Voiko vuokranantaja ottaa asunnosta kahta vuokraa?
Muutin ulkomaille ja irtisanoin asuntoni. Vuokranantaja vaatii minua maksamaan vielä huhtikuun vuokran. Nyt hän kuitenkin meni asuntoon vuokratakseen sen jo eteenpäin ja lähetti minulle siivouslaskun. Luulin, että minulla on aikaa siivota huhtikuun loppuun, koska maksan vuokran sinne asti. Joudunko nyt maksamaan siis sek vuokran, että siivouslaskun? Vuokranantaja ei ilmoittanut minulle, että menee asuntoon. Tiesi minun kyllä irtisanoneen vuokran ja että en käytä asuntoa tällä hetkellä.
Kommentit (103)
Hänen mielestään asunto oli kulunut (tapetti oli repeytynyt oven karmin reunasta hänen mielestään ja parketti pullistunut jostain kohtaa lattiaa vaikka olen elänyt siististi) ja hän pidättää takuuvuokrani ja laittoi lisälaskun.
Sinulla on täysi oikeus käyttää asuntoa huhtikuun loppuun ja vuokranantaja ei saa sitä ennen sinne mennä ellei sovi asiasta sinun kanssasi. Vuokranantaja on nyt mokannut. Pyydä apua vuokralaiset.fi -sivulta.
Lakimiehet maksavat niin paljon, että taidan tehdä isomman vahingon ottamalla sellaisen. Ehkä vaan menetän takuuvuokran ja maksan siivouslaskut. Ei olisi nyt varaa tähän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tällainen tavallista?
ap
On, trollit on tällä palstalla hyvin tavallisia, lähes jokapäiväisiä.
Terveisiä sinne Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kahdet avaimet ja toiset ovat huoltoyhtiöllä. Toiset ovat edelleen minulla kun maksan vuokraakin.
ap
Eihän voi vuokrata, ennen kuin olet palauttanut avaimet. Avaimet pitää palauttaa, muuten huoltoyhtiö rupeaa teettämään uusia avaimia koko taloon.
Millainen vuokralainen sinä oikein olet!
Siis mitä.... Sain sen käsityksen että olet yksityiseltä vuokrannut kämpän. Näin ollen sen asunnon avaimet kuuluvat sille isännälle ja huoltoyhtiöllä on vain emännänavain.
Ihan seko juttu tää sun juttus.
Irtisanominen tarkoittaa sitä että muutat sen irtisanomiskuun viimeiseen päivään mennessä. Isäntä voi käydä sitä asuntoa esittelemässä jo uusille halukkaille asujille, voi käydä vaikka sinä sen irtisanomiskuukauden siellä kämpässä vielä olisitkin.
Taidat keksiä koko stoorin!
Vierailija kirjoitti:
Hänen mielestään asunto oli kulunut (tapetti oli repeytynyt oven karmin reunasta hänen mielestään ja parketti pullistunut jostain kohtaa lattiaa vaikka olen elänyt siististi) ja hän pidättää takuuvuokrani ja laittoi lisälaskun.
Ota selvää normaalista kulumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei missään nimessä vuokrata yksityisiltä. Pitävät takuuvuokran ja vaativat vielä lisääkin ja on lain vastaisia sääntöjä.
Ihan pas*aa, mulla kaksikin asuntoa vuokralla ja kaikki vuokralaiset on kyllä kehuneet.
Ikinä mitään ongelmia ollut mun puolesta, tai minun suuntaanikaan.
Enemmän nyt kiinnostaa se, että koska olette sopineet lopputarkastuksesta? Jo olet irtisanonut asunnon maaliskuussa, maksat vuokraa huhtikuulta ja lopputarkastus on huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa, ei joskus epämääräisesti huhtikuussa.
Ilmoita vuokranantajalle, että asunto on vuokralaisen käytössä huhtikuun, joten jos hän haluaa laskuttaa loppusiivouksesta, pitää se siivous tehdä toukokuussa eikä huhtikuisesta siivouksesta voi laskuttaa. Jos siellä on jo käyty siivoamassa, niin voit aina sanoa, että asuntoon ei ilman vuokralaisen lupaa mennä, nyt on selkeästi menty, joten valitettavasti joudut tekemään rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää normaalista kulumisesta.
Revennyt tapetti ei ole normaalia kulumista
Vierailija kirjoitti:
Lakimiehet maksavat niin paljon, että taidan tehdä isomman vahingon ottamalla sellaisen. Ehkä vaan menetän takuuvuokran ja maksan siivouslaskut. Ei olisi nyt varaa tähän.
ap
Käy poliisiasemalla keskustelemassa. Siinä ei ainakaan menetä mitään.
Yksityiseltä vuokrasin ja pyysi laittamaan yhdet avaimet huoltoyhtön postilaatikkoon kirjekuoreen. Asuu itse toisella puolella Suomea. Minulle jäi yhdet kun ajattelin tehdä sen loppusiivouksen ja sitten antaa toisetkin pois. Olenko tässäkin toiminut väärin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei missään nimessä vuokrata yksityisiltä. Pitävät takuuvuokran ja vaativat vielä lisääkin ja on lain vastaisia sääntöjä.
Ihan pas*aa, mulla kaksikin asuntoa vuokralla ja kaikki vuokralaiset on kyllä kehuneet.
Ikinä mitään ongelmia ollut mun puolesta, tai minun suuntaanikaan.
Kuinka monta yksityistä vuokranantajaa sinulla on ollut?
Onko lattian sauman pullistuma normaalia kulumaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei muutenkaan kannata yksityiseltä vuokrata kun voi olla että ei pääse laittamaan mitään heippalappuja koska turhan rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ilmaisia lakineuvoja on, tuolla aikaisemmin oli linkkejä, niiltä kysyt ja sitten kerrot vuokranantajalle sen mitä lalineuvosta sanottiin ja sanot että viet asian oikeuteen ja voitat varmasti. Eiköhän tuolla hoidu
Monesti myös jostain neuvonnasta soittavat vuokranantajalle ja kertovat faktat niin kyllä se uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä vuokrasin ja pyysi laittamaan yhdet avaimet huoltoyhtön postilaatikkoon kirjekuoreen. Asuu itse toisella puolella Suomea. Minulle jäi yhdet kun ajattelin tehdä sen loppusiivouksen ja sitten antaa toisetkin pois. Olenko tässäkin toiminut väärin?
ap
Et oo tarpeeksi jämäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lattian sauman pullistuma normaalia kulumaa?
On. Uusi on uusi ja vanha kulunut käytössä.
En varmastikaan ole ollut tarpeeksi jämäkkä. Ajattelin, että kun kerron muuttavani pois, niin se ei tule yllättäen ja kun kuitenkin sovitusti maksan vielä huhtikuun vuokran, niin olen ystävällinen vuokralainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et oo tarpeeksi jämäkkä.
Ei se jämäkkyyskään aina auta. Joskus vuokranantajat vain suuttuvat siitä jämäkkyydestä ja aiheuttavat sitten lisää ongelmia.
Joo todellakin vuokranantajan olisi pitänyt sopia sinun kanssa asuntoon meno. Vuokranantaja yrittää vedättää sinua nyt kunnolla. Älä maksa mitään hänen vaatimia maksuja. Olisiko sinulla joku lakia tunteva tuttu joka voisi avata asiaa sinulle? Vauvapalstalla saattaa saada hyviä ohjeita mutta melko huonoja myös.