Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
181/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luulee itsestään liikoja. Ja että raha syntyy tyhjästä.

Jollei hanttihommat kiinnosta niin perustakoon vaikka yrityksen. 

Yritysten perustaminen pitäisi kieltää! Ja ei muuta kuin siivoamaan!

Vierailija
182/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikooko keski-ikää lähestyvä juontaja mukaan politiikkaan kun tällaisia kok/ps puheenvuoroja? 

Poliitikon ammatti pitäisi kieltää kokonaan! Näin saataisiin lisää siivoojia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo Vapun melskaaminenkin aika typerää. Teepä CV ja hae sitten koulutusta vastaavia paikkoja, kun kokemusta on pölyn pyyhkimisestä.

Tyhmää Vapulta keulia jollain töillä, joita sitten kuitenkin aliarvostaa, kun mainitsee ne ikään kuin viimesijaisina töinä. Moni joutuu niitä pölyjä pyyhkimään ihan selvitäkseen.

Veikkaan, että Vapun tytöt saavat aikanaan työkokemukset heti suhteiden kautta.

Kun aina vaaditaan työkokemusta niin Vappu voisi sitten hakea työkokemusta vastaavaa työtä eli siivoamista! Kannattaa unohtaa nuo telkkari ja poliitikkohommat. Eivät ne ole oikeaa työtä! 

Vierailija
184/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uravanhempien lapsilta puuttuu tietty vanhempien kanssa töiden tekemisen, sekä tekemisen kautta oivaltamisen ja oppimisen kulttuuri. Nykynuori olettaa, että kaikki elämän osaaminen=oppiarvo korkeakoulusta. Pihakoivu isän kanssa on jäänyt kaatamatta, traktoriajot ajamatta ja autot rassaamatta. Samoin on kodinhoidon ja ruuanlaiton perusasiat jääneet läpikäymättä, kuin myös kaikki käsityötaidot. Tästä ei pidä syyllistää lapsia, vaan meillä aikuisilla itsellämme on peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
185/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhallituksen mukaan myös nykyiset keski-ikäiset ovat kuulemma laiskoja. Ei kuulemma riittävästi kannustimia työllistyä.

Olen siitäkin eri mieltä.

Vierailija
186/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, saataisiinko Arto Satosesta ja Riikka Purrasta siivoojia? Siivousesimiehethän ovat aina poikkeuksetta lihavia joten kuulostaa Artolle sopivalta paikalta:)

Vierailija
187/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että Pimiä on kaikesta "aherruksistaan" huolimatta saanut kaiken vähän liian helpolla.

Vierailija
188/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikooko keski-ikää lähestyvä juontaja mukaan politiikkaan kun tällaisia kok/ps puheenvuoroja? 

Voin kuvitella, kun se vaatii, että kirjastot pitää lakkauttaa turhina palveluina.

Vierailija
189/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on ni

Luulen että aika toisessa ääripäässä ollaan nyt. Sitä omaa aikaa ja rauhaa pitää olla jatkuvasti. Sama jatkuu kun nämä nuoret saavat lapsia. Pienet lapsiraukat viettävät järjettömän pitkiä päiviä päiväkodissa, jotta AIKUISET saavat omaa aikaa ja voivat harrastaa töiden jälkeen jne. Pitäähän heidän saada hengähtää ja levätä. Surutta pitävät lomia ja vapaita siten, että pienet, jopa 1-vuotiaat ovat hoidossa. Ja tottakai jopa se pieni 1v on täydet päivät hoidossa, kun uusi vauva syntyy. Vanhempi ei jaksa edes kahta omaa lastaan hoitaa samanaikaisesti. Lapsia on kuitenkin pakko saada.

Saa nähdä mitä näistä laitoksissa kasvaneista lapsista tulee sitten. 

Vierailija
190/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian helpolla elämässä päässeiden helmasynti on liioitella omia "uhrauksia" ja vähätellä muiden.

En tunne tätä tapausta mutta esimerkiksi kerran viikossa muutama tunti siivousta silloin tällöin kolmen vuoden aikana ei ole "kolme vuotta siivousta".

Vierailija
191/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso nyt vaan kestohymyilemään ja höpöttelemään kivoja tempparipaskaohjelmiin niin oppivat elämästä.

Vierailija
192/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä liity pelkästään puoluekantaan. Tämmöistä soopaa jauhaa kaikki siihen kykenevät. Eipä olla yksisilmäisiä. 

Vierailija
193/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian helpolla elämässä päässeiden helmasynti on liioitella omia "uhrauksia" ja vähätellä muiden.

En tunne tätä tapausta mutta esimerkiksi kerran viikossa muutama tunti siivousta silloin tällöin kolmen vuoden aikana ei ole "kolme vuotta siivousta".

Kolme vuotta siivousta voisi olla ma-pe klo 6-14 siivoustyötä. Sekin on vähän. Monet tekevöt siivoustyötä tyyliin: työnantaja 1 ma-pe klo 6-14 siivousta, työnantaja 2 ma-pe klo 16-01 siivousta, työnantaja 3 la-su siivousta klo 6-14 ja työnantaja 5 la-su siivousta klo 16-01.

Vierailija
194/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso nyt vaan kestohymyilemään ja höpöttelemään kivoja tempparipaskaohjelmiin niin oppivat elämästä.

Niin. Eihän tempparit, somejulkisuus, tubettaminen ole työtä, vai mitä?

Vierailija
195/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimiä on oikeassa. Ja juurisyy nuorten laiskuuteen ja saamattomuuteen on kotona. Mitään ei muksuille opeteta, vaan saavat kaiken valmiina eteen. Luulevat sitten aikuisuuden kynnyksellä saman jatkuvan, jos/kun muuttavat omilleen.

Vierailija
196/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, kun se vaatii, että kirjastot pitää lakkauttaa turhina palveluina.

Voin kuvitella kun joku julkkis menis kirjastoon töihin ja siellä pörräis mediaväkeä ahdistelemassa tätä yhtä julkkista aamusta yöhön joka päivä. Lisäksi siellä olisi kaiken maailman itsensäpaljastelijoita, tumputtajia, u h k a a jia ja mitä lie, kirjat olisivat täysin sivuseikka.

Vierailija
197/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimiä on oikeassa. Ja juurisyy nuorten laiskuuteen ja saamattomuuteen on kotona. Mitään ei muksuille opeteta, vaan saavat kaiken valmiina eteen. Luulevat sitten aikuisuuden kynnyksellä saman jatkuvan, jos/kun muuttavat omilleen.

Olisikohan Pimiä itse laiska kun ei mene siivoustöihin keski-ikäisenä?

Vierailija
198/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uravanhempien lapsilta puuttuu tietty vanhempien kanssa töiden tekemisen, sekä tekemisen kautta oivaltamisen ja oppimisen kulttuuri. Nykynuori olettaa, että kaikki elämän osaaminen=oppiarvo korkeakoulusta. Pihakoivu isän kanssa on jäänyt kaatamatta, traktoriajot ajamatta ja autot rassaamatta. Samoin on kodinhoidon ja ruuanlaiton perusasiat jääneet läpikäymättä, kuin myös kaikki käsityötaidot. Tästä ei pidä syyllistää lapsia, vaan meillä aikuisilla itsellämme on peiliin katsomisen paikka.

Mitä ihmettä nyt taas. Olen tohtori ja lapset ovat olleet mukana tekemässä ruokaa, siivoamassa ja polttopuita tekemässä. Toimistotyön vastapainoksi olen remontoinut meidän taloa ja lapset ovat sitä nähneet ja saaneet osallistua. 

Vierailija
199/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Olen tohtori ja lapset ovat olleet mukana tekemässä ruokaa, siivoamassa ja polttopuita tekemässä. Toimistotyön vastapainoksi olen remontoinut meidän taloa ja lapset ovat sitä nähneet ja saaneet osallistua. 

Jos todella olet tohtori, niin ymmärtänet, että se, että SINUN perheessäsi elämänhallinnan perusasiat on opetettu jälkipolville, EI millään tavalla peilaa tilannetta valtakunnallisesti? Tärkeät opit, joita uravanhempi itse ei koe tarvitsevansa hyväpalkkaisen uransa vuoksi, jää todella monessa perheessä seuraavalle polvelle opettamatta. Se, että vanhempi itse on hyvässä asemassa, aiheuttaa aivan liian helposti ajatusvääristymän, ettei kukaan jälkipolvikaan tule niitä taitoja ikinä tarvitsemaan. Yksi sukupolvi, jolta nuo taidot puuttuvat riittää siihen, etteivät osaa näitä perustaitoja sitten tulevillekaan sukupolville opettaa. Todella kovien aikojen koittaessa on sitten koko kansa sormi suussa ja raapii päätään.

Vierailija
200/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Vappu on kyllä niin ärsyttävä ja ylimielinen ihminen. Todella raskaanoloinen. Äänekäs ja kärkäs. Sen takia jätin sen ruokaboksinkin tilaamatta.