Miksi siivoojat tarjoaa ruoan potilaille sairaalasta?
Eivätkä sairaan - tai lähihoitajat, joiden työhön kuuluu potilaista huolehtiminen myös ruoan ja juoman osalta?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kuuluu hoitotyöhön miten ruoka ja juoma on maistunut potilaalle, Siivoojalle sälytetään outoja tehtäviä, heidän täytyy huolehtia välillisesti paljonko nestettä potilaalle on tuotu ja paljonko on juonut.
Joskus potilas joutuu keskustetelemaan ruuasta ja juomasta siivoojan kanssa. Se on väärin!Ruoka kuuluu olennaisena osana potilaan hyvinvointiin, eikä se todellakaan kuulu siivojalle.
Siivoojalla on siivoojantyöt. Arvostan.
Hoitajilla hoitajan työt. Arvostan.
Oletko kuullut hoitajapulasta?
Eikö ole hienoa, jos joku osa hoitajan kiireestä voidaan turvallisesti siirtää ei-hoitajalle ja annetaan hoitajien tehdä sitä hoitotyötä ?
Lisäksi sairaalassa on hoidettavana erilaisia potilaita - kun itse viimeksi olin, oli osa ruoista koota "itse haettava" sieltä osaston keittiöstä ruikavaunusta (sillä osastolla oli vain etu saada potilaat myös liikkeelle sieltä sängystä, olennainen osa toipumista).
Olin sairaala-apulainen Jorvin sairaalassa 1994-1995. Ruoanjakeluhommat kuului meikäläisille siivouksen ohessa.
Äitini oli sairaala-apulainen (siis siivooja) 90-luvulla, ja hän tarjoili ruoat potilaille.
Pahinta on ulkomaalaiset kielitaidottomat laitoshuoltajat. Varmaan yrittävät parhaansa mutta kun eivät ymmärrä. Itse olin äskettäin osastolla potilaana ja mun tiedoissa luki ettei mulle ruisleipää eikä maitoa, ja juuri noita kahta thaimaalainen laitsari mulle toi. Itse sentään pystyn sanomaan asiasta mutta dementikkomummot yms. ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se oli ennenkin. Osaston sairaala-apulainen hoiti siivoukset ja osallistui aterioiden jakamiseen. Muistan, että iltapala hoidettiin myös itsenäisesti, leipien teko ja teen keitto ja niiden jakelu. Lopuksi vielä tiskit. Kokemuksrni on kesätöistä 80-luvulta.
Nykyään siivoojat ovat ulkopuolisia siivousliikeistä SOL keltapuna- asuisia
Viimeviikkoina ollut kahdessa sairaalassa eikä kummassakaan solin siivoajia. Ihan talonväkeä. Ei ne hoitajat ois kyllä revenneet enää ruokapuolelle kun juoksivat tukkaputkella hoitohommissa. Hoitaja vaihtoi lakanat tarpeen mukaan.
Hoitajat EI vaihda lakanoita :D
Olen ollut lukemattomissa sairaaloussa ja hoitolaitoksissa töissä, en ole koskaan nähnyt hoitajan vaihtavan lakanoita. He eivät ehdi, heitä on liian vähän. Niin on meitäkin, me ne silti vaihdetaan.-laitoshuoltaja
Ehkä mää sitten näin väärin että hoitaja vaihtoi huoneessa muillekin kun minulle. Ehkä vaihtaja olikin siivoaja joka ennen vaihtoa ja suihkuja otti vitaalit yms. Ja tarkisti sydänpiuhani.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä palvelu, jos ruoka tuodaan. Yleensä sen joutuu itse hakemaan käytävältä ruokavaunusta.
Vain synnärillä ruoka haettiin itse. Ei koskaan muulloin . Oli leikkaus tahi tutkimuksia niin on tuotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se oli ennenkin. Osaston sairaala-apulainen hoiti siivoukset ja osallistui aterioiden jakamiseen. Muistan, että iltapala hoidettiin myös itsenäisesti, leipien teko ja teen keitto ja niiden jakelu. Lopuksi vielä tiskit. Kokemuksrni on kesätöistä 80-luvulta.
Ei kaikkialla vaikka ehkä jossain. Minä esimerkiksi teen töitä aivan samoissa vaatteissa kuin kaikki muutkin joten siitä ei kukaan ulkopuolinen tunnistaisi. Siivousta ei siis ole meillä ulkoistettu vielä ainakaan vaan edelleen julkisella puolella työssä. Kvtes vaihtui avaintessiin valitettavasti tuoden joitakin heikennyksiä. Esimerkiksi lomarahoja ei enää saa vapaana.
Esimerkiksi Tayssissa yleiset tilat siivoaa L&T.
Sairaalahuoltajat työskentelee vuodeosastoilla, poliklinikoilla jne..Eli nämä ulkoistetut eivät pääse osastoille ruokia jakamaanjoten eivät kuulu keskusteluun siltä osin mitenkään.
Olin tänäänkin töissä ja onneksi työpaikan hoitajille ei vielä kukaan ole kertonut etteivät vaihda lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kuuluu hoitotyöhön miten ruoka ja juoma on maistunut potilaalle, Siivoojalle sälytetään outoja tehtäviä, heidän täytyy huolehtia välillisesti paljonko nestettä potilaalle on tuotu ja paljonko on juonut.
Joskus potilas joutuu keskustetelemaan ruuasta ja juomasta siivoojan kanssa. Se on väärin!Ruoka kuuluu olennaisena osana potilaan hyvinvointiin, eikä se todellakaan kuulu siivojalle.
Siivoojalla on siivoojantyöt. Arvostan.
Hoitajilla hoitajan työt. Arvostan.Työt ovat juuri niillä, joille ne kuuluvat. Jos sinulla on kysyttävää ruoan alkuperästä tai ravintosisällöstä, se "siivooja" on oikea osoite. Hoitajat voivat toki tulla kysymään asiaa keittiöstä, jos puhut mieluummin heidän kanssaan, ja vastaavat toki hoidollisiin kysymyksiin ravintoon liittyen. Nestelistan täyttää se, joka tuo juoman, ja se, joka hakee tarjottimen, jotta lukemat on oikeat, tuotu ja juotu.
Nestelistojen täyttö menee minulla laitoshuoltajana siinä rajoilla. Minusta se kuuluu hoitajalle. Laitoshuolto on sairaalan selkäranka ja hoitajien hoitotyön mahdollistaja. Laitoshuollon tehtävä on pyöriä taustalla hiljaa, tehokkaasti ja mahdollistaa hoitajille tehokas ja hyvä työympäristö resursseineen sekä taata potilaalle turvallinen hygieeninen ympäristö toipua. Kaikenlainen näpertely ei kuulu tehokkuuteen, se kuuluu hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama, kuka sen ruokatarjottimen tuo potilaalle. Vaikka talonmies.
Talonmies (sisäinen kuljetus) tuo ruokakärryn osastolle. Joskus heillä oli hyviä kysymyksiä siitä, miksi hekin kuljettavat samoilla hynttyillä myös roskasäkkejä ja vainajia. Ajat ennen koronaa olivat vähän toisenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeviikkoina ollut kahdessa sairaalassa eikä kummassakaan solin siivoajia. Ihan talonväkeä. Ei ne hoitajat ois kyllä revenneet enää ruokapuolelle kun juoksivat tukkaputkella hoitohommissa. Hoitaja vaihtoi lakanat tarpeen mukaan.
Olen ollut lukemattomissa sairaaloussa ja hoitolaitoksissa töissä, en ole koskaan nähnyt hoitajan vaihtavan lakanoita. He eivät ehdi, heitä on liian vähän. Niin on meitäkin, me ne silti vaihdetaan.-laitoshuoltaja
Mä olen töissä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa Attendolla. Kyllä me lähihoitajat vaihdetaan lakanat eikä laitoshuoltajat.
Mä olin sairaala-apulaisen nimikkeellä TYKS:ssa -90 puolivälissä. Usein kirurgisella ja joskus osastoilla.
Musta oli kivaa jakaa ruokaa ja jutella potilaiden kanssa. Aikaa meni varsinkin pappojen neljän hengen huoneissa. Herrat piristyivät huomattavasti nauravan ja nuoren naisen seurasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei laikkarit jaa ruokaa tai vaihda lakanoita vaan ne on hoitajien hommia. Ei olla yksityinen hoitolaitos.
Laitoshuoltajana jaoimme tarjottimet merkittiin nestelistaan juodut määrät, teimme iltapalaleivät osastokeittiöissä ja jaoimme iltapalat potilaille, näin vuonna 2017.
Missä noin? Omat kokemukset ovat vain keskussairaalasta, ja siellä vuodepotilaitten ruuat toi hoitaja tai joku muu henkilö eikä koskaan siivooja.
Sairaala-apulaisia oli ennen, ja heillä oli paljon laajempi työnkuva kuin siivoojilla.
Vierailija kirjoitti:
Moni asia on muuttunut 40 vuoden aikana. Yllätyitkö?
On hyvä palvelu, jos ruoka tuodaan. Yleensä sen joutuu itse hakemaan käytävältä ruokavaunusta.