Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023

Kuu
15.03.2023 |

Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!

Kommentit (2176)

Vierailija
621/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiistaina iltapäivällä oli matemaattis-luonontieteen osuudessa se sievert -tehtävä. Oliko se oikeasti niin helppo vai oliko siinä joku kompa?

Sitten olikohan se lämpösäteilytehtävä testikysymys.. Siinä oli aika monimutkainen kaava ja kaavassa vielä monimutkaisempi vakio. Jätin suosiolla väliin.

Mulla ei nyt soi kellot tuon sievert kanssa? Avaa vähän jos sitten muistuisi?

Tuo lämpösäteily oli haastava, ja lopulta arvasin siihen vain jotain, yritin kyllä myös ratkaista, mutta sen laskimen käyttö oli aivan liian haastavaa ja siksi jätin yrityksen kesken ja laitoin vain jotain 😅

Jossain oli myös se kolmio tehtävä jossa oli annettu osa sivujen pituuksista, kuin ihmeen kaupalla sain sen jotenkin laskettua, mutta en yhtäkkiä muista mikä vastaus se oli, ehkä niistä vaihtoehdoista kolmas? Muistaakseni kahta ekaa yritin ja kolmas toimi. Nyt kun pyörittelin mielessäni, jäin pohtimaan vastasinko kuitenkin väärin. Ensin sain muistaakseni laskettua sen oikean puoleisen kolmion sivun, ja sitten se vas puolen kolmion reuna oli sama kuin vastakkainen ja sitten siitä johdin eteenpäin.

Se sievert. Meni jotenkin niin, että joku hlö saanut jonkun määrän säteilyä ja se muuntautuu sieverteiksi niin ja niin. Sain vastaukseksi 5 sievert ja se tuntui jotenkin liian helpolta tehtävältä...

Se kolmiotehtävä. Siinä piti laskea sen suorakulmaisen kolmion ylin kulma ja sen perusteella käyttää muistaakseni siniä, vastaus minulla 5,22.

Vierailija
622/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiistaina iltapäivällä oli matemaattis-luonontieteen osuudessa se sievert -tehtävä. Oliko se oikeasti niin helppo vai oliko siinä joku kompa?

Sitten olikohan se lämpösäteilytehtävä testikysymys.. Siinä oli aika monimutkainen kaava ja kaavassa vielä monimutkaisempi vakio. Jätin suosiolla väliin.

Tuo lämpösäteily oli haastava, ja lopulta arvasin siihen vain jotain, yritin kyllä myös ratkaista, mutta sen laskimen käyttö oli aivan liian haastavaa ja siksi jätin yrityksen kesken ja laitoin vain jotain 😅

Jossain oli myös se kolmio tehtävä jossa oli annettu osa sivujen pituuksista, kuin ihmeen kaupalla sain sen jotenkin laskettua, mutta en yhtäkkiä muista mikä vastaus se oli, ehkä niistä vaihtoehdoista kolmas? Muistaakseni kahta ekaa yritin ja kolmas toimi. Nyt kun pyörittelin mielessäni, jäin pohtimaan vastasinko kuitenkin väärin. Ensin sain muistaakseni laskettua sen oikean puoleisen kolmion sivun, ja sitten se vas puolen kolmion reuna oli sama kuin vastakkainen ja sitten siitä johdin eteenpäin.

Se sievert. Meni jotenkin niin, että joku hlö saanut jonkun määrän säteilyä ja se muuntautuu sieverteiksi niin ja niin. Sain vastaukseksi 5 sievert ja se tuntui jotenkin liian helpolta tehtävältä...

Se kolmiotehtävä. Siinä piti laskea sen suorakulmaisen kolmion ylin kulma ja sen perusteella käyttää muistaakseni siniä, vastaus minulla 5,22.

Jos joku 5 sievertiä saa säteilyä, se kuolee kyllä välittömästi. 5 millisievertiä on ehkä lähellä ihmisen vuosisaantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku 5 sievertiä saa säteilyä, se kuolee kyllä välittömästi. 5 millisievertiä on ehkä lähellä ihmisen vuosisaantia.

Se kuulosti vähän rankalta 😂 Ihana, kun olin kerrannut fysiikasta kaiken muun kuin säteilyn ja lämpöopin, niin kaikki sellaiset kysymykset oli niistä. Olisi edes ollut jotain sähköoppia.

Vierailija
624/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista ollenkaan tuollaista sievert tehtävää, mulla on varmaan ollut joku toinen tehtävänanto siinä.

Ja matikasta ehkä oli myös joku tehtävä johon vastasin ehkä -3/4? Muistaakseni se oli sellainen, jota en ehtinyt laskea kunnolla.

Vierailija
625/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai no, ei välittömästi mutta lähes varmasti kyllä kuolee. Ei tuollaista määrää saa kuin isommassa säteilyonnettomuudessa.

Vierailija
626/2176 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä herkkukori tehtävässä (ainakin tiistaina) oli minusta muutama ehto minkä piti täyttyä. En muista enää tarkasti, mutta esimerkinluontoisesti:

-Ostosten kokonaismäärän piti olla esim. yli 10'000e/vuosi

(taisi olla niin että vai 1 tippui tuolla ehdolla pois...?)

-Ruokaostosten osuuden piti olla vuoden ostoista vähintään 50%

(eli jäi enää ne joilla oli esim. 11'000e ostot joista ruokaa esim. 6000e ostettu)

-Sitten piti vielä täyttyä sen ehdon että vaatteita oli ostettu vähintään 2000e arvosta (eli jos esim. em. kohdan ehto täyttyi mutta vaatteita oli vain 500e ostettu, ei koria lähetetty)

Lopulta kaikki ehdot täytti vain1 vai 2 asikasta, en enää muista tarkkaan...

Shakki-tehtävä oli minusta epäselvä, olen lapsesta saakka pelannut shakkia (osaa liikuttaa hevosta) mutta en pystynyt tulkitsemaan saako nioden X ruutujen yli hypätä vai ei? Tuo tehtävä oli helpompi minusta ajatella niin että lähti sieltä lipulta päin kohti hevosta, mutta en vastannut koska tehtävänanto oli minusta epäselvä saako X:t ylittää vai pitääkö ne kiertää kokonaan.

Mun ke ip kokeessa herkkukori ehdot oli kutakuinkin; joko hopea tai kulta asiakkuus, koti ja muoti 3500e, ja vähintään puolet kaikista ostoksista, ja ruokaostokset 3500e TAI vähintään puolet kaikista ostoksista. Muistaakseni kaksi jäi ilman koria?

Meillä saattoi olla vähän erilainen se tehtävä, mutta minusta se oli niin, että pitää olla hopea- tai kultataso. Ruokaostosten piti olla väh. 2000e tai puolet kokonaisostoksista. Trendikäs-kategoriaan kuului asu ja koti/sisustus, ja ymmärsin sen niin, että niiden kahden piti olla yhteensä väh. 2000e tai puolet kokonaisostoksista. Tällä ajatuksella sain 5 lahjan saajaa, mutta joku ajatus/huolimattomuusvirhe on kyllä täysin mahdollinen. Tiistai, iltapäivä.

Täällä taisi olla jo, että siinä ruuan kohdalla niiden piti olla puolet ostoista, siis väh. 2000 JA puolet ostoista. Se vähensi määrää. Mullakin meni pieleen, ti ip tein kokeen. 

Joo, saatan muistaa väärin, mutta todnäk sattunut joku ajatuskatkos ja huolimattomuus tuossa. Voi että ärsyttää.

Vierailija
627/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelinkin vähä että mitä hittoa :D Saiko kukaan tehtyä sitä avaruuskieli-tehtävää? Ite kulutin siihen liikaa aikaa enkä saanut sitä ratkaistua.

Mä luulen että sain avaruus kielen ratkaistua niiden malli lauseiden avulla. Mun piti muistaakseni selvittää lause "hän tarvitsee puhelimen."

Hän oli gug, puhelin borizo, ja tarvitsee bulc.

Tarvitsee oli vaikee vaihtoehdoissa oli myös bula, mutta sitä ei esiintynyt malleissa kertaakaan. Yritin myös miettiä, jos bula olisi jotenkin taivutettu. En tiedä menikö oikeen vai ei.

Vierailija
628/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä heitä, jotka kävivät viime syksyn pääsykokeissa ja olivat nyt uudestaan? Miten kokeet vertautuvat toisiinsa vaikeusasteelta? Näitä viimeisiä keskusteluja kun lukee, niin tulee vaan helpotuksen tunne siitä etten tänä keväänä ollut kokeessa🤣

Vierailija
629/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku 1.6. aamukokeessa olleena kertoo laittoko siihen vaate jne vegaanimateriaalijuttuun yhteen kohtaan vastaukseks että kohta ei tarvita enää eläinperäisiä tuotteita tms. jotain tonnepäi oli se vastaus. Ja toinen kohta siitä Arctic ocanista että se on lämmenny 1900-luvulta saakka atlantin takia ja jotain suolapitoisuudesta.. nää mietityttää ihan kauheesti mua.

Vierailija
630/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihme hakusanoilla löysin sen aineiston jäämerestä ja atlantin valtamerestä jota englannin osiossa käsiteltiin.. Tekstin ymmärsin mutta vastaukset oli mun mielestä vaikeita.. https://phys.org/news/2021-11-arctic-ocean-warmer-decades-earlier.html

Vierailija
631/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä sitten kirjoitti:

Onko täällä heitä, jotka kävivät viime syksyn pääsykokeissa ja olivat nyt uudestaan? Miten kokeet vertautuvat toisiinsa vaikeusasteelta? Näitä viimeisiä keskusteluja kun lukee, niin tulee vaan helpotuksen tunne siitä etten tänä keväänä ollut kokeessa🤣

Mä kävin ja tää oli vaikeampi enkun ja äikän osalta (ehkä matiikan myös), päätöksentekotaidot oli nyt paljon helpompi.. Tunneälytaidoissa oli nyt enemmän epämääräisiä kuvia kuin viimeeksi.

Vierailija
632/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineisto kirjoitti:

Joillain ihme hakusanoilla löysin sen aineiston jäämerestä ja atlantin valtamerestä jota englannin osiossa käsiteltiin.. Tekstin ymmärsin mutta vastaukset oli mun mielestä vaikeita.. https://phys.org/news/2021-11-arctic-ocean-warmer-decades-earlier.html

31.5 aamun kokeessa teksti oli someinfluenssereistä ja monissa kohdissa oli kaksi samantapaista vastausta, skippasin sitten suosiolla nämä kohdat ettei mene vahingossakaan väärin.

Vierailija
633/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä sitten kirjoitti:

Samaa mietin! 😃

Vierailija
634/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukee täällä tosta shakkipeli mahdollisesta vastauksesta kun ite sain siitä 3:sen 😂 Pitkästä aikaan nyt tein ton amk-valintakokeen, toivotaan parasta!

Vierailija
635/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö laittaa opiskelija-asunnosta hakemuksen, vaikka ei ois vielä hyväksynyt opiskelupaikkaa? Vähän tuntuu etten pääse mun 1. toiveeseen ja 2. toiveeseen olen päässyt jo. Pelottaa etten ehdi saamaan mitään asuntoa niin lyhyellä varoajalla, jos tulokset tulee vasta juhannuksen aikaan. Sit vaa peruisin hakemuksen jos jollain ihmeen kaupalla pääsisinki ykköseen

Vierailija
636/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edelleen se pakko että pitää nuorten hakea esim. kolmea opiskelupaikkaa? Mietin siksi, että onko/kuinka paljon noissa pääsykokeissa ns, "tyhjän paperin" jättäviä mitä ennen saattoi olla paljon...

Vierailija
637/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineisto kirjoitti:

31.5 aamun kokeessa teksti oli someinfluenssereistä ja monissa kohdissa oli kaksi samantapaista vastausta, skippasin sitten suosiolla nämä kohdat ettei mene vahingossakaan väärin.

Mä muistaakseni löysin näistä kyllä ne mielestäni sopivimmat vastaukset, vaikka oli ne tosiaan tehty melko samankaltaisiksi. Tossakin harmittaa, että tuntuu ettei englanninKAAN koeosiossa ollut kyse siitä, osaatko englantia, vaan siitä hoksaatko pienet vivahde-erot, jonkun yhden toisistaan kaksi väitettä eroittavan sanan, eli mielestäni enemmän kompatehtävä, kuin tehtävä joka kartoittaisi sitä OSAATKO lukea englantia ja ymmärrätkö mitä luet. Minusta tekstit olivat helppolukuisia, ymmärsin niiden sisällön, mutta vastauksissa oli sitten näitä kuvailemiani asioita, joten vastaus saattoi mennä siitä syystä pieleen. En tiedä mitä tällä haetaan? Hajontaa tuloksiin? Koska yhtälailla 10 oppilas voi olla huomaamatta sanankäännettä kuin se joka ei englannissa ole niin hyvä ja valitsee tuurilla oikein. Minusta kaikissa näissä oli kyse tälläisistä asioista, eli oletko tarpeeksi nokkela huomaamaan kompat 😫 Mielummin saisi sitten tehdä oikeasti tehtävistä haastavampia, teksteistä vaikeammin luettavaa tms, jolla niiden oikeaa osaamista saisi kartoitettua. Päättelyssä on jo tarpeeksi näitä nokkeluustehtäviä.

Vierailija
638/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin molemmissa ja molemmat tuntuivat yhtä vaikeilta. Viime vuonna olin paria päivää ennen katsonut jotain matikkavideoita, mutta muuten en ollut valmistautunut mitenkään, tai tiennyt mitä odottaa. Lähdin silloin kokeesta itkien ja nauraen, että meni aivan v*tuiksi, mutta ilmeisesti monivalinnassa oli käynyt arpaonni ja sain aika hyvät pisteet kokeesta. Matikan kertaus oli selvästi auttanut myös. Jos olisin ollut ensikertalainen, olisin päässyt pisteilläni sisään. 

Tänä vuonna tiesin mitä odottaa, ja olin valmistautunut nettivalmennuksen tehtäviä tekemällä. Pahin vihollinen kun tuossa kokeessa tuntuu olevan aika, ja se lienee tarkoituskin. Sainkin nopealla tahdilla tehtäviä tehtyä, mutta en ehtinyt paneutua niihin niin perusteellisesti, joten kompia on saattanut jäädä huomaamatta ja miinuspisteitä tulla. Nyt en yhtään osaa sanoa miten meni. Pelkään että tuo viime vuoden tuuri ei uusiudu 😅

Vierailija
639/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edelleen se pakko että pitää nuorten hakea esim. kolmea opiskelupaikkaa? Mietin siksi, että onko/kuinka paljon noissa pääsykokeissa ns, "tyhjän paperin" jättäviä mitä ennen saattoi olla paljon...

Kysyn tätä siksi, koska mietin mahdollisuuksiani päästä sisään. Nuorempana kun viimeksi hain, pääsykokeissa oli paljon osallistujia, mutta ns. tosissaan hakevia kaikki eivät olleet.

Nuo 'haamuhakijat' kuitenkin näkyvät hakijamäärissä, mutta jos paikkaa hakee vaikka 500 joista 100 vain 'pakosta' niin tuossahan on heti 20% paremmat ,ahdollisuudet tosissaan hakevalla päästä sisään.

Vierailija
640/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tätä siksi, koska mietin mahdollisuuksiani päästä sisään. Nuorempana kun viimeksi hain, pääsykokeissa oli paljon osallistujia, mutta ns. tosissaan hakevia kaikki eivät olleet.

Nuo 'haamuhakijat' kuitenkin näkyvät hakijamäärissä, mutta jos paikkaa hakee vaikka 500 joista 100 vain 'pakosta' niin tuossahan on heti 20% paremmat ,ahdollisuudet tosissaan hakevalla päästä sisään.

Jonkinlainen hakupakko on edelleen voimassa, mutta en ole varma tarvitseeko käydä pääsykokeissa. Toisaalta pisterajat ovat alhaiset lähes kaikkiin kohteisiin ja paikkoja on n. kolmasosa hakijamäärästä, niin en tiedä mitä tuo suuri enemmistö tekee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi