Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023

Kuu
15.03.2023 |

Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!

Kommentit (2176)

Vierailija
641/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edelleen se pakko että pitää nuorten hakea esim. kolmea opiskelupaikkaa? Mietin siksi, että onko/kuinka paljon noissa pääsykokeissa ns, "tyhjän paperin" jättäviä mitä ennen saattoi olla paljon...

Kysyn tätä siksi, koska mietin mahdollisuuksiani päästä sisään. Nuorempana kun viimeksi hain, pääsykokeissa oli paljon osallistujia, mutta ns. tosissaan hakevia kaikki eivät olleet.

Nuo 'haamuhakijat' kuitenkin näkyvät hakijamäärissä, mutta jos paikkaa hakee vaikka 500 joista 100 vain 'pakosta' niin tuossahan on heti 20% paremmat ,ahdollisuudet tosissaan hakevalla päästä sisään.

Jonkinlainen hakupakko on edelleen voimassa, mutta en ole varma tarvitseeko käydä pääsykokeissa. Toisaalta pisterajat ovat alhaiset lähes kaikkiin kohteisiin ja paikkoja on n. kolmasosa hakijamäärästä, niin en tiedä mitä tuo suuri enemmistö tekee. 

Hetkinen, siis pääseekö muka JOKA KOLMAS sisään...?!?

Mikä tilasto tuollainen on? Ehkä jos puhutaan koko Suomesta?

Ainakin pk-seudulla on kilpailu kovaa, eikä kaikki pysty lähtemään opiskelupaikan perässä johonkin Joensuuhun!

Vierailija
642/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kärvistelijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, osaako joku kertoa siitä tiistai-iltapäivän asiakkaille lahjakori -kysymyksestä. Mun laskujen mukaan kaikki hopea- ja kulta-tasolla olevat sai sen, mut jäi hämmentämään, et mitä niillä herkuttelija- ja trendikäs-asioilla teki, kun niillä ei ollu loppuviimein merkitystä. Oliko se vaan hämäystä? Vai laskinko jotain väärin?

Siinä piti siis vaan tarkastella peräkkäin nää kaikki annetut korin saantiin vaikuttavat parametrit. Ensin ruksitaan yli ne joilla ei ole kulta- tai hopeatasoa. Sitten käydään kulta- ja hopea-asiakkaista läpi kenen kaikkien ostot riittää herkuttelija-ryhmään, ja näistä jäljelle jääneistä katsotaan kenen ostot riittää trendikäs-ryhmään.  En muista montako niitä nyt jäi, oisko ollut 2-3 jotka sen korin lopulta sai.

Mä sain kaksi.

Vastaukset voi vaihdella. Olisiko itselläni 5 yltänyt hopea ja kultatasolle, mutta sitten yhdellä ei täyttynyt ehdot tuon kategorisoinnin suhteen, jotta saisi herkkukorin, vaikka kuuluikin hopeatasolle eli vastaus oli neljä lopulta.

Itse sain, että kaikki, joiden ostosten kokonaismäärä yltää kulta- tai hopeatasoon, saavat korin. Muilla, paitsi yhdellä, ostoluokkana oli joko trendikäs tai herkuttelija ja yhdellä toinen. Tällähän ei, ainakaan omassa versiossa, ollut merkitystä kun jompaan kumpaan kuuluminen riittää.

Mulla taisi olla niin, että 5000 pistettä tarvittiin hopetasoon ja 10000 kultatasoon ja tosiaan yksi näistä viidestä ylsi ostoksien perusteella 5000 pisteeseen, mutta sitten ei täyttynyt kriteerit sen osalta, että ruokaostoksia olisi ollut 2500 tai vaateostoksia 2500 pisteen edestä. Taisi olla kolmesta eri kategoriasta tuolla yhdellä hopetasoisella pisteitä tyylillä 1500, 1800 ja 1700 = 5000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tänne nyt tiistai-iltapäivältä mitä muistan. Oli aika pöllämystynyt olo kokeen jälkeen.

- Se aidan maalaus. Vastasin toukokuu, koska riittävän lämmin, mutta ei niin paljon sadetta luin muina riittävän lämpiminä kuukausina. Lisäksi se koko Suomen vuotuinen sademäärä kartta oli ihan turha tehtävän ratkaisun kannalta.

- Shakkihevonen. Pääsin tulokseen neljä kun lähti ensin vähän ylöspäin.

- Birgitta ihan hiton hämärässä baarissa. Pitää kysyä mitä tuo toinen vastaisi.

- Luonnontiet. Mikä on sivun x pituus? 5,22. Tämän ehkä pystyi päättelemäänkin, mutta joku vastausvaihtoehto oli aika lähellä (5,18?) niin kaiketi laskin sinin avulla.

- vakuutusyhtiö palkitsemiset. En muista nimiä, mutta astiasto, jouluateria ja kynttiläsetti.

- vegaani lapsi lentokoneessa, olikohan Cfk + joku pieni kirjain

- auto ajaa 50km/h = 14m/s

- luonnontiet. Toinen (?) tehtävä. Yhdeksänkertaistuu.

Laitan lisää, jos ja kun palautuu mieleen.

Sama homma. Olin tiistain kokeessa ja vastasin matikassa toukokuun. Keskilämpötila taisi olla juuri silloin tasan 10-astetta ja tuo oli vähäsateisin kuukausi. Toki oli sitten muita kuukausia, jolloin olisi ollut ideaalimpi lämpötila, mutta sateisempaa. Tiedä sitten mikä oli oikea vastaus? Mutta toukokuu kyllä mielestäni täytti parhaimmat ehdot. Toivottavasti meni oikein vastaus :|.

Toisesta matikan tehtävästä taisin saada vastaukseksi yhtälöstä 4 kokonaista ja 2/3. Jäi tosin vähän sekin kirvoittamaan mieltä, kun oli vastauksena myös miinusmerkkinen sama vastaus ja ei jäänyt aikaa kunnolla tarkistamaan tehtäviä.

Vierailija
644/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kärvistelijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, osaako joku kertoa siitä tiistai-iltapäivän asiakkaille lahjakori -kysymyksestä. Mun laskujen mukaan kaikki hopea- ja kulta-tasolla olevat sai sen, mut jäi hämmentämään, et mitä niillä herkuttelija- ja trendikäs-asioilla teki, kun niillä ei ollu loppuviimein merkitystä. Oliko se vaan hämäystä? Vai laskinko jotain väärin?

Siinä piti siis vaan tarkastella peräkkäin nää kaikki annetut korin saantiin vaikuttavat parametrit. Ensin ruksitaan yli ne joilla ei ole kulta- tai hopeatasoa. Sitten käydään kulta- ja hopea-asiakkaista läpi kenen kaikkien ostot riittää herkuttelija-ryhmään, ja näistä jäljelle jääneistä katsotaan kenen ostot riittää trendikäs-ryhmään.  En muista montako niitä nyt jäi, oisko ollut 2-3 jotka sen korin lopulta sai.

Mä sain kaksi.

Vastaukset voi vaihdella. Olisiko itselläni 5 yltänyt hopea ja kultatasolle, mutta sitten yhdellä ei täyttynyt ehdot tuon kategorisoinnin suhteen, jotta saisi herkkukorin, vaikka kuuluikin hopeatasolle eli vastaus oli neljä lopulta.

Itse sain, että kaikki, joiden ostosten kokonaismäärä yltää kulta- tai hopeatasoon, saavat korin. Muilla, paitsi yhdellä, ostoluokkana oli joko trendikäs tai herkuttelija ja yhdellä toinen. Tällähän ei, ainakaan omassa versiossa, ollut merkitystä kun jompaan kumpaan kuuluminen riittää.

Mulla taisi olla niin, että 5000 pistettä tarvittiin hopetasoon ja 10000 kultatasoon ja tosiaan yksi näistä viidestä ylsi ostoksien perusteella 5000 pisteeseen, mutta sitten ei täyttynyt kriteerit sen osalta, että ruokaostoksia olisi ollut 2500 tai vaateostoksia 2500 pisteen edestä. Taisi olla kolmesta eri kategoriasta tuolla yhdellä hopetasoisella pisteitä tyylillä 1500, 1800 ja 1700 = 5000.

Mulla voi olla ollut eri koe, MUTTA eikö siinä ollut kuitenkin kyse kokonaisostoista, pääseekö kulta tai hopea tasolle? Ja Elle ole siis katsonut/ymmärtänyt väärin, niin taulukon oikeimmanpuolimmainen rivi oli se yhteispistemäärä? Ja se karsi ne kulta ja hopea sijat, loput piti päätellä sitten annettujen ehtojen mukaan vielä lisäksi?

Vierailija
645/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. 5 Henkilöä taisi kokonaisostoksiensa osalta yltää itselläni tuohon hopea & kultatasolle, mutta sitten piti vielä täyttyä nuo muut kriteerit, jotta herkkukori olisi lähtenyt. Eli jos kuului esim. hopeatasolle, mutta ei ollut vaateostoksia sitä määrättyä määrää tai ruokaostoksia, niin herkkukoria ei lähtenyt. Eli itselläni piti nuo kaksi kriteeriä täyttyä hopea/kultataso + lisänä vaate/ruokaostokset, jotta herkkukorti lähti. Yhden osalta tosiaan kävi niin, että kuului hopeatasolle, mutta herkkukoria ei siltikään lähtenyt, koska vaate/ruokaostokset eivät yltäneet määritellylle tasolle.

Vierailija
646/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shakki oli outo, mutta muistaakseni sain siihen 4 tai 5. Minusta raksien yli ei saanut mennä, eikö siinä ollut joku esimerkkikin josta se kävi ilmi? Tosin jos siinä on joku kompa ollut, niin se on mennyt ohi minulta 🏻

Minä sain shakki tehtävästä 3 menemättä raksien yli.

Vierailija
647/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shakki oli outo, mutta muistaakseni sain siihen 4 tai 5. Minusta raksien yli ei saanut mennä, eikö siinä ollut joku esimerkkikin josta se kävi ilmi? Tosin jos siinä on joku kompa ollut, niin se on mennyt ohi minulta 🏻

Oho!! Oliko sulla ne raksit oikealla puolella alaosassa maalin ja lähtöpaikan välissä? Menitkö niiden läpi siis?

Vierailija
648/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nyt alkaa pikkuhiljaa mieli rauhottua eikä ihan jatkuvasti ajattele koetta vaikka tätä keskustelua seurannutkin tiiviisti. Sieltä tulee mitä tulee, ensi vuonna voi sitten yrittää uudelleen. Ei maailma siihen kaadu.

Vierailija
649/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho!! Oliko sulla ne raksit oikealla puolella alaosassa maalin ja lähtöpaikan välissä? Menitkö niiden läpi siis?

Sitä en muista miten raksit olivat mutta oletan, että samalla tavalla kuin kaikilla muillakin. En mennyt läpi.

Vierailija
650/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en muista miten raksit olivat mutta oletan, että samalla tavalla kuin kaikilla muillakin. En mennyt läpi.

Mä sain kans kolme, enkä mennyt niiden yli. Lähdin eka yläviistoon. Tosin olen aika varma että tämä on haamutehtävä, jos ollut kaikille sama. Huolimattomuusvirheitä on tullut tehtyä, harmittaa kovasti. Kuten joku sanoikin, tulee mitä tulee, elämä jatkuu.

Vierailija
651/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pakko olla eritavalla, tai sit oon täysin uuvatti, musta siinä ei ollut mitään saumaa omalla pääkopalla saada alle 4, pitkään en meinannut saada edes neljää 🤣 tai sitten olen ymmärtänyt sen tehtävän täysin väärin!

Vierailija
652/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kans kolme, enkä mennyt niiden yli. Lähdin eka yläviistoon. Tosin olen aika varma että tämä on haamutehtävä, jos ollut kaikille sama. Huolimattomuusvirheitä on tullut tehtyä, harmittaa kovasti. Kuten joku sanoikin, tulee mitä tulee, elämä jatkuu.

Ai saiko sillä mennä myös viistoon!! No sitten, minä yritin vaan säntillisesti kaksi eteen ja yks sivulle suoraviivaisesti en viistoon.

Vierailija
653/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai saiko sillä mennä myös viistoon!! No sitten, minä yritin vaan säntillisesti kaksi eteen ja yks sivulle suoraviivaisesti en viistoon.

Ilmaisin huonosti, se oli siis joku kaksi ylös ja yksi vasemmalle, tai kaksi vasemmalle yksi ylös, en muista.

Vierailija
654/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nappula shakkilaudalla liikkuu ensin 2 ruutua ylös/alas/vasemmalla/oikealle, ja sitten tuosta yksi "sivuun".

Eli vaikka 2 ylös, ja sitten vasen/oikea ruutu. Pyörittelin ruutuja, ja en kyllä saanut olemaan osumatta esim. 3 siirrolla, ja veikkasin (huom: arvasin siis!) 5 koska en halunut käyttää enempää aikaa, ja ne mitä ehdin katsoa jäi kauas maalista.

Ruutupaperille pystyi tekemään "laudan" ja merkkaan ne siirrot. Eli lähtö vaikka ylöspäin ja vasen, ja merkkaa vaikka 1 numerol,a mihin ruutuihin mahdollista mennä. Ja sitten sama, eli merkkaa taas vaikka 2 numerolla kaikki mihin voi mennä jne. Jos x yli sai mennä, sillloin varmasti vähemmillä siirroilla olisi päässyt maaliin.

Vierailija
655/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes miettinyt ettei niiden yli saisi mennä, koska hevosen ominaisuushan on että se voi ainoana hypätä toisen nappulan yli. Toisaalta en muista meninkö rastien yli, en usko. Aika epäselvä tehtävänanto toisaalta. Kolmella siirrolla pääsi "maaliin", siitä olen varma, rastien ylittämisestä en.

Vierailija
656/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan shakkitehtäviäkin ollut paria erilaista. En itsekään saanut mitenkään 3, tosin aikapaineen alla on voinut jäädä moni asia huomaamatta.

Vierailija
657/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin shakkitehtävän tehtävänannon useampaan kertaan läpi, ja siinä oli epäselvästi ilmaistu saiko x-ruutujen yli mennä vai ei.

En muista sanamuotoja, mutta ei sanottu selvästi PYSÄHTYMÄTTÄ tai YLITTÄMÄTTÄ x-ruutuja, vaan lause oli hyvin hähmäinen mistä ei saanut tolkkua saako ruutuja ylittää vai ei.

Joka tapauksessa tulkitsin niin, ettei niiden yli saisi mennä. Ja luin sitä tehtävänatoa läpi useaan kertaan.

Shakkipelissä hevonen toki hyppää muiden nappuloiden yli, mutta toisaalta tehtävä olisi ollut todella helppo jos x-ruutujen yli sai pomppia.

Vierailija
658/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei  niitä oikeita vastauksia voisi julkaista, kun kokeet on ohi... ennen vanhaan kun kävin yliopistolla pääsykokeissa, poistuessa oikeat vastaukset odotti ilmoitustaululla. Siitä saikin sitten lisäpotkua jännitykseen. Nykyäänkin ainakin osalla aloista pääsykokeet ja vastaukset julkaistaan netissä jälkeenpäin.

Vierailija
659/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin shakkitehtävän tehtävänannon useampaan kertaan läpi, ja siinä oli epäselvästi ilmaistu saiko x-ruutujen yli mennä vai ei.

En muista sanamuotoja, mutta ei sanottu selvästi PYSÄHTYMÄTTÄ tai YLITTÄMÄTTÄ x-ruutuja, vaan lause oli hyvin hähmäinen mistä ei saanut tolkkua saako ruutuja ylittää vai ei.

Joka tapauksessa tulkitsin niin, ettei niiden yli saisi mennä. Ja luin sitä tehtävänatoa läpi useaan kertaan.

Shakkipelissä hevonen toki hyppää muiden nappuloiden yli, mutta toisaalta tehtävä olisi ollut todella helppo jos x-ruutujen yli sai pomppia.

Olisi varmaan selkeästi sanottu jos saa mennä yli, varsinkin jos peruste on "koska shakissakin se voi hypätä nappuloiden yli". Tehtävässä ei odotettu että hakija tietää shakin säännöt kun hevosen liikkeetkin piti vääntää rautalangasta.

Vierailija
660/2176 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sain shakkitehtävästä tulokseksi kolme siirtoa "koskematta" rasteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi