Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkanut välittämään terveydestäni ja parantanut elintapoja. Miten pystyn tupakoinnin vielä stumppaamaan?

Vierailija
17.03.2023 |

Yritän ihan todella muuttaa asioitani.
Terveellistä ruokaa, ei alkoholia, liikuntaa asteittain lisäämällä. Tämä kaikki on tullut itsestään, omasta tahdosta, ilman mitään pakonomaisia päätöksiä.
Minä vain haluan pitää itsestäni huolta ja olla terve, voida hyvin.

Se mikä tässä vielä on todella iso rasite, on tupakointi. Verenpaineet on korkealla, yskittää, väsyttää, kallista ja haisee, ientulehdusta.
Halusin lopettaa mutta minulle se on vaikeaa. Siinä on jotain todella koukuttavaa ja tuntuisi oudolta jos tupakkaa ei olisi. En silti haluaisi tietenkään polttaa ja ymmärrän mitä tuhoa se saa aikaan.

Tuon kun vielä osaisin heittää pois. En vain tiedä, että miten. Tuleeko sekin itsestään ajallaan se päätös, ettei enempää?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä hyvä kirja, kannatan myös sitä. Maksaa yhden askin verran ja säästää tuhansien. Mulle vaikeinta lopettamisessa oli lopulta identiteetin hajoaminen. Tupakoitsijat yleensä identifioivat itsensä tupakoitsijoiksi. Savuttomat taas ei liitä sitä oikeastaan mitenkään omakuvaansa. On hankalaa toimia vasten omaa käsitystään itsestään. Mieti tietoisesti olevasi nyt savuton (sen sijaan, että laskisit päiviä ilman tupakkaa).

Minulla se oli se että olin liittänyt lähes kaikkiin elämäni osa-alueisiin tupakan palkitsemismuodoksi. Se oli kurjien hetkien pelastus ja mukavien hetkien kohokohta. Yhtäkkiä minun täytyikin opetella sietämään monia elämän vastenmielisyyksiä ilman tietoa odottavasta palkinnosta. Yritin kyllä korvata tätä herkuilla ja muullakin mutta eivät auttaneet. Lopulta oli pakko luopua monista asioista joita olin tavallaan sietänyt tupakan voimalla. Näin vaikeaa siis 31 vuoden tupakoinnin jälkeen.

Siivoa koti - tupakka, käy lenkillä - tupakka, nauti hyvää ruokaa - tupakka, ahdistusta - tupakka, tapaa rasittavaa sukulaista - tupakka, ei tule uni - tupakka, töissä stressaavaa - tupakka..

Kuulostaa hyvin tutulta.

Itsellekin se on ollut tavallaan "ystävä" elämän iloissa ja suruissa. Pohdinnoissa ja stressitilanteissa.

Tämä suhde on kuitenkin huono ja vie hengen liian aikaisin tai terveyden sekä kaikkea muuta.

Lopulta en keksi ehkä yhtäkään oikeasti hyvää tai uskottavaa syytä jatkaa.

Hienoa, että olet lopettanut. Jos niin moni pystyy, miksi en minäkin..

Ap

Vierailija
42/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä hyvä kirja, kannatan myös sitä. Maksaa yhden askin verran ja säästää tuhansien. Mulle vaikeinta lopettamisessa oli lopulta identiteetin hajoaminen. Tupakoitsijat yleensä identifioivat itsensä tupakoitsijoiksi. Savuttomat taas ei liitä sitä oikeastaan mitenkään omakuvaansa. On hankalaa toimia vasten omaa käsitystään itsestään. Mieti tietoisesti olevasi nyt savuton (sen sijaan, että laskisit päiviä ilman tupakkaa).

Minulla se oli se että olin liittänyt lähes kaikkiin elämäni osa-alueisiin tupakan palkitsemismuodoksi. Se oli kurjien hetkien pelastus ja mukavien hetkien kohokohta. Yhtäkkiä minun täytyikin opetella sietämään monia elämän vastenmielisyyksiä ilman tietoa odottavasta palkinnosta. Yritin kyllä korvata tätä herkuilla ja muullakin mutta eivät auttaneet. Lopulta oli pakko luopua monista asioista joita olin tavallaan sietänyt tupakan voimalla. Näin vaikeaa siis 31 vuoden tupakoinnin jälkeen.

Siivoa koti - tupakka, käy lenkillä - tupakka, nauti hyvää ruokaa - tupakka, ahdistusta - tupakka, tapaa rasittavaa sukulaista - tupakka, ei tule uni - tupakka, töissä stressaavaa - tupakka..

En ole ap, mutta hyvä kirjoitus.

Mistä harmittavista asioista jouduit luopumaan, kun ei ollut tupakkaa palkintona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä, että se hengenahdiatustauti tulee reippaasti yli puolelle tupakoitsijoista.

