Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiivi suhtautuminen työttömiin

Vierailija
18.03.2023 |

On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.

Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.

Kommentit (959)

Vierailija
221/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotapas, sinä työtön, jos tai kun sairastut (toivon että et!!!!) ja yrität löytää jotain töitä mitä vähänkään pystyisit tekemään. Toivotonta. Jokaiseen keskusteluun TE:n kanssa mahtuu muutama "karenssin uhalla".

Helvetti on lievä termi sairaiden taistelulle näiden aktiivimallien keskellä. Mun verenpaine laski kymmeniä pykäliä kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Yöunet ovat levollisen normaalit ja pitkät. Elämä alkoi. Näiden kipujenkin kanssa pystyy jotenkin olemaan, kunhan ei tarvitse odotella joka aamu niitä ilkeän pirullisia puhelinsoittoja ja nälvintää.

En usko hetkeäkään, että puhelut olisivat olleet ilkeän pirullista nälvintää, mutta ehkä olit itse valinnut työhaluttomuuden ja ehkä olet yliherkkä.

Lopeta tällainen käytös aivan välittömästi.

Henkilö kertoi sairastuneensa ja kärsivänsä kivuista. Miksi asettua häntä vastaan näin?

Mene lenkille, aloita kuntosali- tai nyrkkeilyharrastus. Löydä mikä tahansa keino sinulle sopii parhaiten oman aggressiosi ja katkeruutesi laannuttamiseksi. Asenteesi takia olet ruma ulospäin.

Vierailija
222/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.

Jos siitä pomon hengityksestä saa liksaa niin mieluummin tämä työtön sen ottaisi kuin 590 eurolla lusimisen.

Miksi puhutaan 590 eurosta, kun asumistukea tulee lisäksi 350 euroa? Todellinen tuki on ainakin minulla noin 953 euroa/kk. Tämä on siis työmarkkinatuki + asumistuki yli 100 000 asukkaan kaupungissa, ei pääkaupunkiseudulla. Enkä nyt tällä yritä todistella, että työtön elää jotenkin makeasti, minulla vuokran ja laskujen jälkeen ruokaan ja muihin menoihin jää sellainen 300€.

Edelleen asumistukeakaan ei saa jos on säästänyt rahaa pahanpäivän varalle. Moni valehtelee hakemuskessa ja se on petos. Kaikki ei halua olla rikollisia.

Kyllä saa. Tässä asumistukeen vaikuttavat tekijät, Kelan sivuilta otettu:

- ansiotulot

- pääomatulot (esimerkiksi vuokra- tai osinkotulot sekä toistuvat luovutusvoitot)

- useat etuudet.

Eli tililläsi voi olla vaikka kymmenen miljardia ja saat asumistukea, ellet saa mitään noista kolmesta mainitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.

Jos siitä pomon hengityksestä saa liksaa niin mieluummin tämä työtön sen ottaisi kuin 590 eurolla lusimisen.

Miksi puhutaan 590 eurosta, kun asumistukea tulee lisäksi 350 euroa? Todellinen tuki on ainakin minulla noin 953 euroa/kk. Tämä on siis työmarkkinatuki + asumistuki yli 100 000 asukkaan kaupungissa, ei pääkaupunkiseudulla. Enkä nyt tällä yritä todistella, että työtön elää jotenkin makeasti, minulla vuokran ja laskujen jälkeen ruokaan ja muihin menoihin jää sellainen 300€.

En mä ainakaan saa asumistukea. Saan vain työmarkkinatukea.

No sinulla on sitten pääomatuloja tai jotain muita etuuksia, jotka kumoavat asumistuen.

Mulla on puoliso mutta ei hänen pieni palkka ole mun etuus.

Vierailija
224/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen asumistukeakaan ei saa jos on säästänyt rahaa pahanpäivän varalle. Moni valehtelee hakemuskessa ja se on petos. Kaikki ei halua olla rikollisia.

- ansiotulot

- pääomatulot (esimerkiksi vuokra- tai osinkotulot sekä toistuvat luovutusvoitot)

- useat etuudet.

Eli tililläsi voi olla vaikka kymmenen miljardia ja saat asumistukea, ellet saa mitään noista kolmesta mainitusta.

Mutta eläkeläisen asumistukea ei saa, siinä on eri säännöt.

Vierailija
225/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maksat siitä vuokran ja kaikki laskut?

Vierailija
226/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Laitoin eilen just yhden työhakemuksen ja vielä pitäisi laittaa toinen, koska työnhakivelvoite on 2 hakemusta, mutta kun ei ole sitä toista paikkaa mitä pitäisi hakea. Joo ravintola-alalta olisi kyllä, mutta ei vastaa koulutustani. Muuten kyllä hakisin sinne, mutta edelleenkään en omaa ravintola-alan koulutusta

No oletko hakenut ?Paljon on paikkoja johon ei vaadita koulutusta.

No ei ole. Täällä alle 10 paikkaa ja kaikkiin tarvitaan koulutus.

Vierailija
227/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ IHMISEN TÄYTYY  TODELLAKIN OLLA TYHMÄ  JOS  ÄNESTÄÄÄ   KOKOOMUSTA,,,EI SITÄ JÄRKI VOI EDES KUVAILLA JOS ON KOOKUKSEN KANNATAJA..KUSI VIRTAA PÄÄSSSÄ JA PASKA TEKEE PATOJA.

Vierailija
228/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä ja veroja hautaan asti kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. On ihmisiä  jotka eivät haluaisi olla työttömiä mutta asialla on erilaisia puolia.

Pitääkö sen työn olla oman alan työ jos toisesta saa kuitenkin rahaa ja se on tilapäistä? Pysyt kyllä työttömänä jatkossakin jos olet lukenut itsesi nippelihärpäkkeenvääntäjäksi ja asut Perähikiällä jossa ei ole tietenkään juuri heille töitä, kun ei ole edes postinjakajalle eikä  kaupan kassalle. Pitääkö asua itsepäisesti siellä Perähikiällä kun tietää että siellä ei ole töitä? 

Pitääkö ihmisen aina ja joka hetki olla onnellinen ja mukavissa unelmatöissä vai kelpaisiko joku muukin työ kuin se ysiluokalla haaveista syntynyt ammatinvalinta ? Voisiko mennä vielä aikuisena kouluun, oppisopimuksella töihin tai kurssittaa itseään johonkin muuhun hommaan? 

Lähipiirissäni on muutama työtön ihminen. Toinen on iältään nuori ja lukenut itselleen juuri ammatin, mutta vaikuttaa siltä että ilman korkeakouluopintoja alalta ei tuolla paperilla löydy mitään työtä. Jatko-opiskelupaikkaa ei tippunut edellisessä haussa. Hakemuksia hän lähettelee sekä vaatimusten mukaan että vapaaehtoisesti mutta työtä ei vaan löydy. Haettu on muidenkin alojen töitä mutta koska kokemusta ei ole, ei tule kutsua edes työhaastatteluun. 

Toinen työtön on tehnyt elämässään töitä viime vuosiin asti, hajottanut selkänsä noissa töissä eikä pysty enää sen kaltaisiin hommiin. Pystyy kuitenkin muunlaista työtä tekemään ja omaa ajokortinkin. Alkoholisoitunut sittemmin, laittelee TE-toimiston pakotuksen alaisena 4 hakemusta kuukaudessa työpaikkoihin mutta tiedän että todellisuudessa hänestä ei ole enää ikinä töihin eikä hän suurista puheistaan huolimatta enää aio eikä halua työtä tehdäkään. Kaikki tuet ja rahat hakee mitä  yhteiskunnasta irti saa ja kitisee vielä kun on hankalaa hakea ja kuinka Kela kyttää tiliotteita. Liian vähän saa rahaakin mielestään. Liitossa ei tietenkään ole ollut ( sehän maksaa!) Hän on kuulemma veroina maksanut aikanaan niin paljon yhteiskunnalle rahaa että kokee voivansa maata kotona loput 20 vuotta. 

Tässä siis kaksi erilaista tarinaa työttömyydestä. Toinen tekisi ja menisi jos olis työtä, toinen ei aio mennä ja karttelee kaikin keinoin työntekoa. 

Mene ja tiedä.

Ainakaan Helsingissä ei pääse mihinkään työhön keski-ikäisenä työttömänä miehenä. Ei pääse edes haastatteluun, ihan tavallisiin hommiin vaikka on kokemusta vaikka mistä ja koulutukset kunnossa. Enempää ei tarvitse tutkintoja suorittaa japäivitettykin on. Ei kelpaa edes haastatteluun.

Voi myös pohtia mahdollisuudet itse työllistää itsensä. Ja miten voi kehittää itseään, että mahdollisuudet työmahkkinoilla paranisivat.

Jos vaan jää kotiin möllöttämään, niin eipä se siitä tietysti itsekseen parane.

Tässä piilee välitön tukien lopettamisen ja takaisinperinnän vaara, jos te toimisto tekee tulkinnan päätoimisesta yrittäjyydestä.

Siitä, miten päätoiminen ja sivutoiminen yrittäjyys määritellään, ei ole olemassa pyytämälläkään mitään ohjetta ja ennakkopäätöstä ei ole mahdollista saada.

Kerrataanpa vielä ne säännöt....

Työtön Ei saa:

- opiskella

- yrittää

- tehdä työtä

Muuten työtön saa ka-rens-si-a.

Eikä hakea ulkomailta työtä, auta armias jos työtön siitä ehätetään. Ankarin karenssi. Mutta sitten kuka vaan maailman ääristä voi vaan läpsytellä suomeen, kieltäytyä tekojensa takia kertomasta nimeä tai esittämästä matka-asiakirjoja ja alkaa nostaa korvauksia ja hakea duunia. Ei tule karenssia. Ei edes vaadita passia.

Eihän se työkkärin täti sitä näe, jos haet Espanjan-lomallasi työpaikkaa lomakohteen baarista. Ei niillä ole lasipalloa, mistä ne seuraa, mitä teet ja missä.

Joillakuilla on ihmeellinen halu kertoa koko elämäntarina tuntemattomalle virkamiehelle. Sitten itketään, kun viaton harrastetoiminta johti tukien katkaisuun ja selvityksiin.

Oletko kuullut viranomaisyhteistyöstä. Kun työtön menee tulliin tai lähtöselvitykseen, niin siitä lähtee automaattisesti tieto digitaalisesti työviranomaisten tietokantaan. Ja jo lähtee automaattisesti pyyntö saapua työkkäriin kuulusteluun ilman että yksikään viranomainen nostaisi pikkurilliäkään. Mutta työttömälle tulee kutsu sen ulkomaan olon aikana tulla juttelemaan työkkäriin aiheesta miksi on työtön. Jos ei saavu käskettynä ajankohtana katkaisee viranomainen 590 euron korvauksen surutta.

Vierailija
229/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ansiotulot

- useat etuudet.

Eläkeläinen ei voi saada yleistä asumistukea eli jos olet lääkärin vaimo, mutta itse pienipalkkainen niin et saa asumistukea eläkkeellä, jos tilillä enemmän kuin 16000 ja leskeneläkettä saa vain 10 vuotta, jos on syntynyt 1975 tai nuorempi.

Vierailija
230/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ansiotulot

- useat etuudet.

Tämä on keskustelu on työttömyydestä, tehkää eläkeläisille oma.

Vierailija
231/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tilastosta selviää avoimien työpaikkojen määrä? Tuntuu mahdottomalta, että tuollainen tilasto voisi olla olemassa, koska useimmat avoimet työpaikat ovat ns. piilotyöpaikkoja joita ei ilmoiteta julkisesti missään.

Ei ole huutavaa pulaa työntekijöistä, jos noita työpaikkoja ei voi laittaa sitten reilusti esiin. 

Vierailija
232/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on sitten pääomatuloja tai jotain muita etuuksia, jotka kumoavat asumistuen.

No sitten onkin eri asia Tulot lasketaan yhteen eikä sun kuulu saadakaan mitään jos tulot on yli sovitun rajan.Näin pitää ollakin.

Vierailija
233/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten onkin eri asia Tulot lasketaan yhteen eikä sun kuulu saadakaan mitään jos tulot on yli sovitun rajan.Näin pitää ollakin.

Eipä ole tulot yli rajan. Elämme alle köyhyysrajan.

Vierailija
234/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on jännä miten sä et tajua ettei tuossa ole mitään lapsellista. Verbi mitä käytät on täydellisen epäsopiva.

Jokaisen on kannettava kortensa kekoon tämän yhteiskunnan hyväksi, sinunkin.

Mitään lapsellista ei siinä ole, se on realismia.

Nyt vaan hakemaan niitä töitä.

Mikä verbi?

Vierailija
235/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tilastosta selviää avoimien työpaikkojen määrä? Tuntuu mahdottomalta, että tuollainen tilasto voisi olla olemassa, koska useimmat avoimet työpaikat ovat ns. piilotyöpaikkoja joita ei ilmoiteta julkisesti missään.

Ei ole huutavaa pulaa työntekijöistä, jos noita työpaikkoja ei voi laittaa sitten reilusti esiin. 

Työnanatajat ei halua hakemustulvaa(koska joutuu pakosta hakemaan 4 paikkaa)ja siksi ei ilmoiteta.

Vierailija
236/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tällaisen 59 v ikäisen pienyrittäjänä kituvan kannattaa hakeutua työmarkkinoille?

Taidan jatkaa kituuttelua eläkeikään saakka.

Vierailija
237/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää olla työttömyyttä nykyjärjestelmän mukaan. Suomen työttömyysaste on korporaatioiden ohjeistamana suunniteltu ja puolueiden myötävaikutuksella ylläpidetty normaali. Status Quo. Työttömyyden poistaminen ei ole tavoite. 

Vierailija
238/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ansiotulot

- useat etuudet.

Tämä on keskustelu on työttömyydestä, tehkää eläkeläisille oma.

Kuka tahansa voi joutua kolariin tai sairastua ja joutua eläkkeelle.

Suomessa on 300 000 alle 63-vuotiasta työkyvyttömyyseläkkeellä ja heitä koskee eläkeläisen asumistuki säännöt.

Vierailija
239/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.

Siis mikä järki tässä olisi? Olet varmaan itse töissä käyvä. Onko sinusta reilua että minut laitettaisiin töihin valtiolle ja saisin silti sen saman 650€? Kyllä 1000€ pitäisi saada jos joutuu töihin ja maksaa itse vuokransa.

Vierailija
240/959 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomatulot poistaa kaiken korvauksen. Jos saat pääomatuloa 590euroa niin että tulosi olisi 590 euron työttömyyskorvauksen kanssa 1180 eur kk, niin se ei onnistu. Vaan 590 euron pääomatulo leikkaa sen 590euron työttömyyskorvauksen pois. Laki on niin säädetty tai ainakin sovelletaan että työttömän pitää olla köyhä ja olemattomilla tuloilla vaikka olisi yrittänyt parantaa asemaansa säästämällä ja sijoittamalla.