Surullisen näköisiä tapauksia tuossa Euronewsin uutisessa Suomesta. :(
On kuvattu Helsingissä ja Tampereella. Miten Suomi on päästetty tähän kuntoon? Olemme jo Euroopan huonoimmassa tilanteessa.
https://www.euronews.com/2023/03/16/why-are-so-many-young-finns-dying-f…
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
No syytä voidaan etsiä siitä, että Suomessa ei huumeriippuvuutta käsitellä sairautena vaan pelkästään jonain paheksuttavana rikollisuutensa joka muka on ihmiset oma valinta ja saa sitten seurauksetkin kärsiä. Suomessa on kieltolakimeininki edelleen ja se ei toimi. Huumeet pitäisi dekriminalisoida, käyttöhuoneita ja lisää hoitopaikkoja riippuvaisille.
En tajua tuota ajatusta, että kaikki pitäisi sallia, "kun sitä kuitenkin tapahtuu". Poistetaan nopeusrajoitukset, kun moni kuitenkin ajaa ylinopeutta. Sallitaan huumeet, kun moni kuitenkin käyttää. Sijoitetaan käytöshäiriöisiä lapsia örveltämään normaalien lasten luokkaan, kun eivät he voi käytökselleen mitään.
Mitä järkeä on toimia tavalla, joka ei toimi?
Nykyinen huumepolitiikka ei toimi. Tuonhan näkee yksinkertaisempikin.
Nyt pitäisi tehdä jotain muuta kuin mitä nyt tehdään. Hyvin yksinkertaista logiikkaa - jos jokin ei toimi, ei sitä tietenkään kannata jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syytä voidaan etsiä siitä, että Suomessa ei huumeriippuvuutta käsitellä sairautena vaan pelkästään jonain paheksuttavana rikollisuutensa joka muka on ihmiset oma valinta ja saa sitten seurauksetkin kärsiä. Suomessa on kieltolakimeininki edelleen ja se ei toimi. Huumeet pitäisi dekriminalisoida, käyttöhuoneita ja lisää hoitopaikkoja riippuvaisille.
Tätä miinustavat ihmiset on juuri niitä joiden takia meillä on eniten nuorten huumekuolemia Euroopassa. Onko teistä valittu huumepolitiikka toiminut?
Huumeita ei missään nimessä pidä laillistaa. Se aiheuttaisi vain lisää ongelmia. Oletko joku ylen toimittaja? Ylehän on nykyään erittäin huumemyönteinen.
Kaikki tilastot osoittavat kaikkialla maailmassa, että kireä huumausainepolitiikka ei toimi.
Ehkä Suomi on tässä asiassa sitten uniikki lumihiutale ja täällä asiat ovat täysin toisin kuin missään muualla maailmassa?
Loppuuko huumeidenkäyttö muka siihen, että huumeet sallitaan ja nistien elämäntapaa ihannoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä miinustavat ihmiset on juuri niitä joiden takia meillä on eniten nuorten huumekuolemia Euroopassa. Onko teistä valittu huumepolitiikka toiminut?
Huumeita ei missään nimessä pidä laillistaa. Se aiheuttaisi vain lisää ongelmia. Oletko joku ylen toimittaja? Ylehän on nykyään erittäin huumemyönteinen.
Kaikki tilastot osoittavat kaikkialla maailmassa, että kireä huumausainepolitiikka ei toimi.
Ehkä Suomi on tässä asiassa sitten uniikki lumihiutale ja täällä asiat ovat täysin toisin kuin missään muualla maailmassa?
Loppuuko huumeidenkäyttö muka siihen, että huumeet sallitaan ja nistien elämäntapaa ihannoidaan?
Ei se lopu, mutta vähenee ja suuntautuu miedompiin aineisiin. Lisäksi huumeidenkäyttäjien on helpompi elää kun heitä ei luokitella rikollisiksi. He voivat pyytää ja hankkia apua ilman pelkoa. Heidän on helpompi elää ja hankkia voimia riippuvuuden hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saudeissa toimii
Oiskohan ne samat geenit, mitkä aiheuttaa alkoholismia, jotka suomalaisilla on yleisiä, että niitten kantajat koukahtaa helpommin muihinkin aineisiin? Ainakin muistelen, että jotain tekemistä aivojen opioidijärjestelmillä oli myös alkoholiriippuvuuden kanssa.
Toinen on se, että tosiaan suhtaudutaan näihin riippuvuussairauksiin rikollisuutena. Itse vaikka olen alkoholin, eli laillisen aineen ongelmakäyttäjä, olen törmännyt paljon tällaiseen asenteeseen apua hakiessani. Varsinkin silloin nuorena parikymppisenä, jolloin ongelmakäyttö oli alkanut ja olin alkanut hakeutua avun piiriin... Nyt kun olen nelikymppinen rappioalkoholisti, niin alan lopultakin saamaan hiukka asiallisempaa kohtelua. Kun olin nuori, riippuvuuteni nähtiin kai omana valintanani, josta minun tulisi omin voimin selviytyä. Mielestäni olisin voinut selviytyä veroja maksavaksi kansalaiseksi ja vaikka perustaa perheen ja elää onnellista elämää, jos minua olisi autettu silloin. Nyt koen elämäni olevan menetetty. Odottelen vain eläkepäätöstä ja kuolemaa. Ei ole realistista enää osallistua yhteiskuntaan millään lailla. Pyrin elämään vain loppuelämäni mahdollisimman mukavasti ja kivuttomasti, väistellen iskuja ja ottaen sinnikkäästi vastaan niitä joita en voi väistää, nauttien pienistä iloista; hyvistä ilmoista, ystävien seurasta, ruoasta jne.
Mitä enemmän yhteiskunta sallii huumeiden käyttöä, sitä enemmän huumeiden myyjien on painostettava ja houkuteltava uusia nuoria huumeita käyttämään, jotta huumeiden myyjät saavat toimeentulonsa, hintojen laskiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miksi kaikki aineiden väärinkäytöt pitäisi nähdä sairautena. Mikä sairaus se on joka saa ihmiset näitä aineita käyttämään? Jokainen jolla on vähänkään ymmärrystä tietää että aineet aiheuttaa riippuvuutta, joka ikinen teinikin. Miksi silti alkaa käyttämään? Onko mielenterveyden ongelma ettei ymmärrä tätä mitä siitä seuraa? Harvoin taitaa kukaan narkiksi päätyä niin että joku väkisin syöttää tai pistää ainetta.
Sulla on varmaan asiat suhteellisen hyvin, kun et osaa hahmottaa millaiset asiat tuohon voisi vaikuttaa. Esim. jos on rikkinäisistä, turvattomista kotioloista lähtöisin, ei normaaleja kiintymyssuhteita koko elämän aikana, ajautunut porukkaan jossa käyttö on normaalia... Taannoin oli juttu nuoresta naisesta, jonka äiti oli huumeidenkäyttäjä, joskin toipunut. Jos ei koskaan ole elänyt ns. normaalia elämää, niin huumeet voi hyvinkin näyttäytyä houkuttelevana juttuna, joka tarjoaa edes hetkeksi helpotuksen. Pohjimmiltaan kyse on vapaan tahdon ongelmasta - voiko sanoa, että tällainen valinta on täysin vapaa, kun siihen kuitenkin vaikuttaa koko ko. yksilön eletty elämä.
Itse en ole koskaan käyttänyt huumeita, mutta poltin pitkään tupakkaa, ja onhan siinäkin sama juttu, että on aloittaessaan tiennyt sen olevan haitallista ja addiktoivaa, mutta ei se nuoren päässä paljoa mietitytä. Ja vaikka olen jo vuosia sitten lopettanut aktiivisen polttamisen, saatan edelleen ostaa askin jostain hetken mielijohteesta jos olen juhlimassa tai huonolla tuulella. Ymmärrän siis, että ihmisen psyyke on aika heikko, mitä tulee todella addiktoiviin aineisiin. Minulla ei onneksi ollut nuorena tarvetta tai edes mahdollisuuksia tupakkaa kovempiin aineisiin, mutta en yhtään ihmettele sitä, että teini joka ylipäänsä on päätynyt tilanteeseen, jossa tällaisia aineita tarjotaan, voi hyvin ottaa niitä vastaan.
107 jatkaa: kyllä jo televisio-ohjelmistakin näkee, että esimerkiksi Tanskassa suhtaudutaan päihteidenkäyttäjiin aivan eri tavalla; ihmisinä.
Minusta nuoret ehdokkaat idealisoi huumeita. Järkyttävää.
Kuolemantuomio myyjille niin loppuu huumeet
Jotain on elämässä mennyt kuitenkin oikein kun englanniksi pystyivät noin hyvin kommunikoimaan. Surullista, että hoitoonpääsy on niin vaikeaksi tehty. Menee elämä hukkaan.
Suomi on tehnyt jo vuosia bisnestä erityisesti lapsilla ja vanhuksilla, ei ole ihme että mömmöt maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miksi kaikki aineiden väärinkäytöt pitäisi nähdä sairautena. Mikä sairaus se on joka saa ihmiset näitä aineita käyttämään? Jokainen jolla on vähänkään ymmärrystä tietää että aineet aiheuttaa riippuvuutta, joka ikinen teinikin. Miksi silti alkaa käyttämään? Onko mielenterveyden ongelma ettei ymmärrä tätä mitä siitä seuraa? Harvoin taitaa kukaan narkiksi päätyä niin että joku väkisin syöttää tai pistää ainetta.
Sulla on varmaan asiat suhteellisen hyvin, kun et osaa hahmottaa millaiset asiat tuohon voisi vaikuttaa. Esim. jos on rikkinäisistä, turvattomista kotioloista lähtöisin, ei normaaleja kiintymyssuhteita koko elämän aikana, ajautunut porukkaan jossa käyttö on normaalia... Taannoin oli juttu nuoresta naisesta, jonka äiti oli huumeidenkäyttäjä, joskin toipunut. Jos ei koskaan ole elänyt ns. normaalia elämää, niin huumeet voi hyvinkin näyttäytyä houkuttelevana juttuna, joka tarjoaa edes hetkeksi helpotuksen. Pohjimmiltaan kyse on vapaan tahdon ongelmasta - voiko sanoa, että tällainen valinta on täysin vapaa, kun siihen kuitenkin vaikuttaa koko ko. yksilön eletty elämä.
Itse en ole koskaan käyttänyt huumeita, mutta poltin pitkään tupakkaa, ja onhan siinäkin sama juttu, että on aloittaessaan tiennyt sen olevan haitallista ja addiktoivaa, mutta ei se nuoren päässä paljoa mietitytä. Ja vaikka olen jo vuosia sitten lopettanut aktiivisen polttamisen, saatan edelleen ostaa askin jostain hetken mielijohteesta jos olen juhlimassa tai huonolla tuulella. Ymmärrän siis, että ihmisen psyyke on aika heikko, mitä tulee todella addiktoiviin aineisiin. Minulla ei onneksi ollut nuorena tarvetta tai edes mahdollisuuksia tupakkaa kovempiin aineisiin, mutta en yhtään ihmettele sitä, että teini joka ylipäänsä on päätynyt tilanteeseen, jossa tällaisia aineita tarjotaan, voi hyvin ottaa niitä vastaan.
Sepä siinä varmaan onkin, että nämä narkkareiden/rikollisten vanhemmat eivät itsekään oikeasti tiedä mikä se normaali vanhemmuus, normaali kasvatus on ja tästä syystä hokevat "olin normaali vanhempi, ei ollut mitään ongelmia kasvatuksessa". Mutta senkään jälkeen kun lapsi on ajautunut huonoille teille ei oteta niitä vaaleanpunaisia laseja pois päästä ja todenteolla lähdetä selvittämään se oma pää, kasvatustavat, oma historia ja kysytä ja kuunnella kun muilta saa tietoa mikä ehkä meni pieleen ja voiko jotain vielä tehdä. Eli itsekin ollaan keskenkasvuisia ja avuttomia ja tästä syystä hoetaan sitä "olin kunnollinen vanhempi". Ja näitä löytyy kaikista tuloluokista vaikkakin suurin osa tulee vähempivaraisista perheistä.
Näillä avautumisilla "olin kunnollinen vanhempi jne" ei asiaa edistetä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se hoito sitten olisi? Kun aina valitetaan, että ei pääse hoitoon?
Ei se hoito voi olla sitä, että vähäksi aikaa mennään johonkin elpymään, että voidaan taas jatkaa hetken päästä tykittämistä. Näillä kun hyvin monella ei ole mitään todellista motivaatiota raitistua.
Entä korvaushoito sitten? Täytyyhän sekin jossain vaiheessa lopettaa.
Sekin tässä vielä, että näiden kaikkien yliannostusten ja muiden akuuttitehtävien hoito maksaa, joka sitten on pois muusta terveydenhoidosta. Pitäisikö laittaa raja? 3 ambulanssi elvytystä ja sen jälkeen olet omillasi?
Vai montako kertaa narkkia voi hoitaa? Mittaamattomasti ( muiden kustannuksella ) ?
Että jos ei muutaman kerran jälkeen ymmärrä omaa tilaansa ja lopeta, niin olkoon sitten omillaan, on minun mielipide.
Eli kaikki terveydenhuollon asiakkaat tarkistetaan onko sairaus aiheutettu esim. lihavuussyistä. Syöty liikaa rasvaista ja sokerista ruokaa ja herkkuja eikä liikutti suositusten mukaisesti. Näin saisi pari mahdollisuutta hoitoon ja jos ei sillä saa korjattua itseään se olisi ovi kiinni nenän edestä??
Syöpäpotilaan kohdalla ensin selvitettäisiin johtuuko saurautesi omista huonoista elintavoista ennenkuin lähdetään antamaan hoitoa ja selvitetään oletko jo mahdollisesti saanut noihin huonoista elintavoista johtuvista syistä muihin jo ennen syöpää ja heitettäisiin vaan pihalle itse hoitamaan its nsä kun olet jo saanut apua lihavuuteen, diabetekseen, nivelrikkoon??
Onneksi meillä ei sentään näin rujoa ole, mutta päihteiden käyttäjiä kohtaan näyttää olevan 😢
Esim lihavuuteen on todella vaikea saada apua. "Sun pitäis kyllä laihduttaa" -tokaisu ja joku sydänliiton lippulappunen eivät ole hoitoa.
Ongelmanhan ei pitäisi olla ihmisten kuoleminen huumeisiin, vaan miksi ihminen alkaa käyttää niitä. Jos juurisyihin ei koskaan puututa, niin oikea ongelma ei poistu seurausta hoitamalla. Jossain on menty pieleen ja lujaa, että ollaan tällaisessa tilanteessa, jossa nuoriso on mielenterveysongelmaista ja eläkkeellä heti kun lapsilisä loppuu. Kun ihmisten oikeudet on suurempia kuin velvollisuudet, ja mihinkään voi voi puuttua, niin jäljelle jää vaan tekohengittäminen.
Suomen huumeongelmasta esim. Tampereen tilanteesta on alettu puhua vasta viime vuosina, vaikka ongelma on ollut nähtävissä jo 20 vuotta sitten, kun kadonneet sielut harhaili linja-autoaseman nurkilla Nervissä hyysättävänä. Ilmeisesti meillä on kuitenkin päättäjissä ja muissa vaikuttajissa niin paljon pullossa kasvaneita, että kaikkeen herätään, vasta sitten kun pas*a on osunut tuulettimeen oikein huolella.
Ympäri Eurooppaa on ollut vuosikymmeniä katuja, jossa narkit piikittelevät itseään kaiken kansan nähtävillä. Esim. Ateenassa kyseinen katu sijaitsee alueella, josta turistit kulkevat Arkeologiselle museolle. Outoa, jos Suomessa on kuviteltu, että meillä ei jossain vaiheessa olla samassa pisteessä.
Tuttuja oikeen euroopan uutislevityksessä, ovat parasta elävöittämistä Tampereen keskustaan sitten niiden tammien tuhoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimii ja hyvin toimiikin mm. Iranissa ja Saudi-Arabiassa. Kyseisten maiden huumausainerangaistukset voisi kopioida tännekin. Tähän ei auta kuin äärimmäinen pelotevaikutus.
Mun mielestä on kovin ongelmallista, että huumeiden dekriminalisoinnista tuntuu eniten hehkutusta tulevan bilekäyttäjiltä ja elämäntapapössyttelijöiltä.
Voisko nisteille olla joku oma alue, jossa saisi vapaasti huumeita, käyttääkust niin paljon kuin sielu sietää. Joka perjantai joku käy keräämässä raadot. Sterilointi tietysti asukkaille. Saisivat normaalit ihmiset elää rauhassa.