Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmisillä ole enää varaa hoitaa hampaitaan? Jo useammallakin tutulla oon nähny puuttuvan ainakin yhden hampaan suusta

Vierailija
14.03.2023 |

Eikä mitään vanhoja todellakaan olla. Kyllä tommoseen kiinnittää huomiota, kun on hammas poistettu ihan näkyvältä paikalta. Karun näköistä kun hymyilee ja pelkkä kolo näkyy.

Onko hampaiden hoito nykyään niin kallista että mielummin vedetään koko hammas pois kiin aloitettas hoitamaan sitä esim juurihoidolla?

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on rahan puute, mutta todella moni aikuinen pelkää hammaslääkäriä (eivät vain kehtaa myöntää sitä). Ja pelossa ei ole mitään hävettävää, täytyy vain löytää mukava ja rauhallinen hammaslääkäri

Vierailija
102/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoproteesi on halvempi. Sellaiset kehiin, niin loppuu se hammaslääkärissä ravaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hampaan korjaus tai poiston jälkeen implantin laitto maksaa lähes lottovoiton verran ja suomalaisten palkka taso on niin matala että ei ole varallisuutta käydä hammaslääkärissä mutta kyllähän hammaslääkärin pitää vuosittain saada uusi Porsche niin ymmärtäähän sen kyllä minkä takia hinnat on niin korkeat

Vierailija
104/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkkareita.

Kaikki eivät ole narkkareita. 

Sain 3 lasta lyhyillä ikäeroilla. Kaikissa kärsin erittäin runsaasta raskauspahoinvoinnista ennen plussausta synnytykseen, eli koko raskauden. Oksensin päivässä useita kertoja. Selvisin muuten, mutta menetin hampaani. Sain tekarit 32-vuotiaana. 

Moni on menettänyt hampaita bulimien vuoksi myös. Eli raju oksentaminen tuhoaa hampaat. 

Otan implantin tarvittaessa vain etuhampaisiin. Poski-ja kulmahampaiden paikat saa mennä kuopilla tai tekareilla. Olen keskituloinen.

Vierailija
105/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti irrottaa hampaat. Sen välttää lankaamalla tai tikuttamalla hammasvälit.

Moni hinkkaa hammaskiilteensä pois pesemällä hampaat heti syötyään, vaikka silloin kiille on pehmeimmillään. Osa ei anna hammastahnan fluorin vaikuttaa vaan huhtelee suunsa hampaiden pesun jälkeen.

Tietämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Ihmiset tyhmistyvät.

Eivätkö pois harjatut bakteerit sitten jää suuhun pyörimään, jos suuta ei purskuttele vedellä hampaiden pesun jälkeen? Itse purskuttelen eikä ole tullut uusia reikiä vuosiin. Käytän korkeafluorista suuvettä pesun ja suun huuhtelun jälkeen. 

Et sinä bakteereja pysty poistamaan vaan plakin, jota ne syövät. Purskutus poistaa fluorin, jonka pitäisi vaikuttaa suussa noin puoli tuntua, jotta se kovettaa kiilteen.

Purskuttele sillä tahnamössöllä. Suuvedet ovat rahan haaskausta.

Vierailija
106/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puren öisin hampaita yhteen, sen takia useampi hammas haljennut pystysuorassa = jouduttu poistamaan, ei sille mitään voida tehdä. Myös juurihoidettu hampaita bruksaamisen takia. Kiskoilla en saa nukuttua. Ja hoidatan yksityisellä hampaani, käytän siihen valtavasti rahaa (jotta ajan saa heti, julkisella puolella pitkät jonot ja odotusajat).

Implantit maksavat tuhansia per hammas (n. 4000e oli jossain vaiheessa) ja niitäkään ei bruksaajille mielellään laiteta.

Vierailija
107/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puren öisin hampaita yhteen, sen takia useampi hammas haljennut pystysuorassa = jouduttu poistamaan, ei sille mitään voida tehdä. Myös juurihoidettu hampaita bruksaamisen takia. Kiskoilla en saa nukuttua. Ja hoidatan yksityisellä hampaani, käytän siihen valtavasti rahaa (jotta ajan saa heti, julkisella puolella pitkät jonot ja odotusajat).

