Voiko vuokranantaja ottaa asunnosta kahta vuokraa?
Muutin ulkomaille ja irtisanoin asuntoni. Vuokranantaja vaatii minua maksamaan vielä huhtikuun vuokran. Nyt hän kuitenkin meni asuntoon vuokratakseen sen jo eteenpäin ja lähetti minulle siivouslaskun. Luulin, että minulla on aikaa siivota huhtikuun loppuun, koska maksan vuokran sinne asti. Joudunko nyt maksamaan siis sek vuokran, että siivouslaskun? Vuokranantaja ei ilmoittanut minulle, että menee asuntoon. Tiesi minun kyllä irtisanoneen vuokran ja että en käytä asuntoa tällä hetkellä.
Kommentit (103)
Menisin sinuna varuiksi oikeusaputoimistoon tai lähettäisin sähköpostilla vaikka pyyntöjä yksityisille asianajajille. Hanki asianajaja jostain ja selitä tilanne. Tuo tyyppi yrittää nyt kaikki tavat lypsää jotenkin, mutta laki on puolellasi. Voit saada hakemalla hyvän asianajajan ja ei välttämättä maksa mitään jos et ole nyt varoissasi ja pyydät oikeusapua (valtio maksaa), mutta sama asianajaja saattaa myös jatkossa olla kullan arvoinen. Tsemppiä!
Suosittelen ottamaan asianajajan, tuo käytös ei muuten paremmaksi muutu.
Sinulla on oikeus asua siinä niin kauan kuin maksat vuokraa.
Kokemuksesta sanon että se asianajaja tulee halvemmaksi sillä jos vuokrantaja panttaa nyt jo takuuvuokraa yrittää hän maksatuttaa kuprun ja tapetin myös sinulla.
Sitten kun saat sen asianajajan niin kaikki viestittely hänen kauttaan.
Valitettavasti tällaista tapahtuu varsinkin silloin kun ihmisillä on rahat tiukoilla. Vuokranantaja todennäköisesti lyhentää lainaansa vuokratuloilla ja olettaa että koska olet nuori et ole tietoinen tai uskalla lähteä lakiteitse asioita selvittämään ja luottaa siihen.
Asianajaja on noin 10x halvempi kuin se että vuokrantaja pilaa luottotietosi sen takia että olit kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä vuokrasin ja pyysi laittamaan yhdet avaimet huoltoyhtön postilaatikkoon kirjekuoreen. Asuu itse toisella puolella Suomea. Minulle jäi yhdet kun ajattelin tehdä sen loppusiivouksen ja sitten antaa toisetkin pois. Olenko tässäkin toiminut väärin?
ap
Et oo tarpeeksi jämäkkä.
Ei se jämäkkyyskään aina auta. Joskus vuokranantajat vain suuttuvat siitä jämäkkyydestä ja aiheuttavat sitten lisää ongelmia.
Jos tämä ap:n kertoma on totta, niin riittänee, että ap uhkaa viedä asian eteenpäin asumisoikeuteen. Tässähän vuokranantaja on aivan yksiselitteisesti toiminut väärin, joten hänen piikkiin menee kaikki kulut.
Vuokranantajat kusettaa aina. Minä kun muutin niin siivosin täydellisesti asunnon. Kuvasin vielä videon asunnosta ja otin valokuvia juuri huijausten takia. No vuokranantaja pyysi 200 euroa siivouslaskua ja sitten se olisi pidättänyt vuokra vakuudesta 350 euroa. Sossusta soitettiin koska se oli sossun vuokravakuus. Menin näyttämään videon sossuun ja ne sanoi että siinä vuokranantaja yrittää petosta koska asunto oli hyvin siivottu. Se sossu virkailija taisi tehdä rikosilmoituksen siitä vuokranantajasta.
Se oli 2015 kun muutin.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin, että olen muuttanut tavarat pois. En antanut toisia avaimia pois, koska olin menossa siivoamaan. Hän kysyi, että onko asunto kunnossa ja vastasin, että kaikki on viety pois. En sanonut siivonneeni koska en ollut siivonnut.
Kyllä tuo menee nyt osittain omaan piikkiisi. Miksi et sanonut: "Kaikki on viety pois, mutta siivoan asunnon vasta myöhemmin." Vastauksestasi saattoi hyvin saada sen käsityksen, että asunto on nyt siinä kunnossa kuin missä aiot luovuttaa sen.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Vuokranantajat kusettaa aina. Minä kun muutin niin siivosin täydellisesti asunnon. Kuvasin vielä videon asunnosta ja otin valokuvia juuri huijausten takia. No vuokranantaja pyysi 200 euroa siivouslaskua ja sitten se olisi pidättänyt vuokra vakuudesta 350 euroa. Sossusta soitettiin koska se oli sossun vuokravakuus. Menin näyttämään videon sossuun ja ne sanoi että siinä vuokranantaja yrittää petosta koska asunto oli hyvin siivottu. Se sossu virkailija taisi tehdä rikosilmoituksen siitä vuokranantajasta.
Se oli 2015 kun muutin.
Sulla on hyviä viestejä ollut palstalla kun olen lukenut. Oletko ajatellut vaikka sosiaalityöntekijän koulutusta? Olet hyvä ratkaisemaan ongelmia ja ihmisläheinen. Pienenä vinkkinä.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmastikaan ole ollut tarpeeksi jämäkkä. Ajattelin, että kun kerron muuttavani pois, niin se ei tule yllättäen ja kun kuitenkin sovitusti maksan vielä huhtikuun vuokran, niin olen ystävällinen vuokralainen.
ap
Ongelma on siinä, että olet kertonut muuttavasi pois. Sinulla olisi ollut oikeus asua asunnossa huhtikuun loppuun, mutta jos olet kertonut muuttaneesi pois jo aikaisemmin, vuokranantaja on hyvin voinut tulkita sen niin, että asunto on nyt vapaa ja olet luovuttanut sen siinä kunnossa kuin aiot sen luovuttaa. (Poismuutosta huolimatta sinulla on velvollisuus maksaa vuokra irtisanomisajan loppuun, jos et ole sopinut muuta vuokranantajan kanssa.)
Sinun olisi kannattanut vähintään kertoa vuokranantajalle, että asunto siivotaan vasta huhtikuussa.
Kyllä se niin menee, että asunnon voi laittaa uudelleen vuokralle silloin kun asukas ilmoittaa muuttaneensa pois. Hänellähän olisi ollut mahdollisuus asua kämpässä irtisanomisajan loppuun, mutta jätti sen tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vuokrata kahdelle yhtä aikaa.
On se mahdollista, jos toinen vuokralainen ei ole paikalla eikä tiedä asiasta.
Laitonta ja väärää se toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin, että olen muuttanut tavarat pois. En antanut toisia avaimia pois, koska olin menossa siivoamaan. Hän kysyi, että onko asunto kunnossa ja vastasin, että kaikki on viety pois. En sanonut siivonneeni koska en ollut siivonnut.
Kyllä tuo menee nyt osittain omaan piikkiisi. Miksi et sanonut: "Kaikki on viety pois, mutta siivoan asunnon vasta myöhemmin." Vastauksestasi saattoi hyvin saada sen käsityksen, että asunto on nyt siinä kunnossa kuin missä aiot luovuttaa sen.
Ei tuota voi välttämättä maallikko ymmärtää. Ei voi tulkita vain noin yksiselitteisesti. Nyt on tärkeää että ap hankkii asianajajan ja hän selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä vuokrasin ja pyysi laittamaan yhdet avaimet huoltoyhtön postilaatikkoon kirjekuoreen. Asuu itse toisella puolella Suomea. Minulle jäi yhdet kun ajattelin tehdä sen loppusiivouksen ja sitten antaa toisetkin pois. Olenko tässäkin toiminut väärin?
ap
Et oo tarpeeksi jämäkkä.
Ei se jämäkkyyskään aina auta. Joskus vuokranantajat vain suuttuvat siitä jämäkkyydestä ja aiheuttavat sitten lisää ongelmia.
Jos tämä ap:n kertoma on totta, niin riittänee, että ap uhkaa viedä asian eteenpäin asumisoikeuteen. Tässähän vuokranantaja on aivan yksiselitteisesti toiminut väärin, joten hänen piikkiin menee kaikki kulut.
Mihin ihmeen asumisoikeuteen?
Sellaisia vuokranantajia riittää, jotka ajattelevat voivansa tehdä aivan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmastikaan ole ollut tarpeeksi jämäkkä. Ajattelin, että kun kerron muuttavani pois, niin se ei tule yllättäen ja kun kuitenkin sovitusti maksan vielä huhtikuun vuokran, niin olen ystävällinen vuokralainen.
ap
Ongelma on siinä, että olet kertonut muuttavasi pois. Sinulla olisi ollut oikeus asua asunnossa huhtikuun loppuun, mutta jos olet kertonut muuttaneesi pois jo aikaisemmin, vuokranantaja on hyvin voinut tulkita sen niin, että asunto on nyt vapaa ja olet luovuttanut sen siinä kunnossa kuin aiot sen luovuttaa. (Poismuutosta huolimatta sinulla on velvollisuus maksaa vuokra irtisanomisajan loppuun, jos et ole sopinut muuta vuokranantajan kanssa.)
Sinun olisi kannattanut vähintään kertoa vuokranantajalle, että asunto siivotaan vasta huhtikuussa.
Kyllä se niin menee, että asunnon voi laittaa uudelleen vuokralle silloin kun asukas ilmoittaa muuttaneensa pois. Hänellähän olisi ollut mahdollisuus asua kämpässä irtisanomisajan loppuun, mutta jätti sen tekemättä.
Mutta tällöinkin on oikeus siivota asuntoa kunnes irtisanomisaika on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Se oli 2015 kun muutin.
Sulla on hyviä viestejä ollut palstalla kun olen lukenut. Oletko ajatellut vaikka sosiaalityöntekijän koulutusta? Olet hyvä ratkaisemaan ongelmia ja ihmisläheinen. Pienenä vinkkinä.
-sivusta
Enpä ole. Raksatyöt kiinnostaa enemmän. Niitä tein ennen työttömyyttä.
En ymmärrä. Ap ei siis saa siivota asuntoa enää sen jälkeen kun on ilmoittanut muuttaneensa pois vaikka maksaa vielä vuokraa? Onko silloin vuokraajalla ilman ilmoitusta mennä asuntoon ja laskuttaa loppusiivous vaikka vuokranmaksu jatkuu huhtikuun loppuun? Miksi sen asunnon täytyy olla nyt aivan mintissä 6 viikkoa siellä itsekseen?
No ei yllätä yhtään. Mitä vuokranantajat nyt eivät tekisi.
Vuokraaja saa siis ottaa vuokran huhtikuun loppuun ja maksattaa loppusiivouksen maaliskuussa vaikka vuokraajalla on edelleen avaimetkin asuntoon? Häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tottakai kaikki avaimet pitää palauttaa, ennen poismuuttoa. Ja vuokrasopimus päättyy siihen kun vuokranmaksu päättyy, eli asuntoa ei voi vuokrata ilman vuokralaisen lupaa eteenpäin. Vuokra-asunnon voi vuokrata ilman, että sinne edes ikinä muuttaa sisään, joten mihin mututuntumaan nämä sinun arvailut perustuu?
Ja niin kauan kuin maksaa vuokraa pitää saada maksaa siivotakin.
Kuluttajariitalautakunnata saa ilmaista apua myös yksityishenkilöiden välisiin asuntovuokrariitoihin, joten nyt aluksi ilmoitat vuokranantajalle, että teet rikosilmoitukset kotirauhan rikkomisesta (koska ei ilmoittanut menevänsä asuntoon) ja lisäksi sanot ottavasi yhteyttä tuonne kuluttajariitalautakuntaan, koska sulla ei ole mitään velvollisuutta siivota asuntoa ennen vuokrasopimuksen loppumista.
Eli jos vuokralainen pesee lattian vedellä, niin hän korvaa?
Lattian materiaali; esim. laminaatti ja parketti ei kestä nesteitä (eikä välttämättä kolhuja). Pesu vain nihkeällä mopilla.[/quote]