Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin kyllästynyt tähän painon nousemiseen!!!

Vierailija
17.03.2023 |

Paino noussut 3 vuoden aikana 10kg, vaikka en ole mitenkään erityisesti lisännyt syömistä tai muuta. En juo alkoa, syön herkkuja ehkä kerran kuussa ja katson mitä laitan suuhun.. viimeiset 3kk olen todella keskittynyt urheiluun ja teen viikossa 3-5 treeniä kestoltaan 20-60min. HIIT painotteista lihaskuntoa/rasvanpolttoa ja sitten palauttavina päivänä pilates tms. Paino vain nousee. Olen 1kk kokeillut olla todella vähäkalorisella dieetillä. 1050kcal - ihan testausmielessä!!! Olen punninnut joka ikisen suupalat ja merkinnyt sen yazioon. Tadaa - KILO tullut lisää!!! Mitä hittoa. Paino ei laske MILLÄÄN!

Olen aina ollut hoikka, urheilullinen ja osannut syödä oikein. Jotain kuitenkin on nyt pahasti pielessä ja en keksi mikä 😩 ikinä en ole saanut painoa näin pahasti nousemaan

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä harvemmin. Monelle sopii se, että ruuansulatus saa levätä välillä.

Vierailija
62/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin että laihdutus todella on kärsivällisyyslaji. Mitä hitaammin pudotat, sitä helpommalla pääset. Tuolla treenimäärällä tarttet paljon enemmän energiaa. Sun elimistö on lyönyt liinat kiinni. Laske päivälle max 500 kcal energiavaje ja syö sitten sen mukaan miten liikuntaa tulee. Jos olet 3 vuotta käytänyt 10 kilon kartuttamiseen, niin vaikka laihtuttaisit sen pois vuodessa, niin eikö se olisi aika hyvä diili? Matkalla voisi oppia paljon hyödyllisiä taitoja miten se pudotettu 10kg pidetään poissa?

Kun olen ollut aktiivinen tämän kolme vuotta! Olen aina ollut kova urheilemaan, mutta jostain syystä se paino alkoi yhtäkkiä kertymään. Eli en siis ole istunut 3 vuotta ja alkanut nyt laihduttamaan sehän tässä huolestuttaa. Olen lisännyt normaalin liikunnan lisäksi HIIT ja pilatestreeniä enemmän, jos se edesauttaisi painonlaskua mutta se ei. Ap

Kohkaat tuosta liikunnasta mutta et sanallakaan mainitse mitä syöt, miten nukut, miten aktiivisuus ns treenin ulkopuolella. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen tekijä.

Syömisestä olen kirjoittanut, nukkumisesta myös (menen yleensä 21-22 sänkyyn ja herään 7-8 aikoihin). Koiran kanssa käyn lenkillä 3 kertaa päivässä, teen kotona 3-5 kertaa noin tunnin HIIT painojen tai ilman, pilateksen, tai jonkun muun esim Barren. Iltaisin venyttelen tai palauttavina teen joogan. Käyn kävelyllä usein (minimissään 5km), käyn sauvakävelyllä (painosauvat), työpäivät teen koneella mutta yritän seisoa työpöydän ääressä. Etc. Kai tämä ei riitä, mutta mutta. Olen aina saanut painon pidettyä alhaisena näin, olemalla vain normaalin aktiivinen ja katsomalla mitä laitan suuhun. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se paino nousee kun lihasta kertyy :D kato peiliä, älä painoa. Mulla paino pysyy samana vaikka rasvaprosentti muuttuis ja farkut ei mahtuiskaan enää päälle, koska eri kudokset painaa eri verran. Sit kun liikun enemmän niin alkaa farkut löystymään mut paino ei muutu miksikään.

Ja kuten aiemmin joku mainitsi niin säästöliekki on oikee ilmiö, että rupee syömään kulutuksen mukaan. Keho päästää sillon helpommin irti kerrytetystä energiavarastosta kun tietää, että sitä ravintoa saa muualtakin.

Paino voi joo hetkellisesti nousta kun syö enemmän, mutta se alkaa laskemaan, mä lupaan. Ei ois ensimmäinen kerta kun tätä nään niillä, jotka on nälkiinnyttäny itteensä 1000 kcalla. Ei noin vähää syötetä ees vuodepotilaille.

Vaa'an numeron seuraaminen on niin juurtunu ihmisten takaraivoon että se aiheuttaa vaan turhaa stressiä. Tee vaikka silleen että et hetkeen käy vaa'alla, muutamaan kuukauteen vaikka, ja seuraat vaan sun OLOAS. Koska loppujen lopuks sä et muuta halua kun että sulla on hyvä olo.

Kilo lihasta painaa tasan saman verran kuin kilo läskiä.

No kumman ottaisit mielummin? Justhan tässä sanottiin että painoa ei kannata kytätä. Kilo lihasta mahtuu niihin farkkuihin paremmin kuin kilo läskiä.

Vierailija
64/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.

Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.

Olen viimeksi syönyt maitorahkaa viikko sitten ja mysliä viime viikonloppuna: eli ei ole jokapäiväinen ruoka. Se oli esimerkki mitä voin välillä syödä. Tänään söin kauraleipää avokadolla ja kalkkunaleikkeellä, huomenna esim pinaattimunakas.

Ei kai nyt 8-10g maapähkinävoita lihota jos rasvat ei mene päivänaikana yli?

Ap

Vierailija
65/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarvitset tai kehosi tarvitsee lepoa?

Vierailija
66/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön 2700-3000 kaloria per päivä ja saan sillä juuri ja juuri pidettyä painoni. Jos syön alle, laihdun.

Ja syön useasti. Toki työssä olen jalkojen päällä ja liikun. Pitää syödä paljon, että jaksaa.

Sinä sinä sinä ja kaikki muut toimii samalla lailla kuin sinä,

Niin "sinä, sinä ja sinä". Jokaisella on oikeus ennalta estämättä kirjoittaa mielipiteensä, vaikka se ei sinua miellyttäisikään.

Vierailija
67/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa esimerkin päivän syömisistäsi?

Hm. Aamulla esimerkiksi vähän kreikkalaista/turkkilaista jogurttia ja paulins supermysli ja maapähkinävoita. Tai avokado, kauraleipä ja kalkkunaleike.

Lounaaksi oli tällä viikolla kanaa, tummaa riisiä ja parsakaalia (Yazio appin ohjeella).

Välipalaksi esim maitorahkaa ja mustikkakeittoa tms. Maitotuotteita en muuten kauheasti käytä paitsi turkkilainen jugu tai maitorahka, mutta maitorahkaa menee loppujen lopuksi tosi vähän.

Päivälliseksi esim lohta, vihanneksia etc. Tai kanaa ja sieniä ja parsakaalia, tai ihan pastaa ja jauhelihaa sekä vihanneksia. Tai tonnikalasalaatti ja leipää tms. Riippuu päivästä.

Iltapalalla syön esim puuroa voisilmällä ja porkkanoita tms. Riippuu paljonko olen treenannut. Sitten lisään esim proteiinia (kananmunaa) tai hiilareita tms. Mitä nyt Yazio näyttää missä puutetta.

Yritän mukauttaa syömistä treenien mukaan.

Ap

Muistanko ihan väärin että aiemmin sanoit syöväsi 16/8?

Vierailija
68/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile syödä harvemmin. Monelle sopii se, että ruuansulatus saa levätä välillä.

Olen aina ollut 16/8 paastolla luonnostaan. Nyt olen yrittänyt syödä pieniä annoksia säännöllisemmin jos se auttaisi, mutta lopettaa syömisen ennen klo 19. Ap

Vierailija
69/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm. Aamulla esimerkiksi vähän kreikkalaista/turkkilaista jogurttia ja paulins supermysli ja maapähkinävoita. Tai avokado, kauraleipä ja kalkkunaleike.

Lounaaksi oli tällä viikolla kanaa, tummaa riisiä ja parsakaalia (Yazio appin ohjeella).

Välipalaksi esim maitorahkaa ja mustikkakeittoa tms. Maitotuotteita en muuten kauheasti käytä paitsi turkkilainen jugu tai maitorahka, mutta maitorahkaa menee loppujen lopuksi tosi vähän.

Päivälliseksi esim lohta, vihanneksia etc. Tai kanaa ja sieniä ja parsakaalia, tai ihan pastaa ja jauhelihaa sekä vihanneksia. Tai tonnikalasalaatti ja leipää tms. Riippuu päivästä.

Iltapalalla syön esim puuroa voisilmällä ja porkkanoita tms. Riippuu paljonko olen treenannut. Sitten lisään esim proteiinia (kananmunaa) tai hiilareita tms. Mitä nyt Yazio näyttää missä puutetta.

Ap

Tykkään pitää 16/8 rytmiä - tulee luonnostaan.

Vierailija
70/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi? Stressaantuneena on hankala laihduttaa. Unenlaatu voi myös kärsiä stressissä ja pahentaa tilannetta. Kokeile taukoa kaikesta kcal-laskennasta ym. ja keskity lepoon, mediaatioon, terveelliseen ruokaan ja liiku rennolla otteella (ei aggreraivoisaa hikitreeniä kun ei se auta sinua nyt). Ei kilojen stressaus + muu stressi ole mitenkään hyväksi kehollesi. Lisää liikuntaa asteittain kk:n jälkeen, mutta sekin oman fiiliksen mukaan eikä hampaat irvessä pakolla. Kyllä se siitä. Itselläni laihdutus oli todella hidasta (3 kg/6 kk) mutta se johtuu iästä ja vaihdevuosista. Pakkomielteinen laihdutusvimma johti ainakin minulla painonnousuun. Ihminen on kehon ja mielen yhdistelmä.

Vierailija
71/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin että laihdutus todella on kärsivällisyyslaji. Mitä hitaammin pudotat, sitä helpommalla pääset. Tuolla treenimäärällä tarttet paljon enemmän energiaa. Sun elimistö on lyönyt liinat kiinni. Laske päivälle max 500 kcal energiavaje ja syö sitten sen mukaan miten liikuntaa tulee. Jos olet 3 vuotta käytänyt 10 kilon kartuttamiseen, niin vaikka laihtuttaisit sen pois vuodessa, niin eikö se olisi aika hyvä diili? Matkalla voisi oppia paljon hyödyllisiä taitoja miten se pudotettu 10kg pidetään poissa?

Kun olen ollut aktiivinen tämän kolme vuotta! Olen aina ollut kova urheilemaan, mutta jostain syystä se paino alkoi yhtäkkiä kertymään. Eli en siis ole istunut 3 vuotta ja alkanut nyt laihduttamaan sehän tässä huolestuttaa. Olen lisännyt normaalin liikunnan lisäksi HIIT ja pilatestreeniä enemmän, jos se edesauttaisi painonlaskua mutta se ei. Ap

Kohkaat tuosta liikunnasta mutta et sanallakaan mainitse mitä syöt, miten nukut, miten aktiivisuus ns treenin ulkopuolella. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen tekijä.

Syömisestä olen kirjoittanut, nukkumisesta myös (menen yleensä 21-22 sänkyyn ja herään 7-8 aikoihin). Koiran kanssa käyn lenkillä 3 kertaa päivässä, teen kotona 3-5 kertaa noin tunnin HIIT painojen tai ilman, pilateksen, tai jonkun muun esim Barren. Iltaisin venyttelen tai palauttavina teen joogan. Käyn kävelyllä usein (minimissään 5km), käyn sauvakävelyllä (painosauvat), työpäivät teen koneella mutta yritän seisoa työpöydän ääressä. Etc. Kai tämä ei riitä, mutta mutta. Olen aina saanut painon pidettyä alhaisena näin, olemalla vain normaalin aktiivinen ja katsomalla mitä laitan suuhun. Ap

Järkkyä, jos olet vielä lisäksi stressaantunut. Rauhoita elämäsi.

Vierailija
72/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo. Otin tämän ruokavalion käyttöön about kuukausi sitten kun päätin kokeilla minimikaloreita auttaisiko painonlaskuun. Normaalisti syön ekan kerran 13 aikoihin, mutta nyt olen ottanut aamupalan mukaan ruokavalioon jne. Eipä ole auttanut mitenkään. Ap

Vierailija
73/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tarkoitan tuolla 3kk että olen lisännyt normaaliin liikuntaan näitä extra HIIT jos auttaisi edes 0,5kg tippumaan ja ei mitään 😩

Jos kattelet kalorinkulutusta liikunnan avulla huomaat hyvin äkkiä ettei se paino sillä putoa. Yksi munkki ja saat juosta 5km! Tuhti lautanet (500-1000kc) liikaa ja saat juosta 15 km! Kuka edes ehtii tähän.

Liikunta on kuitenkin A ja O koska motoriikka pitää säilyttää ja lihaskunto. 

Itse laihduin 10 kg kun söin 2kk vain kasvista. Siis todellakin vain kaiken mailman vihannesta ja parit nuudelit. Itsekin olin et täh kun vaa'alla sattumoisin kävin. 

Vierailija
74/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko tuossa apissa laskettu liikunnasta tuleva kulutus? Ruokamääriä et laittanut. Koetapa lisätä syömistä vähän joka aterialla.

Itse liikun paljon ja paino pysyy kurissa. Joudun syömään aika paljon ennemmän kuin mitä luontaisesti söisin. Ja, vaikka kukaan Av:lla ei usko, oikeasti paino laskee kun syö enemmän. Siis paljon liikkuvalla. Tästä on ihan tutkimuksiakin.

Vierailija
75/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.

Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.

Olen viimeksi syönyt maitorahkaa viikko sitten ja mysliä viime viikonloppuna: eli ei ole jokapäiväinen ruoka. Se oli esimerkki mitä voin välillä syödä. Tänään söin kauraleipää avokadolla ja kalkkunaleikkeellä, huomenna esim pinaattimunakas.

Ap

Kalori ei ole kalori. Itselläni lihottaa maapähkinävoi, mignonmuna, pähkinäsuklaa tms aina. Ihan sama mitä muuta syö tai on syömättä. Mysli myös on samaan listaan lisättävä kaloripommi, jossa on paljon rasvaa ja hiilaria samassa ja lihottaa.

Vierailija
76/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei lihota! Älä nyt ainakaan vähennä mitään.

Vierailija
77/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kuuntelemaan kehoasi äläkä mittaa grammoina.

Vierailija
78/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1050kcal ja treenaat!!!

Minä syön 1600kcal, en treenaa, kiinteytän jumpalla. Kävelen vähintään 30min. lenkin/pv. Keski kuluttava työ. Tuo kcal määrä ei välttämättä aina riitä, joudun vähän lisäämään. Paino kuitenkin putoaa 2kg/kk, lihakset ei surkastu, kiitos proteiinin.

Eli menen -500kcal vajeella/pv. Normi painossa pysyisin 2100kcal, mutta herkkuja ei kestäisi syödä.

Vm-71

Vierailija
79/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei lihota! Älä nyt ainakaan vähennä mitään.

Kyllä se joitakin ihmisiä lihottaa. Maapähkinä on muutenkin epäterveellinen epäpähkinä.

Vierailija
80/140 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tarkoitan tuolla 3kk että olen lisännyt normaaliin liikuntaan näitä extra HIIT jos auttaisi edes 0,5kg tippumaan ja ei mitään 😩

Jos kattelet kalorinkulutusta liikunnan avulla huomaat hyvin äkkiä ettei se paino sillä putoa. Yksi munkki ja saat juosta 5km! Tuhti lautanet (500-1000kc) liikaa ja saat juosta 15 km! Kuka edes ehtii tähän.

Liikunta on kuitenkin A ja O koska motoriikka pitää säilyttää ja lihaskunto. 

Itse laihduin 10 kg kun söin 2kk vain kasvista. Siis todellakin vain kaiken mailman vihannesta ja parit nuudelit. Itsekin olin et täh kun vaa'alla sattumoisin kävin. 

Tähän vielä lisään; jotenkin olen alkanut epäileen että minulla (olen siis ollut kokolailla normaalipainoinen, no hieman vatsaa, ennen tuota kasvispläjäystäkin) että minulla vehnä jumittaisi aineenvaihdunnan....? Kun se leipäkin jäi siis 2kk:tta total pois.