Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämän hulluus. Miksi kokoaikaista ja vakituista työsopimus on niin vaikea saada?

Vierailija
17.03.2023 |

Itse työskentelen tällä hetkellä nollatuntisopparilla määräaikaisena. Työtunnit eivät yksinkertaisesti riitä, juuri koskaan ei ole täysiä työtunteja.

Haen jatkuvasti kokoaikaisia Ja vakituisia työpaikkoja, mutta tuntuu että niitä ei yksinkertaisesti saa.

Olen käynyt tälläkin viikolla kahdeksassa työhaastattelussa, mutta ei suostuta antamaan kuin nollatuntisopimuksia, vakituisesta sopimuksesta puhumattakaan.

Kolmessa paikassa jopa ehdotettiin että menisin vuorafirman kirjoille nollatuntisopparilla, vaikka nimenomaan laitoin hakemukset firman omaa kautta ja itse minut haastattelivat.

Vaikka olen ollut työhaastatteluissa ympäri Suomea niin joka paikassa sama juttu.
Yhdestä yrityksestä tarjottiin 40h määräaikaista sopimusta, mutta sekin oli vain 4kk, eikä jatkosta mitään tietoa sen jälkeen. Ei oikein uskataisi 800km päähän muuttaa vain 4kk työn perässä...

Ärsyttää että työpaikkailmoituksissa lukee kokoaikatyö, vaikka todellisuudessa nollatuntisopimus, eikä sitten aina ole täysiä tunteja.

Mistä johtuu että vakituista ja kokoaikaista sopimusta on niin vaikeaa nykyään saada?

Vuokratyöpaikat ovat yleistyneet ihan vuodessakin jo hirveästi.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska halutaan riistää ja sortaa tuotantoketjun alimpina olevia työläisiä.

Vierailija
2/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä kaikissa maailman maissa enemmän kuin ikinä ennen vaikka automaatiota on myös enemmän kuin ikinä ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla, ravintola-alalla ja elintarvikealalla riistäminen yleistä.

Ammattiliitot: SEL Ja PAM ovat täysin epäonnistuneet.

Vierailija
4/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi edes sen osa-aikaisen vakkarina. Sen verran, että siitä saisi tuon eläkkeen kylkeen sen verran ettei tarvi joka senttiä laskea.

Vierailija
5/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin puhelimessa, kun soitin erääseen työpaikkaan että vakituinen kokaikainen työ olisi mahdollinen.

Työhaastattelussa ällistykseni kuulin että saisin nollatuntisopparin vuokrafirman kirjoille. Olin siis hakenut töitä firman omaa kautta. Että ota tai jätä.

Eihän tilanne olisi muuttunut miksikään kun teen kaupassa töitä nyt 25h vähimmäistuntisopimuksella...

Täytyy varmaan opiskella lähihoitajaksi että saisi heti vakituisen ja kokoaikaisen työn.

Vierailija
6/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina töitä nollatuntisopimuksella. Ei se sitten haittaa jos täydet tunnit aina saa. Vaika onhan tässä aina sellainen epävarmuus ja pelko persee*ssä.

Vierailija
7/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostutte noin huonoihin sopimuksiin?

Vierailija
8/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte noin huonoihin sopimuksiin?

Aina ei ole vaihtoehtoja...

Vierailija
9/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin puhelimessa, kun soitin erääseen työpaikkaan että vakituinen kokaikainen työ olisi mahdollinen.

Työhaastattelussa ällistykseni kuulin että saisin nollatuntisopparin vuokrafirman kirjoille. Olin siis hakenut töitä firman omaa kautta. Että ota tai jätä.

Eihän tilanne olisi muuttunut miksikään kun teen kaupassa töitä nyt 25h vähimmäistuntisopimuksella...

Täytyy varmaan opiskella lähihoitajaksi että saisi heti vakituisen ja kokoaikaisen työn.

Kokeile. Vastaantulevaa liikennettä riittää; hoitajia siirtyy enenevässä määrin keikkailemaan ja määräaikaisiksi, koska vakipaikka on jo kauan ollut rangaistus.

Vierailija
10/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla? Olen valtiolla töissä ja meillä on jatkuvasti tarjolla vakituisia paikkoja, virka- ja työsuhteisia.

Vierailija
11/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kokoaikaisesta on vaikeampi päästä eroon kun naama ei enää miellytä.

T. Yrittäjä

Vierailija
12/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat eivät tunnu tajuavan, että vakituinen työntekijä on kullanarvoinen, koska osaa talon tavat ja rutiinit sekä tarvittaessa osaa opettaa uusia talon tavoille. Jos kaikki työntekijät on parin-kolmen kuukauden pesteissä, ei kukaan hallitse kokonaisuutta ja saa hommaa pyörimään kunnolla.

Vierailija
13/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla? Olen valtiolla töissä ja meillä on jatkuvasti tarjolla vakituisia paikkoja, virka- ja työsuhteisia.

Tässä puhutaan oikeista töistä ei suojatyöpaikoista : )

Vierailija
14/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla, ravintola-alalla ja elintarvikealalla riistäminen yleistä.

Ammattiliitot: SEL Ja PAM ovat täysin epäonnistuneet.

Työskentelen itse leipurina enkä ollut uskoa korviani kun kuulin millaisen työehtosopimuksen Sel= Suomen elintarviketyöläisten liitto oli allekirjoittanut.

Uudessa tessissä oli paljon osa-aikatyötä lisäävää uudistusta.

Joo, kyllä opiskelijat tarvitsevat osa-aikatyötä mutta toiset tarvitsevat ja haluavat kokoaikaista työtä. Tästä kysyttiin liitolta miksi outoihin myönnytyksiin suostuttiin, mutta vastausta ei ole kuulunut...

Vierailija
15/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hullua touhua nykyään.

Hain työpaikkaan jossa työnantaja sanoi suoraan että työntekijäpula on kova, mutta silti olisi lyöty nollatuntisopimus kouraan ja vielä vuokrafirman kautta.

Voi hyvää päivää...

Vierailija
16/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että ainakain isommilla yrityksillä olisi varaa antaa kokoaikainen 40h sopimus.

Mutta vaikeaa tuntuu olevan.

Itsellä 35h vakituinen sopimus, no se vielä kelpaa, mutta ei tästäkään kerry mitään pekkasia tai sellaisia...

Vierailija
17/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Tämmöisiä työpaikkoja on tarjolla, koska jotkut ihmiset suostuvat ottamaan tämmöistä työtä vastaan. Niin kauan kun työpaikat täyttyvät näillä ehdoilla, tullaan näitä työläisiä käyttämään hyväksi.

Vierailija
18/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta pienestä asiasta. Kannattaa käydä maailmalla niin tajuat että tuo on luksusta. Ranskassa monella ihmisellä 5-7 työtä.

Lopeta valitus ja tee sama ratkaisu eli otat niin monta työtä vastaan että tuntisi tulee täyteen. Se on nykyaikaa.

Vierailija
19/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kokoaikaisesta on vaikeampi päästä eroon kun naama ei enää miellytä.

T. Yrittäjä

No kirjoita kolmen kuukauden soppari ja siirry siitä eteenpäin jos työntekijä sopeutuu firmaasi. Ei ole mikään fiksu tämä sun kommentti ollenkaan. Jos arvostaisit työntekijöitäsi enemmän, huomaisit että hyviä työntekijöitä kyllä löytyy. Nyt johtamistaidot syyniin!

Vierailija
20/68 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meininki kunta-alalla. Ensin olin 15v määräaikaisena, tähän tosin oli perusteet - huolimatta siitä, että samaan työpaikkaan tekemäni muut työt olisivat yhteensä riittäneet vakinaiseen työsuhteeseen.

Edelleen olen samalla työnantajalla, toisissa työtehtävissä. Kolmas määräaikaisuus menossa, eli tämän jälkeen on joko vakinaistettava tai työtehtävien loputtava kokonaan. Saas nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi