Eikö ihmisillä ole enää varaa hoitaa hampaitaan? Jo useammallakin tutulla oon nähny puuttuvan ainakin yhden hampaan suusta
Eikä mitään vanhoja todellakaan olla. Kyllä tommoseen kiinnittää huomiota, kun on hammas poistettu ihan näkyvältä paikalta. Karun näköistä kun hymyilee ja pelkkä kolo näkyy.
Onko hampaiden hoito nykyään niin kallista että mielummin vedetään koko hammas pois kiin aloitettas hoitamaan sitä esim juurihoidolla?
Kommentit (131)
Sain kariestartunnan jo varhaislapsuudessa. Minut ruokittiin lihavaksi niinikään jo hyvin varhain, jossa yhteydessä hampaani pilattiin sokerilla. Ensimmäiset nukutuksessa tehdyt isot hammasremontit minulle tehtiin jo ennen kouluikää.
Intissä katkesi etuhampaat ja kolme raskautta söivät minulta kolme hammasta kokonaan.
Kärsin nyt nelikymppisenä edelleen aivan mielipuolisesta hammaslääkärikammosta. Hoidan hampaitani hyvin ja oikein.
Kun hymyilen leveästi, näkyy yksi tyhjä kolonen. Minua se ei haittaa, eikä ap:n kaltaisen kuspiän mielipiteet kiinnosta v'ttuakaan.
Implanttihoito voi olla kesken. Siinä menee yli 6kk. Ensin se paranee 3kk ja sitten implantin asentamisen jälkeen odotetaan toiset 3+kk implantin juurtumista, ennen kuin siihen tehdään hammas. Itse olen prosessissa ja saan toukokuussa uuden (poski)hampaan
Ei ole varaa. Mulla julkisella eivät havainneet hammasvälireikää ku eivät ottaneet röntgeniä. Reikä pääsi tosi pahaksi. Juurihoito feilasi. Lopulta paljon porailtu hammas lohkesi ja meni poistoon. Ei varaa hammasimplanttiin. Ei onneksi näy niin hyvin.
Luuydinsyöpätausta, joten en saa ottaa implantteja.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän on uutisoitu jo monta kertaa, että suomalaiset ovat surkeita pesemään hampaitaan.
Jos olisit lukenut yhdenkään viestin tässä ketjussa, tajuaisit, että hampaiden pesu ei ole se päätekijä tässä.
Itsellä jouduttu poistamaan kaksi puruhammasta siksi että ovat haljenneet pituussuunnassa jolloin niitä ei voi enää korjata. Muuten ei ole ongelmia ja hampaat hyvässä kunnossa. Viimeisin reikä paikattu joskus yli 20 vuotta sitten. Implantit liian kalliita ja ilmankin pärjää.
Surullista kuin ahtaalle ihmiset on ajettu suomessa kun ei ole vara hampaitaan hoitaa kuntoon. :(
Se on tämmöistä meininki maailman sosiaalitoimistossa.
Käyn säännöllisesti hammashoidossa. Pari poskihammasta puuttuu koska en halunnut maksaa niihin juurihoitoja vaan poistatin ne. Eivät näy ulospäin. Suuhygienistille menen seuraavaksi heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, että lapsena ja teininä pesin hampaani usein "juosten kusten" eli aika huolimattomasti. Karkkia söin myös hirveästi. Nyt 3 juurihoidettua hammasta, joista 2 ei ole enää ehjiä. Ne ovat sen aikaa minkä ovat, ja sitten se on hankittava implantit. Täytyy jo nyt aloittaa säästäminen implantteihin, sillä ovat tosi kalliit!
Nykyään hoidan hampaani hyvin ja käyn säännöllisesti tarkastuksessa ja suuhygienistillä. Viimeksi lääkäri kehui miten hyvin olen saanut harjattua, vaikka käytän tavallista hammasharjaa enkä sähköhammasharjaa.
Eikö kannattaisi vielä harkita siirtymistä tavallisen hammasharjan käytöstä sähköhammasharjan käyttöön? Ainakin minun tapaamani hammaslääkärit ja suuhygienistit ovat suositelleet sähköhammasharjaa tavallisen hammasharjan sijaan.
Sähköhammasharja on parempi kuin manuaalinen harja. Iltalehden sivuilla taisi olla vähän aikaa sitten ohje harjaiden oikeanlaiseen harjaamiseen sähköhammasharjalla.
Nuorten hampaidenhoito kehitysmaiden tasolla
https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5157785
https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedotteet/jopa-34-suomalaisista-pese…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-tylyttaa-suomea-perheet-ei…