Sterilisaatio tai vasektomia, oma vai yhteinen päätös
Niin, jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan ja lisääntymisestään, mutta miten näette tämän asian parisuhteessa? Vienhän samalla puolisoltanikin mahdollisuuden saada lapsia, ainakin minun kanssa, jos ja kun toimenpiteeseen menen. Voiko tällaisen asian päättää yksin?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sen nykyään ilman puolison lupaa? Mut on steriloitu -08 ja sillon vielä piti miehen raapustaa suostumuslappu. Toki olisihan minä voinut sen lapun väärentää, ei sitä kukaan sen kummemmin tarkistanut.
Ei siihen koskaan ole lupaa tarvinnut, lääkärit kyykyttävät niitä ketkä eivät tiedä oikeuksiaan.
Arkaainen asenne naisten terveyttä kohtaan.
Naisethan on tunnetusti yksinkertaisia eikä tiedä vielä haluavansa lapsia, niiden pitää elää ja kärsiä mahdollisena kävelevänä inkubaattorina miehelle ja ne kuukautiskivut ovat vaan korvien välissä! /SARKASMI
Toivottavasti teit ilmoituksen lääkäristä. Oppiipahan. Miksi ne edes pyytävät noita aviomiessuostumuksia? Oman turvallisuutensa tähdenkö, jos vaikka aviomies suutahtaa siitä? Pystyn valitettavasti helposti kuvittelemaan tietynlaisen miehen, joka purkaa intensiiviset tunteensa joko vaimoonsa, tai tähän lääkäriin, jos on "reilum periaatteem mies" eikä riepottele naisia.
Ei tarvita kumpaakaan. Sukupuliyhteydessä ollaan vain avioliitossa ja silloinkin vain, kun on tarkoitus lisääntyä. Tämä kai on selvä asia. Ei tarvita minkäänlaisia ehkäisyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kumpaakaan. Sukupuliyhteydessä ollaan vain avioliitossa ja silloinkin vain, kun on tarkoitus lisääntyä. Tämä kai on selvä asia. Ei tarvita minkäänlaisia ehkäisyjä.
Todella yksinkertainen ratkaisu, joka ei monelle jostakin syystä tule mieleen.
Se on jokaisen oma päätös.
Jos kumppani ei hyväksy, sitten erotaan. Ei kenelläkään toisella ihmisellä ole "etuoikeutta" toisen lisääntymisjärjestelmään. Koskee miehiä ja naisia tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oma päätös. Tosin parisuhteen se voi maksaa, mutta sekin päätös on oikea, jos toiveet lapsiluvusta eivät kohtaa. T:steriloitu nainen, eronnut 1. avioliitostaan tästä syystä.
Näin se menee. Jokainen päättää omasta lapsiluvusta ja sterilisaatiosta. Puolison mieliksi ei lapsia tehdä, se on väärin kaikkia kohtaan, erityisesti lasta.
Yksin ja pelkästään oma päätös.
Oma keho, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sen nykyään ilman puolison lupaa? Mut on steriloitu -08 ja sillon vielä piti miehen raapustaa suostumuslappu. Toki olisihan minä voinut sen lapun väärentää, ei sitä kukaan sen kummemmin tarkistanut.
Ei siihen koskaan ole lupaa tarvinnut, lääkärit kyykyttävät niitä ketkä eivät tiedä oikeuksiaan.
Arkaainen asenne naisten terveyttä kohtaan.
Naisethan on tunnetusti yksinkertaisia eikä tiedä vielä haluavansa lapsia, niiden pitää elää ja kärsiä mahdollisena kävelevänä inkubaattorina miehelle ja ne kuukautiskivut ovat vaan korvien välissä! /SARKASMIToivottavasti teit ilmoituksen lääkäristä. Oppiipahan. Miksi ne edes pyytävät noita aviomiessuostumuksia? Oman turvallisuutensa tähdenkö, jos vaikka aviomies suutahtaa siitä? Pystyn valitettavasti helposti kuvittelemaan tietynlaisen miehe
Nämä caset pitääkin viedä potilasasiamiehelle, AVI:lle ym.
Vierailija kirjoitti:
Oma päätös. Tosin parisuhteen se voi maksaa, mutta sekin päätös on oikea, jos toiveet lapsiluvusta eivät kohtaa. T:steriloitu nainen, eronnut 1. avioliitostaan tästä syystä.
Johdonmukaisuus kannattaa.
Parisuhteessa yhteinen asia, josta toimenpiteeseen menevä päättää kuitenkin itse. Ketään ei saa myöskään painostaa steriin/vasektomiaan.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa yhteinen asia, josta toimenpiteeseen menevä päättää kuitenkin itse. Ketään ei saa myöskään painostaa steriin/vasektomiaan.
Kuten ei myöskään kumppani saa painostaa pois toimenpiteestä.
Me keskustelimme keskenään kummalle tehdään. Sit keskustelimme vielä neuvolassa (kuopuksen syntymän jälkeen) ja vasektomia on pienempi operaatio ja steri aiheuttaa ennenaikaiset vaihdevuodet, joten valinta oli helppo.
Yhteinen päätös tottakai. Minkälaisessa parisuhteessa jompikumpi päättää näin ison asian yksin?
Menin operaatioon lapsilukuni ollessa täynnä. Puoliso tiesi jo suhteeseen lähtiessään kuinka moneen lapseen voin suostua.
Huh tämän takia suosin ulkomaalaisia kumppaneita.
Suomalainen parisuhde.
Minä, minä, minä kerron miten asiat on ja näin teen/tehdään.
Jos ei kelpaa niin se on moro.
En keskustele, en kerro.
Se on minun, minun, minun asia.
Ja sitten vauvapalstalle.