Työkyvytön työtön, onko sinulle ehdotettu te-toimistossa työmarkkinoiden ulkopuolelle jättäytymistä?
Kela hylkää sekä työkyvyttömyyseläke että sairauspäivärahahakemukset. Minulle on myös tätä vaihtoehtoa väläytetty, koska jokainen kelaa lukuunottamatta tajuaa, etten koskaan enää pysty työhön ja jos te-toimisto ei kelpuuttaisi minua listoilleen enää, niin en saisi rahaa mistään. Toimeentulotukea en saisi.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sairauksia teillä on, jotka ette ole päässeet eläkkeelle, vaikka ette ole työkykyisiä? Ihmetyttää tuollainen. Tiedän tapauksen, missä ihmisellä on omasta mielestään vaikka mitä sairauksia, mutta niitä ei vain voi todeta lääkärissä. Siitä huolimatta hän ei mielestäni ole työkykyinen, ei pärjäisi missään töissä eli hänet pitäisi päästää eläkkeelle mielenterveyssyistä, koska tilanne on jo niin pitkään jatkunut. Se on turhaa resurssien tuhlausta, kun häntä patistellaan töihin ja haastatellaan. Huonovointinen hän on selkeästi, vaikka sairaudella ei varsinaista nimeä olekaan.
Ei minulla mutta äidilleni puhkesi vaikea autoimmuunisairaus, joka vei hänet pyörätuoliin. Kesti uskomattoman kauan päästä eläkkeelle, vaikka työkyky oli mennyt jo vuosia aiemmin.
Ei ole ehdotettu, mutta ei ole velvoitteita hakea töitä. Olen kroonisesti sairaana kuntakokeilussa. Lääkärintodistus löytyy. Sanoin suoraan että haluaisin eläkkeelle, mutta tuskin pääsen. Iän myötä vasta pääsen. Vielä pitäisi vähän aikaa kituuttaa työkkärin kirjoilla ja akka soittelee aina välillä.
Pääsin kuntoutustuelle, kun halusin. Vähän myöhemmin halusin eläkkeelle, ja pääsin. Millainen autisti ihmisen pitää olla, jos ei kykene hommaamaan itselleen näitä etuuksia?
Työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen/pääseminen on se viimeinen vaihtoehto.
Jos työkyky on heikentynyt
-vähintään 3/5, eläke myönnetään täytenä työkyvyttömyyseläkkeenä
-vähemmän kuin 3/5, mutta vähintään 2/5, eläke myönnetään osatyökyvyttömyyseläkkeenä.
https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/compilation_pri…
2.1 Työkyvyttömyyseläkeratkaisu perustuu lääketieteellinen selvitykseen
Työkyvyttömyyseläkeratkaisu perustuu aina lääketieteellisten tutkimusten ja tutkimustulosten perusteella tehtyyn arvioon sairauksien aiheuttamasta toimintakyvyn heikkenemisestä.
Ratkaisevaa on
oireiden yhteisvaikutus eläkkeenhakijan toimintakykyyn ja
toimintakyvyn suhde eläkkeenhakijan oman työn tai muiden sellaisten töiden asettamiin vaatimuksiin, joita eläkkeenhakijan voidaan kohtuudella edellyttää tekevän.
Tarkemmat tiedot
Eläkelaitoksen käytettävissä tulee olla tietoa eläkkeenhakijan
nykyisestä työstä ja työn asettamista vaatimuksista sekä
aiemmista töistä, joiden edellyttämiin vaatimuksiin eläkkeenhakijan toimintakykyä voidaan kohtuullisesti arvioida.
Hirvee hinku niillä.on saada ihmisiä pois niiden listoilta.
Mä saan soviteltua päivärahaa ja mulle ehditettiin ihan suoraan että jos jäisin pois heidän listoiltaan ja elelisin sillä mun palkalla.
Kysyin että mitä järkeä mun on niin tehdä? Sanoin että mulle kuuluu se soviteltu päiväraha ja niin kauan kun sitä saan ja on vajaat tunnit niin eihän mun kannata perheellisenä ihmisenä jättäytyä osa-aikaisen palkan varaan. Kai niitä ärsyttää kun saan kelasta 300-500 euroa joka kuukausi palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kuntoutustuelle, kun halusin. Vähän myöhemmin halusin eläkkeelle, ja pääsin. Millainen autisti ihmisen pitää olla, jos ei kykene hommaamaan itselleen näitä etuuksia?
Ei niitä niin vaan hommata. Tiedän ihmisiä, joilla on joku fyysinen sairaus, jonka vuoksi ei pysty tekemään töitä kuin muutaman päivän ennen kuin pahenee niin, että jää sairauslomalle. On mm. tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jotka eivät ole niin pahoja, että olisi Kelan lääkäreiden mukaan työkyvytön, vaikka potilaan tutkineitten erikoislääkäreitten mukaan on. Ongelma on se, että ei ole tarjolla niin kevyttä työtä, että pystyisivät tekemään, kun puhelinmyyntikin edellyttää yleensä vähintään istumista.
Työnhakijana voi olla ikuisia aikoja, vaikka olisi käytännössä työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
2.1 Työkyvyttömyyseläkeratkaisu perustuu lääketieteellinen selvitykseen
Työkyvyttömyyseläkeratkaisu perustuu aina lääketieteellisten tutkimusten ja tutkimustulosten perusteella tehtyyn arvioon sairauksien aiheuttamasta toimintakyvyn heikkenemisestä.
Ratkaisevaa on
oireiden yhteisvaikutus eläkkeenhakijan toimintakykyyn ja
toimintakyvyn suhde eläkkeenhakijan oman työn tai muiden sellaisten töiden asettamiin vaatimuksiin, joita eläkkeenhakijan voidaan kohtuudella edellyttää tekevän.
Tarkemmat tiedot
Eläkelaitoksen käytettävissä tulee olla tietoa eläkkeenhakijan
nykyisestä työstä ja työn asettamista vaatimuksista sekä
aiemmista töistä, joiden edellyttämiin vaatimuksiin eläkkeenhakijan toimintakykyä voidaan kohtuullisesti arvioida.
Ongelma on siis se, että "edellinen työ" on pelkkää mitääntekemättömyyttä, kun ei ole pystynyt olemaan töissä. Siihen kyllä pystyy edelleen. Olen tavannut yli viisikymppisen entisen rakennusmiehen, jota ei kukaan huoli töihin. Sairaus ei ole niin paha, että ei pystyisi tavallista elämää elämään eikä joudu sairaalaan vähän väliä, mutta työssä rasittuu sen verran, että viikossa joutuu pitkälle sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ja saisin tt tukea. Voisi vähän hengähtää ja miettiä rauhassa tulevaisuutta. Voin mä näinkin tosin jatkaa, kerron vaan sitten mahdollisessa haastattelussa rehellisesti sairaudesta.
Eli onko sulle ehdotettu jättäytymään työnhaun ulkopuolelle työkyvyttömänä?
Ei kai tuollaista voi ehdottaa, koska silloin ei tule mistään rahaa. Tai ainakin vielä parisen vuotta ei saanut toimeentulotukea työkyvyttömänäkään, ellei ole työmarkkinatuella. Sanottu näin sekä TE-tomistosta että Kelasta.
Vai onko tämä nyt tämän uuden työnhakumallin mukaan muuttunut?
Jos työvoimatoimisto ei suostu ottamaan listoilleen työttömäksi työnhakijaksi niin silloin saa toimeentulotukea. On tästä kokemusta oman lapseni työttömyyden kanssa. Maksavat vastikkeetta toimeentulotukea ja pitkillä päätöksillä joten ei tarvitse hakea kuin pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
En ollut edes työkyvytön kun ne sanoi, etteivät auta työllistymisessä, koska en siihen kykene. Sijoittivat minut vaikeasti työllistyvien puolelle. Olisi pitänyt mennä rakentamaan linnunpönttöjä. Sen välttääkseni menin kouluun, opiskelin ammatin ja menin töihin.
Et mennyt kouluun, vaan pääsit.
Itse elän toimeentulotuella, koska työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse, mitään työttömyysetuuksia en saa, koska en ole työkykyinen, en ole koskaan edes ammattiin valmistunut.
Sairauspäivärahat käytetty, joten en ole mihinkään muuhun oikeutettu kuin toimeentulotukeen. Toimeentulotukea saa kyllä jos muihin ei oikeus.
Hae kelaan töihin jos heille kelpaat mutta et muualle .