Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja
Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.
Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.
Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Aika manipuloivaa tuo arvostelu. Se että joku kykenee haistelemaan rasvankäryä pikaruokapaikassa nuorena ja raatamaan, ei tarkoita että se soveltuu kaikille, ehkei kenellekään. Eiköhän pikaruokia saisi tehtaallakin siihen kuosiin, ettei niitä tarvitse paistaa paikan päällä, kunhan laatu on kohdillaan tai luomua. Ei kaikista nuorista ole olotilojen ja kunnon vuoksi siivoukseen, on myös allergioita. Miksi masentunut ja ahdistunut nuori saisi jotain onnea hanttihommasta rännän ja kylmyyden keskellä. Vaikka pieni kävely voi virkistää. Sen homman sisältöön ei moni voi vaikuttaa tai ole riittävästi vuoronvaihtoja.
Olen allerginen tosi monelle asialle ja olen myös kasvissyöjä. Minulla on monenmoista vaivaa ja kranttua, mutta töihin menen ja töissä käyn silti. Ei haittaa rännät, kylmyys tai pitkät työmatkat. Paskaduunarinahommilla tienasin yksinhuoltajana pohjasumman asuntolainaan ja omakotitaloon. Samalla sisulla opiskelin yliopistotutkinnon töiden ja lainalyhennysten lomassa.
En ymmärrä enkä halua ymmärrä nuoria, joille on olemassa hanttihommia ja paskaduunia. Jokaisesta työpaikasta olen oppinut ja saanut paljon. Nyt on edessä kipuaminen oman alan uraportailla eli kokemuksen kartoittaminen ja verkostojen luominen. En edes oleta, että suoraan koulusta pääsisin helppoon virkaan hyvälle palkalle. En ole vielä valmis.
Nykykansanedustajista osa on laiskoja. Sopeutumisraha pienemmäksi ja vastikkeelliseksi, niin alkaa työt kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika manipuloivaa tuo arvostelu. Se että joku kykenee haistelemaan rasvankäryä pikaruokapaikassa nuorena ja raatamaan, ei tarkoita että se soveltuu kaikille, ehkei kenellekään. Eiköhän pikaruokia saisi tehtaallakin siihen kuosiin, ettei niitä tarvitse paistaa paikan päällä, kunhan laatu on kohdillaan tai luomua. Ei kaikista nuorista ole olotilojen ja kunnon vuoksi siivoukseen, on myös allergioita. Miksi masentunut ja ahdistunut nuori saisi jotain onnea hanttihommasta rännän ja kylmyyden keskellä. Vaikka pieni kävely voi virkistää. Sen homman sisältöön ei moni voi vaikuttaa tai ole riittävästi vuoronvaihtoja.
Olen allerginen tosi monelle asialle ja olen myös kasvissyöjä. Minulla on monenmoista vaivaa ja kranttua, mutta töihin menen ja töissä käyn silti. Ei haittaa rännät, kylmyys tai pitkät työmatkat. Paskaduunarinahommilla tienasin yksinhuoltajana pohjasumman asuntolainaan
Hatunnosto ja peukalo on täällä pystyssä!
Olen itse vanhempi naisduunari, ja on tehnyt todella vaikeaa aina pitää pokerinaamaa, ettei räjähtäisi, kun on ollut joku nuori ja omasta mielestään suorastaan nero työnohjauksessa. Kun ei hänen kuninkaalliselle korkeudelleen ole mitenkään soveliasta tällainen, ja jo ilmeestä näkee, ettei ollut kivaa herätä aikaisin.
Yksi nukkui kerran koneella aamulla klo 6.30. Meinasi tuolilta pudota. Piti vähän tökkiä. Huomenta, sun pitäisi kuule alkaa käynnistämään tätä masiinaa, kun olisi tarkoitus saada urakka täyteen taas tänään ;D Mutta palkkaliuskaa tutki silmä tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v i t t u, ku täällä perustellaan, ettei paskan palkan takia mennä töihin 😆 Itse menin vuonna 2005 siivoushommiin ja palkka oli 6,75€/h eikä porukasta kukaan ajatellut että jäisi kotia makaamaan tämän paskan palkan takia. Kyllä noiden paskahommien palkat on ollu aina paskoja, mutta 20 vuotta sitten nuorilla oli itsekunnioitusta tienata omat rahansa. Nyt joku nokkalävistetty anime-emoji muunsukupuolinen nuori aikuinen katsoo olevansa liian hyvä noihin hommiin, vaikka oikeasti hän ei osaa yhtään mitään sellaista, mistä työnantajan kannattaisi hänelle maksaa. Se, että osaa asentaa Tiktokin puhelimeen ei vielä oikein työnantajalle riitä meriitiksi.
