Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio tai vasektomia, oma vai yhteinen päätös

Vierailija
18.03.2023 |

Niin, jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan ja lisääntymisestään, mutta miten näette tämän asian parisuhteessa? Vienhän samalla puolisoltanikin mahdollisuuden saada lapsia, ainakin minun kanssa, jos ja kun toimenpiteeseen menen. Voiko tällaisen asian päättää yksin?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ehdottomasti oma päätös, kun kyseessä on oma keho.

Meillä tämä meni kyllä myös ihan luonnostaan yhteisen keskustelun kautta. Suhteemme oli alkanut syvenemään ja kävimme samalla sen keskustelun, että kyllä tämä nyt seurustelua on ja sen myötä sitten taas oli loogista pohtia joku vähemmän väliaikainen ehkäisykeino. Kumpikaan meistä ei halua lapsia niin päätös siitä, että käyn vasektomiassa oli helppo. 

Vierailija
42/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh tämän takia suosin ulkomaalaisia kumppaneita.

Suomalainen parisuhde.

Minä, minä, minä kerron miten asiat on ja näin teen/tehdään.

Jos ei kelpaa niin se on moro.

En keskustele, en kerro.

Se on minun, minun, minun asia.

Ja sitten vauvapalstalle.

Miten vtussa ulkomaalaiset kumppanit kuuluvat tähän? Kuinka monella kielellä osaisit edes kertoa kumppanillesi että sinulta on pantu piuhat poikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ehdottomasti oma päätös, kun kyseessä on oma keho.

Meillä tämä meni kyllä myös ihan luonnostaan yhteisen keskustelun kautta. Suhteemme oli alkanut syvenemään ja kävimme samalla sen keskustelun, että kyllä tämä nyt seurustelua on ja sen myötä sitten taas oli loogista pohtia joku vähemmän väliaikainen ehkäisykeino. Kumpikaan meistä ei halua lapsia niin päätös siitä, että käyn vasektomiassa oli helppo. 

Käytätkö kuitenkin kortsua?

Vierailija
44/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki vieraissa: mies oli käynyt vaimolta salaa vasektomiassa mutta vaimo oli raskaana.

Vierailija
45/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sen nykyään ilman puolison lupaa? Mut on steriloitu -08 ja sillon vielä piti miehen raapustaa suostumuslappu. Toki olisihan minä voinut sen lapun väärentää, ei sitä kukaan sen kummemmin tarkistanut.

Löysin myös tällaisen paperin erään edesmenneen tallelokerosta. Oli yllätys.

Vierailija
46/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen päätös tottakai. Minkälaisessa parisuhteessa jompikumpi päättää näin ison asian yksin?

Ihan normaalissa suhteessa, jos toinen on varma siitä ettei koskaan enää halua lapsia.

Vierailija
47/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sinkku, asia on oma, avioliitossa yhteinen.  Kun teetin aikoinaan sterilisaation, silloin vielä puolisolta kysyttiin ainakin, onko hän tietoinen asiasta ja ymmärtääkö, mistä on kysymys. Ilmeisesti  toimenpide olisi tehty vaikka ilman lupaa, mutta kertoa siitä piti.

Vierailija
48/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen päätös tottakai. Minkälaisessa parisuhteessa jompikumpi päättää näin ison asian yksin?

Ihan normaalissa suhteessa, jos toinen on varma siitä ettei koskaan enää halua lapsia.

Jokainen tottakai päättää itse omalta kohdaltaan, mutta on ihan selvää, että kumppanille pitää kertoa. Kumppanin mielipiteen ei tarvitse, eikä sen saakaan antaa vaikuttaa, mutta ei sterilisaatiota silti tehdä kumppanilta salaa. Jos kumppani haluaa lapsia, niin hänellä on sitten yhtälailla oikeus tehdä oma ratkaisunsa ja etsiä uusi kumppani, jonka kanssa tulevaisuuden toiveet kohtaa.

Vierailija
49/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sen nykyään ilman puolison lupaa? Mut on steriloitu -08 ja sillon vielä piti miehen raapustaa suostumuslappu. Toki olisihan minä voinut sen lapun väärentää, ei sitä kukaan sen kummemmin tarkistanut.

Löysin myös tällaisen paperin erään edesmenneen tallelokerosta. Oli yllätys.

olikohan 2013 kun lähetettä kävin työterveyslääkäriltä pyytämässä. Tuolloin lääkäri oli myös vailla lupaa/keskustelua puolisen kanssa. Mutta sanoin, ettei mulla puolisoa ole, niin kyllä se lääkäri lähetteen kirjoitti ja toimenpidettä puolsi ilman olemattoman kumppanin lupaa. Olen mies ja 33 vuotiaana lähetettä hain.

Vierailija
50/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma päätös, mutta yhteinen asia eli onhan tämä keskusteltava selväksi mielellään jo suhteen alkumetreillä.

Vierailija
51/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tottakai päättää itse omalta kohdaltaan, mutta on ihan selvää, että kumppanille pitää kertoa. Kumppanin mielipiteen ei tarvitse, eikä sen saakaan antaa vaikuttaa, mutta ei sterilisaatiota silti tehdä kumppanilta salaa. Jos kumppani haluaa lapsia, niin hänellä on sitten yhtälailla oikeus tehdä oma ratkaisunsa ja etsiä uusi kumppani, jonka kanssa tulevaisuuden toiveet kohtaa.

No eihän aloituksessa puhuttu mitään sellaisesta, ettei puolisolle kerrottaisi. 

Vierailija
52/53 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän aloituksessa puhuttu mitään sellaisesta, ettei puolisolle kerrottaisi. 

Aloituksen jälkeen on tullut monenlaista mielipidettä. Halusin vain korostaa, että asiasta pitää kuitenkin puhua. Niinkuin joku hienosti sanoi, niin oma päätös, mutta yhteinen asia.

Vierailija
53/53 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma päätös josta on hyvä kertoa kumppanille ajoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän