Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin kyllästynyt tähän painon nousemiseen!!!

Vierailija
17.03.2023 |

Paino noussut 3 vuoden aikana 10kg, vaikka en ole mitenkään erityisesti lisännyt syömistä tai muuta. En juo alkoa, syön herkkuja ehkä kerran kuussa ja katson mitä laitan suuhun.. viimeiset 3kk olen todella keskittynyt urheiluun ja teen viikossa 3-5 treeniä kestoltaan 20-60min. HIIT painotteista lihaskuntoa/rasvanpolttoa ja sitten palauttavina päivänä pilates tms. Paino vain nousee. Olen 1kk kokeillut olla todella vähäkalorisella dieetillä. 1050kcal - ihan testausmielessä!!! Olen punninnut joka ikisen suupalat ja merkinnyt sen yazioon. Tadaa - KILO tullut lisää!!! Mitä hittoa. Paino ei laske MILLÄÄN!

Olen aina ollut hoikka, urheilullinen ja osannut syödä oikein. Jotain kuitenkin on nyt pahasti pielessä ja en keksi mikä 😩 ikinä en ole saanut painoa näin pahasti nousemaan

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin virhe on että ei ymmärrä omaa syömistä ja sitten treenaa liikaa. Ei saa riittävästi ravintoa ja kehosi alkaa vastustamaan sitä ja paino voi nousta.

Keholla on selvästi ihan oma tahtonsa näissä asioissa.

Vierailija
122/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ei hirveesti enää motivoi liikunta, ja se että jätän pullat kauppaan, ku paino ei vaan mee alaspäin, en ymmärrä muuta syytä ku vaihdevuodet, mikä mulla tekee ton, etten laihdu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa korjaisitte syömisiänne.

Ei auta. 

Vierailija
124/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston haitalliset mikrobit kuriin, hinnalla millä hyvänsä. Voisit aloittaa vaikka "nauttimalla" ainakin neljä kapselia (2 kertaa 2) vuorokaudessa oluthiivan erikoisvarianttia, Precosaa (Saccharomyces cerevisiae, var. boulardii, tjsp; sakharomyykees kereviisiee, var bulardii, tjsp?)

Vierailija
125/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa korjaisitte syömisiänne.

Ei auta. 

Miten olet korjannut?

Vierailija
126/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kaikkien keho pysy teinistä mummoksi samanlaisena. Jotain muutosta on myös vaan hyväksyttävä. 

Vierailija
127/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin myös pitkään sitä että vähennän syömistä (pienemmät ateriakoot). Joskus kauan sitten se toimi hyvin, mutta nyt mulla on vaan jatkuva nälkä jos yritän. Ja nälkä on se mikä sabotoi laihdutuksen.

Vaihdoin siihen että söin vain kahdesti päivässä ja lopulta kerran päivässä. Kokeilin myös olla syömättä kokonaan 48 tuntia. Huomasin että minulle helpoin ja tehokkain tapa laihtua oli syödä kerran vain kerran ja päivässä normaalikokoinen ateria eikä mitään jättiannosta. Niistä pikkuaterioista pitkin päivää ei ollut kuin haittaa, koska ne herättivät nälän jatkuvasti uudestaan. Nälkä on muuten sellainen juttu että se ei kasva kasvamistaan niin kauan kuin on syömättä. Vaan se menee pois vaikka ei söisi yhtikäs mitään. Joten ei pidä antaa sille periksi aina syömällä.

Vuosikymmeniä sitten ihmisillä ei ollut aina jotain naposteltavaa ja muutaman tunnen välein sen lisäki aterioita. Oli yksi ateria mitä kokoonnuttiin syömään yhdessä ja sen lisäksi ehkä jokin pienempi ateria ja sit oltiin ilta ja yö kokonaan syömättä, ehkä aamukin. Breakfast = break fast = paaston lopetus. Paasto on normaalia. Keho ei lakkaa toimimasta paaston aikana, se jatkaa syömistä. Nimittäin sun läskivarastojen syömistä, jos annat sen syödä niitä pätkäpaastoamalla.

Vierailija
128/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut vuodessa viisi kiloa. Sitä ennen pysyi aina useamman vuoden paino suunnilleen samassa, ennen kuin kilon, parin nytkähti eteenpäin.

En kyllä harrasta liikuntaa ollenkaan niin paljon kuin ap :D Enkä myöskään pysty edes kokeilemaan syömistä niin vähän (1000 kcal useiden kuukausien ajan) mitä vaadittaisiin siihen, että edes vähän voisi paino laskea. Olen ap:ta vanhempi, eli esivaihdevuosilla on jo osuutta asiaan. Koronan ja sairauksien aiheuttaman arkiliikunnan vähyyden lisäksi, ja tietysti pahentuneen stressin ja unihäiriöiden.

Ei siis juuri mitään muuta yhteistä ap:n kanssa. Muu kuin että suhteessa siihen omaan henkilökohtaiseen kulutukseen ja omaan syöntiin, paino nousee suhteettoman paljon, muutokset eivät aiheuta muuta kuin painon lisääntymistä, ja ai että ketuttaa.

Vierailija
129/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaikkien keho pysy teinistä mummoksi samanlaisena. Jotain muutosta on myös vaan hyväksyttävä. 

Näinhän se on

Vierailija
130/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin virhe on että ei ymmärrä omaa syömistä ja sitten treenaa liikaa. Ei saa riittävästi ravintoa ja kehosi alkaa vastustamaan sitä ja paino voi nousta.

Viimeaikainen tutkimus lienee osoittanut melko vakuuttavasti että kehon tahto on huomattavilta osin = suoliston mikrobien halut ja himot, jotka kai esimerkiksi vagushermon kautta vaikuttavat (tai sitten eivät...) aivojen välittäjäaineisiin sun muihin? Niillä on ainakin satojen miljoonien vuosien kokemus siitä miten mm. nisäkkäät alistetaan "heidän" tahtoonsa?  ; (

Vierailija
131/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiset ovat totuttaneet kehonsa siihen että jatkuvasti tulee tavaraa suusta ja usein jotain sokerista. Aivan kuten liikunnankin kanssa, myös ruokailumuutokset tuntuvat aloittaessa pahalta. Kroppa protestoi ja haluaa edelleen sokeria ja muuta epäterveellistä jatkuvalla syötöllä.

Jos et anna sille periksi niin se antaa periksi. Sen jälkeen on helpompaa syödä terveellisemmin ja se voi alkaakin jatkossa protestoimaan sitä vastaan, jos yrität syöttää sille liikaa sokeria ja muuta epäterveellistä. Mulla ainakin on ollut sokeri- ja rasvahimokausia, mutta niistä irti päästyäni alkaa vain ällöttää ajatus siitä että niitä lappaa suuhunsa.

Vierailija
132/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ja ikääntyminen nostaa painoa.

Vierailija
133/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeaikainen tutkimus lienee osoittanut melko vakuuttavasti että kehon tahto on huomattavilta osin = suoliston mikrobien halut ja himot, jotka kai esimerkiksi vagushermon kautta vaikuttavat (tai sitten eivät...) aivojen välittäjäaineisiin sun muihin? Niillä on ainakin satojen miljoonien vuosien kokemus siitä miten mm. nisäkkäät alistetaan "heidän" tahtoonsa?  ; (

Lisäksi stressi, traumat, suru, ilo, rakastuminen jne vaikuttavat vahvasti hormoneihin, jotka vaikuttavat ruokahaluun, nälkään, rasvan varastoitumiseen jne. 

Näiden kahden kombossa on sitten yritettävä pärjätä. Mikrobisto kannattaa pitää kunnossa. 

Vierailija
134/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 1 kg enemmän kuin 20 vuotta sitten  parikymppisenä fitnessmimminä. Kokoa on tullut lisää xs/s:stä M/L:ään.

Vierailija
135/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tämä viestin takaisin kun joku "kuntosalikuntouttaja" oli poistanut.

Jos kattelet kalorinkulutusta liikunnan avulla huomaat hyvin äkkiä ettei se paino sillä putoa. Yksi munkki ja saat juosta 5km! Tuhti lautanet (500-1000kc) liikaa ja saat juosta 15 km! Kuka edes ehtii tähän.

Liikunta on kuitenkin A ja O koska motoriikka pitää säilyttää ja lihaskunto. 

Itse laihduin 10 kg kun söin 2kk vain kasvista. Siis todellakin vain kaiken mailman vihannesta ja parit nuudelit. Itsekin olin et täh kun vaa'alla sattumoisin kävin. 

Vielä lisäkommentti että myös leipä oli 2kk pois ruokavaliosta. Onko se vehnä joka turvottaa/lihottaa?  Aineenvaihdunta menee lukkoon?Vielä kun sanon että nälkä katosi, monet illat kun olin syönyt klo 12 ei ollut edes nälkä klo 17.00 ja ruuan jätin väliin. Keho ei siis ollut säästöliekillä vaan käytti ruuaksi rasvaa. Jälkipoltto toimi!

Vierailija
136/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin myös pitkään sitä että vähennän syömistä (pienemmät ateriakoot). Joskus kauan sitten se toimi hyvin, mutta nyt mulla on vaan jatkuva nälkä jos yritän. Ja nälkä on se mikä sabotoi laihdutuksen.

Vaihdoin siihen että söin vain kahdesti päivässä ja lopulta kerran päivässä. Kokeilin myös olla syömättä kokonaan 48 tuntia. Huomasin että minulle helpoin ja tehokkain tapa laihtua oli syödä kerran vain kerran ja päivässä normaalikokoinen ateria eikä mitään jättiannosta. Niistä pikkuaterioista pitkin päivää ei ollut kuin haittaa, koska ne herättivät nälän jatkuvasti uudestaan. Nälkä on muuten sellainen juttu että se ei kasva kasvamistaan niin kauan kuin on syömättä. Vaan se menee pois vaikka ei söisi yhtikäs mitään. Joten ei pidä antaa sille periksi aina syömällä.

Vuosikymmeniä sitten ihmisillä ei ollut aina jotain naposteltavaa ja muutaman tunnen välein sen lisäki aterioita. Oli yksi ateria mitä kokoonnuttiin syömään yhdessä ja sen lisäksi ehkä jokin pienempi ateria ja sit oltiin ilta ja yö kokonaan syömättä, ehkä aamukin. Breakfast = break fast = paaston lopetus. Paasto on normaalia. Keho ei lakkaa toimimasta paaston aikana, se jatkaa syömistä. Nimittäin sun läskivarastojen syömistä, jos annat sen syödä niitä pätkäpaastoamalla.

Monet hoikat tai normaalipainoiset kuten toimittaja Helena Petäistö kauhistuvat suomalaista tapaa olla iltakuuden jälkeen syömättä. Ranskassa syödään iltakahdeksan jälkeen, nukutaan hyvin ja enimmäkseen ollaan hoikkia

Vierailija
137/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jätä illallinen pois tai muuta syöminen niin että syöt 3 kertaa päivässä.

Huomaat eron.

Vierailija
138/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät artificial sweetener'eitä, kannattaa harkita niiden käytön lopettamista ASAP!

Ne nimittäin saattavat nostaa verensokeria enemmän kuin tavallinen sokeri!

Ei ole täysin selvillä mistä tuo johtuu, mutta ilmeinen kytkös näyttää olevan ainakin gut microbes'eihin:

Vierailija
139/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.

Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.

Olen viimeksi syönyt maitorahkaa viikko sitten ja mysliä viime viikonloppuna: eli ei ole jokapäiväinen ruoka. Se oli esimerkki mitä voin välillä syödä. Tänään söin kauraleipää avokadolla ja kalkkunaleikkeellä, huomenna esim pinaattimunakas.

Ei kai nyt 8-10g maapähkinävoita lihota jos rasvat ei mene päivänaikana yli?

Ap

Ei lihota! Älä nyt ainakaan vähennä mitään.

Kyllä se joitakin ihmisiä lihottaa. Maapähkinä on muutenkin epäterveellinen epäpähkinä.

Jos ihminen vetääkö valmiiksi 1000 kalorin kitukuurilla niin silloin ei neuvota vaihtamaan vähärasvaisempaan.

Neuvoin vaihtamaan täyteen rasvasn: oliiviöljy, mct tms hyvä öljy. Ja myslin marjoihin niin ei ole sellainen hillarirasvayhdistelmäpaukku rasvaa voisi olla ruokalusikallinen silloin. Puhdasta rasvaa. Toiminut itsellä oikein hyvin.

Maapähkinävoissa on runsaasti myös proteiinia, siksi sitä suositaan.

Siinä on 20 % hiilaria! Kun syö rasvaa sitä saa syödä paljon, muttei yhdistää hiilariin.

Voi hyvän tähden. Jos liikkuu paljon saa syödä.

Hiilaria ja rasvaa ei voi syödä yhtä aikaa. Mielummin juo rasvaa vaikka suoraan pullosta. Saa energiaa ja rasva palaa. No, uskotte tai ette niin se toimii. Putosi 10 kg laskematta yhtään kaloria ja näkemättä yhtään nälkää. Maksoin itse noista neuvoista ja nyt jasn ilmaiseksi, mutta alapeukuttakaa ihan vapaasti.

Mantelitahnaa voi syödä. Siinä on vielä tuplat tai triplat proteiinia, mutta hiilaria niin paljon vähemmän, että se ei lihota, vaikka kaloripitoisuus on suurempi.

Miksi ihmeessä pitäisi syödä jtkn mantelitahnaa tai maapähkinävoita? Ette kai te kuvittele, että ne olisi jotakin ihmeaineita laihtumiseen? Miksi pitäisi juoda rasvaakaan..

Ongelma on se, että ihmisillä ei ole normaalia ateriarytmiä, annoskokoja ja sen lisäksi käsitys normaalista ravinnosta ja syömisestä on hukassa. Ensin vedetään kaikkea ja liikaa, ja sitten halutaan monen vuoden sekoilun jälkeä laihtua ihme kommervenkeillä  hetkessä ylimääräiset pois. Ja sitten jatketaan entiseen malliin ja kohta taas sama aloitetaan alusta. 

Proteiini on rakennusaine. Sitä pitää syödä riittävästi, mutta ei liikaa. Energia tulee rasvasta ja hiilarista. Jos haluaa laihtua, kannattaa painottaa energia rasvaan ja vähentää hiilari sille tasolle, ettei insuliini aiheuta rasvan varastoitumista vaan keho polttaa sen energiaksi. Näin ainakin naisilla.

Ihan järkky läskityspommi tuollainen maissikakk+ banaani+maapähkinävoi, jos laihtua haluaa. Noin energiatiheää ja sekä rasvaa että hiilaria sisältävää ei tod kannata laihduttajan syödä. Se ei salli keholle rasvanpolttoa.

Ja mikä olikaan kiertokulku? Mitä tapahtuu proteiinille kehossa, kun syöt sitä liikaa. Mitä tapahtuu sille muutokselle seuraavaksi.

Minä kerron, proteiinit, rasvat ja hiilarit kulkee ketjuna käsi kädessä.

Vierailija
140/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.

Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.

Olen viimeksi syönyt maitorahkaa viikko sitten ja mysliä viime viikonloppuna: eli ei ole jokapäiväinen ruoka. Se oli esimerkki mitä voin välillä syödä. Tänään söin kauraleipää avokadolla ja kalkkunaleikkeellä, huomenna esim pinaattimunakas.

Ei kai nyt 8-10g maapähkinävoita lihota jos rasvat ei mene päivänaikana yli?

Ap

Ei lihota! Älä nyt ainakaan vähennä mitään.

Kyllä se joitakin ihmisiä lihottaa. Maapähkinä on muutenkin epäterveellinen epäpähkinä.

Jos ihminen vetääkö valmiiksi 1000 kalorin kitukuurilla niin silloin ei neuvota vaihtamaan vähärasvaisempaan.

Neuvoin vaihtamaan täyteen rasvasn: oliiviöljy, mct tms hyvä öljy. Ja myslin marjoihin niin ei ole sellainen hillarirasvayhdistelmäpaukku rasvaa voisi olla ruokalusikallinen silloin. Puhdasta rasvaa. Toiminut itsellä oikein hyvin.

Maapähkinävoissa on runsaasti myös proteiinia, siksi sitä suositaan.

Siinä on 20 % hiilaria! Kun syö rasvaa sitä saa syödä paljon, muttei yhdistää hiilariin.

Voi hyvän tähden. Jos liikkuu paljon saa syödä.

Hiilaria ja rasvaa ei voi syödä yhtä aikaa. Mielummin juo rasvaa vaikka suoraan pullosta. Saa energiaa ja rasva palaa. No, uskotte tai ette niin se toimii. Putosi 10 kg laskematta yhtään kaloria ja näkemättä yhtään nälkää. Maksoin itse noista neuvoista ja nyt jasn ilmaiseksi, mutta alapeukuttakaa ihan vapaasti.

Mantelitahnaa voi syödä. Siinä on vielä tuplat tai triplat proteiinia, mutta hiilaria niin paljon vähemmän, että se ei lihota, vaikka kaloripitoisuus on suurempi.

Miksi ihmeessä pitäisi syödä jtkn mantelitahnaa tai maapähkinävoita? Ette kai te kuvittele, että ne olisi jotakin ihmeaineita laihtumiseen? Miksi pitäisi juoda rasvaakaan..

Ongelma on se, että ihmisillä ei ole normaalia ateriarytmiä, annoskokoja ja sen lisäksi käsitys normaalista ravinnosta ja syömisestä on hukassa. Ensin vedetään kaikkea ja liikaa, ja sitten halutaan monen vuoden sekoilun jälkeä laihtua ihme kommervenkeillä  hetkessä ylimääräiset pois. Ja sitten jatketaan entiseen malliin ja kohta taas sama aloitetaan alusta. 

Proteiini on rakennusaine. Sitä pitää syödä riittävästi, mutta ei liikaa. Energia tulee rasvasta ja hiilarista. Jos haluaa laihtua, kannattaa painottaa energia rasvaan ja vähentää hiilari sille tasolle, ettei insuliini aiheuta rasvan varastoitumista vaan keho polttaa sen energiaksi. Näin ainakin naisilla.

Ihan järkky läskityspommi tuollainen maissikakk+ banaani+maapähkinävoi, jos laihtua haluaa. Noin energiatiheää ja sekä rasvaa että hiilaria sisältävää ei tod kannata laihduttajan syödä. Se ei salli keholle rasvanpolttoa.

Ja mikä olikaan kiertokulku? Mitä tapahtuu proteiinille kehossa, kun syöt sitä liikaa. Mitä tapahtuu sille muutokselle seuraavaksi.

Minä kerron, proteiinit, rasvat ja hiilarit kulkee ketjuna käsi kädessä.

Liika proteiini lihottaa sekä pöhöttää ja tukkii lymfakiertoa.