Implantit maksavat tuhansia per hammas (n. 4000e oli jossain vaiheessa) ja niitäkään ei bruksaajille mielellään laiteta.

NO sitten opettelet kiskon kans nukkumaan. Kiskoja on monenlaisia nykyään. Implantit n 2,5k euroa.

Turkissa saa halvemmalla, ja samat materiaalit sielläkin. 

Vierailija
108/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs jo lapsuudes opettaa oikee hammashygienia lapsille. Eikö koulussa oo,jos koton ei opeta ? Hammaslääkäri opettaa ku on tarkastukses

Vierailija
109/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti irrottaa hampaat. Sen välttää lankaamalla tai tikuttamalla hammasvälit.

Moni hinkkaa hammaskiilteensä pois pesemällä hampaat heti syötyään, vaikka silloin kiille on pehmeimmillään. Osa ei anna hammastahnan fluorin vaikuttaa vaan huhtelee suunsa hampaiden pesun jälkeen.

Tietämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Ihmiset tyhmistyvät.

Eivätkö pois harjatut bakteerit sitten jää suuhun pyörimään, jos suuta ei purskuttele vedellä hampaiden pesun jälkeen? Itse purskuttelen eikä ole tullut uusia reikiä vuosiin. Käytän korkeafluorista suuvettä pesun ja suun huuhtelun jälkeen. 

Kannattaa tehdä näin: lankaa ja pesee hampaat, sitten purskuttelee suun huolellisesti vedellä. Tämän jälkeen huuhtelee harjan hyvin ja laittaa siihen vähän hammastahnaa, tekee uuden nopean pesukierroksen hampaille, sylkee enimmät tahnat pois ja jättää vaikuttamaan. Näin huuhdot ensin pöpöt pois ja saat sitten jätettyä fluorin vaikuttamaan. 

Vierailija
110/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se juurihoito aina hammasta pelasta.

Haljennut hammas myös on menetetty, se on pakko poistaa.

Implantti maksaa ainakin 2500€

Haljenneen hampaan voi saada pelastettua lääkepaikalla, kruunulla ja joissain tapauksissa myös juurihoidolla, joten sitä ei ole aina pakko poistaa.

Eipäs hammaslääkäri edes ehdottanut lääkepaikkaa eikä myöhemmin juurihoitoa. Sanoi vaan, ettei hammasta voi pelastaa, pois vaan. Turha aina viisastella, hammaslääkäreissäkin taitamattomia niin kuin lääkäreissäkin.

Vierailija
111/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se juurihoito aina hammasta pelasta.

Haljennut hammas myös on menetetty, se on pakko poistaa.

Implantti maksaa ainakin 2500€

Haljenneen hampaan voi saada pelastettua lääkepaikalla, kruunulla ja joissain tapauksissa myös juurihoidolla, joten sitä ei ole aina pakko poistaa.

Eipäs hammaslääkäri edes ehdottanut lääkepaikkaa eikä myöhemmin juurihoitoa. Sanoi vaan, ettei hammasta voi pelastaa, pois vaan. Turha aina viisastella, hammaslääkäreissäkin taitamattomia niin kuin lääkäreissäkin.

Jos hammas on pystysuunnassa haljennut leukaluun sisälle saakka niin ei sitä pysty enää pelastamaan.

Vierailija
112/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon narskutellut öisin lapsesta asti ja poskihampaasta korjattiin lohjennutta paikkaa säännöllisin väliajoin. Sitten se tulehtui ja juurihoidettiin. Sain purentakiskot. Mutta kiskosta ja hieronnoista ym. huolimatta edelleen narskuttelin niin että paikka lohkesi n.5 vuoden välein. Lopulta 12 vuotta juurihoidon jälkeen hammas halkesi ja tulehtui niin että piti poistaa. Luin kauhutarinoita implanttien keinojuurien aiheuttamasta hermosärystä enkä oo uskaltanut sitä sitten hankkia. Vaikka em. onkin harvinaisia. Hammas ei näy hymyillessä, kun on takimmainen, mutta kai se kuitenkin vaikuttaa tuki/liikunta/purentaelimistön tasapainoon jotenkin. Vähän harmittaa.

