Työkkäri mokasi - ei kannata pahemmin yrittää työttömänä mitään!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c0e8998c-e464-4e0d-878b-ab126b050b8f
Ihan uskomatonta! Eikä mitään vastuuta työkkärillä tuollaisessa mokassa vai???
Kommentit (55)
Maksuperusteet varmistetaan aina tuen maksajalta, jota ei TE-keskus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ei niin kauan sitten sai opiskella liiton rahoilla niin ettei liiton päivät kulu. Se kannusti opiskelemaan. Nykyään laitetaan rahat poikki jos opiskelee työttömänä. Jos saisi tuon vanhan systeemin takaisin voisi mennä opiskelemaan.
Pieni lisäys paikallaan. Sai siis osallistua työllisyyskoulutukseen ja ansiosidonnaisen laskuri nakutti paikallaan. Tämä on yksi syy, miksi näitä puolivillaisia mukamas-koulutuksia ei lopetettu alkuunsa.
Jos lähti opiskelemaan työllisyyspalvelujen ulkopuolelle, niin silloin työttömyyskorvausta ei maksettu. Jossakin vaiheessa omaehtoinen iltaopiskelu oli sallittua.
Sen perusteella, mitä olen lukenut, niin monet ovat nostaneet työttömyyskorvauksia ja opiskelleet riskillä tai tehneet sivutöitä riskillä. He eivät jääneet kiinni eikä heidän tarvinnut maksaa tukia takaisin, mutta se ei tarkoita, että niin olisi saanut tehdä.
Vielä 2007 olin rakennuspuolen aikuiskoulutuksessa jossa oli ansiosidonnaisella porukkaa ja niiltä ei kulunut liiton päivät opiskeluajalta. Pari vuotta myöhemmin meinasin mennä yhdelle kurssille mutta laki oli muuttunut ja opiskelukin kulutti liiton päiviä niin en sitten mennyt sinne.
Katsoin ensin, että onko tuossa kuvassa joku inception sama henkilö edessä ja takana, mutta eipä ollutkaan! Heillä on vaan naimanaamat.
Tämän episodin takia Tiia ei päässyt edes naimisiin miesystävänsä kanssa :(
Minulla alkoi tilapäivänen lomautus. Olin jo 1,5 vuotta opiskellut YAMK-tutkintoa töiden ohessa. Kaikki opinnot olivat iltaisin/viikonloppuisin.
Ensin minulle kerrottiin, että en saa työttömyyskorvausta opintojen ajalta, sillä johtavat tutkintoon.
Valituksen jälkeen työttömyyskorvaus kuitenkin myönnettiin, sillä minulla oli osoittaa, että opinnot olivat edenneet suunnitellusti 100% työajan ohella eli eivät olleet vaikuttaneet siihen, että en olisi ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Opinnot oli näin osoitettu sivutoimisiksi ja sain työttömyyskorvauksen lomautuspäiviltä. Mutta kyllä oli jo hikikarpalot otsalla, kun oli niin suuri vääryys.
Kyllä Suomessa kannattaa yrittää aktivoitua työttömänä.
Joku päivähän juuri oli myös joku työtön joka oli tehnyt VAPAAEHTOISTYÖTÄ ja sai siitä myös kauheat ongelmat vaikka sanoi olevansa normaalisti käytettävissä ja hakenut 4 työpaikkaa ihan normaalisti jne. Hyvä Suomi, kannustetaan aktiiviseksi! Kotona istumalla saa helpoiten työttömyysrahat 👍
Kyllä Kelakin osaa mokata.
Kun opiskelin, ilmoitin AINA milloin olin palkkatöissä ja paljonko bruttotulot ovat. Virkailijat kertoivat nostavansa tulorajaan, jotta ei tarvitsisi saamaani tukea maksella takaisin. Ja tätä sanottiin Kelan päästä monesti, että ilmoita milloin olet työssä ja paljon tienaat.
Kuinka ollakaan, kun valmistuin, Kelalta tuli melkein 2000 € karhumainen takaisin! Kun tein asiasta valituksen perustellen, että Kelan asiakaspalvelijat nostivat tulorajaan jottei näin kävisi, pienensivät takaisinperintään 200 eurolla.
Pieni summa tuo on jutun naisen summaan verrattuna, mutta silti vitutti. Näin kannustetaan opiskelijoita tekemään töitä koulun ohessa, kun Kelan myöntämällä rahoilla ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän naisen olis itse pitänyt kysyä YTK:lta,
saako ansiosidonnaista päivärahaa, koko päivä opiskelun ajalta.Tuo kassahan sen päivärahan maksaa, ei TE -toimisto.
Mistä helvetistä TE tietäis kaikkien kassojen säännöt?
Kun itse olin aikoinani työttömänä, hoidin ja soittelin kaikki ansiosidonnaisen päiväraha asiat suoraan oman liittoni kanssa.
Työkkärissä oli vain työnhakijana, enkä sen kautta edes työtä saanut. Itse hanki itselleni uuden työpaikan.
työvoimaviranomainen antaa sen lausunnon...
Jos nyt viittaat työkkäriin ja lausunnolla "lupaa" opiskeluun niin ei anna, siitä päättää työttömyysturvalautakunta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän naisen olis itse pitänyt kysyä YTK:lta,
saako ansiosidonnaista päivärahaa, koko päivä opiskelun ajalta.Tuo kassahan sen päivärahan maksaa, ei TE -toimisto.
Mistä helvetistä TE tietäis kaikkien kassojen säännöt?
Kun itse olin aikoinani työttömänä, hoidin ja soittelin kaikki ansiosidonnaisen päiväraha asiat suoraan oman liittoni kanssa.
Työkkärissä oli vain työnhakijana, enkä sen kautta edes työtä saanut. Itse hanki itselleni uuden työpaikan.
Eikö työkkärin tehtävä tuossa kohtaa olisi ohjeistaa asiakasta kysymään YTK:ltä, jos kerran työkkäri ei ole tietoinen eri kassojen säännöistä? Ei voida myöskään olettaa, että jos viranomainen ei tunne sääntöjä, pitäisi kuitenkin asiakkaan tuntea ne viranomaisia paremmin.
Mikäli virhe on yksinomaan TE-toimiston virkailijan, ei takaisinperinnän peruuttaminen pitäisi olla näin vaikeasti toteutettavissa, mutta onko tässä koko totuus. Epäilen. Jos virhe pystytään paikallistamaan siten, että se on johtunut VAIN JA AINOASTAAN jonkin tietyn henkilön työvirheestä, voi tämä nainen viedä asian oikeuteen, tämä asia on epämääräisempi kuin sen oikeastaan pitäisi olla. Olen itse aikoinani työttömänä ollessani joutunut mustalle listalle vain ja ainoastaan sen vuoksi, että halusin lain päätöksen paperilla nähtäville, miten kyseinen laki soveltui juuri minulle, sen jälkeen ei oikein mikään asia sujunut ongelmitta, joten, mitä tämä kyseinen nainen on sanonut tai tehnyt, sillä TE-toimistoa ei saa arvostella vaikka tekevät ihan mitä perkeleen paskaa hyvänsä. Aina ovat lakien takana piilossa, noudattavat sitä tai eivät. Kokemusta on ja paljon!
Minulle meinas käydä samalla tavalla mutta ehdin keskeyttää opinnot jossa olin 2 viikkoa. Sitten meni jotain 6 kuukautta niin työkkärin akka houkutteli minua opiskelemaan taas. Huusin sille akalle että olet tämän maan tyhmin ja epäpätevin virkailija. Sieltä tuli kirje sitten myöhemmin ettei minulla ole mitään asiaa työkkäriin.
Kannattaa äänittää kaikkien virkailijoiden puheet ettei tulla asiakasta syyttelemään ja tällä äänityksellä voidaan osoittaa virheet. Äänitystä ei tarvitse mainita virkailijalle. Itselläni oli kännykkä äänittämässä taskussa kun kävin kahden akan luona. Eikä kannata laittaa allekirjoituksia mihinkään, ellei ole työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa äänittää kaikkien virkailijoiden puheet ettei tulla asiakasta syyttelemään ja tällä äänityksellä voidaan osoittaa virheet. Äänitystä ei tarvitse mainita virkailijalle. Itselläni oli kännykkä äänittämässä taskussa kun kävin kahden akan luona. Eikä kannata laittaa allekirjoituksia mihinkään, ellei ole työsopimus.
Miksi taskussa. Minulla on siinä pöydällä niin äänitys sujuu paremmin.
Taisi esimerkin nainen lähteä vailla mitään tietämystä mihin ryhtyy, siltä tämä vaikuttaa, nyt sitten vaan 10 000 maksuun, sillä siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt paska, mitä omakeksimiä neuvoja täällä jakelet. ÄÄNITÄ, heh joo, tallentava kännykkä, mikä perkele se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt paska, mitä omakeksimiä neuvoja täällä jakelet. ÄÄNITÄ, heh joo, tallentava kännykkä, mikä perkele se on?
Kaiken maailman ilmaisia tallentimia on sovelluskaupoissa tarjolla.
Olen pitkäaikaistyötön. Tiedoissani lukee, että ensisijaisesti pitäisi kouluttautua. Nyt kun olen siinä kunnossa että voisin aloittaa opiskelut, en saa ketään työkkäristä kiinni, joka voisi myöntää minulle tuon opiskeluoikeuden!! Jätin yli kaksi viikkoa sitten ekan viestini tätä koskien, sitten soitin perään. Minulle kerrottiin, että viesteihin vastataan viiden arkipäivän viiveellä, vielä oli yksi päivä odottelua. No, minähän odotin- ei vastausta. Soitin omalle virkailijalleni (jonka olen tavannut useasti ym.), hän oli kuulemma lomalla mutta palaisi "ensi viikolla". Viime viikko oli tuo "ensi viikko", ei puhelua tai viestiä. Sama homma tällä viikolla. Alan turhautumaan todenteolla.
Kiinnostaisi kokemukset koskien opiskelua ilman että kertoo työkkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkyttävä tapaus.
Näyttää siltä, että käsitykset siitä, millainen opiskelu on mahdollista tyttömyyskorvauksella, ovat epäselviä ja mahdollistavat monenlaisia tulkintoja. Näin ei saisi olla, eikä virheestä pitäisi koitua työttömälle kustannuksia, kun hän on toiminut rehellisesti ja avoimesti.
Näyttää siltä, että työkkärissä on käsitykset hyvin epäselviä monessa muussakin asiassa!!! Esim. onko omaishoitaja työmarkkinoiden käytettävissä, onko jokin harrastus yritystoimintaa vai pelkkä harrastus, minkä verran voi opiskella omatoimisesti, minkä verran voi tehdä vapaaehtoistöitä, mitä työosoituksia voi kenellekin antaa, mihin pakko-opintoihin voi ketäkin pakottaa.... tuo koko pulju on jotain ihan käsittämätöntä jatkuvaa selvittämisen epäselvittämistä.
Onko ihmekään, että tulee vääriä tulkintoja ja päätöksiä?
Kivoja jäyniä voi tehdä työkkärin tätinä porukalle. Eiköhän sielläkin ole aika elämäänsä kyllästynyttä väkeä töissä jotka kaipaavat vähän iloa ja valoa.