miksi naiset valittavat yksityisen gynen hinnoista?
Itselläni on gynekologinen sairaus ja käyn hoidossa naistentautien poliklinikalla. Jos olisin gynekologisesti terve, en tietenkään kävisi erikoislääkärillä.
Kommentit (181)
Christiiina kirjoitti:
Gynekologit rahastavat naisten pimpalla. Jos naisella ei ole mitään gynekologisia vaivoja, niin miksi pitäisi huvikseen käydä gynkologisessa tutkimuksessa? Ja jos minulle tulisi naisten vaivoja, kuten liian runsaat kuukautiset tai virtsankarkailua, niin kyllä minä ensin hakeutuisin terveysaseman lääkärille ja sieltä voidaan tarvittaessa tehdä lähete sairaalaan gynekologille.
Juuri näin. Kyllä julkiselle gynelle pääsee, kun on sairauksia. Mutta ei sinne huvikseen oteta ketään levittelemään. ap
Vierailija kirjoitti:
Kuviteltu puhelu terveyskeskukseen:
Asiakas: Hei, haluaisin päästä gynekologiseen tutkimukseen.
Aspa: Hei. Mitkä ovat oireesi?
Asiakas: Ei minulla ole mitään oireita, haluaisin vain perustarkistuksen.
Aspa: Onko sinulla tarvetta uusia ehkäisyreseptiä?
Asiakas: Ei ole. En käytä hormonaalista ehkäisyä.
Aspa: No siinä tapauksessa pyydän sinua ottamaan yhteyttä yksityiselle gynekologille. Emme suorita perustarkastuksia täällä terveyskeskuksessa. Hyvää päivänjatkoa!
...
Menisikö se kutakuinkin näin? Valaiskaa toki, jos on muunlaisia kokemuksia perustarkastuksista yleisellä puolella.
Miksi pitäisi tehdä gynekologisen tutkimus, jos ei ole oireita? Sehän olisi ihan sama, jos pyytäisi kuvauttamaan röntgenissä selkänsä vaikka ei ole mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti joka vuosi tarvitse käydä (näin sanoi myös oma gynekologini), mutta kyllä jokaisen naisen olisi hyvä panostaa terveyteensä ja käydä gynellä 2-4 vuoden välein, etenkin jos on seksielämää ja vaihtuvia kumppaneita. Omaa näkemystäni tästä vahvisti lähipiirissä löytynyt kasvain joka ei olisi päässyt niin valtavasti, mikäli ystäväni olisi käynyt säännöllisissä tarkastuksissa.
Sukupuolitautitestit saa maksutta julkiselle puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin perustsekkaukseen ei pääse julkisen gynelle. Kaikki ei halua availla toosaansa terveyskeskuksen satunnaisille kandeille.
Mutta miksi pitäisi terveenä perustsekata? Näkeehän nainen sen itsekin, että onko jokin vialla.
Käytkö varmuuden vuoksi silmälääkärissä, sisätautien lääkärillä...? Ei tervettä elintä tarvitse tsekata. ap
Esim silmälaseja ei saa ilman näöntarkastusta. Samoin esim e-pillereihin tarvitsee "perustsekkauksen". Vaikka ihan terve olisikin.
EriE-pillerit saa ihan terveyskeskuslääkärin kautta, ei tarvitse maksaa yksityispyolen gynelle asiasta. Ja lisäksi niiden käyttäminen on oma valinta, eli on oma valinta sitten käydä niiden takia lääkärissä. Mikään pakko ei ole e-pillereitä käyttää. ap
Haluan valita kenelle toosani näytän. Mä syön minipillereitä koska ne pitävät menkat poissa. Ilman niitä vuodan kuin seula ja hemoglobiini laskee todella alas, siis oikeasti todella alas. Niin että sellainen oma valinta. Käyn yksityisellä gynellä kahden vuoden välein vain uusimassa reseptin.
Reseptin voi uusia myös kannan kautta omassa tk:ssa maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin perustsekkaukseen ei pääse julkisen gynelle. Kaikki ei halua availla toosaansa terveyskeskuksen satunnaisille kandeille.
Mutta miksi pitäisi terveenä perustsekata? Näkeehän nainen sen itsekin, että onko jokin vialla.
Käytkö varmuuden vuoksi silmälääkärissä, sisätautien lääkärillä...? Ei tervettä elintä tarvitse tsekata. ap
Esim silmälaseja ei saa ilman näöntarkastusta. Samoin esim e-pillereihin tarvitsee "perustsekkauksen". Vaikka ihan terve olisikin.
EriE-pillerit saa ihan terveyskeskuslääkärin kautta, ei tarvitse maksaa yksityispyolen gynelle asiasta. Ja lisäksi niiden käyttäminen on oma valinta, eli on oma valinta sitten käydä niiden takia lääkärissä. Mikään pakko ei ole e-pillereitä käyttää. ap
Pillereitä voi tarvita muuhunkin kuin ehkäisyyn ja olisi ihan kiva, että vaikka endometrioosin vuoksi pääsisi gynelle eikä tk-lääkärille. Toisekseen mitä väliä, vaikka ehkäisy on oma valinta? Parempi se hormonaalinen ehkäisy on (niille joille se sopii) kuin kondomi tai ei ehkäisyä ollenkaan ja gynellä on ihan eri osaaminen ehkäisytapojen neuvontaan ja vaikka kierukan laittoon, kun ei ne tk-lääkärit niitä kierukoita ihan päivittäin laita.
Ei todellakaan ole hormonaalinen ehkäisy parempi. Sehän poistaa ovulaation ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti naisen hyvinvointiin. Ja kyllä endometrioosin kanssa pääsee julkisen puolen gynen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän silmälasejakaan ole mikään pakko käyttää. Se on ihan oma valinta haluaako nähdä ja pystyä esim ajamaan autoa sen vuoksi... huono näkö ja silmälasien hankkimattomuus/käyttämättömyys lisäksi voi aiheuttaa esim jatkuvaa päänsärkyä.
Sama juttu e-pillereiden kanssa. Oma valintahan se on hoitaako itseään ja terveyttään, ja miten.Ei ole sama juttu epillereiden kanssa. Epillerit voi yhtä hyvin korvata kondomilla. Jos pillerit tulevat sairauden hoitoon, niin pääsee potilaaksi gynekologisen sairauden takia naistentaudeille ja pääsee julkiselle gynelle. Raskauden ehkäisy ei ole sairauden hoitoa. Naisen kyky tulla raskaaksi ei ole sairaus. ap
Raskauden ehkäisy on naisen terveyden hoitoa, joten on perusteltu syy saada siihen tarvittaessa osaava lääkäri avuksi jos nainen sitä tarvitsee. Abortti tai ei-toivottu synnytyskokemus ja lapsi eivät ainakaan lisää naisen terveyttä ja voivat johtaa pitkäaikaiseen terveyspalveluiden käyttöön, vaikka lapsen saaminen ei olekaan sairaus. Toisekseen, gynen tarkistuksessa katsotaan muutakin kuin ehkäisyn tarve.
Raskauden ehkäisy ei vaadi hormonien käyttämistä. Eli e-pillerit ovat oma valinta.
Perusterveydenhuollosta naiset eivät saa tarvittavia gynen tutkimuksia. Korkeintaan lähetteen eteenpäin. Niin monta kertaa koettu ja nähty. Minulla on ollut kaikenlaisia vaivoja; seuraillaan. Lisäksi olen hyvin hyvin vähätuloinen. Minulla ei kertakaikkiaan ole varaa käydä yksityisellä gynekologilla. Saan kuulla jatkuvasti kyselyjä, että miksi minulla ei ole yksityistä sairauskuluvakuutusta, tms. Ei ole varaa. Kerran sain lähetteen, kun kirjaimellisesti purskahdin itkuun naisyleislääkärin vastaanotolla, koska jotenkin itse olisi pitänyt kustantaa tutkmus. Mielestäni tämä perusterveydenhuoltojärjestelmä ei ole oikeudenmukainen naisten erityisiä tarpeita ajatellen. Niin, kukahan se käyttää kierukoira, ehkäisypillereitä, synnyttää ja imettää, yms.!
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspa: No siinä tapauksessa pyydän sinua ottamaan yhteyttä yksityiselle gynekologille. Emme suorita perustarkastuksia täällä terveyskeskuksessa. Hyvää päivänjatkoa!
...
Menisikö se kutakuinkin näin? Valaiskaa toki, jos on muunlaisia kokemuksia perustarkastuksista yleisellä puolella.
Miksi pitäisi tehdä gynekologisen tutkimus, jos ei ole oireita? Sehän olisi ihan sama, jos pyytäisi kuvauttamaan röntgenissä selkänsä vaikka ei ole mitään oireita.
No kyllä mammografiakin tehdään ilman oireita.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
No niinpä.
Mutta niin vain tässäkin ketjussa vilisee porukkaa, jonka mielestä gynellä pitää käydä kerran vuodessa, vaikkei olisi mitään oireita. Perustsekkaus, ettei olisi joku salakavala syöpä iskemässä.
Tai ketkä kärsivät erilaisia vuotohäiriöitä tai kuukautiskipuja!
Vierailija kirjoitti:
Perusterveydenhuollosta naiset eivät saa tarvittavia gynen tutkimuksia. Korkeintaan lähetteen eteenpäin. Niin monta kertaa koettu ja nähty. Minulla on ollut kaikenlaisia vaivoja; seuraillaan. Lisäksi olen hyvin hyvin vähätuloinen. Minulla ei kertakaikkiaan ole varaa käydä yksityisellä gynekologilla. Saan kuulla jatkuvasti kyselyjä, että miksi minulla ei ole yksityistä sairauskuluvakuutusta, tms. Ei ole varaa. Kerran sain lähetteen, kun kirjaimellisesti purskahdin itkuun naisyleislääkärin vastaanotolla, koska jotenkin itse olisi pitänyt kustantaa tutkmus. Mielestäni tämä perusterveydenhuoltojärjestelmä ei ole oikeudenmukainen naisten erityisiä tarpeita ajatellen. Niin, kukahan se käyttää kierukoira, ehkäisypillereitä, synnyttää ja imettää, yms.!
Niin, olisiko aika ottaa itseään niskasta kiinni ja vaatia miestä käyttämään sitä kondomia?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Ei tehdä kerran vuodessa, vaan joka toinen vuosi ja viiskybäsestä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Tai ketkä kärsivät erilaisia vuotohäiriöitä tai kuukautiskipuja!
Noita kyllä hoidetaan naistentaudeilla julkiselle puolella.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Säännöllinen mammografia ja papa tehdään molemmat seulontana, mutta toki mammografiaan pääsee myös oireiden vuoksi.
Christiiina kirjoitti:
Gynekologit rahastavat naisten pimpalla. Jos naisella ei ole mitään gynekologisia vaivoja, niin miksi pitäisi huvikseen käydä gynkologisessa tutkimuksessa? Ja jos minulle tulisi naisten vaivoja, kuten liian runsaat kuukautiset tai virtsankarkailua, niin kyllä minä ensin hakeutuisin terveysaseman lääkärille ja sieltä voidaan tarvittaessa tehdä lähete sairaalaan gynekologille.
Urologit rahastaa virtsaputkilla ja miesten vehkeillä? Lastenlääkärit rahastaa lapsilla? Gynekologi on naistentautien erikoislääkäri ja se pimpsa nyt vaan kuuluu olennaisesti tuohon osaamisalueeseen. Jos ei ole vaivoja niin tutkimukseen ei ole kiire, mutta jos on aloittanut seksielämän niin olisi ihan hyvä käydä kertaalleen gynellä perustarkistuksessa ja neuvotella siellä miten usein jatkossa on tarve käydä. Tieto se on sekin, että kaikki on kunnossa ja itse kyllä haluaisin tämän tietää samalla tavalla, kuin haluan tietää että verikoekontrollit on ok.
Jos sulla on vaivoja, niin vähän epäilen että haluaisit odotella niiden kanssa tk-lääkärin lähetettä julkisen puolen gynelle. Asia hoituisi vaikka samana päivänä, jos varaa ajan yksityiseltä. Tai sitten vaivat eivät ole kovin häiritseviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin siis siinä, että ne naisten gynekäynnit pitäisi saada maksatettua miehillä?
No miehet ne aiheuttavat gyneongelmia naisille, joten miksipä eivät voisi maksaa. Joko naiset synnyttävät lapsia sille miehelle, saavat eri tartuntoja miehiltä seksissä, joutuvat käyttämään ehkäisyä, koska miehet eivät viitsi, ja silleen. Toisaalta, maksammehan me naiset miesten eturauhasvaivoistakin ja erektiohäiriöistä verorahoillamme.
Nainen panee miehen tai naisen kanssa, ja naisen logiikalla tartunta on aina miehen syy? Eipä ole ihme, ettette pärjää työelämässä.
Voi ressu pieni taas sua. Sä et nyt selvästikään tiedä tästä aiheesta mitään. No väännetään taas rautakangesta, kun lanka ei riitä. (Hahaaa ja sä vielä kuvittelet selviäväsi maailmassa, voi voi.)
Otapa nyt selvää asoista: useimmiten naisilla ei ole penistä, joten emätintulehdukset, hiivat, sekä sp-taudit tarttuvat siitä peniksestä naiseen. Tartunta toisinpäin on harvinaisempaa ihan fysiologisista syistä: naisella on enemmän limakalvopintaa bakteerien ja virusten tarttua. Toinen syy on se miten seksiä harrastetaan. Esim kondomi ei suojaa koko miehen genitaalialuetta, joten nainen voi saada herpes- tai kondyloomatartunnan kondomista huolimatta. Useat sp-taudit voivat olla miehillä oireettomia, joten siksi tarttuvat enemmän miehestä naiseen kuin päinvastoin ja miehet ehtivät ennen hoitoon hakeutumistaan tartuttaa useamman naisen. Miehillä on myös enemmän ulkomailta hankittuja seksitauteja. Anaaliseksistä on miehen vaikeampi saada tartuntaa naiselta, koska naisen elin on se herkempi kuin miehen. Suuseksissäkin naiset saavat miehiltä enemmän tartuntoja kuin päinvastoin.
Eli koitapa nyt sivistää itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillereitä voi tarvita muuhunkin kuin ehkäisyyn ja olisi ihan kiva, että vaikka endometrioosin vuoksi pääsisi gynelle eikä tk-lääkärille. Toisekseen mitä väliä, vaikka ehkäisy on oma valinta? Parempi se hormonaalinen ehkäisy on (niille joille se sopii) kuin kondomi tai ei ehkäisyä ollenkaan ja gynellä on ihan eri osaaminen ehkäisytapojen neuvontaan ja vaikka kierukan laittoon, kun ei ne tk-lääkärit niitä kierukoita ihan päivittäin laita.
Ei todellakaan ole hormonaalinen ehkäisy parempi. Sehän poistaa ovulaation ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti naisen hyvinvointiin. Ja kyllä endometrioosin kanssa pääsee julkisen puolen gynen hoitoon.
Tuossapa sanottiinkin, että "niille joille se sopii". Ei kaikilta lähde halut hormonaalisen ehkäisyn kanssa, vaikka ovikset poistuisikin.
Olen 51v. kohtu poistettu jo vuonna 2014. Käyn vain seulonnoissa eli papa joka viides vuosi ja mammografia joka toinen vuosi. Tottakai jos jotain vaivaa tulisi niin sitten varmaan sinne yksityiselle tai terkkarin kautta naistentautien osastolle.
No puolisonikin luuli olevansa terve. Perus silmälääkärin tarkistus, siitä lähti selviämään kovat aivopaineet ja lopputulos valvontaosastolle ja nitroa suoraan suoneen. Kas kummaa, jatkuvat pääkivutkin loppuivat.