Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmisillä ole enää varaa hoitaa hampaitaan? Jo useammallakin tutulla oon nähny puuttuvan ainakin yhden hampaan suusta

Vierailija
14.03.2023 |

Eikä mitään vanhoja todellakaan olla. Kyllä tommoseen kiinnittää huomiota, kun on hammas poistettu ihan näkyvältä paikalta. Karun näköistä kun hymyilee ja pelkkä kolo näkyy.

Onko hampaiden hoito nykyään niin kallista että mielummin vedetään koko hammas pois kiin aloitettas hoitamaan sitä esim juurihoidolla?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on ihmetyttänyt se, miten niin monella nuorella parikymppisenä ihmisellä on hampaat vinossa. Eikö oikomishoitoja tehdä enää ollenkaan? Muistan omasta teini-iästä kuinka melkein jokaisella oli jossain vaiheessa raudat suussa.

Mä olisin ala-asteikäisenä 80-luvun lopulla oikeasti halunnut raudat, hammaslääkärin mukaan ei ollut tarvetta. Hoidin sitten oikomisen aikuisiällä omalla kustannuksella.

Vierailija
82/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se harjaaminen niin kallista ole

Tämä! Ehkä kannattaa panostaa hampaidensa kotihuoltoon, niin ei tarvitse tehdä jättiremppoja suuhunsa. Luulisi myös hammaslääkärikammoisten hoitavan viimeisen päälle suuterveytensä, eikä odotella hampaat tahnassa, että edessä olisikin tonnien ja tuntien työ.

Hampaiden kotihoidolla on suuri merkitys, mutta aina asiat eivät ole noin mustavalkoisia. Me kaikki ja hampaamme ovat yksilöitä.

Varmasti olemme. Sekin on saletti, että hoitamattomuus kostautuu. Lueppa läpi juuri hiljattain tällä palstalla ollut keskustelu hampaiden pesusta, niin toteat, että huonolla hoidolla hampaat ovat. Lue myös viralliset tutkimukset asiasta, niin toteat, että paremminkin voisi tosiaan olla kotihoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on puuttunut 2 poskihammasta alhaalta 17v ikäisestä asti. Silloin oli kauhea kiire repiä 3 maitohammasta pois, koska pysyvät hampaat niiden alla olivat kuulemma ihan puhkeamaisillaan. No eipä ilmestynyt kuin yksi, eli kaksi koloa jäi suuhun. Kaikki viisaudenhampaatkin jäivät puhkeamatta, vaikka senkin piti olla tapahtumassa yli 10v sitten.

Vierailija
84/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipaikkoja eivät uusi. Haluavat laittaa kalliit implantit tilalle. Näin sano lekuri kun kysyin. On vissiin kivempaa puuhata implanttien kanssa kuin laitella muovipaikkoj, jossa oma juuri ja hammasta säilyis. Tympäsee. Ja hiton kallista.

Vierailija
85/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella on niin pitkät jonot, että taitavat mieluummin mennä helpoimman kautta ja poistaa hampaan. Itsellenikin ehdotettiin poistoa aiemmin juurihoidetulle hampaalle, josta on ikenen puolelta lohjennut 1/3 tai 1/4. En suostunut, ja vielä se hammas on paikallaan. Ehkä sen uskaltaudun jossain vaiheessa yksityisellä korjauttamaan (kruunuttamaan), lievä pelko vaan on että se epäonnistuukin ja pitää poistaa :/ 

Ja toinen aiemmin juurihoidettu hammas, joka naksahti pois niin ettei jäänyt kuin pelkkä juuri jäljelle, niin sillekin julkisella tarjottiin ainoana vaihtoehtona juuren poistamista ja implantin hankkimista yksityisellä. Onneksi en suostunut, sillä myöhemmin siihen juureen asennettiin yksityisellä kuitunasta ja sen päälle muovikruunu, ja yhä on sekin hammas tallella. 

Vierailija
86/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvälle ei mikään ongelma käydä hammaslääkärissä edes yksityisellä, ei ainakaan minulle ole ongelma, hoidan hampaitani vähintään kerran vuodessa, en voisi edes kuvitella jättäväni ne hoitamatta, yäk! On toki henkilöitä, joille tämä on taloudellinen kysymys, mutta työssäkäyviä ihmettelen kyllä.

Vierailija
87/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että lapsena ja teininä pesin hampaani usein "juosten kusten" eli aika huolimattomasti. Karkkia söin myös hirveästi. Nyt 3 juurihoidettua hammasta, joista 2 ei ole enää ehjiä. Ne ovat sen aikaa minkä ovat, ja sitten se on hankittava implantit. Täytyy jo nyt aloittaa säästäminen implantteihin, sillä ovat tosi kalliit!

Nykyään hoidan hampaani hyvin ja käyn säännöllisesti tarkastuksessa ja suuhygienistillä. Viimeksi lääkäri kehui miten hyvin olen saanut harjattua, vaikka käytän tavallista hammasharjaa enkä sähköhammasharjaa. 

Vierailija
88/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää vetyperoksidia, 12% liuos. Se tuhoaa mikrobeja ja niiden biofilmejä ienkudoksissa, eli jos niitä on enemmän, niin suusta valuu paksu kerros limaa, joka on peräisin mikrobien biofilmeistä. Voi kastaa hammasharjan peroksidiin, tai laittaa sormilla suuhun! Ei kannata niellä, sillä se tuhoaa kaikenlaisia mikrobeja limakalvoilla myös vatsassa ja suolessa, jolloin voi tulla immunopatologiaa, eli immuunijärjestelmän reaktioita mikrobeihin. Kaikki sitkeät infektiot ja mikrobit ovat aina suojassa biofilmeissä, mutta vetyperoksidi höyrystää sen!

Ja ravintolisä molybdeeni tuo hammaskiillettä hampaan pintaan lisää.

Ei kestä kiittää!

Eikä kiille sen paremmin kuin ikenetkään, 12% vetyperoksidi on aika tujua.

Vierailija
89/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kallista. Minun hampaitani laitetaan julkisella ja hinta on 1000-2000e vuosi. Nyt on 6 vuotta taisteltu aktiivisesti eroosiota vastaan ja tilanne näyttää pysähtyneen. Röntgenissä näkyy vain kaksi toipuvaa tulehdusta. Saan nyt ensimmäisen proteesini johon on jo laitettu valmiiksi paikat seuraaville irti lähteville hampaille. Huumeita en ole käyttänyt ikinä. Aika törkeää luulla hampaattomia ihmisiä narkomaaneiksi.

Vierailija
90/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suht pienituloinen. Hammashoito on järkyttävän kallista. Yksi implantti 2500 e ja monta tuntia pois töistä.

Sitten ei julkiselle meinaa päästä millään, takaisinsoittoa voi joutua odottamaan viikon ja itse olen sellaisessa työssä ettei ole mahdollista istua puhelimen ääressä.

Vierailija
91/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että lapsena ja teininä pesin hampaani usein "juosten kusten" eli aika huolimattomasti. Karkkia söin myös hirveästi. Nyt 3 juurihoidettua hammasta, joista 2 ei ole enää ehjiä. Ne ovat sen aikaa minkä ovat, ja sitten se on hankittava implantit. Täytyy jo nyt aloittaa säästäminen implantteihin, sillä ovat tosi kalliit!

Nykyään hoidan hampaani hyvin ja käyn säännöllisesti tarkastuksessa ja suuhygienistillä. Viimeksi lääkäri kehui miten hyvin olen saanut harjattua, vaikka käytän tavallista hammasharjaa enkä sähköhammasharjaa. 

Eikö kannattaisi vielä harkita siirtymistä tavallisen hammasharjan käytöstä sähköhammasharjan käyttöön? Ainakin minun tapaamani hammaslääkärit ja suuhygienistit ovat suositelleet sähköhammasharjaa tavallisen hammasharjan sijaan.

Vierailija
92/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parodontiitti irrottaa hampaat. Sen välttää lankaamalla tai tikuttamalla hammasvälit.

Moni hinkkaa hammaskiilteensä pois pesemällä hampaat heti syötyään, vaikka silloin kiille on pehmeimmillään. Osa ei anna hammastahnan fluorin vaikuttaa vaan huhtelee suunsa hampaiden pesun jälkeen.

Tietämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Ihmiset tyhmistyvät.

Vierailija
93/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdus eli parodontiitti johtuu pesemättömistä hammasväleistä ja ientaskuista. Jos ien vuotaa verta, siinä on etenevä bakteeritulehdus, joka pysäytetään huolellisella puhdistuksella.

Vierailija
94/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta puuttuu pysyviä hampaita, koska suussa saattaa olla maitohampaita vielä aikuisena. Maitohampaat kestävät vain noin 40 ikävuoteen asti.

Julkiseen hammashoitoon ei pääse helpolla, joillakin ihmisryhmillä saattaa olla hammashoitosuunnitelmassa tarkastus jopa 3 vuoden välein. Se on aika harvoin.

Ei se taida olla ikäryhmäkysymys. Itselläni on tuo 3 v, koska hoidan hyvin eikä ole mitään ongelmaa ollut vuosikymmeniin.

Vierailija
95/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa täällä taas ihmetellä toisten hampaiden puuttumista. Itselläni on poistettu hammas, koska se hajosi lopulta täydellisesti useiden paikkausten takia. Enkä hoida hampaitani huonosti, olen vaan lapsena saanut kariesbakteerin, jonka vuoksi hampaani reikiintyvät helposti, tein sitten mitä tahansa.

Vierailija
96/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se harjaaminen niin kallista ole

Tämä! Ehkä kannattaa panostaa hampaidensa kotihuoltoon, niin ei tarvitse tehdä jättiremppoja suuhunsa. Luulisi myös hammaslääkärikammoisten hoitavan viimeisen päälle suuterveytensä, eikä odotella hampaat tahnassa, että edessä olisikin tonnien ja tuntien työ.

Tosin se laadukas kotihoitokaan ei auta jos sattuu saamaan huonot geenit ja sitä kautta huonot hampaat😥 olen aina hoitanut hyvin hampaat mutta kun on pskat geenit niin otettu jo pari hammasta pois kun on lohjennut niin pahasti. Korjaus ei ole onnistunut. Ei ole rahaa laittaa implantteja kun ne on noin pari tonnia kappale.

Vierailija
97/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti irrottaa hampaat. Sen välttää lankaamalla tai tikuttamalla hammasvälit.

Moni hinkkaa hammaskiilteensä pois pesemällä hampaat heti syötyään, vaikka silloin kiille on pehmeimmillään. Osa ei anna hammastahnan fluorin vaikuttaa vaan huhtelee suunsa hampaiden pesun jälkeen.

Tietämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Ihmiset tyhmistyvät.

Eivätkö pois harjatut bakteerit sitten jää suuhun pyörimään, jos suuta ei purskuttele vedellä hampaiden pesun jälkeen? Itse purskuttelen eikä ole tullut uusia reikiä vuosiin. Käytän korkeafluorista suuvettä pesun ja suun huuhtelun jälkeen. 

Vierailija
98/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa. Hammashoito on hemmetin kallista. Buranalla mennään vaikka hampaat vaatis hoitoa.

Hampaat on syytä hoitaa kuntoon pikimmiten jos on jo jatkuvaa kipua, tuohan on jo terveysriski

Millä rahalla?

Tämä.

Vierailija
99/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloittaja luulee, että esimerkiksi joku matalapalkka-alalla työskentelevä hankkii implantteja jos hammas joudutaan poistamaan? Minulle oli tehty juurihoito hampaaseen, mutta sitten kävi niin, että juurihoidettu hammas halkesi työtapaturmassa (ne juurihoidetut hampaat ovat hauraampia kuin normaalit) ja se piti poistaa koska pystysuoraa halkeamaa ei voinut enää korjata. Implantti maksaisi enemmän kuin mitä saan palkkaa kuukaudessa. Ei, minulla ei ole siihen rahaa.

Häpeän itsekin sitä, että minulla on aukko hampaiden välissä, onneksi se on sen verran takana ettei sitä heti suuta avatessa huomaa.

Vierailija
100/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on trendi vedellä hammasrivistöä vähän harvemmaksi, niin ei tarvitse käyttää hammaslankaa.Ehkä myöskin tullut sellaiseksi cool-tyyliksi, kun lätkäpelaajat näyttää samalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän