Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvytön työtön, onko sinulle ehdotettu te-toimistossa työmarkkinoiden ulkopuolelle jättäytymistä?

Vierailija
15.03.2023 |

Kela hylkää sekä työkyvyttömyyseläke että sairauspäivärahahakemukset. Minulle on myös tätä vaihtoehtoa väläytetty, koska jokainen kelaa lukuunottamatta tajuaa, etten koskaan enää pysty työhön ja jos te-toimisto ei kelpuuttaisi minua listoilleen enää, niin en saisi rahaa mistään. Toimeentulotukea en saisi.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ja saisin tt tukea. Voisi vähän hengähtää ja miettiä rauhassa tulevaisuutta. Voin mä näinkin tosin jatkaa, kerron vaan sitten mahdollisessa haastattelussa rehellisesti sairaudesta.

Oletko varma, että saisit toimeentulotukea? Yleensä edellytetään, että haetaan ensin jotain ensijaista tukea. Tai ainakin tarvitaan sitten työvoimapoliittinen lausunto, ettet ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Mutta voiko sellaisen nykyisin saada?

Minä pyysin te-toimistosta todistusta etten pysty työllistymään sairauksien vuoksi. Olisin toimittanut tämän kelalle, joka hylkäsi työkyvyttömyyseläke ja sairaspäivärahahakemukset, eli mitätöivät hoitavien lääkäreiden lausunnot työkyvyttömyydestä. Sellaisia ei kuulemma kirjoiteta te-toimisto vastasi. 

Se vaatii lääkärin asiantuntemusta, mahdollisesti erikoislääkärin, eikä se välttämättä siltikään menisi Kelassa läpi.

Sorry, mainitsitkin jo lääkärinlausunnoista.

Vierailija
42/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työkyvytön sellainen, joka ei pysty työskentelemään, jos ei palkka ole tarpeeksi suuri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta minulle kerran työkkärin täti sanoi suoraan ettei täältä (työvoimatoimistolta) mitään töitä saa.

Vierailija
44/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi moista ehdottaa. Senkään takia, että toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eli jos on oikeus saada tal.tukea, niin työttömyysetuus ensin, jos on työikäinen ja -kykyinen.

Sepä se kun ei ole työkykyinen muiden kuin kelan mielestä. Eli voiko työmarkkinatukea saada vaikka kymmeniä vuosia työkyvyttömänä vaikka työkyky 0%.

Minä olen Kelan mielestä työkyvykyinen, mutta työvoimatoimiston mielestä en. Olen saanut yhtäjaksoisesti työmarkkinatukea 25 vuotta.

Entä omasta mielestäsi?

Työkyvytön, samoin kuin TE-toimiston mielestä. Olen työtön, mutta tietenkään minulla ei tässä tilanteessa ole työnhakuvelvoitetta. Onneksi pääsen pian vanhuuseläkkeelle.

Vierailija
45/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ja saisin tt tukea. Voisi vähän hengähtää ja miettiä rauhassa tulevaisuutta. Voin mä näinkin tosin jatkaa, kerron vaan sitten mahdollisessa haastattelussa rehellisesti sairaudesta.

Oletko varma, että saisit toimeentulotukea? Yleensä edellytetään, että haetaan ensin jotain ensijaista tukea. Tai ainakin tarvitaan sitten työvoimapoliittinen lausunto, ettet ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Mutta voiko sellaisen nykyisin saada?

Minä pyysin te-toimistosta todistusta etten pysty työllistymään sairauksien vuoksi. Olisin toimittanut tämän kelalle, joka hylkäsi työkyvyttömyyseläke ja sairaspäivärahahakemukset, eli mitätöivät hoitavien lääkäreiden lausunnot työkyvyttömyydestä. Sellaisia ei kuulemma kirjoiteta te-toimisto vastasi. 

Se vaatii lääkärin asiantuntemusta, mahdollisesti erikoislääkärin, eikä se välttämättä siltikään menisi Kelassa läpi.

Nämä kaikki lääkärinlausunnot oli te-toimistolla ja kela oli hakemukset tässä vaiheessa jo hylännyt. Todistusta te-toimistolta pyysin, koska mainitsivat silloin työnhaun ulkopuolelle jättäytymisestä.

Vierailija
46/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työkyvytön sellainen, joka ei pysty työskentelemään, jos ei palkka ole tarpeeksi suuri?

Ei, työkyvytön on sellainen, joka ei kykene edes kuntouttavaan työtoimintaan. Sinulle ja kaltaisillesi sairaille ja vammaisille virnuilijoille toivon vakavaa parantumatonta sairautta ja vammautumista. 

Vierailija
47/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työkyvyttömyytesi aiheuttaja sellainen asia, jolla ei ole selkeää tautiluokitusta?

Olen näistä viimeaikoina lukenut, että pitää olla selkeä tautiluokitus, ja todisteet, että juuri se nimenomainen sairaus on heikentänyt toimintakyvyn. Jos tautiluokituksen ja toimintakyvyn heikkenemisen välinen yhteys jää vähänkin epäselväksi, ei sairaseläkettä tule. Monisairailla on joskus tässä se ongelma, ettei voida varmuudella sanoa, olisiko joku niistä monista sairauksista yksistään aiheuttanut työkyvyttömyyden.

Ja tämä on perrrrrrseestä, ja syvältä sieltä vieläpä. En itse ole työkyvytön, mutta olen ollut pitkäaikaistyötön, ja tieto siitä, että 20% virallisesti työttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, pilaa työttömien mainetta työmarkkinoilla ihan liikaa. Ja tämä ei ole niiden työkyvyttömien vika, vaan järjestelmän vika.

Ei selkeä tautiluokituskaan auta.

Nykyään on valloillaan sellainen "työkykyä on vielä jäljellä" -leimasin. Sen kanssa perseilevät ihan kunnolla.

Itse olisin joutunut eläkkeelle jos olisin saanut diagnoosin muutaman kuukauden aikaisemmin. Silloin pelkkä diagnoosi riitti eläkkeeseen ja päätös tehtiin vaikka sitä ei olisi halunnut.

Diagnoosin tekemiseen meni kuitenkin niin paljon aikaa, että en päätynyt eläkkeelle. Se oli ihan hyvä silloin, sillä vointini oli useita vuosia hyvä sairaudesta huolimatta.

Enää en ole työkykyinen, mutta hakemuksiin tulee aina sama "työkykyä on vielä jäljellä".

Mikähän siinä on että näissä pitää mennä ääripäästä toiseen, eikä kummassakaan vaihtoehdossa oli inhimillisyyttä mukanana.

Vierailija
48/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että työttömiä haukuttaessa aina sanotaan, että työttömänä tienaa paremmin kuin töissä. Huudetaan kurkku suorana sohvalla makoilijoiksi, joille pitää rangaistuksen uhalla laittaa työt maittamaan.

Missä työssä tienaa vähemmän kuin työmarkkinatuen 570€/kk? Näihin keskusteluihin sotketaan porukoita, jotka saavat kaikki mahdolliset tuet ja sanovat, että n. 500€/kk/nuppi sossu antaa käyttörahaa kaikkien pakollisten menojen päälle. Mikä sotku tämä on? Tai miten ylipäätään voi olla mahdollista näin suuret erot tuissa? Siis jokaiselleko perheenjäsenellekö sossu antaa rahaa vapaasti käytettäväksi 500€?

En minä kateellinen ole kenellekään, säästöjä on vielä ihan hyvin. Luettuani kommentteja, joissa sanotaan, että tt on viimesijainen tuki, niin mitä tukia tulee sitä ennen ja miksi silti maksetaan viimesijaista tukea, jonka minä käsitän, ettei muuta tukea tule?

Olenko sotkenut asiat oikein kunnon solmuun?

Vierailija
49/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten Typpi siirsi minut pelkälle toimeentulotuelle, kirjoitti sellaisen paperin että "ei vaadita työnhaun voimassaoloa". Olin kymmenen vuotta pelkällä toimeentulotuella.

Eivät nämä hommat aina mene niin kuin laissa tai pykälissä lukee, on harmaita alueita.

Ihmisiä jää harmaille alueille limboon.

Vierailija
50/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt tulotuen saaja realisoi omaisuuden ensin

Vierailija
51/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tt tulotuen saaja realisoi omaisuuden ensin

Entäpä kun tämä omaisuus on esim. asunto, jonka puolison kanssa puoliksi omistaa ja puoliso ei suostu asunnon myyntiin tai on kesämökki puoliksi jne, sama tilanne, puoliso ei suostu myyntiin. Tai on perikunnan kanssa yhteisomistuksessa kesämökki ja muut eivät suostu myyntiin eikä muiden osuutta lunastamaan. Mitenpä omaisuutta tässä tapauksessa realisoi? Joku kirpparilla tavaran myynti ei auta, ansio muutama euro  eikä pullonkeräys tms. (tähän työkyvytön ei varmasti sairauksiensa vuoksi edes kykene).

Vierailija
52/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi moista ehdottaa. Senkään takia, että toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eli jos on oikeus saada tal.tukea, niin työttömyysetuus ensin, jos on työikäinen ja -kykyinen.

Sepä se kun ei ole työkykyinen muiden kuin kelan mielestä. Eli voiko työmarkkinatukea saada vaikka kymmeniä vuosia työkyvyttömänä vaikka työkyky 0%.

Kyllä, näin asia on. Vaikka ihminen on käytännössä työkyvytön hän on niin kauan työkkärin kirjoilla ja saa työmarkkinatukea, kunnes pääsee eläkkeelle. Tämä on sekä Kelan, että työkkärin/ kuntakokeilun virkalijoidrn ohjeistus. Suomessa tämä on systeemi, ehkä joku tietää miksi. Kai eläke tulee kalliimmaksi.

Olen pitkällä sairaslomalla, ja tämän vuoden loppupuolella minulle haetaan todnäk työkyvyttömyyseläkettä. Olin aiemmin kuntakokeilun öiirissäilman työnhakuvelvoitetta, ja sain työmarkkinatukea. Sairaslomalle jäätyäni jäin silti tuökkärin kirjoille, jos eläkekriteerit ei jatkossa täytykään. Fyysisesti olen työkyvytön, henkisesti voisin tehdä etätöitä ainakin osa-aikaisesti, mutta ääni ei kestä puhetyötä (astma ja refluksi), eli myyntityötä tmv.puhelinasiakaspalvelua en voi tehdä. Muuhun ei 56v ikäistä palkata.

Vierailija
53/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla usean eri lääkärin toteama työkyvyttömyys, silti kela päätöksissä väittää että pystyy työhön.mielestäni tämä on asiakirjaväärennös ja laittomuus ,jota edes suomen laki ei tunne. kela ja vakuutuslääkärit säästää rahaa, luottaen että esim.halvaantunut ei pysty taisteleen oikeuksistaan. suomi on ihan kuvottava paikka,lähinmmäisen kohtelu ala-arvoista.

Vierailija
54/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin työkyvytön ja työkkärin listoilla työvoiman ulkopuolella -statuksella, joten multa ei odotettu mitään aktiivisuutta. Tämä siis silloin kun sairauslomapäivät oli käytetty, mutta kuntoutustuki hylätty. Lääkärintodistus riitti tähän.

Vierailija
55/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen itse tuota ja varmaan jos ollaan pakottamassa kuntouttavaan työtoimintaan niin joudun noin tekemäänkin. Toimeentulotukea varmasti saisin tuossa tilanteessa. Eläkkeelle siis kuuluisin, mutta en pääse.

Minkä ikäinen olet?

Olen neljäkymppinen.

Ai sinä olet niin nuori. Sitten on ymmärrettävää, että Kela ei päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, koska katsoo, että sinulla on mahdollisuus kouluttautua uudelle alalle ja löytää vielä jokin työ. Kela siis ajattelee niin, mutta ymmärrän kyllä, ettei se ole niin yksinkertaista.

Minä taas olen viisikymppinen ja on todettu etten pysty kouluttautumaan. En pääse tk-eläkkeelle enkä saa sairaspäivärahaa. Lääkärit ja te-toimisto ymmärtää työkyvyttömyyden, kela ei myönnä.

Minua Kela vaati tekemään eläkehakemuksen.

Tein sen oikean sairaalan sosiaalityöntekijän avustuksella. Hän kun tietää mitä siihen hakemukseen pitää kirjoittaa.

Silti tuli hylätty päätös 😂

Vierailija
56/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten Typpi siirsi minut pelkälle toimeentulotuelle, kirjoitti sellaisen paperin että "ei vaadita työnhaun voimassaoloa". Olin kymmenen vuotta pelkällä toimeentulotuella.

Eivät nämä hommat aina mene niin kuin laissa tai pykälissä lukee, on harmaita alueita.

Tämä on todellinen ongelma.

Suomi aina selittää, että meillä on useita sosiaalietuuksia, kun EU valittaa liian heikosta sosiaaliturvasta. Paperilla ne monet etuudet helposti näyttävät hyvältä, etenkin hänelle joka ei koskaan ole joutunut hakemaan tukia. Totuus on kuitenkin toisenlainen.

Juuri ne monet etuudet - joista jokainen on harkinnanvarainen - on se ongelma joka jättää ihmisiä harmaille alueille limboon. Pahimmillaan sinne jää täysin ilman tukia, vaikka lakien mukaan olisi oikeutettu moniin eri tukiin. Aina voidaan keksiä syy jolla tuet hylätään. Pahimmillaan syy hylkäämiselle on sama kuin perusteet joilla tukea piti saada.

Vierailija
57/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut kuntoutusta? Työkyvyttömyysläkkeitä ei yleensä myönnetä, jos on vielä työikää on jäljellä ellei sitten ole kuolemanvakavasta sairaudesta kyse.

Kuntoutusta järjestävät Kela ja työeläkevakuutusyhtiöt. Kuntoutuksen ajalta maksetaan kuntoutustukea.

TE-toimisto ei voi antaa lausuntoa, ettei työllisty sairauksien vuoksi. Hoitavalta lääkäriltä voi pyytää lausunnon, jolla voi hakea kuntoutusta. Tietty riippuu tilanteestasi, millainen sairaus on kyseessä, eli voitko sairaudestasi huolimatta vielä tehdä jonkinlaista työtä.

Vierailija
58/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että työttömiä haukuttaessa aina sanotaan, että työttömänä tienaa paremmin kuin töissä. Huudetaan kurkku suorana sohvalla makoilijoiksi, joille pitää rangaistuksen uhalla laittaa työt maittamaan.

Missä työssä tienaa vähemmän kuin työmarkkinatuen 570€/kk? Näihin keskusteluihin sotketaan porukoita, jotka saavat kaikki mahdolliset tuet ja sanovat, että n. 500€/kk/nuppi sossu antaa käyttörahaa kaikkien pakollisten menojen päälle. Mikä sotku tämä on? Tai miten ylipäätään voi olla mahdollista näin suuret erot tuissa? Siis jokaiselleko perheenjäsenellekö sossu antaa rahaa vapaasti käytettäväksi 500€?

En minä kateellinen ole kenellekään, säästöjä on vielä ihan hyvin. Luettuani kommentteja, joissa sanotaan, että tt on viimesijainen tuki, niin mitä tukia tulee sitä ennen ja miksi silti maksetaan viimesijaista tukea, jonka minä käsitän, ettei muuta tukea tule?

Ensisijaisia tukia ovat esim. työttömyysturva (päivärahat ja työmarkkinatuki), asumistuki, eläke, opintotuki, sairauspäiväraha, vanhempainpäiväraha, elatustuki. Varmaan muitakin on, mutta joka tapauksessa työttömien ollessa kyseessä puhutaan yleisesti ottaen ainakin työttömyysturvasta ja asumistuesta. Toimeentulotukea voi hakea täydentämään näitä ensisijaisia tukia, mikäli ne eivät riitä elämiseen.

Toimeentulotuki ei siis ole mikään 500 € kaikkien tukien päälle, vaan sitä voi saada vaihtelevia summia niiden ensijaisten tukien päälle. Laskelma tehdään jokaisen kohdalla erikseen, ja periaate on, että yksinasuvalle ihmiselle on jäätävä 555,11 € asumiskulujen ja terveyenhoitokulujen (julkinen puoli + reseptilääkket) jälkeen. Jos on kyseessä perheellinen, niin puolisolle ja lapsille on omat perusosansa, joiden määrä on kuitenkin pienempi kuin yksinasuvan. Lasten perusosien suuruus riippuu lasten lukumäärästä ja iästä. Tt-tuessa on myös yksinhuoltajalisä.

Toimeentulotuki on kuitenkin kotitalouskohtainen, joten kaikkien perheenjäsenten tulot huomiodaan. Eli puolisolla on ns. elatusvelvollisuus. Hyvin usein puoliso tienaa sen verran, että työtön ei ole oikeutettu toimeentulotukeen ollenkaan (vaikka hän siis yksin asuessaan olisi liian pienien tulojen vuoksi).

Esim. minä olen yksinasuvana työttömänä saanut työmarkkinatuen ja asumistuen päälle säännöllistä toimeentulotukea vajaat 30 euroa/kk.

Vierailija
59/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia tukia ovat esim. työttömyysturva (päivärahat ja työmarkkinatuki), asumistuki, eläke, opintotuki, sairauspäiväraha, vanhempainpäiväraha, elatustuki. Varmaan muitakin on, mutta joka tapauksessa työttömien ollessa kyseessä puhutaan yleisesti ottaen ainakin työttömyysturvasta ja asumistuesta. Toimeentulotukea voi hakea täydentämään näitä ensisijaisia tukia, mikäli ne eivät riitä elämiseen.

Toimeentulotuki ei siis ole mikään 500 € kaikkien tukien päälle, vaan sitä voi saada vaihtelevia summia niiden ensijaisten tukien päälle. Laskelma tehdään jokaisen kohdalla erikseen, ja periaate on, että yksinasuvalle ihmiselle on jäätävä 555,11 € asumiskulujen ja terveyenhoitokulujen (julkinen puoli + reseptilääkket) jälkeen. Jos on kyseessä perheellinen, niin puolisolle ja lapsille on omat perusosansa, joiden määrä on kuitenkin pienempi kuin yksinasuvan. Lasten perusosien suuruus riippuu lasten lukumäärästä ja iästä. Tt-tuessa on myös yksinhuoltajalisä.

Toimeentulotuki on kuitenkin kotitalouskohtainen, joten kaikkien perheenjäsenten tulot huomiodaan. Eli puolisolla on ns. elatusvelvollisuus. Hyvin usein puoliso tienaa sen verran, että työtön ei ole oikeutettu toimeentulotukeen ollenkaan (vaikka hän siis yksin asuessaan olisi liian pienien tulojen vuoksi).

Esim. minä olen yksinasuvana työttömänä saanut työmarkkinatuen ja asumistuen päälle säännöllistä toimeentulotukea vajaat 30 euroa/kk.

Ja lisäyksenä: myös lasten tulot huomiodaan tt-tuessa, esim. lasten kesätyötienestit lasketaan tulopuolelle perheen yhteisiksi tuloiksi. Samoin lapsilisät.

Vierailija
60/93 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todellinen ongelma.

Suomi aina selittää, että meillä on useita sosiaalietuuksia, kun EU valittaa liian heikosta sosiaaliturvasta. Paperilla ne monet etuudet helposti näyttävät hyvältä, etenkin hänelle joka ei koskaan ole joutunut hakemaan tukia. Totuus on kuitenkin toisenlainen.

Juuri ne monet etuudet - joista jokainen on harkinnanvarainen - on se ongelma joka jättää ihmisiä harmaille alueille limboon. Pahimmillaan sinne jää täysin ilman tukia, vaikka lakien mukaan olisi oikeutettu moniin eri tukiin. Aina voidaan keksiä syy jolla tuet hylätään. Pahimmillaan syy hylkäämiselle on sama kuin perusteet joilla tukea piti saada.

Näinpä. Nyt jos joutuu 40% leikatulle toimeentulotuelle, niin sillä ei tämän inflaation keskellä enää oikeasti pärjää kun nykyään vaaditaan että on myös nettiyhteydet, läppärit ja pelit ja vehkeet.

Siitäkään, kuten ei mistään muustakaan tässä systeemissä, ei ole selkeää lakia missään että kuinka kauan ihmistä voidaan pitää 40% leikatulla tuella. Kela saa tulkita vapaasti. Oikeusasiamies puuttui tähän ja ainoa pykälä jonka hän löysio asiasta, oli "ei kohtuuttoman pitkään".

Tämmöinen tämä Suomen systeemi on! :D

Saat neljää eri tukea, jokaista satasen pari kuussa, ja jokaisesta viranomaisella on täysi tulkintavalta. Voi päättää niin, voi päättää näin, aina oikein. Ajatelkaa jos vankia kohdeltaisiin samanlaisilla pykälillä?

Tuomiossa lukisi vain, että vankeustuomionne "ei kestä kohtuuttoman pitkään".

Jokaisella vartijalla oli oma oikeus päättää, mikä on kohtuus.