Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojat tarjoaa ruoan potilaille sairaalasta?

Vierailija
17.03.2023 |

Eivätkä sairaan - tai lähihoitajat, joiden työhön kuuluu potilaista huolehtiminen myös ruoan ja juoman osalta?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lisäys eivät kuuluu sairaalan henkilökuntaan

Vierailija
22/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kädet puhdistettu kunnolla siivousten jälkeen? Ja vaatteet vaihdettu, hiukset suojan alla. Ruokien pitäisi olla puhtaita? Jos se yritys myy siivousta ja ruuanjakelua tms. Liikaa tehtäviä?

Ei vaatteita vaihdeta vaan saattaa hyvin olla että eristyshuonesiivouksen jälkeen ruokia jakamaan. Jos osasto on täynnä noro/korona/influenssa/clostridiumpotilaita niin tietysti osa siivotaan jo ennen ruokailua. Suojavaatteet siivoukseen ja taas keittiötöissä essu mutta eihän ne suojaa täysin. Etenkin ruuanjaot mennään kevyellä varustuksella koska huoneissa vain käydään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus otsikkoon .....sairaalassa. t. Aloittaja

Vierailija
24/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kuuluu hoitotyöhön miten ruoka ja juoma on maistunut potilaalle, Siivoojalle sälytetään outoja tehtäviä, heidän täytyy huolehtia välillisesti paljonko nestettä potilaalle on tuotu ja paljonko on juonut.

Joskus potilas joutuu keskustetelemaan ruuasta ja juomasta siivoojan kanssa. Se on väärin!

Ruoka kuuluu olennaisena osana potilaan hyvinvointiin, eikä se todellakaan kuulu siivojalle.

Siivoojalla on siivoojantyöt. Arvostan.

Hoitajilla hoitajan työt. Arvostan.

Työt ovat juuri niillä, joille ne kuuluvat. Jos sinulla on kysyttävää ruoan alkuperästä tai ravintosisällöstä, se "siivooja" on oikea osoite. Hoitajat voivat toki tulla kysymään asiaa keittiöstä, jos puhut mieluummin heidän kanssaan, ja vastaavat toki hoidollisiin kysymyksiin ravintoon liittyen. Nestelistan täyttää se, joka tuo juoman, ja se, joka hakee tarjottimen, jotta lukemat on oikeat, tuotu ja juotu.

Vierailija
25/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi vaatia vaikka ylilääkärin tuomaan eväänsä.

Vierailija
26/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se oli ennenkin. Osaston sairaala-apulainen hoiti siivoukset ja osallistui aterioiden jakamiseen. Muistan, että iltapala hoidettiin myös itsenäisesti, leipien teko ja teen keitto ja niiden jakelu. Lopuksi vielä tiskit. Kokemuksrni on kesätöistä 80-luvulta.

Nykyään siivoojat ovat ulkopuolisia siivousliikeistä SOL keltapuna- asuisia

Viimeviikkoina ollut kahdessa sairaalassa eikä kummassakaan solin siivoajia. Ihan talonväkeä. Ei ne hoitajat ois kyllä revenneet enää ruokapuolelle kun juoksivat tukkaputkella hoitohommissa. Hoitaja vaihtoi lakanat tarpeen mukaan.

Vierailija
27/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..lisäys eivät kuuluu sairaalan henkilökuntaan

Totta. Kun työpaikkaruokala aiemmin tarjosi sairaalan henkilökunnalle vuosittain joululounaan niin laitoshuoltajat jäivät ilman koska eivät olleet sairaalan henkilökuntaa eikä heitä koskenut. Oli erillinen työnantaja. Kun ruokalaa pyörittänyt firma vaihtui niin laitoshuoltajatkin saivat jo armon ja pääsivät syömään tuon ruuan. 

Vierailija
28/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itse kritisoinut sairaalassa työskennellessäi. Juurikin hygienian takia. Normisti laitoshuoltaja painaa työvuoron samoilla työvaatteilla ja ei ole mitenkään sanottua etteikö vessoja siivotessa tms. vaatteille tai käsivarsiin yms. joutuisi kosolti bakteereita jotka tuntuvat ruokaa jakaessa ajatuksenakin ällöttävältä. Inhosin sitä, että piti mennä suoraan mopin varresta muka freesinä jakamaan ruokaa ja kyselemään potilailta tuleeko kahvia vai teetä kuin joku lentoemo konsanaan. Tosi epähygieenistä ja potilaita kohtaan välinpitämätöntä touhua.

Vierailija
29/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se oli ennenkin. Osaston sairaala-apulainen hoiti siivoukset ja osallistui aterioiden jakamiseen. Muistan, että iltapala hoidettiin myös itsenäisesti, leipien teko ja teen keitto ja niiden jakelu. Lopuksi vielä tiskit. Kokemuksrni on kesätöistä 80-luvulta.

Ei kaikkialla vaikka ehkä jossain. Minä esimerkiksi teen töitä aivan samoissa vaatteissa kuin kaikki muutkin joten siitä ei kukaan ulkopuolinen tunnistaisi. Siivousta ei siis ole meillä ulkoistettu vielä ainakaan vaan edelleen julkisella puolella työssä. Kvtes vaihtui avaintessiin valitettavasti tuoden joitakin heikennyksiä. Esimerkiksi lomarahoja ei enää saa vapaana. 

Vierailija
30/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia en sairaalaan töihin halua ettei tarvi ruokaa jakaa ja lakanoita vaihdella.

T:laitoshuoltaja

Vierailija
31/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Mitä väliä sillä tarjottimen kantajan koulutuksella on?

Vierailija
32/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itse kritisoinut sairaalassa työskennellessäi. Juurikin hygienian takia. Normisti laitoshuoltaja painaa työvuoron samoilla työvaatteilla ja ei ole mitenkään sanottua etteikö vessoja siivotessa tms. vaatteille tai käsivarsiin yms. joutuisi kosolti bakteereita jotka tuntuvat ruokaa jakaessa ajatuksenakin ällöttävältä. Inhosin sitä, että piti mennä suoraan mopin varresta muka freesinä jakamaan ruokaa ja kyselemään potilailta tuleeko kahvia vai teetä kuin joku lentoemo konsanaan. Tosi epähygieenistä ja potilaita kohtaan välinpitämätöntä touhua.

Tuskin se vessakäynneillä auttanut, vaippoja vaihtanut, vuodepesuja pyöritellyt lähihoitaja sen hygienisempi on.

Vierailija
33/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hoitajat ja lähärit HOITAA potilaita. Ruuan tuominen ja lakanoiden vaihto ei kuulu hoitotyöhön. Se on siiivousta

Sairaaloissa ja laitoksissa EI ole ollut SIIVOOJA ammattinimekkeellä työntekijöitä ainakaan 40 vuoteen !

He ovat LAITOSHUOLTAJIA.

Ja he tuovat ruokatarjottimen potilaille, koska HOITAJAT EIVÖT HALUA sitä tuoda.

Tästä ruuan tarjoilusta on "väännetty" varmaan vuosikymmen.

Mutta, EI. Hoitajille ei se sovi.

Tiedän tasan tarkkaan, koska olin töissä sairaalassa pitkään.

Vierailija
34/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tuli sen jälkeen, kun työntekijöitä vähennettiin, pysyvästi 2008. Sitä ennen siivous- ja keittiövuoro olivat erikseen, juurikin hygieniasyistä. Niillä tosin ei ole ollut vuodeosastoilla kauheasti merkitystä enää viime vuosina; "jätä tekemättä, jos et ehdi" oli ihan esimiehen ohje lähtiessäni 2020. Se keittiö on osastoilla ensisijainen ja söi sairaalassa, jossa olin töissä, 60% työajasta. Meillä oli hajautettu ruoanjakelu eli tarjoilu lämpökärrystä lautasille osastolla, jolloin myös kaikki tiskit pl. GN-vuoat hoidettiin osastoilla. Ja näin tehdään maailman tappiin saakka, koska sairaalan keittiölle ei mahdu liukuhihna ilman remonttia, jota kukaan ei maksa.

