Miten joku aikuinen ihminen voi laittaa kaveriin välit poikki niin
ettei edes päin voi katsoa tai tervehtiä tuon jälkeen? Ennen oltiin tosi hyviä kavereita, parhaat kaverit. Tuli erimielisyyksiä ja hän laittoi välit poikki kokonaan. Toivoin että oltais edes sen verran väleissä että tervehtiä pystyy, mutta hän eo halua.
Mitään niin pahaa ei tapahtunut että tuo olisi pakollista ollut. Lapsellisia loukkaantumisia ja kiistoja.
Jotenkin noloa suorastaan kun on kuitenkin pakko häntä nähdä muiden seurassa välillä, niin emme voi puhua sanaakaan tai edes päin katsoa. Olen yrittänyt että toimittaisiin kuin aikuiset, mutta ei niin ei.
Kokemusta tällaisesta? Itse en ole aikuisiällä moiseen ennen törmännyt kyllä aikaisemmin.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo, ettei halua puhua paskaa, mutta silti on mollannut tämän ex kaverin ihan täysin täällä. Ap kertoo, että ex kaveri aina draamailee, mutta itse on lyömässä tulta liekkeihin selittelemällä muille kuinka ex kaveri nyt vain on tuollainen ja tämmöinen kun ei edes moikkaa. Kaiken kertoman perusteella ap on itse se joka draamailee ja on kontrollin haluinen. Hän on toistuvasti sanonut kuinka lapsellinen ex kaveri on kun ei edes tervehdi. Miten se on lapsellista, ettei halua esittää muiden nähden? Yrittäisi hyvä ihminen ymmärtää, että hän on ex kaverille niin yhdentekevä, ettei tällä kiinnosta edes moikata. Jos ap merkitsisi hänelle vähääkään, niin hän olisi sen jo näyttänyt. Ap voisi nyt vain itse päästää yli tuosta omasta lapsellisesta kontrollin halustaan. Oman kokemuksen perusteella selittelijät on niitä joilla on oma lehmä pahiten ojassa ja sitä on täällä ap:n osalta nyt kyllä riittänyt...
No siis, ei ole yhdentekevä, jos pitää mykkäkoulua tarkoituksella. Jos olisi yhdentekevä, ex-kaverilla ei olisi ongelmaa pitää välit viileän asiallisina. Mykkäkoulu on sosiaalista peliä ja vallankäyttöä, tapa kostaa. Etenkin jos tekee tätä muiden läsnäollessa.
Ap myös sanoo, ettei ole ensimmäinen, jonka kaveri on dumpannut, mutta että tämä on ensimmäinen kerta kun tämä on tapahtunut hänelle.
Niin, edelleenkin Ap sanoo!! Kukaan ei ole kuullut toisen versiota asiasta, ja se olisi varmasti täysin erilainen. Tää ap:n liika selittelyn maku alkaa jo häiritsemään tän tarinan juonta. Fiksumpi Ap ois lopettanut jo,
Ohis, mutta miksi tällä palstalla aina oletetaan, että ap on se joka puhuu paskaa?
En ole huomannut moista, mutta tässä jutussa on edelleenkin vain ap:n puoli asiassa. Tällaisessa jutussa kun olisi aiheellista kuulla myös sen toisen osapuolen kokemus. Niin kauan kun ap vain jaksaa selitellä ja selitellä omaa viattomuuttaan ja syytellä toista, niin mulla on sympatiat sen toisen puolella, jolla ei ole edes mahdollisuutta puolustautua. Tämä on mun kantani tähän tarinaan, ei kaikkiin aloituksiin. Muilla on omansa.
Joo, no se on kyllä totta, että ap ei ole edes avannut tuota välirikkoa yhtään, eli ehkä vika tosiaan löytyy hänestä. Mutta sitä emme voi varmuudella tietää, koska kyllähän ap:n kuvailemia draamailijoita löytyy myös oikeasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ex-kaveri haiskahtaa siltä ihmistyypiltä, joka aina yhteisössä kuin yhteisössä joutuu "kiusatuksi". Mitään vikaa ei löydy koskaan hänestä, syy on aina muissa.
Mä ärsytän tahtomattani kehonkielelläni ja olemuksellani joitakin naisia. He alkavat ääliöiksi minua kohtaan. Joukkoon mahtuu monenlaisia, onneksi ääliöt ovat vähemmistössä. He voivat saada pahaa aikaiseksi sanomisillaan. Jos esimerkiksi kyseenalaistavat työntekoani esihenkilölle tai muille, vaikka ei olisi mitään syytä kyseenalaistaa.
Meillä tuli eräässä työpaikassa työntekoa valvovat mittarit käyttöön ja tulokseni olivat top 5%. Tälla pystyi todistamaan kyseenalaistajia. Esihenkilö kuittasi asiasta yhteisessä palaverissa nimiä mainitsematta...
No ap, oletko yrittänyt selvittää riidan? Vai oletko niitä ihmisiä, jotka eivät osaa pyytää anteeksi, vaan haluavat vain teeskennellä niin kuin mitään ei olisi tapahtunut?
Minä laitoin. En enää jaksanut, olla kainalosauvana kriisistä kriisiin purjehtivalle kaverille. Lisäksi mentiin eri suuntiin elämässä, hän jäi sinne nuoruusvuosien biletyselämäntapaan. Pitkään yritin mutta väsyin humalaisiin puheluihin. Emme voi enää olla ystäviä, siitä ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo, ettei halua puhua paskaa, mutta silti on mollannut tämän ex kaverin ihan täysin täällä. Ap kertoo, että ex kaveri aina draamailee, mutta itse on lyömässä tulta liekkeihin selittelemällä muille kuinka ex kaveri nyt vain on tuollainen ja tämmöinen kun ei edes moikkaa. Kaiken kertoman perusteella ap on itse se joka draamailee ja on kontrollin haluinen. Hän on toistuvasti sanonut kuinka lapsellinen ex kaveri on kun ei edes tervehdi. Miten se on lapsellista, ettei halua esittää muiden nähden? Yrittäisi hyvä ihminen ymmärtää, että hän on ex kaverille niin yhdentekevä, ettei tällä kiinnosta edes moikata. Jos ap merkitsisi hänelle vähääkään, niin hän olisi sen jo näyttänyt. Ap voisi nyt vain itse päästää yli tuosta omasta lapsellisesta kontrollin halustaan. Oman kokemuksen perusteella selittelijät on niitä joilla on oma lehmä pahiten ojassa ja sitä on täällä ap:n osalta nyt kyllä riittänyt...
No siis, ei ole yhdentekevä, jos pitää mykkäkoulua tarkoituksella. Jos olisi yhdentekevä, ex-kaverilla ei olisi ongelmaa pitää välit viileän asiallisina. Mykkäkoulu on sosiaalista peliä ja vallankäyttöä, tapa kostaa. Etenkin jos tekee tätä muiden läsnäollessa.
Ap myös sanoo, ettei ole ensimmäinen, jonka kaveri on dumpannut, mutta että tämä on ensimmäinen kerta kun tämä on tapahtunut hänelle.
Niin, edelleenkin Ap sanoo!! Kukaan ei ole kuullut toisen versiota asiasta, ja se olisi varmasti täysin erilainen. Tää ap:n liika selittelyn maku alkaa jo häiritsemään tän tarinan juonta. Fiksumpi Ap ois lopettanut jo,
Ohis, mutta miksi tällä palstalla aina oletetaan, että ap on se joka puhuu paskaa?
En ole huomannut moista, mutta tässä jutussa on edelleenkin vain ap:n puoli asiassa. Tällaisessa jutussa kun olisi aiheellista kuulla myös sen toisen osapuolen kokemus. Niin kauan kun ap vain jaksaa selitellä ja selitellä omaa viattomuuttaan ja syytellä toista, niin mulla on sympatiat sen toisen puolella, jolla ei ole edes mahdollisuutta puolustautua. Tämä on mun kantani tähän tarinaan, ei kaikkiin aloituksiin. Muilla on omansa.
Joo, no se on kyllä totta, että ap ei ole edes avannut tuota välirikkoa yhtään, eli ehkä vika tosiaan löytyy hänestä. Mutta sitä emme voi varmuudella tietää, koska kyllähän ap:n kuvailemia draamailijoita löytyy myös oikeasta elämästä.
Totta turiset, mutta kun me ei voida tietää totuutta, kuinka homma oikeasti meni.
Terkuin se, jota kommentoit 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ap:n ja häntä tukevien kantojen saamat alapeukut. Mitkä drama queen kokoontumisajot täällä oikein on?
Aikuinen, normaalisti kasvatettu ja edes jonkinlaiset sosiaaliset taidot omaava ihminen ei riitaannu toisten kanssa sille tasolle, ettei voi edes tervehtiä. Kaveruudet ja ystävyydet voivat loppua ja hiipua, mutta jonkinlaiset käytöstavat sentään kuuluu olla.
Ei tarvitse olla minkäänlaisia käytöstapoja, jos toinen on kohdellut anteeksiantamattomalla tavalla. Kaikkea ei vaan tarvitse päästää läpi sormien päänsilittelyllä.
Tämä. Onneksi on niitä jotka osaavat asettaa rajat. Heitä eivät myrkylliset ihmiset pääse imemään kuiviin.
Toisaalta on myös ihmistyyppi, jonka ympärillä on aina lauma "myrkyllisiä ihmisiä". Todennäköisesti tämä ihminen on itse se hankala henkilö. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihan hyviä tyyppejä.
Mä olen laittanut välit poikki yhteen henkilöön, joka oli paras ystäväni monta vuotta. Meidän välirikkomme johtui siitä, että hän harrasti seksiä mun silloisen avomiehen kanssa. Hän kyllä pyysi anteeksi jäätyään kiinni, mutta yritti kovasti puolustella asiaa sillä, että hänellä on mielenterveysongelmia ja kyse oli vain seksistä. Eli hänen mielestään perusteltu ja suhteellisen pieni asia. Varmasti kertoo ihmisille, että hänen mielestään ylireagoin ja olen kohtuuton.
Mun mielestäni välirikon jälkeen ei ole mitään tarvetta pitää yllä small talkkia seurassa tai tervehtiä toista. Olkoon sitten mun puoleltani epäkohteliasta tai tahditonta, mutta mä en halua olla missään tekemisissä henkilön kanssa ja kasuaaleilla tervehdyksillä koen antavani sellaisen kuvan, että tässä on palattu jollekin tuttavuus-tasolle, mikä ei pidä paikkaansa.
Jopa tämä silloinen avomieheni hyväksyi eron ja sen jälkeisen hiljaisuuden. Miksi petollisen kumppanin voi sulkea kokonaan pois elämästä, mutta petollista ystävää ei voisi?
Tarkoittaako ap ja kump. että heihin ei saisi laittaa ollenkaan välejä poikki kun kerran niin valittavat tuosta tervehtimättömyydestä?
Jos kaveri tervehtii, niin sitten ei tunnu niin pahalta ja välit eivät itseasiassa ole poikki ollenkaan. Kun sehän tervehtii, nin kaikki on ihan hyvin.
Melkoisen narsistista, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laittanut välit poikki yhteen henkilöön, joka oli paras ystäväni monta vuotta. Meidän välirikkomme johtui siitä, että hän harrasti seksiä mun silloisen avomiehen kanssa. Hän kyllä pyysi anteeksi jäätyään kiinni, mutta yritti kovasti puolustella asiaa sillä, että hänellä on mielenterveysongelmia ja kyse oli vain seksistä. Eli hänen mielestään perusteltu ja suhteellisen pieni asia. Varmasti kertoo ihmisille, että hänen mielestään ylireagoin ja olen kohtuuton.
Mun mielestäni välirikon jälkeen ei ole mitään tarvetta pitää yllä small talkkia seurassa tai tervehtiä toista. Olkoon sitten mun puoleltani epäkohteliasta tai tahditonta, mutta mä en halua olla missään tekemisissä henkilön kanssa ja kasuaaleilla tervehdyksillä koen antavani sellaisen kuvan, että tässä on palattu jollekin tuttavuus-tasolle, mikä ei pidä paikkaansa.
Jopa tämä silloinen avomieheni hyväksyi eron ja sen jälkeisen hiljaisuuden. Miksi petollisen kumppanin voi sulkea kokonaan pois elämästä, mutta petollista ystävää ei voisi?
Ymmärrän välirikon tuossa tapauksessa täysin. Mutta ap sanoi ettei kyse ole mistään tuollaisesta.
Ap:lla vaikeuksia päästää menneistä irti. Hyväksy jo, että kaikki eivät halua sua tervehtiä, olitpa sitten tunteneet heidät aiemmin tai et. Ihme vinkumista.
Tämähän on vain ap:n oma versio miksi välirikko tullut. Melko tavallista, että asiat voidaan nähdä eri tavalla. Pitäisi sitä toistakin osapuolta kuulla.
Tiedän yhden tuollaisen, joka aina katkaisee välit heti ensimmäisestä riidasta, eikä halua selvittää niitä. Lopputuloksena hänellä on enää yksi ystävä, jota näkee ehkä pari kertaa vuodessa. Se ainoa jäljelle jäänyt ystävä on sellainen hyväksikäytettävä myötäilijätyyppi ja hissukka.
Tosi asiassa tämä ihminen on itse sellainen töksäyttelijä ja "suoran puhuja", mutta loukkaantuu silti verisesti kaikista älyttömistä pikku asioista. Esimerkiksi jos joku oikaisee häntä jostain väärästä faktasta, tai sanoo, että onpas hänellä värikkäät vaatteet tänään päällä, hän loukkaantuu verisesti :D Mutta hänelle itselleen ei ole mikään ongelmaa sanoa aika törkeitäkin juttuja ääneen.
On ihan uskomaton jääräpää. Jos tuo ystävä on yhtään niin kuin tämä tietämäni henkilö, et ap menettänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette kokeneet nuo "lapselliset kiistat ja erimielisyydet" eri tavalla.
Mulla on välit poikki veljeni vaimoon. Hän loukkasi minua sanoillaan aivan törkeällä tavalla. Jos häneltä kysytään niin minä olen lapsellinen ja hän vain "oli rehellinen".
No itse asiassa hän itse on loukannut minua aivan törkeästi puhumalla ja käyttäytymällä. Itselläni ennemmin olisi syytä olla tervehtimättä. Se mitä itse tein, oli etäisyyden ottaminen kun en jaksanut kuunnella haukkumista kun hän oli suuttunut. Sitä hän ei hyväksynyt sitten. Ja siksi näin ehdoton. Väittää myös että minä olen loukannut, mutta kun kysyn millä tavalla, en ole ikinä saanut vastausta. Olen vielä pajoitellut että jos olen tahtomattani loukannut. Mutta mikään ei auta.
Ap
Häh, eli itse otit etäisyyttä, mutta nyt olet loukkaantunut, kun hän vastaa samalla mitalla?
Tämä keskusteluketju muistuttaa hirveän paljon viimeviikkoista ketjua, jossa joku nainen ihmetteli, kun nuoruusajan heilat eivät halua pitää häneen yhteyttä. Ei hänelläkään mitään muuta syytä tämmöiseen outoon yhteydenpitoon ollut se, että oli ollut Amerikassa ja siellä tyhjänpäiväinen länkytys on hänen mukaansa tapana. Ja sivukaupalla selitystä kuinka hänestä olisi normaalia, että toisilla paikkakunnilla asuvat nuoruusajan heilat moikkailisivat häntä somessa. Tämän ketjun Ap vaikuttaa hyvin samansukuiselta henkilöltä: vaikka ei olisi mitään asiaa, niin jotenkin vaan täytyisi yhteyttä pitää ja esittää jotenkin normaaleja välejä ihmiseen, johon ei normaaleja välejä ole, ja jota Ap ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tuollaisen, joka aina katkaisee välit heti ensimmäisestä riidasta, eikä halua selvittää niitä. Lopputuloksena hänellä on enää yksi ystävä, jota näkee ehkä pari kertaa vuodessa. Se ainoa jäljelle jäänyt ystävä on sellainen hyväksikäytettävä myötäilijätyyppi ja hissukka.
Tosi asiassa tämä ihminen on itse sellainen töksäyttelijä ja "suoran puhuja", mutta loukkaantuu silti verisesti kaikista älyttömistä pikku asioista. Esimerkiksi jos joku oikaisee häntä jostain väärästä faktasta, tai sanoo, että onpas hänellä värikkäät vaatteet tänään päällä, hän loukkaantuu verisesti :D Mutta hänelle itselleen ei ole mikään ongelmaa sanoa aika törkeitäkin juttuja ääneen.
On ihan uskomaton jääräpää. Jos tuo ystävä on yhtään niin kuin tämä tietämäni henkilö, et ap menettänyt mitään.
Voi mulla on tälläinen sukulainen. Olin tekemisissä tiiviisti hänen kanssaan kun muutti lähemmäs mua. Mutta ei siitä mitään tullut. Masennuin. Tyyppi tarrasi elämäämme kiinni, haukkui vaatteitani (omistan vain siistejä yksinkertaisia vaatteita) kovaan ääneen kaupungissa kaikkien kuullen ja usein (muiden mielestä pukeudun hyvin). Harrastin paljon tanssia ja lihaskuntoa, jalkapalloa yms. Hän halusi aina treenien aikaan nähdä ja suuttui ja haukkui pystyyn jos en voinut silloin nähdä, loppujen lopuksi annoin periksi ja jätin kaikki rakkaat harrastukset kun en vetänyt niitä rajoja. Tyyppi kerskaili kaikella jatkuvasti, valehteli, soitteli jatkuvasti puheluita minulle, öisinkin. Vaati kokoajan kaikkea ja minun olisi loppujen lopuksi hänen mukaansa ollut pakko maksaa lapsensa vaatteet ja elämisen ja ottaa hänen lapsensa joka viikonloppu yöksi ja kylään, muuten tuli emotionaalista syyllistämistä siitä miten hänen pirkkopetterinsä joutuu nyt olemaan ilman hanskoja ulkona. Sama tyyppi lypsää äitiään kuiviin ja ostelee itselleen kaikkea turhaa roinaa. Tyyppi yrittää hallita sitä mistä aiheista voi ja saa puhua ja mistä ei. Esimerkiksi lasten esikoulun aloittamisesta ei saa puhua mitään. Tai luonnosta, eri koukut aineista yms. Pari kk sitten tuli raja vastaan ja sanoin vain ei kaikelle tälle. Estin joka paikassa sillä hän laittoi jatkuvasti viestiä ja uhkaili jne. Tyyppi on 25v.
Minä olen laittanut välit poikki ystävään sen vuoksi, että huomasin, ettei hän ollutkaan mikään ystävä. En jaksa tähän lähteä mitää yksityiskohtia puhumaan mutta kyse on tällaisesta kun minulla on hätä, sinun pitää tukea minua mutta minä en ole sinulle tueksi. Lisäksi oli näitä kohtauksia että arvosteltiin ulkonäköä ja muita asioita, patologista valehtelua jne. Joten näin paremmaksi laittaa välit poikki erään keskustelun päätteeksi laitoin sähköpostilla viestiä että en halua jatkaa tätä ystävyysuhdetta että olen saanut näistä em. asioista tarpeekseni. Tämän jälkeen olen nähnyt ihmistä kerran, tervehdin tietysti mutta muuten en halua olla yhteyksissä.
Ihmiset voi myös muuttua ajan myötä, joskus voi vaan olla niin että huomaa ystävyyden muuttuneen niin ettei sitä kannata enää jatkaa. Näin olen tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskusteluketju muistuttaa hirveän paljon viimeviikkoista ketjua, jossa joku nainen ihmetteli, kun nuoruusajan heilat eivät halua pitää häneen yhteyttä. Ei hänelläkään mitään muuta syytä tämmöiseen outoon yhteydenpitoon ollut se, että oli ollut Amerikassa ja siellä tyhjänpäiväinen länkytys on hänen mukaansa tapana. Ja sivukaupalla selitystä kuinka hänestä olisi normaalia, että toisilla paikkakunnilla asuvat nuoruusajan heilat moikkailisivat häntä somessa. Tämän ketjun Ap vaikuttaa hyvin samansukuiselta henkilöltä: vaikka ei olisi mitään asiaa, niin jotenkin vaan täytyisi yhteyttä pitää ja esittää jotenkin normaaleja välejä ihmiseen, johon ei normaaleja välejä ole, ja jota Ap ei voisi vähempää kiinnostaa.
Käsittääkseni tuosta ei ollut kyse, vaan siitä, että tämä ex-kaveri ei tervehdi esimerkiksi juhlissa. Kyllä minua ihan suomalaisenakin vaivaa, jos samassa tilassa on kaksi henkilöä, jotka eivät puhu toiselleen. Mieluummin vaikka teeskentelisivät sitä kaveruutta sen aikaa... En nyt tiedä, onko kovin amerikkalaista edellyttää aikuista käytöstä aikuisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kävi täysin sama juttu. Kuulema olin manipuloinut kaverin iskemään avopuolisoni, kun olin pari viikkoa aiemmin kertonut hänelle pelkääväni, että avopuoliso jättää. Pettäminen ei olisi myöskään saanut satuttaa mua yhtään, koska tämä hän oli se uhri. Anteeksipyyntö tuli puolivuotta tapahtuneen jälkeen sanoin "sori, jos asia joka meni mulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, on aiheuttanut sulle paljon tuskaa". Eli mulla meni parisuhde, parasystävä ja luotto ihmisiin, koska häntä vaan vähän panetti, mutta ei oo hänen vika, koska "hänellä on jo uusi rakas ja kiire rakastaa". Joo-o, ei oo ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveritkin on helppo hylätä selittelemättä, niin sen helpompaa on jättää ihan vieras ojaan makaamaan, vaikka tarvisit apua. Katsoo vaan pois, kun ei muka huomaa. Asiallista menoa.
Täh? Miten nuo liittyy toisiinsa? Mitä selität?
Liittyyhän nuo nyt selvästi ihmisen luonteeseen ja empatiakyvyttömyyteen.
Olimme parhaita ystäviä peruskoulussa. Mutta aikuisena tajusin, ettei meillä oikeastaan edes ollut mitään yhteistä koskaan. Päädyimme kaveraamaan, koska olimme samalla luokalla.
Se on ihan luonnollista, että ystävyys vaimenee aikuistuttua. Toivon tuolle ex-ystävälle kyllä pelkkää hyvää ja iloa elämään.