. Heillä on mahdollisuus olla jokaisilla markkinoilla markkinoimassa itseään ja on varaa laittaa rahaa kalliisiin mainoksiin jne. He myös tulevat siis valituiksi kansaa edustamaan paljon todennäköisemmin kuin joku, kenellä ei ole mahdollisuutta mainostaa itseään niin näkyvästi. Siksi eduskunnassa istuu ihmisiä kenellä ei ole mitään hajua vaikkapa juuri työttömänä elämisestä tai köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt katto- ja putkiremontit. Vakuutus ei korvaa vanhoja ja nyt tulee se energiaremontti?
Jos tulee vesivahinko niin on paha juttu, jos ei ole remonttirahaa.
Monella eläkeläiselläkin näyttää olevan remontit tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
En missään nimessä vastusta työttömien työllistämistä, mutta miksi sen työttömän täytyisi nöyränä ja kiitollisena tyytyä kunnan tai valtion osa-aikaseen työhön 650 eurolla kuussa, kun vieressä oleva Pentti tai Raija on saanut tehdä koko ikänsä sitä samaa työtä normaalipalkalla ja täysillä tunneilla ja tekee edelleenkin- esimerkiksi siksi, että ei sattunut valmistumaan opinnoistaan juuri 90-luvun lamaan, jonka vuoksi jäi vakivirka ikuisesti saamatta???
Tekisitkö itse tyytyväisenä työtä 650 eurolla kuussa samaan aikaan kun työkaveri vetää samasta työstä 2000 euroa kuussa? Ja ei, se että sinä olet normaalipalkkaisessa työssä EI kerro siitä, että tuo työllistetty on jotenkin huonompi tai kyvyttömämpi kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten moni maksaa osastohoidon, jos sairastuu? Se on maksukaton jälkeen 22,80 vuorokausi eli 320, kun makaa 2 viikkoa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei työttömillä ole halujakaan töihin tai asemansa parantamiseksi. Ainoa mistä he osaavat höpöttää on tukien suuruus. Se kertoo paljon siitä miksi Suomessa on suuri työttömyys. Tukien varassa on helppo ja mukava köllöttää. Ja juuri sillä työttömät pidetään poissa politiikasta ja barrikadeilta.
Vai on helppo ja mukava köllöttää tukien varassa. Sinulla varmasti kokemusta asiasta jos se mielestäsi on niin mukavaa. Kerron että ei todellakaan ole. Jos teet jonkun päätelmän työttömistä vaikkapa tämän palstan kirjoitusten perusteella, niin olet todella typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni kaupunki ja kunta lopetti eläkeläisten palveluseteli siivouksen. Jos eläke on 900 niin siitä ei mene veroa eli ei saa verovähennystä siivouspalvelun ostosta. Voi tulla vaikka aivoinfarkti tai mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitäpä, mitä siitä työttömyydestä / työttömästä on hyötyä valtaapitäville ja veronmaksajille. "Me tarvitaan nyt ainakin 500 000 elätettävää verorahanielua, nyt Juha poistamaan siihen tarvittava määrä työpaikkoja ASAP avoimilta markkinoilta. En tiedä miten sen teet, tarvittaessa vaikka kiristät suojelurahaa yrityksiltä etteivät ainakaan pysty maksamaan palkkaa yhtään kenellekään".
Nämä harhaiset, jotka yrittävät viimeiseen asti löytää syyn työttömyydelleen muista kuin itsestä, olisivat kyllä huvittavia jos eivät olisi niin surettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo koko TYÖVOIMAPULASTA kaiken se että jos on AUKKO CV:ssä eli on ollut työtön tai tehnyt muuta kuin työtä, niin ei enää kelpaa firmoille. On auttamatta epäkelpo työnhakija. Eli on varaa tarttua asioihin, joille ei nykyaikana mitään voi ja kuuluu työikäisen nykytodellisuteen. Rekrytoijat, ne asiaa firmoissa hoitavat teini-ikäiset likat kun ei sellaisesta tiedä.
Lisäksi nämä HR-ihmiset ovat vähän väliä medioissa neuvomassa, mitä työhakemukseen pitää laittaa ja miten. Siis luulisi, että heille riittäisi asiallinen hakemus, jossa on kaikki tarvittavat perustiedot, mutta ei: se hakemus pitää kirjoittaa siten, että heille tulee kiva fiilis ja jaksavat lukea hakemuksen loppuun asti. Luulisi, että ammattimainen ja henkisesti aikuisen tasolla oleva rekrytoija olisi kiinnostunut enemmän työnhakijan osaamisesta kuin siitä, miten mieleenpainuvan ja viihdyttävän hakemuksen hän on laatinut.
Kauppalehdessä oli juttu jossa HR-pomo kertoi että työhakemusten lähettäminen on ihan turhaa. Ettei sillä tavoin työpaikkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaksinaismoralistista, että rahapolitiikan tavoitteena on ylläpitää tiettyä työttömyysastetta, jotta työvoimakustannukset eivät nousisi liian korkeiksi, mutta samalla työttömiä syyllistetään siitä, että ovat työttömiä.
Kyllä. Työttömien parjaaminen ja työttömistä puhuminen ikään kuin taakkana on keskustelun kääntämistä pois yhteiskunnallisista suuremmista ongelmista. Työttömyys on rakenteissa, ei jokaisessa työttömässä yksilössä itsessään.
Näinpä. On laskettu, että alle 3% talouskasvulla ei synny uusia työpaikkoja. Se tarkoittaa sitä, että vaikka työttömät kuinka humppaisivat työhaastetteluissa, työttömyys pysyy samoissa luvuissa. Työttömyyden väheneminen tarkoittaa sitä, että pitää syntyä uusia työpaikkoja. Työttömien aktiivisuus - tai passiivisuus - ei niitä synnytä tai vähennä.
Poliitikot, tietenkin, haluavat esittää työttömyyden yksilön ominaisuuksista johtuvana tekijänä. Näin vastuu siirretään sujuvasti pois omilta harteilta. Toimenpiteet ja byrokratia eivät ole luoneet uusia työpaikkoja nekään. Siitä valmistui tutkimuskin muutama vuosi sitten. Satoja miljoonia työllistämiseen ja vähän jos laisinkaan uusia työpaikkoja. No, tilastot ainakin näyttävät paremmilta.
Työttömyyttä ylläpidetään Suomessa tarkoituksellisesti.
Työttömyys hyödyttää molempia suurempia puolueita.
SDP saa työttömistä lisää äänestäjiä.
KOK saa työttömien avulla pörssiyhtiöiden palkat alas.
Suomen työllisyyspolitiikka suosii työttömyyttä. Työttömiä syyllistetään tarkoituksella jotta nämä eivät järjestäytyisi ja mellakoisi.
Palveluseteli siivous lopetettiin tänä vuonna eläkeläisiltä ja vammaisilta monessa kaupungissa ja kunnassa.
Luuletko, että ansiosidonnaista leikkaamalla omaiset auttaa eläkeläistä? No, ei todellakaan ja bensan hinta nousee rajusti tammikuussa 2024.
Monessa kerrostalossa juoksee varmaan luteita tulevaisuudessa, kun osaa asunnoista ei siivota ollenkaan.
Ei taida luteet olla ongelma suurimmasta päästä lähitulevaisuudessa tai nykyäänkään suomessa. Vilkaise ruotsiin tai venezuelaan, jossa harjoitetaan samaa politiikkaa kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitäpä, mitä siitä työttömyydestä / työttömästä on hyötyä valtaapitäville ja veronmaksajille. "Me tarvitaan nyt ainakin 500 000 elätettävää verorahanielua, nyt Juha poistamaan siihen tarvittava määrä työpaikkoja ASAP avoimilta markkinoilta. En tiedä miten sen teet, tarvittaessa vaikka kiristät suojelurahaa yrityksiltä etteivät ainakaan pysty maksamaan palkkaa yhtään kenellekään".
Nämä harhaiset, jotka yrittävät viimeiseen asti löytää syyn työttömyydelleen muista kuin itsestä, olisivat kyllä huvittavia jos eivät olisi niin surettavia.
90 000 työtöntä on aktivoituna. Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä eli tilaa sulle taksin, kun lähdet kotiin jne.
Työttömiä on myös palkkatuella esim. tarhoissa lapsia hoitamassa, se on halvempaa kaupungille, koska valtio maksaa 50% palkasta.
Varakkaana työttömänä koen patistelun naurettavana. Eivät kaikki työttömät elä tuilla, vuokra-asunnossa tai edes velkaisessa omistusasunnossa (kuten monet eduskuntavaaliehdokkaat elävät).
Asiat ovat moninaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä h3lvetin kalliissa maassa matalat palkat on niin haitallinen ilmiö, että työttömyys on monelle taloudellinen pakko, kun ei ole varaa käydä töissä huonon palkan takia. Tuet lakkaa kuitenkin jos on töissä joten jos ei makseta sellaista palkkaa jolla pärjää omillaan tässä stanan kalliissa maassa, ei yksinkertaisesti pysty lähtemään töihin!
Tuet eivät ole liian suuria vaan palkat liian matalia!!!
MAKSAKAA SITÄ KUNNON PALKKAA TYÖNANTAJAT!!!!
Tilastokeskus tekee vertailukelpoista tilastoa avoimista paikoista, siis muistakin kuin niistä mitä työkkäriin listataan. Lisäksi paikkojen pitää olla oikeita palkkaa maksavia paikkoja eikä näitä mitä työkkäristä löytyy liikaakin eli kaikenmaailman harjoitteluja minimaalisella palkalla tai aliurakoitsijan hommia yms.
Työkkärin luvuista en tiedä mitä ne kertoo muttei ainakaan aidosti avoinna olevien palkkaa maksavien työpaikkojen määrää joihin ollaan oikeasti etsimässä työntekijää.