Voiko vuokranantaja ottaa asunnosta kahta vuokraa?
Muutin ulkomaille ja irtisanoin asuntoni. Vuokranantaja vaatii minua maksamaan vielä huhtikuun vuokran. Nyt hän kuitenkin meni asuntoon vuokratakseen sen jo eteenpäin ja lähetti minulle siivouslaskun. Luulin, että minulla on aikaa siivota huhtikuun loppuun, koska maksan vuokran sinne asti. Joudunko nyt maksamaan siis sek vuokran, että siivouslaskun? Vuokranantaja ei ilmoittanut minulle, että menee asuntoon. Tiesi minun kyllä irtisanoneen vuokran ja että en käytä asuntoa tällä hetkellä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lattian sauman pullistuma normaalia kulumaa?
On. Uusi on uusi ja vanha kulunut käytössä.
Eli jos asunto on vuosia vanha ja ollut jo käytössä niin lattiassa voi olla pullistuma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei missään nimessä vuokrata yksityisiltä. Pitävät takuuvuokran ja vaativat vielä lisääkin ja on lain vastaisia sääntöjä.
Ei muutenkaan kannata yksityiseltä vuokrata kun voi olla että ei pääse laittamaan mitään heippalappuja koska turhan rauhallista.
Vaikka vuokraisi yksityiseltä, niin eivät naapurit ole välttämättä rauhallisia.
Olin ihan hämmästynyt kun hän ilmoitti menneensä asuntoon muuttoni jälkeen ja kertoi lähettävänsä laskun loppusiivouksesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sopinut sen siivouksen tai siivonnut heti kun sait tavarasi pois sieltä asunnosta. Oletko palauttanut edes avaimia...
Miksi avaimet pitäisi palauttaa, kun asunto on edelleen huhtikuun loppuun asti ap:n vuokraama?
No, sitä vaan, kun on asunnon tyhjentänyt ja kokee että kaikki kunnossa... ja yllättyy kun vuokranantaja rupeaa kyselemään. Jos on kaikki kunnossa ja siivouksenkin omasta mielestään hoitanut, niin kai sitä olis se avainkin ollut syytä palauttaa.
Aloittajan tarina on tosi outo.
Miksei sitten sano sille vuokranantajalle, että ei ehditty siivota kämpän tyhjentämisen jälkeen, oli tarkoitus,,, ja juu tuo kertojahan on ulkomailla nyt... Tosi outo tarina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei missään nimessä vuokrata yksityisiltä. Pitävät takuuvuokran ja vaativat vielä lisääkin ja on lain vastaisia sääntöjä.
Ihan pas*aa, mulla kaksikin asuntoa vuokralla ja kaikki vuokralaiset on kyllä kehuneet.
Ikinä mitään ongelmia ollut mun puolesta, tai minun suuntaanikaan.
Kuinka monta yksityistä vuokranantajaa sinulla on ollut?
Nuorempana neljä-viisi vuokranantajaa.
Mutta on toi nyt aika erikoista syyttää, että kaikki olisivat hankalia.
Minullakin on ollut viisi yksityistä vuokranantajaa, ja kaikki ovat olleet erittäin hankalia. Ehkä kunnollisia vuokranantajia on olemassa, mutta siihen on vaikea uskoa, kun ei ole sellaisiin itse törmännyt.
-eri
Minusta tarina ei ole yhtään outo. Minulle on käynyt vähän vastaavasti kuin ap:lle kun muutin yliopisovaihtoon ulkomaille ja sanoin irti opiskeluasuntoni. Vuokranantaja vaati vuokran mutta kävi ilman lupaani sitä esittelemässä omilla avaimillaan kun tiesi minun olevan poissa ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pas*aa, mulla kaksikin asuntoa vuokralla ja kaikki vuokralaiset on kyllä kehuneet.
No aivan kaikki eivät varmaan ole hankalia, mutta hyvin monet ovat. Siksi kannattaa mieluummin vuokrata kaupungin asunto, mutta siinä taas on se vaikeus, että niihin on pitkät "jonot".
Vierailija kirjoitti:
En varmastikaan ole ollut tarpeeksi jämäkkä. Ajattelin, että kun kerron muuttavani pois, niin se ei tule yllättäen ja kun kuitenkin sovitusti maksan vielä huhtikuun vuokran, niin olen ystävällinen vuokralainen.
ap
Ongelma on siinä, että olet kertonut muuttavasi pois. Sinulla olisi ollut oikeus asua asunnossa huhtikuun loppuun, mutta jos olet kertonut muuttaneesi pois jo aikaisemmin, vuokranantaja on hyvin voinut tulkita sen niin, että asunto on nyt vapaa ja olet luovuttanut sen siinä kunnossa kuin aiot sen luovuttaa. (Poismuutosta huolimatta sinulla on velvollisuus maksaa vuokra irtisanomisajan loppuun, jos et ole sopinut muuta vuokranantajan kanssa.)
Sinun olisi kannattanut vähintään kertoa vuokranantajalle, että asunto siivotaan vasta huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tällainen tavallista?
ap
On, trollit on tällä palstalla hyvin tavallisia, lähes jokapäiväisiä.
Terveisiä sinne Porvooseen.
Samaa mietä : Ap.On Trolli. Asunto on sinun halussa niiin kauan kun maksat vuokraa.Soita vuokralaisten keskuslitoon,netistä löydär yhteystiedot.Jopa s-posti osoiteen.Mitä hittoa vänkääät tällä? Siksikö kekset koko jutun?
Tämä oli ensimmäinen vuokra-asuntoni ja en ymmärtänyt tällaista vaaraa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaapas nyt rauhassa, molemmat.
Turhan herkillä nyt mennään, eikä hyödytä teistä kumpaakaan.
"Asunto on sinun halussa niiin kauan kun maksat vuokraa.Soita vuokralaisten keskuslitoon,netistä löydär yhteystiedot.Jopa s-posti osoiteen.Mitä hittoa vänkääät tällä? Siksikö kekset koko jutun?"
Onko se minun hallussa, jos olen antanut toiset avaimet hyvää hyvyyttäni pois? Ja kertonut vuokraajalle, että en ole siellä nyt.
ap
Sijaitseeko se asunto Seinäjoella?
Hän kertoi minulle jälkikäteen käyneensä siellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
"Asunto on sinun halussa niiin kauan kun maksat vuokraa.Soita vuokralaisten keskuslitoon,netistä löydär yhteystiedot.Jopa s-posti osoiteen.Mitä hittoa vänkääät tällä? Siksikö kekset koko jutun?"
Onko se minun hallussa, jos olen antanut toiset avaimet hyvää hyvyyttäni pois? Ja kertonut vuokraajalle, että en ole siellä nyt.
ap
Tämä on juuri se juttu, joka tekee tilanteesta tulkinnanvaraisen. Kerroitko vuokranantajalle, että asunto siivotaan vasta myöhemmin, mutta irtisanomisajan loppuun mennessä?
Ei voi vuokrata kahdelle yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lattian sauman pullistuma normaalia kulumaa?
On. Uusi on uusi ja vanha kulunut käytössä.
Eli jos asunto on vuosia vanha ja ollut jo käytössä niin lattiassa voi olla pullistuma?
Lattian materiaali; esim. laminaatti ja parketti ei kestä nesteitä (eikä välttämättä kolhuja). Pesu vain nihkeällä mopilla.
Yleensä maksetaan kyllä seuraavakin kuukausi sisään kun on irtisanonut asunnon. Siivous tehdään mahdollisimman pian. Toki jos olet tässä kuussa irtisanonut niin tämä kuun saat pitää asuntoa hallussa eli siivota jne.
Kerroin, että olen muuttanut tavarat pois. En antanut toisia avaimia pois, koska olin menossa siivoamaan. Hän kysyi, että onko asunto kunnossa ja vastasin, että kaikki on viety pois. En sanonut siivonneeni koska en ollut siivonnut.