Vierailija
113/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aloittaja luulee, että esimerkiksi joku matalapalkka-alalla työskentelevä hankkii implantteja jos hammas joudutaan poistamaan? Minulle oli tehty juurihoito hampaaseen, mutta sitten kävi niin, että juurihoidettu hammas halkesi työtapaturmassa (ne juurihoidetut hampaat ovat hauraampia kuin normaalit) ja se piti poistaa koska pystysuoraa halkeamaa ei voinut enää korjata. Implantti maksaisi enemmän kuin mitä saan palkkaa kuukaudessa. Ei, minulla ei ole siihen rahaa.

Häpeän itsekin sitä, että minulla on aukko hampaiden välissä, onneksi se on sen verran takana ettei sitä heti suuta avatessa huomaa.

Jos työtapaturma tuhoaa hampaan, eikö vakuutuksen tulisi korvata hoito? Eli tässä tapauksessa vähintään sellainen viereisiin hampaisiin kiinnitettävä muovihammas jos ei implanttia.

Vierailija
114/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on uutisoitu jo monta kertaa, että suomalaiset ovat surkeita pesemään hampaitaan.

Vierailija
115/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän peset kun kortisoni tai muut myrkyt, osteoporoosi tai bulimia vie hampaasi.

Vierailija
116/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile botox hoitoa leukaperiin

Vierailija
117/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v kokoomuksen valtaa teki sen että ei ole. Orpo itkee velkaa jota teki tänä aikana 55 miljardia eli 55 000 000 000e. Itse hän teki 13 000 000 000e joten onpa sankari ja se lokomon silta

Vierailija
118/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas rikkoontui harrastuksessa, eikä sitä saatu enää korjattua ja jouduttiin poistamaan. Sen puuttuminen ei minua haittaa, joten en ole valmis laittamaan tuhansia implanttiin. Näkyyhän se, jos hymyilen tai nauran, mutta mitä väliä.

Vierailija
119/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa kannattaa mennä hoidattamaan hampaat esim Unkariin. Siellä saman tason hoito kuin Suomessa maksaa noin kolmanneksen Suomen hinnoista .

Vierailija
120/131 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aloittaja luulee, että esimerkiksi joku matalapalkka-alalla työskentelevä hankkii implantteja jos hammas joudutaan poistamaan? Minulle oli tehty juurihoito hampaaseen, mutta sitten kävi niin, että juurihoidettu hammas halkesi työtapaturmassa (ne juurihoidetut hampaat ovat hauraampia kuin normaalit) ja se piti poistaa koska pystysuoraa halkeamaa ei voinut enää korjata. Implantti maksaisi enemmän kuin mitä saan palkkaa kuukaudessa. Ei, minulla ei ole siihen rahaa.

Häpeän itsekin sitä, että minulla on aukko hampaiden välissä, onneksi se on sen verran takana ettei sitä heti suuta avatessa huomaa.

Jos työtapaturma tuhoaa hampaan, eikö vakuutuksen tulisi korvata hoito? Eli tässä tapauksessa vähintään sellainen viereisiin hampaisiin kiinnitettävä muovihammas jos ei implanttia.

Juu ei korvaa, ja miten sen todistat, että on mennyt töissä, kun hammasta alkoi särkeä vasta myöhemmin, ei välittömästi. Löin pääni katosta roikkuvaan henkilönostimeen niin että hampaat kolahtivat yhteen kovalla voimalla. Eihän tuo ollut sellainen juttu, että olisin tajunnut mennä siitä heti mihinkään hoitoon. Jonkun ajan kuluttua hammasta alkoi särkeä sietämättömästi ja siinä todettiin pystysuora halkeama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän