Työelämän hulluus. Miksi kokoaikaista ja vakituista työsopimus on niin vaikea saada?
Itse työskentelen tällä hetkellä nollatuntisopparilla määräaikaisena. Työtunnit eivät yksinkertaisesti riitä, juuri koskaan ei ole täysiä työtunteja.
Haen jatkuvasti kokoaikaisia Ja vakituisia työpaikkoja, mutta tuntuu että niitä ei yksinkertaisesti saa.
Olen käynyt tälläkin viikolla kahdeksassa työhaastattelussa, mutta ei suostuta antamaan kuin nollatuntisopimuksia, vakituisesta sopimuksesta puhumattakaan.
Kolmessa paikassa jopa ehdotettiin että menisin vuorafirman kirjoille nollatuntisopparilla, vaikka nimenomaan laitoin hakemukset firman omaa kautta ja itse minut haastattelivat.
Vaikka olen ollut työhaastatteluissa ympäri Suomea niin joka paikassa sama juttu.
Yhdestä yrityksestä tarjottiin 40h määräaikaista sopimusta, mutta sekin oli vain 4kk, eikä jatkosta mitään tietoa sen jälkeen. Ei oikein uskataisi 800km päähän muuttaa vain 4kk työn perässä...
Ärsyttää että työpaikkailmoituksissa lukee kokoaikatyö, vaikka todellisuudessa nollatuntisopimus, eikä sitten aina ole täysiä tunteja.
Mistä johtuu että vakituista ja kokoaikaista sopimusta on niin vaikeaa nykyään saada?
Vuokratyöpaikat ovat yleistyneet ihan vuodessakin jo hirveästi.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla, ravintola-alalla ja elintarvikealalla riistäminen yleistä.
Ammattiliitot: SEL Ja PAM ovat täysin epäonnistuneet.
Itseasiassa se on toisin päin. Nollatunti sopimuksia ja vuokratyöfirmoja käytetään juuri siksi koska on niin vahvat ammattiliitot. 0-tunti sopimuksella tai vuokrafirman välityksellä yritys välttää sen että voi joutua työntekijästä koituvien riskien maksajaksi (sairaspoissa-olot, äitiysloma jne) ja ei tarvi maksaa samoista eduista kun mitä täyspäiväiset työntekijät saa. Itseasiassa vahvat ammattiliitot lisäävät vain vuokra firmojen käyttämistä, koska esim, nykyisin yritys ei saa irtisanoa työntekijää helposti tai työntekijä voi helposti haastaa yrityksen oikeuteen laittomasta irtisanomisesta. Mutta jos et ole suorassa työsuhteessa yritykseen määräaikaisella sopimuksella, myös työntekijän erottaminen on helpompaa: ei vaan anneta uusia tuntia.
Kun ammattiliitot saa "liikaa" valtaa, ne alkavat itseasiassa sahamaan omaa oksaansa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat eivät tunnu tajuavan, että vakituinen työntekijä on kullanarvoinen, koska osaa talon tavat ja rutiinit sekä tarvittaessa osaa opettaa uusia talon tavoille. Jos kaikki työntekijät on parin-kolmen kuukauden pesteissä, ei kukaan hallitse kokonaisuutta ja saa hommaa pyörimään kunnolla.
Väärin. Työntekijä kyllä tietää, että HYVÄ työntekijä on kullanarvoinen. Ei kaikki vakituiset työntekijät ole kullanarvoisia, jotku on esim. kovia saikuttelemaan tai on lapsi aina kipeenä yms. Toiset ei taas vaikka ole yhteistyötaitoisia. Yrityksille tälläiset työntekijät on hankalia, kalliita, stressaavia (aina pitäisi löytää sijainen samalla sekunnilla) ja työsuhteessa niistä voi olla vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla? Olen valtiolla töissä ja meillä on jatkuvasti tarjolla vakituisia paikkoja, virka- ja työsuhteisia.
Niin, millä alalla? Valtio ei ole ala.
Joskus hain valtion it-tehtäviin mutta sain tarpeekseni, kun tuntui, että ne ovat vain muodon vuoksi haussa ja oikeasti on jo päätetty, kenelle paikka menee. Enää en niihin hae. Koettakaa pärjäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kokoaikaisesta on vaikeampi päästä eroon kun naama ei enää miellytä.
T. Yrittäjä
No kirjoita kolmen kuukauden soppari ja siirry siitä eteenpäin jos työntekijä sopeutuu firmaasi. Ei ole mikään fiksu tämä sun kommentti ollenkaan. Jos arvostaisit työntekijöitäsi enemmän, huomaisit että hyviä työntekijöitä kyllä löytyy. Nyt johtamistaidot syyniin!
Tiedätkö kuinka monia työntekijän käytös muuttuu kun ne saa vakkarisopimuksen? Tiedän yhden joka kävi hakemas heti silarit (ja sairasloman) kun sai vakkarisopimuksen. Varsinkin pienyrittäjälle sairasloma on tosi kallis, koska sä joudut maksamaan tupla palkan (palkka saikuttajalle ja sille joka tekee sen työn, monesti pienyrittäjillä se on vielä se pomo itse joka joutuu venymään ja tehdä kahden ihmisen työt, jos joku kolleega ei sitten veny).
Minulla on 3 nollatuntisopparia, ja mikäs tässä. En ole ajatellut miksikään demariksi ruveta sen takia.
Joo, itsekkin olen huomannut tämän.
Katselin oman alan työpaikkoja.
Työpaikkoja tällä alalla on Suomessa yhteensä n. 400.
Näistä paikoista kun rajatiin vuokratyöfirmat pois niin jäljelle jäi vain 8 paikkaa... kyllä se kertoo jostakin.
Vuokrafirmoilla lähes poikkeuksetta aina nollatuntisopimukset.
Sitten kun rajattiin niin että ainoastaan kokoaikaiset 40h vakituiset sopimukset jäi jäljelle niim paikkoja jäi ainoastaan 4, siis koko Suomessa!
Valmistun ammattiini puolen vuoden päästä ja kyllä suoraan sanottuna pelottaa että saanko vakituista ja kokoaikaista työsopimusta enää mistään.
Joutuu taas opiskelemaan uudelle alalle että tällaisen sopimuksen saisi.
Varmaan täytyy opiskella hoitoalalle, esim terveydenhoitajaksi tai puheterapeutiksi.
Älkää hakeutuko aloille jossa huonot työehdot. Aina on vaihtoehtoja.
Öö? Hulluutta on haluta jotain mitä ei voi saada. Siis hyvää työpaikkaa.
Vuokratyöfirmat kohtelee työntekijöitä kuin roskaa. Kaikki palkkaluokan nousut tulee itse huolehtia että maksetaan. Sairaslomista saa tapella että saako korvausta, kun työpaikalla hetkeksi tulee vähän hiljaisempaa niin heitetään tunnit nollaan.
Sitten joutuu menemään kelan luukulle. Stressaavaa ja täyttä työntekijöiden hyväksikäyttöä.
Uusi orjuuttamisen muoto.
Hotoalalle jos vakityö ainut vaihtoehto.
Itse työskentelen ennemmin nollasopparilla kuin että menisin hoitoalalle. No jokainen päättää itse ja hyvä niin.
Eipäs valiteta turhasta, aasian ja afrikan halpatyömaissa palkkaa saa 2€ päivä 12h mittaisilla päivillä.
Muualla asiat vielä huonommin...
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta pienestä asiasta. Kannattaa käydä maailmalla niin tajuat että tuo on luksusta. Ranskassa monella ihmisellä 5-7 työtä.
Lopeta valitus ja tee sama ratkaisu eli otat niin monta työtä vastaan että tuntisi tulee täyteen. Se on nykyaikaa.
No ei kyllä varmasti tehdä 5-7 työtä.
Tuota ei usko kukaan.
Porvarit sanelee työehdot nykyään.
Ammattiliitot ovat epäonnistuneet neuvotteluissa vuosi toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs valiteta turhasta, aasian ja afrikan halpatyömaissa palkkaa saa 2€ päivä 12h mittaisilla päivillä.
Muualla asiat vielä huonommin...
Nyt ei olla missään Vietnamissa, kiinassa, Bangladesissa tai Etiopiassa.
Ollaan länsimaisessa hyvinvointivaltiossa.
Ei se ole muilta pois että yritettäisiin parantaa omia työoloja täällä Suomessa.
Vuokratyöfirmat on vihoviimeistä paskaa ja vuokratyöntekijöiden oikeudet nolla. Firma on kyllä harvinaisen sananko-nyt-millainen jos ei edes halua työntekijöitään ottaa omille palkkalistoilleen. Ja eikö vuokratyövoima tule kallimaaksi. Miksi siitä kukaan edes haluaa maksa?
Riistoa ja hyväksikäyttöä. Joutuvat muuttamaan tuon jossain vaiheessa taatusti. Koska on työvoimapula, pitäisi olla tarjolla nimenomaan kokopäiväisiä työsuhteita suoraan työntantajalta lomineen ja etuineen. Vuokrafirmat voisi heivata alimpaan helevettiin pyörimästä . Loisia ovat.
Naurettavaa naukua jostain työvoimapulasta, kun tarjolla on jotain typeriä osa-aikaisia vuokrafirmapestejä ilman lomia ja etuja.
Riistoa ja pahinta laatua. Toivottavasti tähän puututaan
Pitäisi olla joku laki, joka kieltäisi osa-aikaisuudet aloilla, joissa työvoimapula.
Työn orjat sorron yöstä nouskaa...