Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
141/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... Näin opettajana oppilaita kuunnellessa suurin osa haluaa kovasti saada kesätöitä. Valitettavasti kaikki eivät töitä saa, vaikka kovasti yrittävät.

Tietysti aina on lusmujakin. Mutta niin on Vappu Pimiänkin ikäisissäkin.

142/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, Vappu hei, määkin oon tehnyt mainitsemiasi hanttihommia joskus, koulun ohella, koulun jälkeen ja koulusta päästyäni, et sinä ainoa ole joka sillä pääsee leuhkimaan ja toiseksi, kun arvostelun aloitit, tiedän monta parempaa juontajaa kuin sinä, oikeestaan oon jo aika kyllästyny sun naamaan. You know!

Älä valehtele. Et ole tehnyt minkaanlaisia hommia, ja koulukin vie kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Vapun ikäluokkaa ja tuo on täysin totta. Aina otan itsekin näissä keskusteluissa esille tämän muuttuneen ajatusmallin. Meidän nuoruudessa oli kunnia-asia tehdä töitäja tuntui hienolta saada omaa rahaa nimenomaan työnteosta, ja olivat todellakin niitä p-hommia.

Muistan kun olin mm. siivoushommissa, niin 20 vuotta sitten kaikki halukkaat eivät todellakaan edes päässeet sinne töihin. Nyt saman paikan pitkäaikainen työntekijä sanoo, ettei edes kesällä meinaa tulla kesätöihin tarpeeksi hakemuksia että saisi paikat täytettyä. 20 vuotta sitten oli m a m u j a ehkä 1/20, nyt yli puolet.

Vierailija
144/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää jaksetaan kesätöissä sitten jäädään ilmoittamatta pois.

Olisinpa tajunnut itsekin aikoinaan tehdä noin.

Minä tein ja tiedän muutaman muunkin näin tehneen 90-luvulla, ilmoitin toki asiasta. Olen lopettanut yhdessä työpaikassa kahden työpäivän jälkeen ihan aikuisenakin.

Näihin "nykynuoret ovat laiskoja ja huonotapaisia" -lausuntoihin voi vaan todeta, että ok boomer. Ihan hyvä, että nykyään ei lähdetä enää millään orjapalkalla töihin, työnantajien olisi syytä katsoa tässä peiliin.

No enpä tiedä, meissä typerästi boomereiksi nimittelemissäsi ihmisissä on vuosikymmeniä ahkeroineita, ahkeria lainansa ja elantonsa maksaneita ja myös liikunnallisia työuransa tehneitä. Sen sijaan kun katselee nykymenoa, näkee juuri niitä laiskasti könyäviä ja valtavan ylipainoisia nuoria, jotka vetävät kaksin käsin joutilaina mättöä ja lipittävät sidukkaa. Kun ei me viitsitä, eikä olla mitään orjia. Veronmaksajat maksaa. Ja tilanteenko pitää jatkua näin, koska tuskinpa sinäkään luulet, että palkat nousevat?

Ok boomer. Kouluunkin hiihditte kesät talvet ja kumpaankin suuntaan oli pelkkää ylämäkeä.

Jo tuo sun asenne on perseestä. Ahkeruuden ja yritteliäisyyden edellytys ei ole se, että hiihdetään 30 km kouluun ja toiset 30km takaisin, vaan pointti on ihan jossain muualla, jos nyt vaan jaksat ajatella ilman nimittelyäsi, mikä todella typerää ja lapsellista. Totuuden kierrät menemällä henkilökohtaisuuksiin.

Kyse on työnteosta, ei siitä kulkeeko taksilla vai hiihtääkö. Ja fillarilla tosin poljettiin pitkätkin matkat, suksilla sentään ei, vaan käveltiin.

Olin perheystävän kioskilla jo 14-vuotiaana kuorimassa grilliin sipulia jne,  pesemässä tutuille ikkunoita ja kävin kaupassa ruokaa hakemassa. Hoidin myös lapsia. Aina oli jotain.

Myös vanhempieni mukana sienimetsässä ja marjoja poimimassa, ja opin tuntemaan sienet. On muuten virallinen kauppasienten myyntilupakin vuosien varrelta saatuna. Ei ole ylipainoa ja kaikki arvot kunnossa, myös nämä elämänarvot.

Semmonen, vielä kun oisit oppinu jotain kokemastas. :' D

Eihän toi liity mihinkään.

Jaa, mun mielestä liittyy just aiheeseen: "Nykynuoret on laiskoja". Vastasin vain kommenttiin, jossa tyhmältä kalskahtava nimitteli ja heitti jotain "älykästä" hiihtämisestä. Kohdisti sen minuun, joten kaipa siihen oli aiheeseen liittyvästi oikeus vastata.

Sinulla taas ei mitään perusteluja väitteellesi, kunhan jotain väänsit ivallisena. Asenne selvä, olet juuri näitä, joita Vappukin kritisoi. tTeitä on tullut vastaan arkielämässä ihan kiitettävästi. Tuo "Ok boomer" on yhteinen nimittäjä. laiskaa ja velttoa, niin kulahtanutta. Toivottavasti elämä vielä opettaa sinuakin. Onnea valitsemallasi tiellä. Voi tulla kivikkoista menoa. Tukia ollaan leikkaamassa ja asenteet kiristyvät...

Niin siis mä olen yli 50 vuotias perheen isä ja keskisuuren yrityksen toimari. :' D

Sun koko pointti on vaan hehkuttaa itseäs ja haukkua muita ja näet vaivaa mun ivallisuudesta.

Luoja sä oket tyhmä, oisko aika sulkea internet ja kokeilla oikeeta elämää?

Niin, kuulostaahan se toki hehkutukselta, jos kertoo millaista on elämä ollut ja mitä on nuoruudessaan tehnyt. Siis todellakin saanut aikaan ja töitä tehnyt. Ja mulla on varaa verrata sitä elämää ja sen ajan nuorisoa tähän päivään ja nykyihmisiin. Työkavereina on ollut jos millaista "tekijää", olen myös ollut työnopastajana usein, joten kokemuksesta puhun.

Useimmilla ei sitten niin mitään halua muuta kuin juosta röökillä ja odotella ruokatuntia.

Luuri kourassa koko ajan. Yksi nukkui kerran työpisteellään. Kuola valui suupielestä. Oli kai liian aikaista tulle klo 9 töihin.

Ja kyllä mä pidän jotain boomer-huutoja aika ivallisina. Samoin tuollaista typerää "hiihditte sitten varmaan ylämäkeen" jne. Olet vastenmielinen ja täysin väärässä puolusteluinesi. Jo nuorten lihominen kertoo laiskistumisesta ja vetelehtimisestä. Kun kaikki pitäisi saada ilman mitään vaivannäköä. Onneksi lorviminen muiden kustannuksella loppuu, kun ei rahaa enää ole. 

Vierailija
145/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä jos uus sukupolvi onkin sitä mieltä että on liian hyvä leikkimään orjaa elantonsa saadakseen. Eihän tämän näin pidä mennä

Mitä orjuutta on esim. jakaa lehtiä tai kesäisin ajella nurmikkoa jne. Onko parempi olla tekemättä mitään, kun ei halua "orjaksi"? Aivan taatusti on tulevaisuudessa mistä tahansa yrittämisestä/työnteosta hyötyä, olkoon vaikka paskaojan kaivuuta. Oppii ainakin rahan arvon ja kuinka sitä käytetään.

Moni herranterttu onkin myöntänyt kuinka oli kuin joku itsevaltias nuorena, eikä mikään kelvannut. Jostainhan sitä on aloitettava, ja Vapulla on varmaan varaa hieman kritisoidakin, kun on mitä ilmeisimmin siivonnutkin niitä vessoja. Moisesta valheesta jäisi äkkiä kiinni.

Yleistää ei silti tarvitse, mutta onhan tämä laiskistuminen nähtävissä kautta linjan. Kysellään monen tonnin kuukausiliksoja, tai "mä en muuten nosta hienoa persustani".

Ja ihan samalla tavalla sinne marjametsään joutaa nuoremmatkin, kun aina ilman omaa syytä työttömiä syyllistetään, vaikka aktiivisesti töitä hakisikin. Miksi metsä ei kutsu, kun ilmaista rahaa ois tarjolla, koko pitkä kausi mahdollinen, kun aloittaa korvasienistä ja päättää suppilovahveroihin ja puolukoihin??

Silloin kun niita lehtia jakelee 12-14v lapset muutaman markan paivapalkalla niin kylla se on orjuutta.

Hikipaissaan juoksin rappuset ylos alas 90l lopulla.

Vahdin myos itseani vain 7v nuorempaa 5vuotiasta lasta taskurahasta. Mika oli kivaa, mutta olin todella vastuuton lapsi itsekin.

No eipä ole varmaankaan varaa mainoksilla elävää toimitusta ilmaisjakelulehteä varten palkata huippuosaajia huippupalkalla. Tuollaiset rahat mitä tuosta jakamisesta saa, on nuorelle ihan kiva lisä ja erityisesti hieno liikunnanlähde. Nykynuoriso alkaa olla jo aikamoisen turvonnutta, ois syytä juostakin jokunen porraskäytävä menemään pari krt viikossa jakelupäivinä.

Jos ei tee mitään, ei saa ropoakaan, sekö sitten parempi? Kyllä tuosta pienestäkin tienestistä pystyy säästämään vaikka harrastukseen tai fillariin, kännykkään jne. Mutta ehei, ilmaiseksi me kaikki halutaan, Kela on gold!!

Vierailija
146/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei v i t t u, ku täällä perustellaan, ettei paskan palkan takia mennä töihin 😆 Itse menin vuonna 2005 siivoushommiin ja palkka oli 6,75€/h eikä porukasta kukaan ajatellut että jäisi kotia makaamaan tämän paskan palkan takia. Kyllä noiden paskahommien palkat on ollu aina paskoja, mutta 20 vuotta sitten nuorilla oli itsekunnioitusta tienata omat rahansa. Nyt joku nokkalävistetty anime-emoji muunsukupuolinen nuori aikuinen katsoo olevansa liian hyvä noihin hommiin, vaikka oikeasti hän ei osaa yhtään mitään sellaista, mistä työnantajan kannattaisi hänelle maksaa. Se, että osaa asentaa Tiktokin puhelimeen ei vielä oikein työnantajalle riitä meriitiksi.

Vierailija
147/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai on kaikki Vapun ikäpolvessa tehnyt hanttihommia? Keitäs ne toimettomana maleksineet tyhjäntoimittajat sitten oli silloin aikanaan?

Eihän niin siinä sanottu.

Vaan nykynuoret.

Mä olen Vapun kanssa samaa ikäluokkaa. Kaikki oli silloin kesätöissä, kun oltiin nuoria.

Nyt s ketjut tarjoaa näitä 300 e juttuja. Ei kaikkiin ole tulijoita, kun pitää pitää lomaa

Vierailija
148/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo syyttää nuoria ja niiden vanhempia, että ovat laiskoja ja kännykkä kädessä. Tottakai ovat, kattokaa millaseen maailmaan ne on syntyny.

Vierailija
149/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei v i t t u, ku täällä perustellaan, ettei paskan palkan takia mennä töihin 😆 Itse menin vuonna 2005 siivoushommiin ja palkka oli 6,75€/h eikä porukasta kukaan ajatellut että jäisi kotia makaamaan tämän paskan palkan takia. Kyllä noiden paskahommien palkat on ollu aina paskoja, mutta 20 vuotta sitten nuorilla oli itsekunnioitusta tienata omat rahansa. Nyt joku nokkalävistetty anime-emoji muunsukupuolinen nuori aikuinen katsoo olevansa liian hyvä noihin hommiin, vaikka oikeasti hän ei osaa yhtään mitään sellaista, mistä työnantajan kannattaisi hänelle maksaa. Se, että osaa asentaa Tiktokin puhelimeen ei vielä oikein työnantajalle riitä meriitiksi.

Niin, sen voi ilmeisesti nähdä itsekunnioituksena työskennellä 6,75euron tuntipalkalla. Sen voi myös nähdä itsekunnioituksena, että ei lähde työskentelemään tuollaisella palkalla.

Vierailija
150/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sen voi ilmeisesti nähdä itsekunnioituksena työskennellä 6,75euron tuntipalkalla. Sen voi myös nähdä itsekunnioituksena, että ei lähde työskentelemään tuollaisella palkalla.

Edelleen, ei riitä meriitiksi, että osaa asentaa Tiktokin. Sitten voit pyytää palkkaa, kun sinulla on tarjota sille työnantajalle jotain enemmän.

Vierailija
151/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ei riitä meriitiksi, että osaa asentaa Tiktokin. Sitten voit pyytää palkkaa, kun sinulla on tarjota sille työnantajalle jotain enemmän.

Juu ja se, että päättää olla vaihtamatta ainutkertaista olemassaoloaan minimaaliseen palkkaan ei ole itsensä arvostamista?

Vierailija
152/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja se, että päättää olla vaihtamatta ainutkertaista olemassaoloaan minimaaliseen palkkaan ei ole itsensä arvostamista?

Ja sitten kuppaa elämisensä rahat toisten selkänahasta, myös niiden paskahommien tekijöiden. Sori vaan, mutta en arvosta moisia lapamatoja.

Vierailija
153/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajankohtaisohjelmien ja asiantuntijoiden mukaan näiden "liian pientä palkkaa vieroksuvien" joukko alkaa olla jo aika suuri. Ja on myös todettu, että kynnys lähteä opiskelemaan on noussut, kun löllii ensin tukirahoilla pitkään. Siellä cv.ssä ei ole yhtään mitään, ja sekös kertoo aika lailla oleellisen, varsinkin kun muilla hakijoilla on jos mitä pienipalkkaista hommaa jo varhaisnuoriuudessa ollut.

Kumpikohan palkataan sitten joskus, kun niitä isoja rahoja lähdetään tavoittelemaan. Ei tuollainen loisijatyyppi ainakaan tajua itsensä parasta, eli onko oikeasti mitään syytä arvostaa itseään...

Vierailija
154/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on oikeassa. Työn vieroksumista jopa ihannoidaan nykypolven keskuudessa, että jos et saa fantsua duunii, nii ei tartte tehä mitään, se on vahvuutta olla nöyrtymättä ja sitten on arvostettavampaa maata toimeentulotuella.

Vierailija
155/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappu on nykynuori.

Vasta 44 vuotta.

Keski-ikäinen nainehan tuo on jopa nykymittapuun mukaan.

Vierailija
156/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raukka yksin joutuu juontamaan koko maamme kaikki pelleohjelmatkin kun nykynuoret ovat niin laiskoja.

Vierailija
157/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimiä itse nainut varakkaan miehen, kova huutelemaan. Ja vieläpä tuolla pärställä! Nyt on tämä Pimiän nettipresenssi saanut sellaisia ulottuvuuksia että Selännekin kalpenee. Ensin se naurettava avautuminen ku tarjoilijatar kysyi "lasku yhdessä vai erikseen." Ei tarjoilijaa kiinnasta rahasi tai parisuhdestatuksesi, vaan kuinka maksetaan. Normaali kysymys. Sitten avioliiton auvoisan onnen yltiöpäistä hehkutusta (ellen väärin arvaisi, uskoisin että liitto jo rakoilee tai ainakin ikä ja epävarmuus iskenyt kovaa päälle). Ja nyt nämä rääkymiset, itse on matalakoulutettu telkkarijuontaja. Siinä se "kova työ." Vapulta nyt netti pois. 

Selänteen kanssa armottoman kova kilpailu kumpi qucee pidemmälle ja yleensäkin berceilee paremmin.

Vierailija
158/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselkaa huviksenne vähän työpaikkailmoituksia ja miettikää, ketkä tässä ovat valikoivia...

Vierailija
159/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä työpaikka on sellainen mikä on hyvä tausta selfieille.

Hohhoijjaa

Vierailija
160/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkä nuoret muka? Omassa lähipiirissä, veljien lähipiirissä jne, ystävien lähipiirissä kaikki nuoret opiskelevat korkeakoulututkintoja ja valmistuvat ammatteihin. Kukaan ei elä pelkillä tuilla. Ellei ole täyspäiväisenä opiskelijana.

Syrjäytyneet kantikset ja mammutit varmaan elävätkin vain tuilla tilastoista päätellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän