Olen niin kyllästynyt tähän painon nousemiseen!!!
Paino noussut 3 vuoden aikana 10kg, vaikka en ole mitenkään erityisesti lisännyt syömistä tai muuta. En juo alkoa, syön herkkuja ehkä kerran kuussa ja katson mitä laitan suuhun.. viimeiset 3kk olen todella keskittynyt urheiluun ja teen viikossa 3-5 treeniä kestoltaan 20-60min. HIIT painotteista lihaskuntoa/rasvanpolttoa ja sitten palauttavina päivänä pilates tms. Paino vain nousee. Olen 1kk kokeillut olla todella vähäkalorisella dieetillä. 1050kcal - ihan testausmielessä!!! Olen punninnut joka ikisen suupalat ja merkinnyt sen yazioon. Tadaa - KILO tullut lisää!!! Mitä hittoa. Paino ei laske MILLÄÄN!
Olen aina ollut hoikka, urheilullinen ja osannut syödä oikein. Jotain kuitenkin on nyt pahasti pielessä ja en keksi mikä 😩 ikinä en ole saanut painoa näin pahasti nousemaan
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Voitko laittaa esimerkin päivän syömisistäsi?
Legendaarista ihan tavallista kotiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino nousee kun lihasta kertyy :D kato peiliä, älä painoa. Mulla paino pysyy samana vaikka rasvaprosentti muuttuis ja farkut ei mahtuiskaan enää päälle, koska eri kudokset painaa eri verran. Sit kun liikun enemmän niin alkaa farkut löystymään mut paino ei muutu miksikään.
Ja kuten aiemmin joku mainitsi niin säästöliekki on oikee ilmiö, että rupee syömään kulutuksen mukaan. Keho päästää sillon helpommin irti kerrytetystä energiavarastosta kun tietää, että sitä ravintoa saa muualtakin.
Paino voi joo hetkellisesti nousta kun syö enemmän, mutta se alkaa laskemaan, mä lupaan. Ei ois ensimmäinen kerta kun tätä nään niillä, jotka on nälkiinnyttäny itteensä 1000 kcalla. Ei noin vähää syötetä ees vuodepotilaille.
Vaa'an numeron seuraaminen on niin juurtunu ihmisten takaraivoon että se aiheuttaa vaan turhaa stressiä. Tee vaikka silleen että et hetkeen käy vaa'alla, muutamaan kuukauteen vaikka, ja seuraat vaan sun OLOAS. Koska loppujen lopuks sä et muuta halua kun että sulla on hyvä olo.
Ostin vaaan vasta tänä vuonna ja juuri peilistä ja vaatteista olen nähnyt nousun ja järkytyin. Menin sen takia ostamaan vaaan että näen miten paino elää. Olen aina ollut todella aktiivinen ihminen, joka ei tuijota numeroita ja kaloreita sentilleen, nyt parissa vuodessa on tapahtunut jotain ja mikään ei auta painon nousuun. En ole aikaisemmin tästä stressannut, mutta alkanut tuntua ihan järkyttävältä miten paino vain nousee -> vaatekoko kasvaa -> olo huononee vaikka en mätä ruokaa kaksin käsin ja olen aktiivinen. Ap
Lue stressin vaikutuksesta painoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista:Syöt liian vähän. Kroppasi on jo mennyt säästöliekille eli ruuansulatuksesi toimii liian hitaasti. Jos urheilet, sun pitäisi syödä vähintään tuplasti. Tuplamäärääkin suositellaan perutoimistotyötä tekevälle naiselle, joten mitenkä luulit treenaavan naisen pärjäävän sinun kalorimäärilläsi?
Lol mitä paskaa. Luuletko, että jos ihminen ei syö, hän vain jatkaa lihomista? Yksikään nälkiintyvä ihminen ei ole lihava. Kuinka monta läskiä oli keskitysleireillä?
Vähän asian viereen, mutta todella harvan tavoite on vaihtaa lievä ylipaino nälkiintyneeseen ja aliravittuun kehoon. Siksi sitä painoa yritetään pudottaa jotenkin muulla tavalla kuin lopettamalla syöminen.
Se nyt vaan on niin että laihdutus todella on kärsivällisyyslaji. Mitä hitaammin pudotat, sitä helpommalla pääset. Tuolla treenimäärällä tarttet paljon enemmän energiaa. Sun elimistö on lyönyt liinat kiinni. Laske päivälle max 500 kcal energiavaje ja syö sitten sen mukaan miten liikuntaa tulee. Jos olet 3 vuotta käytänyt 10 kilon kartuttamiseen, niin vaikka laihtuttaisit sen pois vuodessa, niin eikö se olisi aika hyvä diili? Matkalla voisi oppia paljon hyödyllisiä taitoja miten se pudotettu 10kg pidetään poissa?
Olet perinyt läskiintymisen perintö geenit 😂 ja voi olla aika turhauttavaa yrittää väkisin taistella sitä vastaan. Nöyrryt vain läskiksi ja sillä selvä. Itselläni ihan sama ja lopetin ajat sitten vastaan taistelemisen.
Naisen pitää uskaltaa syödä niillä vähilläkin kaloreilla riittävästi rasvaa, jotta rasva palaa. Naisen hormonitoiminta on erilainen kuin miehen ja keho on luotu rasvapitoisemmaksi. Rasvattomalla ruokavaliolla keho ei luovu rasvavarastosta. Toimii ainakin itsellä. Samalla tärkkelyshiilarit max 100 g pv eli ei mitään rajua larppausta vaan vähän pitää huolta, että rasvaa tulee ja hiilaria ei leipänä, pastana, puurona, riisinä, perunana tule liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin että laihdutus todella on kärsivällisyyslaji. Mitä hitaammin pudotat, sitä helpommalla pääset. Tuolla treenimäärällä tarttet paljon enemmän energiaa. Sun elimistö on lyönyt liinat kiinni. Laske päivälle max 500 kcal energiavaje ja syö sitten sen mukaan miten liikuntaa tulee. Jos olet 3 vuotta käytänyt 10 kilon kartuttamiseen, niin vaikka laihtuttaisit sen pois vuodessa, niin eikö se olisi aika hyvä diili? Matkalla voisi oppia paljon hyödyllisiä taitoja miten se pudotettu 10kg pidetään poissa?
Kun olen ollut aktiivinen tämän kolme vuotta! Olen aina ollut kova urheilemaan, mutta jostain syystä se paino alkoi yhtäkkiä kertymään. Eli en siis ole istunut 3 vuotta ja alkanut nyt laihduttamaan sehän tässä huolestuttaa. Olen lisännyt normaalin liikunnan lisäksi HIIT ja pilatestreeniä enemmän, jos se edesauttaisi painonlaskua mutta se ei. Ap
Jotain on vialla. Jos syöt 1000 kcal/päivä, laihdut taatusti. Joko lasket väärin tai puhut paskaa.
Mä en ymmärrä tota säästöliekkihommaa. Mulla käy rakastuessa niin, että ruokahalu vaan katoaa ja joudun pakottamaan jotain alas ja se on tosi vaikeaa. Silti on energiaa juosta lenkillä ja käydä salilla. Kyllä se paino tippui nopsaan ja yrittämättä yli 10kg. Ei mennyt keho säästöliekille eikä kilot tulleet nopsaan takaisin. Viime rakastumisesta 10v. sen jälkeen tullut lapsia, ero, masennuksia ja kiloja. Tuntuu vaikealta saada kiloja pois ja pitäs vissiin rakastua taas et lähtis. En vaan sinänsä halua tai jaksa mitään suhdejuttuja, mutta mietin voisiko kehon jotenkin huijata luulemaan olevan rakastunut? Se ollut vaan itsellä se pomminvarma keino. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino nousee kun lihasta kertyy :D kato peiliä, älä painoa. Mulla paino pysyy samana vaikka rasvaprosentti muuttuis ja farkut ei mahtuiskaan enää päälle, koska eri kudokset painaa eri verran. Sit kun liikun enemmän niin alkaa farkut löystymään mut paino ei muutu miksikään.
Ja kuten aiemmin joku mainitsi niin säästöliekki on oikee ilmiö, että rupee syömään kulutuksen mukaan. Keho päästää sillon helpommin irti kerrytetystä energiavarastosta kun tietää, että sitä ravintoa saa muualtakin.
Paino voi joo hetkellisesti nousta kun syö enemmän, mutta se alkaa laskemaan, mä lupaan. Ei ois ensimmäinen kerta kun tätä nään niillä, jotka on nälkiinnyttäny itteensä 1000 kcalla. Ei noin vähää syötetä ees vuodepotilaille.
Vaa'an numeron seuraaminen on niin juurtunu ihmisten takaraivoon että se aiheuttaa vaan turhaa stressiä. Tee vaikka silleen että et hetkeen käy vaa'alla, muutamaan kuukauteen vaikka, ja seuraat vaan sun OLOAS. Koska loppujen lopuks sä et muuta halua kun että sulla on hyvä olo.
Ostin vaaan vasta tänä vuonna ja juuri peilistä ja vaatteista olen nähnyt nousun ja järkytyin. Menin sen takia ostamaan vaaan että näen miten paino elää. Olen aina ollut todella aktiivinen ihminen, joka ei tuijota numeroita ja kaloreita sentilleen, nyt parissa vuodessa on tapahtunut jotain ja mikään ei auta painon nousuun. En ole aikaisemmin tästä stressannut, mutta alkanut tuntua ihan järkyttävältä miten paino vain nousee -> vaatekoko kasvaa -> olo huononee vaikka en mätä ruokaa kaksin käsin ja olen aktiivinen. Ap
Tätä olen miettinyt voiko olla niin iso vaikutus. Elämäntilanne on ollut stressaava kyllä pari vuotta, mutta olen yrittänyt elää säännöllisesti ja nukkua tarpeeksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotain on vialla. Jos syöt 1000 kcal/päivä, laihdut taatusti. Joko lasket väärin tai puhut paskaa.
Käytän Yazio appia ja sinne listaan jokaisen suupalan ja kulutetun kalorin treenistä. 😭 siksi tämä ottaakin päähän etten saa edes hetkellisesti KILOA pois! 😭 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen ollut aktiivinen tämän kolme vuotta! Olen aina ollut kova urheilemaan, mutta jostain syystä se paino alkoi yhtäkkiä kertymään. Eli en siis ole istunut 3 vuotta ja alkanut nyt laihduttamaan sehän tässä huolestuttaa. Olen lisännyt normaalin liikunnan lisäksi HIIT ja pilatestreeniä enemmän, jos se edesauttaisi painonlaskua mutta se ei. Ap
Eli et ole ottanut hittojakaan asioista selvää vaan koheltanut kuin päätön kana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohkaat tuosta liikunnasta mutta et sanallakaan mainitse mitä syöt, miten nukut, miten aktiivisuus ns treenin ulkopuolella. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt voiko olla niin iso vaikutus. Elämäntilanne on ollut stressaava kyllä pari vuotta, mutta olen yrittänyt elää säännöllisesti ja nukkua tarpeeksi. Ap
Sun pitää nyt rauhoittaa keho ja mieli. Ei liikaa eikä kovaa liikuntaa. Joogaa, pilatesta, kävelyä, uintia, lepopäiviä, lepoviikkoja.
Mihin paino on tullut?
Kokeile jotain kunnon ruokavaliota. Tuolla määrällä ravintoa ei tule mistään mitään. Olet siinä iässä (kuten minäkin, saman ikäinen) että paino rupeaa kertymään jos ei ole varovainen. Minulla sitä tosin on lähinnä raskausaikoina tullut ja sen jälkeen sitten pitänyt pudottaa. Mutta kyllä se on aivan erilaista se pudottaminen nyt kun esikoisen jälkeen parikymppisenä.
Etsi vaikka joku nettivalmennus missä on ruokavalio mukana ja ala syömään oikealla tavalla.
Tämä siis jos kyseessä ei ole mikään nestettä kerryttävä sairaus.
Nautitko liikunnasta? Oletko onnellinen treenin aikana?
Ole tyytyväinen, ettet ole saanut hetkellisesti pois kiloa, koska kohta olisi takaisin kaksi tai kolme.
Vierailija kirjoitti:
Voitko laittaa esimerkin päivän syömisistäsi?
Hm. Aamulla esimerkiksi vähän kreikkalaista/turkkilaista jogurttia ja paulins supermysli ja maapähkinävoita. Tai avokado, kauraleipä ja kalkkunaleike.
Lounaaksi oli tällä viikolla kanaa, tummaa riisiä ja parsakaalia (Yazio appin ohjeella).
Välipalaksi esim maitorahkaa ja mustikkakeittoa tms. Maitotuotteita en muuten kauheasti käytä paitsi turkkilainen jugu tai maitorahka, mutta maitorahkaa menee loppujen lopuksi tosi vähän.
Päivälliseksi esim lohta, vihanneksia etc. Tai kanaa ja sieniä ja parsakaalia, tai ihan pastaa ja jauhelihaa sekä vihanneksia. Tai tonnikalasalaatti ja leipää tms. Riippuu päivästä.
Iltapalalla syön esim puuroa voisilmällä ja porkkanoita tms. Riippuu paljonko olen treenannut. Sitten lisään esim proteiinia (kananmunaa) tai hiilareita tms. Mitä nyt Yazio näyttää missä puutetta.
Yritän mukauttaa syömistä treenien mukaan.
Ap
Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.
Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.
Urheilu lisää stressiä kehossa. Lisää urheilua-> lisää stressiä. Jokainen voi itse lukea, miten stressi vaikuttaa painoon, uneen, palautumiseen ja kehoon muutenkin.
Kilo lihasta painaa tasan saman verran kuin kilo läskiä.