Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku aikuinen ihminen voi laittaa kaveriin välit poikki niin

Vierailija
15.03.2023 |

ettei edes päin voi katsoa tai tervehtiä tuon jälkeen? Ennen oltiin tosi hyviä kavereita, parhaat kaverit. Tuli erimielisyyksiä ja hän laittoi välit poikki kokonaan. Toivoin että oltais edes sen verran väleissä että tervehtiä pystyy, mutta hän eo halua.

Mitään niin pahaa ei tapahtunut että tuo olisi pakollista ollut. Lapsellisia loukkaantumisia ja kiistoja.

Jotenkin noloa suorastaan kun on kuitenkin pakko häntä nähdä muiden seurassa välillä, niin emme voi puhua sanaakaan tai edes päin katsoa. Olen yrittänyt että toimittaisiin kuin aikuiset, mutta ei niin ei.

Kokemusta tällaisesta? Itse en ole aikuisiällä moiseen ennen törmännyt kyllä aikaisemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
421/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laittaa välit lopullisesti poikki pitkäaikaiseen kaveriin, niin se on kyllä pitkäaikaisen harkinnan tulos.

Itselläni oli sellainen kaveri, etten edes pysty kuvailemaan hänen luonnettaan tässä täysin. En ole koskaan nähnyt niin itsekeskeistä, omahyväistä ihmistä. Jos uskalsi olla eri mieltä hän jyräsi täysin ja alkoi pilkka ja ilkeä piikittely. Ja ei koskaan tiennyt millä päällä oli. Huusiko naama punaisena vai keskittyikö itseään ylistävään keskusteluun. Kuinka hän on työpaikoillaan ainoa joka tiesi miten hommat tehdään ja olihan hän useamminkin neuvomassa ammattimiehiä, vaikka itsellä ei kyseisiin ammatteihin ollut edes koulutusta. Oli saanut potkut useasta työpaikastakin. Ja ihmetteli aina miksi kukaan ei tahdo tavata, saati olla tekemisissä. Vieläkin traumoja tästä naisesta. Hän ei ole koskaan seurustellut ja ikää jo 50+. Sinkuissa ei ole mitään vikaa, mutta ymmärrän täysin miksi tämä yksilö on yksin.

Vierailija
422/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä tilanteista on kyllä mahdoton sanoa mitään tietämättä tilannetta. 

Esimerkiksi jatkuvasti siltoja takanaan polttava henkilö voi olla joko draamaqueen tai sitten henkilö, joka on päättänyt alkaa voimaan hyvin ja poistaa toksiset ihmissuhteet ympäriltään. Tunnen muutaman jälkimmäisen kaltaisen, jotka tekivät elämäntaparemontin rytinällä keski-iän kynnyksellä.  

Mä katkaisin hiljattain välit yhteen kaveriin ja taatusti olen muiden ja hänen itsensä silmissä se tarinan pahis. Itsekin koen huonoa omaatuntoa siitä, että ghostasin hänet. Haluaisin tavallaan puhua asiat halki, mutta tiedän myös, että se on mahdotonta, sillä hän alkaisi välittömästi manipuloimaan mua. Enkä halua häntä takaisin elämääni millään muotoa. Tiedän, että tässä asiassa olen itsekäs, ja että mun elämänlaatu parani huimasti kun hänet "jätin". 

Harvemmin nämä asiat ovat mustavalkoisia ja eri osapuolten kertomukset tapahtumista voivat poiketa toisistaan radikaalisti. 

Täältä löytyy kanssa lähipiiristä useampi keski-iän kynnyksellä ystäväpiiriään paljon muuttanut. Oman kokemukseni mukaan et välttämättä ole tarinan pahis edes tuon ghostaamasi ihmisen mielestä. Moni myös osaa antaa olla siinä vaiheessa kun tehdään selväksi että ystävyys on muuttunut tai ei jatku. (Vaikka keskustelusta voisi toisin päätellä.) Turha kenenkään kokea huonoa omaatuntoa muuttuvista ystävyyssuhteista. Osa ihmissuhteista vain kestää tietyn aikaa ja saa kummasti sisäistä rauhaa kun sen hyväksyy. 

No eikö silti voisi tervehtiä ja käyttäytyä normaalisti, vaikkei enää oltaisikaan mitään parhaita kavereita?

Ihan normaalisti tervehditään tuttuja ihmisiä ja esimerkiksi rappukäytävässäkin ihan vieraitakin ihmisiä. Ei tervehtiminen ole mikään suosionosoitus, vaan normaaleja käytöstapoja.

Käytöstavat ovat olemassa tiettyjä tilanteita varten.