Vierailija
35/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että HOITAJAT JÄTTÄVÄT ruuan tarjoilun Laitoshuoltajille.

On keskusteltu osastonhoitajien kanssa tästä Todellakin vuosi kaudet.

Olen laitoshuoltaja.

Vierailija
36/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin sairaalassa laitoshuoltajana mutta lopetin koska koin että mulla oli ihan liian suuri vastuu potilaiden ruokailuista ihan liian vähällä koulutuksella. Nykyään olen töissä päiväkodissa mutta alkaa olla sama juttu, nykyajan lasten erityisruokavaliot on ihan liian vaikeita tai lasten vanhemmat muuten todella vaativia lasten ruokailujen suhteen. Koen että laitoshuoltajan lyhyt koulutus ei näihin riitä.

Vierailija
37/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoitajat ja lähärit HOITAA potilaita. Ruuan tuominen ja lakanoiden vaihto ei kuulu hoitotyöhön. Se on siiivousta

Sairaaloissa ja laitoksissa EI ole ollut SIIVOOJA ammattinimekkeellä työntekijöitä ainakaan 40 vuoteen !

He ovat LAITOSHUOLTAJIA.

Ja he tuovat ruokatarjottimen potilaille, koska HOITAJAT EIVÖT HALUA sitä tuoda.

Tästä ruuan tarjoilusta on "väännetty" varmaan vuosikymmen.

Mutta, EI. Hoitajille ei se sovi.

Tiedän tasan tarkkaan, koska olin töissä sairaalassa pitkään.

Heti kun aamiainen on jaettu niin hoitajat ovat keittiössä hakemassa puuroa ja jäljelle jääneet voileivät. Samoin kahvitermari viedään kahvihuoneeseen. Kukaan ei koskaan pysähdy edes sekunniksi miettimään olisiko se työvuorossa ollut laitoshuoltaja halunnut sitä kahvia tai puuroa kun kaapivat kaiken itselleen. Tiedän että kuormasta ei saa syödä mutta niinhän kaikkialla tehdään koska loput menevät aina roskiin. 

Vierailija
38/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeviikkoina ollut kahdessa sairaalassa eikä kummassakaan solin siivoajia. Ihan talonväkeä. Ei ne hoitajat ois kyllä revenneet enää ruokapuolelle kun juoksivat tukkaputkella hoitohommissa. Hoitaja vaihtoi lakanat tarpeen mukaan.

Hoitajat EI vaihda lakanoita :D

Olen ollut lukemattomissa sairaaloussa ja hoitolaitoksissa töissä, en ole koskaan nähnyt hoitajan vaihtavan lakanoita. He eivät ehdi, heitä on liian vähän. Niin on meitäkin, me ne silti vaihdetaan.

-laitoshuoltaja

Vierailija
39/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkialla vaikka ehkä jossain. Minä esimerkiksi teen töitä aivan samoissa vaatteissa kuin kaikki muutkin joten siitä ei kukaan ulkopuolinen tunnistaisi. Siivousta ei siis ole meillä ulkoistettu vielä ainakaan vaan edelleen julkisella puolella työssä. Kvtes vaihtui avaintessiin valitettavasti tuoden joitakin heikennyksiä. Esimerkiksi lomarahoja ei enää saa vapaana. 

Esimerkiksi Tayssissa yleiset tilat siivoaa L&T.

Sairaalahuoltajat työskentelee vuodeosastoilla, poliklinikoilla jne..

Vierailija
40/57 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltaja tai sairaalahuoltaja/ hoitoapulainen on termi. Sen tajottimen tuo laitoshuoltaja, mutta yleensä jakoa avustaa sairaanhoitaja joka vielä katsoo että ruuat on oikein. Laitoshuoltajat on tietoisia erikoisruokavaliostasi ja heillä on lista keittiössä siitä mihin leikkauksiin olet menossa ja millaisella ruokavaliolla olet+ allergiat.

Ei täälläpäin. Siivooja tuo tarjottimen ja hakee pois

Se riippuu ihan siitä miten yksikössä on määritelty laitoshuoltajan tehtävät. Keveimmillään se saattaa olla tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi