Työelämän hulluus. Miksi kokoaikaista ja vakituista työsopimus on niin vaikea saada?
Itse työskentelen tällä hetkellä nollatuntisopparilla määräaikaisena. Työtunnit eivät yksinkertaisesti riitä, juuri koskaan ei ole täysiä työtunteja.
Haen jatkuvasti kokoaikaisia Ja vakituisia työpaikkoja, mutta tuntuu että niitä ei yksinkertaisesti saa.
Olen käynyt tälläkin viikolla kahdeksassa työhaastattelussa, mutta ei suostuta antamaan kuin nollatuntisopimuksia, vakituisesta sopimuksesta puhumattakaan.
Kolmessa paikassa jopa ehdotettiin että menisin vuorafirman kirjoille nollatuntisopparilla, vaikka nimenomaan laitoin hakemukset firman omaa kautta ja itse minut haastattelivat.
Vaikka olen ollut työhaastatteluissa ympäri Suomea niin joka paikassa sama juttu.
Yhdestä yrityksestä tarjottiin 40h määräaikaista sopimusta, mutta sekin oli vain 4kk, eikä jatkosta mitään tietoa sen jälkeen. Ei oikein uskataisi 800km päähän muuttaa vain 4kk työn perässä...
Ärsyttää että työpaikkailmoituksissa lukee kokoaikatyö, vaikka todellisuudessa nollatuntisopimus, eikä sitten aina ole täysiä tunteja.
Mistä johtuu että vakituista ja kokoaikaista sopimusta on niin vaikeaa nykyään saada?
Vuokratyöpaikat ovat yleistyneet ihan vuodessakin jo hirveästi.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Koska pienyrittäjänä en maksa kenenkään yllättävää äitiyslomaa tai kuukausien sairastamista. En usko että tällä foorumilla ymmärretään tätä. Todennäköisesti ajatellaan että tottakai "jonkun" pitää maksaa vaikka työpanosta ei olekaan.
Ei yrittäjä niitä maksakaan vaan kela, mitä oikein selität.
Perheyritykseen jossa olin töissä palkattiin kokki. 1 vko vakinaistamisen jälkeen ilmoitti olevansa raskaana. Perheyritys maksoi ja maksoi vaikka työntekijää sillä rahalla ei saanut.
Ilmeisesti tämä on mammojen mielestä hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Perheyritykseen jossa olin töissä palkattiin kokki. 1 vko vakinaistamisen jälkeen ilmoitti olevansa raskaana. Perheyritys maksoi ja maksoi vaikka työntekijää sillä rahalla ei saanut.
Ilmeisesti tämä on mammojen mielestä hyvä näin.
Täh. Mitä te hänelle oikein maksoitte? Ja jos jotain niin miksi ette hakeneet kelasta sitä rahaa takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pienyrittäjänä en maksa kenenkään yllättävää äitiyslomaa tai kuukausien sairastamista. En usko että tällä foorumilla ymmärretään tätä. Todennäköisesti ajatellaan että tottakai "jonkun" pitää maksaa vaikka työpanosta ei olekaan.
Ei Kela maksa yksityisten yritysten vakituisten työntekijöiden sairastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekkin olen huomannut tämän.
Katselin oman alan työpaikkoja.
Työpaikkoja tällä alalla on Suomessa yhteensä n. 400.Näistä paikoista kun rajatiin vuokratyöfirmat pois niin jäljelle jäi vain 8 paikkaa... kyllä se kertoo jostakin.
Vuokrafirmoilla lähes poikkeuksetta aina nollatuntisopimukset.
Sitten kun rajattiin niin että ainoastaan kokoaikaiset 40h vakituiset sopimukset jäi jäljelle niim paikkoja jäi ainoastaan 4, siis koko Suomessa!Valmistun ammattiini puolen vuoden päästä ja kyllä suoraan sanottuna pelottaa että saanko vakituista ja kokoaikaista työsopimusta enää mistään.
Joutuu taas opiskelemaan uudelle alalle että tällaisen sopimuksen saisi.
Varmaan täytyy opiskella hoitoalalle, esim terveydenhoitajaksi tai puheterapeutiksi.Mä hämmästelen sitä, että et ole kouluaikana luonut verkostoja tulevalle alallesi. Hämmästelen myös sitä, että ilmeisesti sulla on tutkintoja alla ja jos kaikki muut tutkinnot on olleet yhtä hyvin työllistäviä niin mitä sä oikein mietit? Siis ihan oikeesti sä tuhlaat yhteiskunnan resursseja kouluttautumalla alalle, josta tiedät ettei töitä ole. Sitten tulet nettiin itkemään sitä, että ei ole paikkoja. Nyt valot päälle oikeesti.
Mitä ihmettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela maksa yksityisten yritysten vakituisten työntekijöiden sairastamista.
No kyllä se sairaspäiväraha maksetaan työnantajalle siltä ajalta, kun työnantaja maksaa sairasajan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöfirmat on vihoviimeistä paskaa ja vuokratyöntekijöiden oikeudet nolla. Firma on kyllä harvinaisen sananko-nyt-millainen jos ei edes halua työntekijöitään ottaa omille palkkalistoilleen. Ja eikö vuokratyövoima tule kallimaaksi. Miksi siitä kukaan edes haluaa maksa?
Sitä olisi hyvä jokaisen miettiä hartaasti. Että löytyisikö asialle joku ihan järkiselitys, jossa ei tarvittaisi mitään roistotulkintoja. Että miten itse toimisit yrittäjänä tämän kohtaamasi yrittäjän tilalla.
Ehkä meidän pitäisi laittaa lapset leikkimään yrittäjää, jos sitten alkaisi avartua näkökulmat. Useimmat yrittäjät kuitenkin ovat kokeneneet senkin, mitä on olla palkansaaja.