En tervehdi setäni murhaajaa enkä minua puukottanutta henkilöä. Puukotus voi olla henkistä.

Tervehdin naapureita ja ihmisiä joita tapaan työn tai opintojen puitteissa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sellaisia temppuja voi ns ystäväksi kuulemasi ihminen tehdä, ettei ole haluja edes katsoa tai tervehtiä enää sen jälkeen. Minulla oli tällainen ystävä takavuosina, jonka pikkumaista, nipottavaa ja kyykyttävää käytöstä siedin aikani, koska oli myös niitä oikeasti mukavia hetkiä hänen kanssaan. Sitten vaan se kamelin selkäranka katkesi eräällä lomareissulla, enkä halunnut olla enää missään tekemisissä. Hän koitti aikansa lähetellä viestejä joissa ihmetteli miksi ei olla pidetty yhteyttä ja miten hän on miettinyt päänsä puhki miksi. Hän siis käyttäytyi reissullamme kuin rantapiru. Sinne meni ja hyvä niin. Ei ole mitään selvitettävää.

No kai kerroit hänelle miksi ghostasit hänet?

Pikku juttu laittaa yksi viesti, jossa kertoo omista fiiliksistään niin että toinen voi käsittää tilanteen ja mahdollisesti korjata käytöstään jatkossa muiden ihmisten suhteen. Jääminen vaille mitään selvitystä voi olla tosi rankka kokemus, mikäli vastaavan on kokenut joskus aiemminkin, esimerkiksi kumppanilta tai omalta vanhemmaltaan.

Vierailija
424/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Revin erästä hiuksista, syljin hiuksiin, levittelin paikkaansa pitämättömiä juoruja, varastin ja rikoin hänen omaisuuttaan, heittelin esineillä, diagnosoin hänet sairaaksi matalalla koulutuksellani ja kerroin sen kaikille. Ihmettelen miksei hän moikkaan. Kyllä pitää jotain käytöstapoja olla.

Kai hän kertoi miksi ghostasi sinut? On varmasti tosi rankkaa sinulle jos jäät epätietoisuuteen :/

Vierailija
425/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revin erästä hiuksista, syljin hiuksiin, levittelin paikkaansa pitämättömiä juoruja, varastin ja rikoin hänen omaisuuttaan, heittelin esineillä, diagnosoin hänet sairaaksi matalalla koulutuksellani ja kerroin sen kaikille. Ihmettelen miksei hän moikkaan. Kyllä pitää jotain käytöstapoja olla.

Kai hän kertoi miksi ghostasi sinut? On varmasti tosi rankkaa sinulle jos jäät epätietoisuuteen :/

On myös heitä, jotka haluaisi omista ongelmistaan huolimatta (tai juuri niiden takia) ihan aidosti parantaa omaa elämänlaatuaan ja siksi opetella parantamaan tapansa.

Vierailija
426/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös heitä, jotka haluaisi omista ongelmistaan huolimatta (tai juuri niiden takia) ihan aidosti parantaa omaa elämänlaatuaan ja siksi opetella parantamaan tapansa.

Niin ja varsinkin nuorempana omassa kaikkivoipaisuuden illuusiossaan voi tajuamattaan käyttäytyä tökerösti. Oli niin tai näin, on tärkeää sanoittaa omat tunteensa edes kompaktisti jos on paska olo jonkun toisen ihmisen takia. Velvollisuutta selittää itseään sen enempää tai jäädä osaksi keskustelua ei kellään ole, mutta nykyään lyhyen viestin kirjoittaminen on niin helppoa ettei sitä pidä jättää tekemättä.

Siis jos ei koskaan aiemmin pitkän kaveri- tai ystävyyssuhteen aikana ole tullut toiselle maininneeksi että toisen käytös vituttaa. Sanoo sitten viimeistään silloin kun mitta tulee täyteen. Kunhan sanoo.

Vierailija
427/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja varsinkin nuorempana omassa kaikkivoipaisuuden illuusiossaan voi tajuamattaan käyttäytyä tökerösti. Oli niin tai näin, on tärkeää sanoittaa omat tunteensa edes kompaktisti jos on paska olo jonkun toisen ihmisen takia. Velvollisuutta selittää itseään sen enempää tai jäädä osaksi keskustelua ei kellään ole, mutta nykyään lyhyen viestin kirjoittaminen on niin helppoa ettei sitä pidä jättää tekemättä.

Siis jos ei koskaan aiemmin pitkän kaveri- tai ystävyyssuhteen aikana ole tullut toiselle maininneeksi että toisen käytös vituttaa. Sanoo sitten viimeistään silloin kun mitta tulee täyteen. Kunhan sanoo.

Kuulostat siltä ettei sinulla ole kokemusta persoonallisuushäiriöisistä. Silloin olisi helpompi luetella asiat jotka toisessa eivät vituta. Mutta niitä ei ole.

Vierailija
428/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tod. Sitä iloa en hänelle suonut, koska hän tiesi tasan tarkkaan älykkäänä ihmisenä, että hänen käytöksensä oli täysin ala-arvoista veetuilua ja räyhäämistä ihan jonninjoutavasta. Haastoi siis koko lomamatkan ajan riitaa. Itse pyrin käyttäytymään korrektisti ja ystävällisesti siitä huolimatta, koska ei huvittanut ajautua ihan täyteen sotaan lomareissulla. Miksi minä hänelle olisin enää sen kummemmin suomentanut, että hänen käytöksensä oli kamalaa, kun hän tiesi sen varsin hyvin itsekin? Kunhan vaan esitti ns "viatonta" jälkikäteen. 

Vierailija
429/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus siis tähän: Kai hän kertoi miksi ghostasi sinut? On varmasti tosi rankkaa sinulle jos jäät epätietoisuuteen :/

Vierailija
430/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla jokin väärin ymmärrys tai sitten toinen on muuttunut ihmisenä todella paljon.

Voi olla vaikea tajuta tai huomata toisen ihmisen henkistä kasvua ja siitä johtuvaa käytöstä.

Vierailija
431/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nämä peukutukset on? Suurin osa siis käyttäytyy huonosti ja hyväksyy sen muissa?

Mulla "paras" kaveri ghostas mut myös ilman selityksiä. Hän lipsui jopa rikollisille teille viimeisessä kohtaamisessamme. Annoin anteeksi ja koitin olla reilu, että olisi voinut kertoa jos on vaikeuksissa ja olisin voinut auttaa ja edelleen jos pyytää anteeksi niin annan kaiken olla.

Mutta mitään kautta ei häntä kiinni enää saanut, en tiedä, onko hän edes lukenut viestejäni missään foorumissa. Kun tajusin, että kyseessä on tarkoituksenmukainen teko, tunsin itseni loukkaantuneeksi. Sen jälkeen en kyllä miten olisi enää "perässä roikkunut" ellei minulla olisi ollut rahallisia saatavia häneltä, mutta viikon tavoittelun jälkeen annoin olla. Hän on varmasti tuntemattomien silmiin ihan normaali, vaikka ehkä hiukan eksentrinen silläminulle itsellenikin tuli yllätyksenä miten yhtäkkiä hänestä kuoriutui rikollinen ja paskapää samaan aikaan. Ehkä ghostaamisessa voi ikää kuin unohtaa toimineensa väärin, kun ihmistä/asiaa ei tarvitse kohdata. Olenkin miettinyt miten kohdatessamme toimisin. Luultavasti nyökkäsin tervehdyksen niin kuin kaukaiselle tutulle, mutta luulen että samaa ei olisi häneltä odotettavissa.

Vierailija
432/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tod. Sitä iloa en hänelle suonut, koska hän tiesi tasan tarkkaan älykkäänä ihmisenä, että hänen käytöksensä oli täysin ala-arvoista veetuilua ja räyhäämistä ihan jonninjoutavasta. Haastoi siis koko lomamatkan ajan riitaa. Itse pyrin käyttäytymään korrektisti ja ystävällisesti siitä huolimatta, koska ei huvittanut ajautua ihan täyteen sotaan lomareissulla. Miksi minä hänelle olisin enää sen kummemmin suomentanut, että hänen käytöksensä oli kamalaa, kun hän tiesi sen varsin hyvin itsekin? Kunhan vaan esitti ns "viatonta" jälkikäteen. 

Okei. Aiemmasta viestistäsi ei selvinnyt että hän noin räikeästi haastoi riitaa.

Vierailija
433/449 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nämä peukutukset on? Suurin osa siis käyttäytyy huonosti ja hyväksyy sen muissa?

Mulla "paras" kaveri ghostas mut myös ilman selityksiä. Hän lipsui jopa rikollisille teille viimeisessä kohtaamisessamme. Annoin anteeksi ja koitin olla reilu, että olisi voinut kertoa jos on vaikeuksissa ja olisin voinut auttaa ja edelleen jos pyytää anteeksi niin annan kaiken olla.

Mutta mitään kautta ei häntä kiinni enää saanut, en tiedä, onko hän edes lukenut viestejäni missään foorumissa. Kun tajusin, että kyseessä on tarkoituksenmukainen teko, tunsin itseni loukkaantuneeksi. Sen jälkeen en kyllä miten olisi enää "perässä roikkunut" ellei minulla olisi ollut rahallisia saatavia häneltä, mutta viikon tavoittelun jälkeen annoin olla. Hän on varmasti tuntemattomien silmiin ihan normaali, vaikka ehkä hiukan eksentrinen silläminulle itsellenikin tuli yllätyksenä miten yhtäkkiä hänestä kuoriutui rikollinen ja paskapää samaan aikaan. Ehkä ghostaamisessa voi ikää kuin unohtaa toimineensa väärin, kun ihmistä/asiaa ei tarvitse kohdata. Olenkin miettinyt miten kohdatessamme toimisin. Luultavasti nyökkäsin tervehdyksen niin kuin kaukaiselle tutulle, mutta luulen että samaa ei olisi häneltä odotettavissa.

Mun vähän vastaavassa kokemuksessa hän odotti, että jatkossa tervehdittäisiin ja vaihdettaisiin kevytkuulumiset ihan normaalisti. En suostu edes tervehtimään, se on ainoa tapa, jolla voi osoittaa, että hänen ajatuksensa on absurdi. 

Vierailija
434/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystävyyden tai kaveruuden ole pakko olla koko elämänkestävää.

Vierailija
435/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun puoliväliin ja koen, että ap ja ex-kaveri kuulostavat molemmat niin vaikeilta että ansaitsevat toisensa täysin :D

Vierailija
436/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko laittaa välit poikki, toinen osapuoli kohteli toistuvasti niin huonosti. Kunnioitus puuttui. Ei siis ollut kaveri ensinkään. Tervehtiä voin, mutta siihen jää.

Vierailija
437/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laittaa välit lopullisesti poikki pitkäaikaiseen kaveriin, niin se on kyllä pitkäaikaisen harkinnan tulos.

Itselläni oli sellainen kaveri, etten edes pysty kuvailemaan hänen luonnettaan tässä täysin. En ole koskaan nähnyt niin itsekeskeistä, omahyväistä ihmistä. Jos uskalsi olla eri mieltä hän jyräsi täysin ja alkoi pilkka ja ilkeä piikittely. Ja ei koskaan tiennyt millä päällä oli. Huusiko naama punaisena vai keskittyikö itseään ylistävään keskusteluun. Kuinka hän on työpaikoillaan ainoa joka tiesi miten hommat tehdään ja olihan hän useamminkin neuvomassa ammattimiehiä, vaikka itsellä ei kyseisiin ammatteihin ollut edes koulutusta. Oli saanut potkut useasta työpaikastakin. Ja ihmetteli aina miksi kukaan ei tahdo tavata, saati olla tekemisissä. Vieläkin traumoja tästä naisesta. Hän ei ole koskaan seurustellut ja ikää jo 50+. Sinkuissa ei ole mitään vikaa, mutta ymmärrän täysin miksi tämä yksilö on yksin.

Ihmettelen aina sitä, miksi muutama kaveri on hylännyt minut äkkiarvaamatta, koska en ole yhtään tuollainen mitä kuvailit. Olen pikemminkin liian miellyttämisenhaluinen.

Vierailija
438/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuo liittyy haluun hallita tilannetta ja hylkäämisen pelkoon. Kun arvostelua tai hylkäämisen riski tulee, ennemmin laitan välit itse näyttävästi poikki tai jos toinen tekee sen, ilmoitan jäätävästi ettei hänellä enää ole minulle väliä. Tunnen järkyttävää häpeää siitä jos minut millään tavalla torjutaan.

Arvostan tämmöistä rehellisyyttä itseä kohtaan yli kaiken. Kasvu jatkukoon, olet huippu.

Vierailija
439/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmasti on harkittu päätös, mutta voi se silti toista osapuolta vähän ihmetyttää, jos välit katkaistaan täysin yhtäkkiä ja siihen asti yhteydenpito on ollut tiivistä ja aktiivista molemmin puolin. Siinä herää kysymys, miksei toinen ole aikaisemmin osoittanut mitään merkkejä siitä, että haluaisi lopettaa tai edes vähentää yhteydenpitoa. Jos harkitsee ystävyyden lopettamista, niin miksi pitää kuitenkin soitella lähes päivittäin ja kertoa kaikki asiansa.

Vierailija
440/449 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava kertoi että kaverillaan ilmestyi niin vaarallisia piirteitä että tajusi ettei siitä puhumalla selviä. Täysi yhteyskatko vaan. No paskamyrskyhän siitä syntyi kuten arvelikin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi