Työkyvytön työtön, onko sinulle ehdotettu te-toimistossa työmarkkinoiden ulkopuolelle jättäytymistä?
Kela hylkää sekä työkyvyttömyyseläke että sairauspäivärahahakemukset. Minulle on myös tätä vaihtoehtoa väläytetty, koska jokainen kelaa lukuunottamatta tajuaa, etten koskaan enää pysty työhön ja jos te-toimisto ei kelpuuttaisi minua listoilleen enää, niin en saisi rahaa mistään. Toimeentulotukea en saisi.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Mietin ja saisin tt tukea. Voisi vähän hengähtää ja miettiä rauhassa tulevaisuutta. Voin mä näinkin tosin jatkaa, kerron vaan sitten mahdollisessa haastattelussa rehellisesti sairaudesta.
Eli onko sulle ehdotettu jättäytymään työnhaun ulkopuolelle työkyvyttömänä?
Harkitsen itse tuota ja varmaan jos ollaan pakottamassa kuntouttavaan työtoimintaan niin joudun noin tekemäänkin. Toimeentulotukea varmasti saisin tuossa tilanteessa. Eläkkeelle siis kuuluisin, mutta en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen itse tuota ja varmaan jos ollaan pakottamassa kuntouttavaan työtoimintaan niin joudun noin tekemäänkin. Toimeentulotukea varmasti saisin tuossa tilanteessa. Eläkkeelle siis kuuluisin, mutta en pääse.
Tätä ei siis ole ehdotettu, mutta kovin vastenmielisesti suhtautuvat siihen, että olen virallisesti työttömänä. Itsekin ovat myöntäneet, että olen vaikea tapaus, enkä tule työllistymään.
En ollut edes työkyvytön kun ne sanoi, etteivät auta työllistymisessä, koska en siihen kykene. Sijoittivat minut vaikeasti työllistyvien puolelle. Olisi pitänyt mennä rakentamaan linnunpönttöjä. Sen välttääkseni menin kouluun, opiskelin ammatin ja menin töihin.
Eivät voi moista ehdottaa. Senkään takia, että toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eli jos on oikeus saada tal.tukea, niin työttömyysetuus ensin, jos on työikäinen ja -kykyinen.
Mä menin möläyttämään työhaastattelussa jot multa on amputoitu yksi varvas. Se siitä työmaasta. 10% invaliditeetti ja välillä armotonta aavesärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ja saisin tt tukea. Voisi vähän hengähtää ja miettiä rauhassa tulevaisuutta. Voin mä näinkin tosin jatkaa, kerron vaan sitten mahdollisessa haastattelussa rehellisesti sairaudesta.
Ei kai tuollaista voi ehdottaa, koska silloin ei tule mistään rahaa. Tai ainakin vielä parisen vuotta ei saanut toimeentulotukea työkyvyttömänäkään, ellei ole työmarkkinatuella. Sanottu näin sekä TE-tomistosta että Kelasta.
Vai onko tämä nyt tämän uuden työnhakumallin mukaan muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaista voi ehdottaa, koska silloin ei tule mistään rahaa. Tai ainakin vielä parisen vuotta ei saanut toimeentulotukea työkyvyttömänäkään, ellei ole työmarkkinatuella. Sanottu näin sekä TE-tomistosta että Kelasta.
Siis parisen vuotta sitten.
Ei. Mutta työhaastattelussa haastattelija on kysynyt enkö vois jäädä eläkkeelle. Olen vaan todennut etten pääse.
Työkykypalvelun kokeiden jälkeen oli niin hyvä fiilis työkkärillä että oisin voinut hakea yliopiston rehtorin virkaa ;)
Mulla sama juttu. TE-toimisto on kehottanut minua hakeutumaan työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen hakenut useamman kerran muutaman viime vuoden aikana, ja nyt tällä hetkellä on taas hakemus menossa KELA:lle. Päätin, että tämä on sitten viimeinen kerta ja jos tulee hylkäävä päätös, niin odotan työttömänä vanhuuseläkkeelle asti. Pakkohan minun on jostain saada rahaa elämiseen, ja toki TE-toimistostakin asia ymmärretään. Työnhakuvelvoitetta minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että saisit toimeentulotukea? Yleensä edellytetään, että haetaan ensin jotain ensijaista tukea. Tai ainakin tarvitaan sitten työvoimapoliittinen lausunto, ettet ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Mutta voiko sellaisen nykyisin saada?
Vierailija kirjoitti:
Eivät voi moista ehdottaa. Senkään takia, että toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eli jos on oikeus saada tal.tukea, niin työttömyysetuus ensin, jos on työikäinen ja -kykyinen.
Sepä se kun ei ole työkykyinen muiden kuin kelan mielestä. Eli voiko työmarkkinatukea saada vaikka kymmeniä vuosia työkyvyttömänä vaikka työkyky 0%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se kun ei ole työkykyinen muiden kuin kelan mielestä. Eli voiko työmarkkinatukea saada vaikka kymmeniä vuosia työkyvyttömänä vaikka työkyky 0%.
Minä olen Kelan mielestä työkyvykyinen, mutta työvoimatoimiston mielestä en. Olen saanut yhtäjaksoisesti työmarkkinatukea 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Olen neljäkymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Olen neljäkymppinen.
Ai sinä olet niin nuori. Sitten on ymmärrettävää, että Kela ei päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, koska katsoo, että sinulla on mahdollisuus kouluttautua uudelle alalle ja löytää vielä jokin työ. Kela siis ajattelee niin, mutta ymmärrän kyllä, ettei se ole niin yksinkertaista.
Onko työkyvyttömyytesi aiheuttaja sellainen asia, jolla ei ole selkeää tautiluokitusta?
Olen näistä viimeaikoina lukenut, että pitää olla selkeä tautiluokitus, ja todisteet, että juuri se nimenomainen sairaus on heikentänyt toimintakyvyn. Jos tautiluokituksen ja toimintakyvyn heikkenemisen välinen yhteys jää vähänkin epäselväksi, ei sairaseläkettä tule. Monisairailla on joskus tässä se ongelma, ettei voida varmuudella sanoa, olisiko joku niistä monista sairauksista yksistään aiheuttanut työkyvyttömyyden.
Ja tämä on perrrrrrseestä, ja syvältä sieltä vieläpä. En itse ole työkyvytön, mutta olen ollut pitkäaikaistyötön, ja tieto siitä, että 20% virallisesti työttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, pilaa työttömien mainetta työmarkkinoilla ihan liikaa. Ja tämä ei ole niiden työkyvyttömien vika, vaan järjestelmän vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuttunut. Ennen tt-tukea on haettava kaikkia muita tukia, joita on mahdollisuus saada.