Olen niin kyllästynyt tähän painon nousemiseen!!!
Paino noussut 3 vuoden aikana 10kg, vaikka en ole mitenkään erityisesti lisännyt syömistä tai muuta. En juo alkoa, syön herkkuja ehkä kerran kuussa ja katson mitä laitan suuhun.. viimeiset 3kk olen todella keskittynyt urheiluun ja teen viikossa 3-5 treeniä kestoltaan 20-60min. HIIT painotteista lihaskuntoa/rasvanpolttoa ja sitten palauttavina päivänä pilates tms. Paino vain nousee. Olen 1kk kokeillut olla todella vähäkalorisella dieetillä. 1050kcal - ihan testausmielessä!!! Olen punninnut joka ikisen suupalat ja merkinnyt sen yazioon. Tadaa - KILO tullut lisää!!! Mitä hittoa. Paino ei laske MILLÄÄN!
Olen aina ollut hoikka, urheilullinen ja osannut syödä oikein. Jotain kuitenkin on nyt pahasti pielessä ja en keksi mikä 😩 ikinä en ole saanut painoa näin pahasti nousemaan
Kommentit (140)
Ensimmäinen syy on, että olet ollut todella hoikka alun alkaen. Kun ikää tulee lisää, aineenvaihdunta hidastuu ja paino nousee. Ole itsellesi lempeä ja suo pieni painonnousu.
Kuitenkin kun painoa on tullut noinkin nopeasti, käy niissä verikokeissa. Erityisesti kilpirauhasaevit on hyvä selvittää. Jos kaikki on kunnossa, pyydä päästä ravintoterapeutille. Hän osaa ehdottaa järkevämpää ja kestävämpiä muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mysli ja maapähkinävoi yhdessä lihottaisivat ainakin minua. Maapähkinävoi jonkkaan ja myslikin mielellään. Mielummin teelusikallinen hyvää oliiviöljyä tai mct-öljyä. Myslin paikalle marjoja.
Itsellä lihottaa myös rahka ja turkkilainen jugurtti. Se maitoproteiini jää pöhöttämään.
Olen viimeksi syönyt maitorahkaa viikko sitten ja mysliä viime viikonloppuna: eli ei ole jokapäiväinen ruoka. Se oli esimerkki mitä voin välillä syödä. Tänään söin kauraleipää avokadolla ja kalkkunaleikkeellä, huomenna esim pinaattimunakas.
Ei kai nyt 8-10g maapähkinävoita lihota jos rasvat ei mene päivänaikana yli?
Ap
Ei lihota! Älä nyt ainakaan vähennä mitään.
Kyllä se joitakin ihmisiä lihottaa. Maapähkinä on muutenkin epäterveellinen epäpähkinä.
Jos ihminen vetääkö valmiiksi 1000 kalorin kitukuurilla niin silloin ei neuvota vaihtamaan vähärasvaisempaan.
Neuvoin vaihtamaan täyteen rasvasn: oliiviöljy, mct tms hyvä öljy. Ja myslin marjoihin niin ei ole sellainen hillarirasvayhdistelmäpaukku rasvaa voisi olla ruokalusikallinen silloin. Puhdasta rasvaa. Toiminut itsellä oikein hyvin.
Maapähkinävoissa on runsaasti myös proteiinia, siksi sitä suositaan.
Siinä on 20 % hiilaria! Kun syö rasvaa sitä saa syödä paljon, muttei yhdistää hiilariin.
Voi hyvän tähden. Jos liikkuu paljon saa syödä.
Hiilaria ja rasvaa ei voi syödä yhtä aikaa. Mielummin juo rasvaa vaikka suoraan pullosta. Saa energiaa ja rasva palaa. No, uskotte tai ette niin se toimii. Putosi 10 kg laskematta yhtään kaloria ja näkemättä yhtään nälkää. Maksoin itse noista neuvoista ja nyt jasn ilmaiseksi, mutta alapeukuttakaa ihan vapaasti.
Mantelitahnaa voi syödä. Siinä on vielä tuplat tai triplat proteiinia, mutta hiilaria niin paljon vähemmän, että se ei lihota, vaikka kaloripitoisuus on suurempi.
Miksi ihmeessä pitäisi syödä jtkn mantelitahnaa tai maapähkinävoita? Ette kai te kuvittele, että ne olisi jotakin ihmeaineita laihtumiseen? Miksi pitäisi juoda rasvaakaan..
Ongelma on se, että ihmisillä ei ole normaalia ateriarytmiä, annoskokoja ja sen lisäksi käsitys normaalista ravinnosta ja syömisestä on hukassa. Ensin vedetään kaikkea ja liikaa, ja sitten halutaan monen vuoden sekoilun jälkeä laihtua ihme kommervenkeillä hetkessä ylimääräiset pois. Ja sitten jatketaan entiseen malliin ja kohta taas sama aloitetaan alusta.
Proteiini on rakennusaine. Sitä pitää syödä riittävästi, mutta ei liikaa. Energia tulee rasvasta ja hiilarista. Jos haluaa laihtua, kannattaa painottaa energia rasvaan ja vähentää hiilari sille tasolle, ettei insuliini aiheuta rasvan varastoitumista vaan keho polttaa sen energiaksi. Näin ainakin naisilla.
Ihan järkky läskityspommi tuollainen maissikakk+ banaani+maapähkinävoi, jos laihtua haluaa. Noin energiatiheää ja sekä rasvaa että hiilaria sisältävää ei tod kannata laihduttajan syödä. Se ei salli keholle rasvanpolttoa.
Siis jos kerran kuussa syö pari maissikakkua, 10g maapähkinävoita ja puolikkaan banaanin - on kunnon rasvapommi??
Mitä ihmettä saa syödä kun mikään mitä syön ei ole hyvä!! 😯
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkoitan tuolla 3kk että olen lisännyt normaaliin liikuntaan näitä extra HIIT jos auttaisi edes 0,5kg tippumaan ja ei mitään 😩
Jos kattelet kalorinkulutusta liikunnan avulla huomaat hyvin äkkiä ettei se paino sillä putoa. Yksi munkki ja saat juosta 5km! Tuhti lautanet (500-1000kc) liikaa ja saat juosta 15 km! Kuka edes ehtii tähän.
Liikunta on kuitenkin A ja O koska motoriikka pitää säilyttää ja lihaskunto.
Itse laihduin 10 kg kun söin 2kk vain kasvista. Siis todellakin vain kaiken mailman vihannesta ja parit nuudelit. Itsekin olin et täh kun vaa'alla sattumoisin kävin.
Mun mielestä olisi paljon rankempaa syödä jotain kasvista ja nuudelia (?) ja himmailla liikunnan kanssa kun ei tuosta saa mitään elämäntapaa. Treenaaminen sen sijaan on ihan hyvä elämäntapa normaalin syömisen kanssa ja liikunta mahdollistaa sen että saa vähän enemmän syödä, mutta ennen kaikkea se on hyvä lihaksistolle. Ja siitä saa energiaa sekä linjakkuutta kehoon sekä liikunta hoitaa mieltä.
Lisäksi tulee mukaan suun terveys joka on kovilla jos koko ajan syö jotain oli se sitten kasviksia tai sokeria. Sillä ei ole mitään väliä kun suussa on jatkuvasti happohyökkäys meneillään. Mieluummin normaalit ateriat niin että nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen syy on, että olet ollut todella hoikka alun alkaen. Kun ikää tulee lisää, aineenvaihdunta hidastuu ja paino nousee. Ole itsellesi lempeä ja suo pieni painonnousu.
Kuitenkin kun painoa on tullut noinkin nopeasti, käy niissä verikokeissa. Erityisesti kilpirauhasaevit on hyvä selvittää. Jos kaikki on kunnossa, pyydä päästä ravintoterapeutille. Hän osaa ehdottaa järkevämpää ja kestävämpiä muutoksia.
Kävin pari kuukautta sitten verikokeissa ja kilpisrauhasarvot katsottiin. Ei ollut mitään hälyttävää missään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä se läski on? Oletko pöhöttynyt?
Keskivartaloon menee minulla kaikki. Pöhöttynyt? Nestettä tarkoitat? Ei, en ole turvoksissa. Ihan läskiä on. Ap
Stressi menee navan ympärille. Maitoproteiini tukkii monella aineenvaihduntaa. Lemppaa se ja kokeile maidottomia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Stressi menee navan ympärille. Maitoproteiini tukkii monella aineenvaihduntaa. Lemppaa se ja kokeile maidottomia vaihtoehtoja.
Syön välillä turkkilaista jugurttia ja harvoin maitorahkaa. Muuten en käytä maitotuotteita. En jaksa uskoa että ne pelkästään lihottaa. Eri asia jos vetäisin päivittäin monta maitorahkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön välillä turkkilaista jugurttia ja harvoin maitorahkaa. Muuten en käytä maitotuotteita. En jaksa uskoa että ne pelkästään lihottaa. Eri asia jos vetäisin päivittäin monta maitorahkaa. Ap
Ai että nyt et sitten juuri koskaan syö esimerkkiruokiasi. Mitä oikeasti syöt?
Mä oon huomannut ihan omalla kohdallani, että kun tulee liikuttua niin paino nousee ja jos en liiku niin paino laskee.
Kerran tuli tällä palstalla kuuneltua erästä joka sanoi, että liikunnan jälkeen kehon nesteet lisäävät sitä painoa ja pitäisi vasta lepopäivien jälkeen mitata painoa, että mittari näyttäisi todenmukaiselta.
Uskon häntä, kun painoni heittelee hänen sanojen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin siihen etten syö joka päivä niin. Vaihtelen viikottain mitä kaapissa on. Ja sanoin etten käytä maitotuotteita paljon, mutta se on esimerkki mitä voin syödä. Kirjoitin myös mitä tänään söin ja mitä huomenna. En valitettavsti kaikkea tässä voi listata, koska ruoka vaihtelee.. mutta laitan jokaisen Yazio appiin ja otan sieltä paljon reseptejä mitä minulle suosittelevat. Se on rakentanut minulle myös kuinka paljon proteiinia/hiilaria ja rasvaa pitäisi syödä ja nostaa arvoja kun urheilen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannut ihan omalla kohdallani, että kun tulee liikuttua niin paino nousee ja jos en liiku niin paino laskee.
Kerran tuli tällä palstalla kuuneltua erästä joka sanoi, että liikunnan jälkeen kehon nesteet lisäävät sitä painoa ja pitäisi vasta lepopäivien jälkeen mitata painoa, että mittari näyttäisi todenmukaiselta.
Sen olen huomannut että jos käyn juoksemassa - on kroppa ihan täynnä nesteitä! 😯 sormet ja varpaat turvoksissa 😃 yritän joka toinen päivä pitää lepopäivää ja tehdä silloin venyttelyn/joogan Hmmm kiitos vinkistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on varmaan pielessä jossain ja jos ennen et ole tolla lailla lihonut. Itse menisin varmaan verikokeisiin, joku mättää. Kilpirauhasarvot, ootko tutkinut?
Olen käynyt laajoissa verikokeissa ja kaikki on niiden mukaan kunnossa. Ap
Stressi
Huono uni
Kilpirauhanen?
Ois ihan hyvä jos porukat ymmärtäis ettei painonpudotus ole ihan sama kaikille.
Jokainen ihminen on tavallaan perimänsä tai sairauden ja aineenvaihduntansa vanki.
Tunnen ihmisiä jotka ei liho, vaikka mättää pitzan päivässä :) toiset lihoo karkkipussista.
Kun selkeästi kaikki on väärin mitä teen, onko sitten antaa kuinka monta kaloria saa syödä ja mitä? Maitotuotteita ei, maapähkinävoita ei, banaania ei? Ja ilmeisesti liikun liikaa myös, mutta kuinka paljon saa sitten liikkua? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että jos käyn juoksemassa - on kroppa ihan täynnä nesteitä! 😯 sormet ja varpaat turvoksissa 😃 yritän joka toinen päivä pitää lepopäivää ja tehdä silloin venyttelyn/joogan Hmmm kiitos vinkistä. Ap
Mä en tiedä tasantuuko paino yhdenpäivän aikana, joten vähän epäilen. Enpä mä mikään urheilutietäväinen ole, mutta kerroin vaan omat kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Kun selkeästi kaikki on väärin mitä teen, onko sitten antaa kuinka monta kaloria saa syödä ja mitä? Maitotuotteita ei, maapähkinävoita ei, banaania ei? Ja ilmeisesti liikun liikaa myös, mutta kuinka paljon saa sitten liikkua? Ap
Tuo rasvanimijä on hurmoskarppi, ei niiden saarnaamista kannata kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Yrität ehkä liikaa, syöt liian vähän ja treenaat liikaa. Säästöliekki on olemassa. Oikeasti. Tee muutos vähäksi aikaa. Itsellä paino putosi, kun lopetin liikunnan joksikin aikaa.
Niin, tämä luonnon ihmeellinen ilmiö missä energiaa syntyy tyhjästä ja kroppa siis liikkuu täysin nollakulutuksella eikä tarvitse polttoainetta mistään kropan rasvavarastoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rasvanimijä on hurmoskarppi, ei niiden saarnaamista kannata kuunnella.
Juu, en ole hurmoskarppi ja olen paininut ei-toivotun painonnousun ja kroonisen stressin kanssa itsekin. Ehdottomasti kivuttomin ja toimivin tapa on ollut lisätä ruokavalioon rasvaa ja karsia sokerit ja tärkkelystä sisältävät hiilarit niin, ettei niitä saa LIIKAA päivässä. Ei siis nollille. Ja lisäksi kasvisten, marjojen ja hedelmien hiilareita ei lasketa. En voi tähän kirjoittaa maksullisia ohjeita täysin auki, se lienee laitonta.
Banaania söisin, mutta en samaan aikaan maapähkinävoin kanssa. Ja maitotuotteet heivaisin kokonaan, ainakin kokeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin siihen etten syö joka päivä niin. Vaihtelen viikottain mitä kaapissa on. Ja sanoin etten käytä maitotuotteita paljon, mutta se on esimerkki mitä voin syödä. Kirjoitin myös mitä tänään söin ja mitä huomenna. En valitettavsti kaikkea tässä voi listata, koska ruoka vaihtelee.. mutta laitan jokaisen Yazio appiin ja otan sieltä paljon reseptejä mitä minulle suosittelevat. Se on rakentanut minulle myös kuinka paljon proteiinia/hiilaria ja rasvaa pitäisi syödä ja nostaa arvoja kun urheilen. Ap
MIllaisen makrojakauman se rakentaa?
Missä se läski on? Oletko pöhöttynyt?