Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
201/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uravanhempien lapsilta puuttuu tietty vanhempien kanssa töiden tekemisen, sekä tekemisen kautta oivaltamisen ja oppimisen kulttuuri. Nykynuori olettaa, että kaikki elämän osaaminen=oppiarvo korkeakoulusta. Pihakoivu isän kanssa on jäänyt kaatamatta, traktoriajot ajamatta ja autot rassaamatta. Samoin on kodinhoidon ja ruuanlaiton perusasiat jääneet läpikäymättä, kuin myös kaikki käsityötaidot. Tästä ei pidä syyllistää lapsia, vaan meillä aikuisilla itsellämme on peiliin katsomisen paikka.

Mitä ihmettä nyt taas. Olen tohtori ja lapset ovat olleet mukana tekemässä ruokaa, siivoamassa ja polttopuita tekemässä. Toimistotyön vastapainoksi olen remontoinut meidän taloa ja lapset ovat sitä nähneet ja saaneet osallistua. 

Jos todella olet tohtori, niin ymmärtänet, että se, että SINUN perheessäsi e

Ainakin lähipiirissä lapsille opetetaan perustaidot ja ponnistelun merkitys.  Kukaan ei kuvittelee, että vanhempien ammatti periytyy. Onko sinulla muuten jokin lähde väitteellesi? Suomessa on hyvin vähän ihmisä, joilla on palveluskuntaa kotona. 

Vierailija
202/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei niitä "hanttihommia" enää ole yhtä paljon kuin ennen. Pimiän nuoruudessa pikaruokalan tilaukset tehtiin kassalla, ruoka tuotiin pöytään ja työntekijät veivät roskat pois.

Nykyään on itsepalvelukassat, asiakkaat hakevat ruoan itse noutotiskiltä ja vievät omat roskansa roskiin.

Tarve työntekijöille on vähentynyt melkein kaikilla hanttihomma-aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio vaan velkaantuu  vaikka ihmiset tekisivät kuinka paljon työtä jos suurin osa firmoista ovat kannattamattomia joita tuetaan yritystuin niinkuin joitain laivoja.     Ei yritystuki firmojen kautta pysty maksamaan valtionvelkoja pois....

Vierailija
204/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uravanhempien lapsilta puuttuu tietty vanhempien kanssa töiden tekemisen, sekä tekemisen kautta oivaltamisen ja oppimisen kulttuuri. Nykynuori olettaa, että kaikki elämän osaaminen=oppiarvo korkeakoulusta. Pihakoivu isän kanssa on jäänyt kaatamatta, traktoriajot ajamatta ja autot rassaamatta. Samoin on kodinhoidon ja ruuanlaiton perusasiat jääneet läpikäymättä, kuin myös kaikki käsityötaidot. Tästä ei pidä syyllistää lapsia, vaan meillä aikuisilla itsellämme on peiliin katsomisen paikka.

Mitä ihmettä nyt taas. Olen tohtori ja lapset ovat olleet mukana tekemässä ruokaa, siivoamassa ja polttopuita tekemässä. Toimistotyön vastapainoksi olen remontoinut meidän taloa ja lapset ovat sitä nähneet ja saaneet osallistua. 

Jos todella olet tohtori, nii

Ei palveluskuntaa tarvita siihen, että jätetään asioita hoitamatta="rempalleen". Lapsi, joka näkee vanhempiensa jättävän asioita hoitamatta, jättää ne asiat itsekin hoitamatta. Me vanhemmat annamme sen esimerkin lapsillemme, se aika perheen kanssa porukalla tehden pitää löytyä, olipa kuinka kiireinen ja kansainvälinen ura tahansa. Kaikki urat eivät suinkaan ole 8-16 toimistotöitä. Silti, tuo aika perheen parissa pitää jonnekin aikatauluttaa. Ei pidä olettaa, että päiväkoti ja koulu hoitaa vanhemmuuden.

Vierailija
205/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei v i t t u, ku täällä perustellaan, ettei paskan palkan takia mennä töihin 😆 Itse menin vuonna 2005 siivoushommiin ja palkka oli 6,75€/h eikä porukasta kukaan ajatellut että jäisi kotia makaamaan tämän paskan palkan takia. Kyllä noiden paskahommien palkat on ollu aina paskoja, mutta 20 vuotta sitten nuorilla oli itsekunnioitusta tienata omat rahansa. Nyt joku nokkalävistetty anime-emoji muunsukupuolinen nuori aikuinen katsoo olevansa liian hyvä noihin hommiin, vaikka oikeasti hän ei osaa yhtään mitään sellaista, mistä työnantajan kannattaisi hänelle maksaa. Se, että osaa asentaa Tiktokin puhelimeen ei vielä oikein työnantajalle riitä meriitiksi.

Eräs tuttavani opiskeli korkeakoulussa 90- luvun lama-aikana eikä saanut muita kesätöitä kuin siivoustyötä Ruotsinlaivalta.  Hän meni sinne ja kun sitten valmistuttuaan kauppakorkeasta haki töitä, oli haastattelija sanonut , että olet ollut ulkomailla töissä. Joo, Ruotsinlaivalla ja majaili oman kaverinsa luona Tukholmassa. Hän sai töitä ja on tänään isohkossa firmassa hyvällä paikalla ja palkalla. Ei kannata väheksyä kaikenlaista kokemusta. Kyllä työnantaja tajusi , että tämä tyyppi ei ole käyttänyt lama-aikaa tekosyynä maata kesää kotona.

Vierailija
206/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei v i t t u, ku täällä perustellaan, ettei paskan palkan takia mennä töihin 😆 Itse menin vuonna 2005 siivoushommiin ja palkka oli 6,75€/h eikä porukasta kukaan ajatellut että jäisi kotia makaamaan tämän paskan palkan takia. Kyllä noiden paskahommien palkat on ollu aina paskoja, mutta 20 vuotta sitten nuorilla oli itsekunnioitusta tienata omat rahansa. Nyt joku nokkalävistetty anime-emoji muunsukupuolinen nuori aikuinen katsoo olevansa liian hyvä noihin hommiin, vaikka oikeasti hän ei osaa yhtään mitään sellaista, mistä työnantajan kannattaisi hänelle maksaa. Se, että osaa asentaa Tiktokin puhelimeen ei vielä oikein työnantajalle riitä meriitiksi.

Niin, sen voi ilmeisesti nähdä itsekunnioituksena työskennellä 6,75euron tuntipalkalla. Sen voi myös nähdä itsekunnioituksena, että ei lähde työskentelemään tuollaisella palkalla.

Missä itsekunnioitus on silloin kun elellään toisten kustannuksella? Niidenkin , jotka tienaavat 6.75 euron tuntipalkalla?

Vierailija
207/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän palstallakin kuinka Sanna Marinia haukutaan kassatytöksi. Nimenomaan oikeisto haukkuu.

Eli jos nuorena tekee jotain työtä mitä nuoret usein tekee, se on syy pilkkaan vuosikymmenien jälkeenkin. Se siitä, että kaikki työ olisi arvokasta.

Vierailija
208/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vappukin on saavuttanut keski-iän myöhäispuolen, jossa alkaa se vanha tuttu narina että kyllä vaan meidän nuoruudessa ja kaikki nykynuoret sitä tätä. 

Keski-ikäisenä Vappu voisi ihan hyvin jatkaa laivojen siivoojana, mutta laiska mikä laiska!. Kerran siivooja, aina siivooja. Ei muuta kuin Vappu sinne siivoomaan ja unohda noi telkkarihommat, aivan liian vanha telkkariin muutenkin!

Höpö höpö . Ei kenenkään tarvitse pysyä siivoojana koko elämäänsä, aina voi pyrkiä eteenpäin. Mutta siivoaminen kyllä voittaa toimettomana kotona makaamisen ja toisten siivellä elämisen mennen tullen.

Vierailija
209/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lähipiirikään tuskin on koko Suomi. Tätä asiaahan on tutkittu eri puolilla Suomea vaikka kuinka paljon, miksi päiväkodit ja koulut joutuvat kantamaan kasvatusvastuun, koska vanhemmilla on uransa kanssa liian kiire.

Vierailija
210/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa ohjelmissa on samat naamat?!

Jos seuraa somea, niin siellä paljon supliikkeja ihmisiä, varmaan heistä moni hoitaisi Vapunkin hommat -paljon pienemmällä palkkiolla!

Olisi kiva, että juontajat vaihtuisivat, tulisi vaihtelevuutta ohjelmiin ja varmasti uusia tähtiä syntyisi myös.

Ja miksi valitetaan, ettei juontajia ole mukamas? Eilen Putouksessa näyttelijä Eino Heiskanen hoiti oikein hyvin juontajan työt, vaikka sketsistä olikin kyse.

Vierailija
211/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sen voi ilmeisesti nähdä itsekunnioituksena työskennellä 6,75euron tuntipalkalla. Sen voi myös nähdä itsekunnioituksena, että ei lähde työskentelemään tuollaisella

Jos tienaa 6,75e/h niin silloin elää kyllä muiden kustannuksella, ei toisinpäin. 

Vierailija
212/272 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Vappu on kyllä niin ärsyttävä ja ylimielinen ihminen. Todella raskaanoloinen. Äänekäs ja kärkäs. Sen takia jätin sen ruokaboksinkin tilaamatta. 

Miehen rahoilla perustanut ruokaboksifirmankin. Miesparka.

Vierailija
213/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän palstallakin kuinka Sanna Marinia haukutaan kassatytöksi. Nimenomaan oikeisto haukkuu.

Eli jos nuorena tekee jotain työtä mitä nuoret usein tekee, se on syy pilkkaan vuosikymmenien jälkeenkin. Se siitä, että kaikki työ olisi arvokasta.

Tuo kassatytöksi haukkuminen paljastaa vain sen, ettei haukkujat ole nuorena olleet missään oikeissa töissä. Korkeintaan isin firmassa leikkimässä pikkupomoa. 

Vierailija
214/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat ajat luovat kovia miehiä. Kovat miehet luovat helpompia aikoja. Helpot ajat luovat laiskoja miehiä. Laiskat miehet luovat kovia aikoja. Jne.

Tämä on se kiertokulku joka on pätenyt historiassa.

Nyt ollaan oltu noissa helpommissa ajoissa, ja jälki on sen mukaista.

Vierailija
215/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappu on nykynuori.

Vasta 44 vuotta.

Ok boomer 

Vierailija
216/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä Vapun kanssa samaa mieltä.

Mä keskustelin tästä juuri eestiläisen ystävän kanssa. Sama ongelma sielläkin.

Saksa on ollut perinteisesti menestynyt maa, koska ihmiset ovat tehneet ahkerasti töitä. Sielläkin on nyt ongelmana se, että nuoret eivät halua tehdä töitä.

Vierailija
217/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin pojalle mainosten jakamista koulu aikana, sanoi että maksetaan huonosti. 

Vierailija
218/272 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä siivoamaan laivojen hyttejä mutta nekin työt on kiven alla

Vierailija
219/272 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käynyt lukion ja nainut omaisuuden niin siinä voi joku sitten arvostella

Vierailija
220/272 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi, saataisiinko Arto Satosesta ja Riikka Purrasta siivoojia? Siivousesimiehethän ovat aina poikkeuksetta lihavia joten kuulostaa Artolle sopivalta paikalta:)

Miksi ihmeessä? Heillä on korkea koulutus. Vapulle siivous sopii koulutuksen ja kokemuksen perusteella paljon paremmin.

Satiainen voisi näyttää mallia 😂