Eräs tuttavani opiskeli korkeakoulussa 90- luvun lama-aikana eikä saanut muita kesätöitä kuin siivoustyötä Ruotsinlaivalta. Hän meni sinne ja kun sitten valmistuttuaan kauppakorkeasta ha
Ei tuosta ihan romaania saa mutta keksinyt vielä jotain vastaavia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen tosi monelle asialle ja olen myös kasvissyöjä. Minulla on monenmoista vaivaa ja kranttua, mutta töihin menen ja töissä käyn silti. Ei haittaa rännät, kylmyys tai pitkät työmatkat. Paskaduunarinahommill
Siinä yksi mitään kouluja käymätön jonka mielestä mahdollisimman aikaisin herääminen on kaiken a ja o. 🤦🏻
Koskaan ei nuoret ole tuhlanneet näin paljon eivätkä koskaan ole olleet näin haluttomia tienaamaan.
Huono yhtälö. Ei kehity mitään kuvaa rahan arvosta.
Mun pojalla kävi valmistumisen jälkeen ihan sama kuin itselle aikuisopintojen jälkeen. Kun olin hetken työtön mikä tahansa olisi kelvannut. Molemmille ainoat haastattelukutsut tulivat omalta alalta ja työpaikkakin löytyi sieltä, vaikka ala on kovasti kilpailtu.
Vierailija kirjoitti:
Kenen verokortilla Vappu jakoi mainoksia 12 vuotiaana? Sinä vuonna, kun täyttää 14v, pääsee vasta mainosten jakajaksi. Näin on nyt ja näin oli Vapun nuoruudessakin. Vapun lapsi on nyt 12v, onko hän nyt jakamassa mainoksia? Vai istuuko kotona?
On voinut olla kaverina itseään vanhemman mukana, ja sopineet jakaa rahat? vaikka äiti on ollut töissä 12-vuotiaana, ei se tarkoita sitä, että lapsenkin pitäisi.
Aloituksessa tuskin tarkoitettiin lapsityövoimaa. Nyt on kyse nuorisosta. Joten käänsit tahallasi asian pois fokuksesta, päästäksesi haukkumaan Vappua.
Uskoisin, että Vappu kasvattaa tytöistään uutteria ja vaatii kotonakin tekemään kotihommia. Puskee ja kannustaa heitä eteenpäin. Tuskin mitään lorvijoita katselee. Hyvä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappukin on saavuttanut keski-iän myöhäispuolen, jossa alkaa se vanha tuttu narina että kyllä vaan meidän nuoruudessa ja kaikki nykynuoret sitä tätä.
Keski-ikäisenä Vappu voisi ihan hyvin jatkaa laivojen siivoojana, mutta laiska mikä laiska!. Kerran siivooja, aina siivooja. Ei muuta kuin Vappu sinne siivoomaan ja unohda noi telkkarihommat, aivan liian vanha telkkariin muutenkin!
Höpö höpö . Ei kenenkään tarvitse pysyä siivoojana koko elämäänsä, aina voi pyrkiä eteenpäin. Mutta siivoaminen kyllä voittaa toimettomana kotona makaamisen ja toisten siivellä elämisen mennen tullen.
No täti menee ja uhraa terveytensä vaan sitten riistokapitalistien siivousfirmoille muutamalla eurolla per tunti. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vappu Pimiän sivistys/koulutus/älykkyys onkin pysynyt Cinderellan vessasiivoojan tasolla.
Aika kivat tulot on ollut useita vuosia. Ei ole tarvinnut miehen elättää. Jopa sijoituskämppä on. Kaikkeen ei aina tarvita maisterinpapereita. Muinoin ylettiin juoksupojista ja lähetin tehtävistä sinne ylimmälle huipulle.
Voi hyvin sanoa, että omistaa puolet heidän omaisuudesta. Ei mikään kynsiään lakkaava lätkävaimo.
Vappu voisi ensin kertoa hiukan Happy Flopseista ja niiden hienoudesta. Moni lapsi Aasiassa onkin mennyt 9-vuotiaana töihin niitä tehdäkseen. Esimerkillistä!!!
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään Vapusta.