Se ei parane. En muista nyt sen nimeä. Keuhkoputket supistuu, tarvitsee happihoitoa ym.

Ai niin, se on keuhkoahtaumatauti.

Siihen on nykyisin hyvät lääkkeet.

Vierailija
44/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt ollut kaksi päivää polttamatta. Todella vaikeaa, kun pitää keskittyä pikkutarkkaan tekemiseen.

Jatkossa hankin varmaankin sähkötupakan.

Tsemppiä ap:lle!

Sähkötupakalla pääsee kyllä helposti eroon varsinaisesta tupakoinnista, mutta tosi helposti jää koukkuun siihen, että sitä sähkötupakkaa polttaa tyyliin minuutin välien. Onhan se parempi kuin kaikki tupakan myrkyt, mutta ei silti mikään paras.

Eikö sähkötupakka ole todella haitallista? Muistelen, että sen savussa on jotenkin todella pieneksi pilkkoutuneena ikäviä aineita, joten kulkeutuu syvemmälle. Vakavia sairauksia tulee sähkötupakasta nopeammin kuin tavallisesta.

Jep, popcorn-keuhkot. Vaarallisempaa mitä normi tupakka.

Vierailija
45/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt ollut kaksi päivää polttamatta. Todella vaikeaa, kun pitää keskittyä pikkutarkkaan tekemiseen.

Sähkötupakalla pääsee kyllä helposti eroon varsinaisesta tupakoinnista, mutta tosi helposti jää koukkuun siihen, että sitä sähkötupakkaa polttaa tyyliin minuutin välien. Onhan se parempi kuin kaikki tupakan myrkyt, mutta ei silti mikään paras.

Eikö sähkötupakka ole todella haitallista? Muistelen, että sen savussa on jotenkin todella pieneksi pilkkoutuneena ikäviä aineita, joten kulkeutuu syvemmälle. Vakavia sairauksia tulee sähkötupakasta nopeammin kuin tavallisesta.

Tämä "tieto" on kumottu ja todettu vääräksi.

Ensinnäkään sähkötupakasta ei tule savua, lähdetään nyt vaikka siitä. Samat aineet (ei-maku-versioissa) siinä on kuin vaikka nicoretten suusumutteessa. Mitä muuten ihan suositellaan tupakan vieroitukseen.

Niin ja Champixia ei saa edelleenkään mistään.

Vierailija
46/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka taitaa olla monille ahdistusta lievittävä lääke? Tuntuisi ainakin, että missä pahoinvointia, siellä tupakoidaan enemmän. Ei siis mitenkään pahalla, oikeastaan ihan ymmärrettävää.

Vierailija
47/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä dg:n jälkimainingeissa lopetin. Päätin, että en enää ikinä polta, kun leikaukseen menin. En ole polttanut pian kolmeen vuoteen ja elossa edelleen, oikein hyvin voin nyt. 💖 Eli, tee päätös. Itsellä tukena Nicorette imeskelytabletit.

Vierailija
48/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diasetyyli aiheuttaa vauriot.

Vierailija
49/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on tupakkayhtiöiden propaganda mennyt läpi.

Vierailija
50/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko keksiä itsellesi jättipalkinnon, kun olet saavuttanut tupakoimattomuuden?

Esim palkitset itsesi ottamalla lemmikin tai supermatkalla tai isoilla järjwstämilläsi juhlilla tms. Mistä nyt pidätkin.

Vierailija
51/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötupakan nesteitä voi sekoittaa toisiinsa. Esim. 2ml nikotiini 1mg nestettä ja 2ml nikotiinitonta.

Vierailija
52/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintasyöpä dg:n jälkimainingeissa lopetin. Päätin, että en enää ikinä polta, kun leikaukseen menin. En ole polttanut pian kolmeen vuoteen ja elossa edelleen, oikein hyvin voin nyt. 💖 Eli, tee päätös. Itsellä tukena Nicorette imeskelytabletit.

Harmi, että sinä sairastuit syöpään mutta onneksi voit nyt hyvin!

Upeaa, että pääsit tupakasta irti. "Ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin".

Tällaisena lisäkysymyksenä tässä, jos haluatte vastata, että miten elämänlaatu parani kun savujen veto loppui?

Paraniko kunto? Tuliko lisää virtaa? Paraniko itsetunto?

Tietysti pelkästään hyvää lopettamisesta seuraa mutta mitkä olivat vaikka sellaisia asioita, mitä et edes ehkä tajunnut tupakoinnin haitaksi ennen kuin lopetit ja ymmärsit, että sekin johtui tupakoinnista? :)

Ap

Vierailija
53/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poltat askin päivässä +30 vuotta, niin yli 50% todennäköisyydellä et tule näkemään tervettä 60-vuotis päivää.

Joko olet jo kuollut sydänkohtaukseen tai siten sairastat keuhkoahtaumaa / keuhkosyöpää.

Sekä olet +75 000 euroa köyhempi jos poltat noin askin per päivä.

Vierailija
54/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani lopettajat ovat vaan päättäneet lopettaa.

Keksi jotain sopivaa oheistoimintaa sen tupakoinnin sijaan.

Hyväähän tupakka on, eihän siitä mihinkään pääse, siinäpä se vitsi piileekin, ainakin itsellä. Mutta nimenomaan tuo että päättää lopettaa. Itse HALUSIN lopettaa oikeasti. Monestakin syystä, esim. tukkoinen olo,haisee ja meni hirveästi rahaa. Tosin vedinkin posket lommolla.

Vierailija
55/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on siis makuaine. Oma vapeni on mauton.

Ja voihan sitä miettiä mitä vaurioita oikea tupakka aiheuttaa ja mitä haitallista siinä on.

Parastahan olisi olla vetämättä mitään keuhkoihin, paitsi raitista ilmaa.

Itse olen iloinen kun pääsin oikeasta röökistä eroon sähkötupakan avulla. Rahaa on säästynyt valtavat määrät. Ja tavoitteeni tietysti on lopettaa tämäkin kokonaan. Aloitin 12mg liuoksella, seuraava oli 9 ja nyt mennään jo kutosessa.

Mitkään purkat tai laastarit eivät toimineet omalla kohdallani.

Vierailija
56/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että sinä sairastuit syöpään mutta onneksi voit nyt hyvin!

Upeaa, että pääsit tupakasta irti. "Ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin".

Tällaisena lisäkysymyksenä tässä, jos haluatte vastata, että miten elämänlaatu parani kun savujen veto loppui?

Paraniko kunto? Tuliko lisää virtaa? Paraniko itsetunto?

Tietysti pelkästään hyvää lopettamisesta seuraa mutta mitkä olivat vaikka sellaisia asioita, mitä et edes ehkä tajunnut tupakoinnin haitaksi ennen kuin lopetit ja ymmärsit, että sekin johtui tupakoinnista? :)

Ap

Rahaa säästyy jonkin verran, makuaisti parani vähän, hapenottokyky parani vähän, köhiminen loppui, iho ehkä vähän parempi. Ei lopulta kovin merkittäviä muutoksia. Poltin 20v ja 10 savuketta päivässä. Yksilöllistä tuo on varmaankin, kun joku on polttanut ennen lopettamistaan 3 savuketta/vrk ja 5 vuotta, toinen 30 savuketta/vrk ja 50 vuotta. Myös pohjakunto vaihtelee, joku on tupakoidessakin aktiiviurheilija, toinen ei käy edes kävelyllä.

Vierailija
57/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin monen monta kertaa lopettaa, onnistumatta. Sitten sain jostakin kimmokkeen kysyä joka kerta itseltäni, että tekeekö minun nyt mieli polttaa, onko se tupakka saatava juuri nyt? Annoin itselleni luvan polttaa, mutta poltin vain silloin, kun tunsin aitoa halua sytyttää se tupakka juuri nyt eikä vaikka hetken päästä. Aika pian tupakointi jäi kokonaan ja huomasin sen olleen enemmän tapa esim. ulos mennessä ja tekemisen välissä, eikä fyysinen riippuvuus. Tästä on kuutisen savutonta vuotta aikaa.

Vierailija
58/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on siis makuaine. Oma vapeni on mauton.

Ja voihan sitä miettiä mitä vaurioita oikea tupakka aiheuttaa ja mitä haitallista siinä on.

Parastahan olisi olla vetämättä mitään keuhkoihin, paitsi raitista ilmaa.

Itse olen iloinen kun pääsin oikeasta röökistä eroon sähkötupakan avulla. Rahaa on säästynyt valtavat määrät. Ja tavoitteeni tietysti on lopettaa tämäkin kokonaan. Aloitin 12mg liuoksella, seuraava oli 9 ja nyt mennään jo kutosessa.

Mitkään purkat tai laastarit eivät toimineet omalla kohdallani.

Mulla taas toimi 1 viikko vahvaa nikotiini purkkaa, 2 viikkoa mietoa nikotiini purkkaa, sitten siirryin normaaliin purkkaan.

Vierailija
59/66 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tupakoin yli 10 vuotta ja sitten poltin viimeisen askin ja päätin että nyt loppuu ja en enää ikinä polta yhtään tupakkaa. Lopetin siis seinään ja kärvistelin vieroitusoireet. Noin 3 vkon kuluttua helpotti.

Vinkki: kun lopetat, tee se lomalla tai sellaisessa paikassa joka on erilainen kuin arki. Muu ajateltava ja tehtävä auttaa röökin lopettamisessa.

Vierailija
60/66 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja aloitettu ja asiaa mielessä työstetty.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi