Erityisherkkyys
jotkut on ymmärtäneet erityisherkkyyden väärin. erityisherkkyys ei tarkoita luonteen heikkoutta vaan kykyä aistia muita ihmisiä
puhutaan siis tunneälystä, joka narsisteilta puuttuu
Kommentit (27)
Ai. Mä kun olen luullut että erityisherkkä ei tykkää voimakkaista äänistä tai joutuu käyttämään saumattomia vaatteita kun muut tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä kun olen luullut että erityisherkkä ei tykkää voimakkaista äänistä tai joutuu käyttämään saumattomia vaatteita kun muut tuntuu pahalta.
No sitten on kirjaimellisesti herkkänahkainen, siis hiottumaan ja allergiaan taipuvanen, höpsö
En tiedä miksi vastaan, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Erityisherkkyys on vain luonteenpiirre. Erityisherkkäkin voi olla narsisti tai sitten ei.
Usein erityisherkkyys ja aistisäätelyn vaikeudet esim. muihin neuropsykiatrisiin kehityshäiriöihin liittyen sekoitetaan keskenään. Tällöinkin toki voi olla aistisäätelyn vaikeuksia ilman muita diagnooseja tai haasteita.
20 % on erityisherkkiä. Pelkkä luonteenpiirre. Jos se kuitenkin vaikuttaa liian voimakkaasti elämää, niin kannattaa hakeutua lääkärille, sillä kyse voi olla muusta kuin erityisherkkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että aistit muiden tunteita, etkä suinkaan omiasi?
Sinun tunteesi aistitaan vaikka ruudun toiselta puolelta, hupsu :D
"Tunneälykäs" luulee tietävänsä, mitä muut tuntee, mutta oikeasti vain ottaa asiat itseensä, ja omien tuntemuksien perusteella olettaa, mitä toinen tuntee. 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi vastaan, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Erityisherkkyys on vain luonteenpiirre. Erityisherkkäkin voi olla narsisti tai sitten ei.
Usein erityisherkkyys ja aistisäätelyn vaikeudet esim. muihin neuropsykiatrisiin kehityshäiriöihin liittyen sekoitetaan keskenään. Tällöinkin toki voi olla aistisäätelyn vaikeuksia ilman muita diagnooseja tai haasteita.
20 % on erityisherkkiä. Pelkkä luonteenpiirre. Jos se kuitenkin vaikuttaa liian voimakkaasti elämää, niin kannattaa hakeutua lääkärille, sillä kyse voi olla muusta kuin erityisherkkyydestä.
Luonteenpiirre kyllä eikä siinä sen erikoisempaa kuin narsismissa
Ei pidä paikkaansa. Erityisherkillä on omat haasteensa johtuen tästä herkistymisestä.
Normaali ihminen aistii riittävän hyvin, ei tarvitse siis tulla erityisherkäksi.
Tunnekylmätkin ihmiset aistivat mutta heillekin se tunnekylmyys tuo haasteita ja ongelmiakin.
Vierailija kirjoitti:
"Tunneälykäs" luulee tietävänsä, mitä muut tuntee, mutta oikeasti vain ottaa asiat itseensä, ja omien tuntemuksien perusteella olettaa, mitä toinen tuntee. 🤣🤣🤣🤣
Et ole oikeassa ja väärässä. Menee myöskin kahteen suuntaan riippuen kuka on vuorovaikutuksen toisella puolella
Vierailija kirjoitti:
Se on ääniyliherkkyyttä tai kosketusyliherkkyyttä. Joillakin erityisherkillä on myös nuo ongelmat, muttei läheskään kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
erityisherkät ovat siten empaattisempia kuin narsistit
Eivät välttämättä. Erityisherkkäkin voi olla narsisti ja paha sisäisestikin.
Vierailija kirjoitti:
No jep. Jokainen tulkitsee oman erityisherkkyytensä omalla tavalla kun liittävät ominaisuuksiansa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Erityisherkillä on omat haasteensa johtuen tästä herkistymisestä.
Normaali ihminen aistii riittävän hyvin, ei tarvitse siis tulla erityisherkäksi.
Tunnekylmätkin ihmiset aistivat mutta heillekin se tunnekylmyys tuo haasteita ja ongelmiakin.
Sama tähän, oikein ja väärin. Tunnekylmä sivuuttaa asiat helpommin, olan kohautuksella. Herkät jäävät märehtimään pidempään.
Tilannekohtaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin
Olen eri mieltä mutta toivoisin ettei asiasta loukkaannuta erityisen herkästi. On hyvä ymmärtää erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin
Olen eri mieltä mutta toivoisin ettei asiasta loukkaannuta erityisen herkästi. On hyvä ymmärtää erilaisia ihmisiä.
Tiedossa onkin syy :)
T. olette taitavia, mutta ette niin taitavia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tähän, oikein ja väärin. Tunnekylmä sivuuttaa asiat helpommin, olan kohautuksella. Herkät jäävät märehtimään pidempään.
Tilannekohtaista
Et ihan ymmärrä riittävällä laajuudella. Tilannekohtaista jo siksi että nämä em. ihmiset reagoivat erilaisin tavoin riippuen tilanteista ja hetkistäkin.
Tuo märehtiminen ei ole hyvyyttä suoranaisesti vaan ovat märehtiviä ihmisiä muutenkin. Ei siinä tietystikään pahaa ole mutta vähemmälläkin voisi päästä kun suhtautuu elämään ja hoitaa asiat kuntoon.
Työasioissa tämmöinen henkilö vaatii oikeanlaista johtajuutta :)
Ns. Reilut pelimerkit