Mä tykkään kans, yleensä tulee vedettyä perskännit, marssille en siinä kunnossa pysty, kumpahan mölisen työväenlauluja jossain puistonpenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu Pimiän sivistys/koulutus/älykkyys onkin pysynyt Cinderellan vessasiivoojan tasolla.
Aika kivat tulot on ollut useita vuosia. Ei ole tarvinnut miehen elättää. Jopa sijoituskämppä on. Kaikkeen ei aina tarvita maisterinpapereita. Muinoin ylettiin juoksupojista ja lähetin tehtävistä sinne ylimmälle huipulle.
Voi hyvin sanoa, että omistaa puolet heidän omaisuudesta. Ei mikään kynsiään lakkaava lätkävaimo.
Muija joka on täysi hörhö positiivisine ajatteluineen ym flat earth -kultteineen🤣
Noinko niissä sen verotettavissa tuloissa mainitaan? Eli en mene töihin, koska vappu...
Kaikkina aikoina - myös silloin kun hiihdettiin kouluun 1000 kilsaa joka päivä jne. on ihmiset mieluummin tehneet asiat helpomman kautta. Tietysti ja miksi ei?
Jos luolamiehillä olis ollut auto niin olisivat sitä myös käyttäneet.
Ei ankeammat olot tarkoita että paremmat ihmiset.
En tiedä kenelle tuo "aikaisin herääminen" -kommentti oli tarkoitettu, mutta eiköhän töissä pidä kuitenkin olla valveilla, eikä nukkua? Urakkaporukassa jokainen tekee oman osuutensa.
Jos haetaan tehdastyöhön, joka alkaa aamulla klo 6.00, ei se tarkoita sitä, että koisitaan sinne puoleen päivään ja muut tekee sun duunit.
Hienosti tämä ketju kertoo äärimmäisen vääristyneistä asenteista. Onneksi tukien saaminen kiristyy koko ajan.
Ja "koulunkäymättömälle duunarille" maksetaan usein aika helpostakin koneenkäytöstä suht hyvää palkkaa, ja ilman stressiä, viikonloput vapaat. Ihan hyvin on saatu osakkeet ja mökit ostettua, autoilla ajellaan. Ei velkaa mihinkään eikä kellekään. Lapset maailmalla, omillaan toimeen tullen. Eläkepäivät odottaa. Ei tarvitse tukia hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu on tyhmempi kuin monen lätkävaimon saappaat.
Yritä edes jotenkin peittää tuo kateutesi. Vappu makselee useamman tukimakoilijan elämisen. Siinä mielessä tyhmä, mutta se on hyvin toimeentulevan osa tässä maassa, elättää laiskoja luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muija joka on täysi hörhö positiivisine ajatteluineen ym flat earth -kultteineen🤣
Noinko niissä sen verotettavissa tuloissa mainitaan? Eli en mene töihin, koska vappu...
Vappu Pimiä myy tyhjää idioot
Ei nyt ole kyse siitä mitä mieltä olet Vapusta, vaan siitä, ettei työt nuorille maistu, eikä huonommat ns. paskaduunit miellytä. Työn vieroksumisesta siis kyse. Syytön Vappu siihen on. Ohitat sopivasti pointin, totta kai.
Kyllähän tuo on osalle nuorista totta, .
Muistan kun meillä oli nuorimies töissä ( lehtitalo) ja työnteko oli tosi hankalaa, mutta kun niitä johtajanpaikoille ole ihan heti tarjolla peruskoulun käyneelle.
Näköjään homma on tähän menossa ja itse ainakin tunnistin heti tuon ajatusmallin, eli "paskaduuniin en mene". Aika usein tullut esille eri yhteyksissä.
Tämä kommentoija ohjailee siis nuoret suoraan Kelan luukulle. Jostain on kuitenkin aloitettava. Kumpi on etusijalla ns. parempiin hommiin rekrytointitilaisuudessa; kotona tuilla loisinut, vaiko Vapun tapaan vessoja pessyt ja lehtiä jakanut? Ei kenenkään pitäisi saada valita joko pienipalkkainen työ tai tuet. Ensin otetaan se työ vastaan, ja tehdään. Kun se päättyy, haetaan tukea, mutta tilapäisesti, ennen seuraavaa työkeikkaa. Kyllä jotain aina löytyy, kun kova haku on päällä. Ja hyvin usein puskaradion kautta, ja juuri näillä verkostoinneilla, paskaduuneissa. Aina joku tietää jonkun, joka tarvitsee jonkun tekemään jotain.