Eikö ihmisillä ole enää varaa hoitaa hampaitaan? Jo useammallakin tutulla oon nähny puuttuvan ainakin yhden hampaan suusta
Eikä mitään vanhoja todellakaan olla. Kyllä tommoseen kiinnittää huomiota, kun on hammas poistettu ihan näkyvältä paikalta. Karun näköistä kun hymyilee ja pelkkä kolo näkyy.
Onko hampaiden hoito nykyään niin kallista että mielummin vedetään koko hammas pois kiin aloitettas hoitamaan sitä esim juurihoidolla?
Kommentit (131)
Toisinaan hammas joudutaan poistamaan ja arvaa mitä, ap: implantin asentamiseen menee viikkoja. Sen aikaa sitä sitten ollaan ilman hammasta.
Minua on ihmetyttänyt se, miten niin monella nuorella parikymppisenä ihmisellä on hampaat vinossa. Eikö oikomishoitoja tehdä enää ollenkaan? Muistan omasta teini-iästä kuinka melkein jokaisella oli jossain vaiheessa raudat suussa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se, miten niin monella nuorella parikymppisenä ihmisellä on hampaat vinossa. Eikö oikomishoitoja tehdä enää ollenkaan? Muistan omasta teini-iästä kuinka melkein jokaisella oli jossain vaiheessa raudat suussa.
No ei saa. Hampaat kuin risuaita.
Ostaisko auton vai ostaisko puuttuvan hampaan. 3000e saan jomman kumman, hampaalla en tosin pääse töissä kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinillä ollut jo 3v hammasraudat suussa. Hartaasti odotellaan, että milloin saadaan suusta pois. Ainakin täällä on ollu vielä ilmasta tää.
Itse suosin poistoa. Ongelma tulee yleensä kerralla kuntoon eikä vaivaa enää myöhemmin. Pian on jäljellä ne hampaat, joita ei ole koskaan paikattu. Toki niihinkin voi tulla ongelmaa, mutta en usko, koska ongelmia ovat aiheuttaneet vain teini-iässä reikiintyneet ja paikatut hampaat.
En usko myöskään, että on kovin terveellistä pitää ongelmaisi hampaita suussa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon tehdä, jonot ovat liian pitkät ja sopiva aikaikkuna hoidon aloittamiseen menee umpeen. Muutenkaan niitä ei tehdä esteettisistä syistä, pitää olla aika paha purentavika
Vierailija kirjoitti:
Itse suosin poistoa. Ongelma tulee yleensä kerralla kuntoon eikä vaivaa enää myöhemmin. Pian on jäljellä ne hampaat, joita ei ole koskaan paikattu. Toki niihinkin voi tulla ongelmaa, mutta en usko, koska ongelmia ovat aiheuttaneet vain teini-iässä reikiintyneet ja paikatut hampaat.
En usko myöskään, että on kovin terveellistä pitää ongelmaisi hampaita suussa.
Joo, mieluummin näytän hampaattomalta pultsarilta.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan hammas joudutaan poistamaan ja arvaa mitä, ap: implantin asentamiseen menee viikkoja. Sen aikaa sitä sitten ollaan ilman hammasta.
No joo joo, mutta kun se kolo on pysyvästi siellä suussa eikä vaan sen 2 viikkoa. Ap
Eipä oo samaa nykyisin kun mun kaverin sukulaisella että jo parikymppisenä revitään hampaat pois, koska on niin huonossa kunnossa ja siitä lähtien on ollut tekarit suussa.
Miksi minun pitäisi maksaa siitä, että voisin miellyttää sinun esteettistä silmääsi? Minulle itselleni puuttuva hammas on ihan ok, ei ole tarvetta tehdä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joku yksittäinen tekohammas maksaa tuhansia.
Ja juurihoidetutkin hampaat saattavat hajota lopulta ja sitten ne joudutaan poistamaan.
Tämä juuri. En naura suu auki, koska muuten ihmiset näkisivät minulta puuttuvan hampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Hammashoito on hemmetin kallista. Buranalla mennään vaikka hampaat vaatis hoitoa.
Hampaat on syytä hoitaa kuntoon pikimmiten jos on jo jatkuvaa kipua, tuohan on jo terveysriski
Millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa ole julkisella puolella koskaan tehty pelkästään ulkonäkösyistä oikomisia. Purentavikoja kyllä oiotaan edelleen, nyt kuten ennenkin.
Enkä nyt tiedä mitä ne vinot hampaat sitten haittaa, jos on tosiaan pelkästään kosmeettinen juttu? Mulla on aina ollut sellaiset, enkä ole kaivannut mitään oikomisia vaikka aikuisena olisi varaa ollut. maksaakin siitä. Monella hollywood tähdelläkin näyttää olevan jotain hampaita vinksin vonksin, ja musiikkitähdellä, ja se tekee minusta vaan naaman ja hymyn persoonallisemmaksi kuin täydellisen suora valkoinen hammaslaminaattirivi. Esim. Scarlett Johanssonilla on vinot alahampaat, Katy Perryllä myös, ulkonevia hampaita näkyy monellakin.
Itsellä joku häiriö hampaiden kehityksessä. Vitoshampaat edelleen maitohampaita vaikka olen jo 50v. Tai vuosi sitten yksi niistä jouduttiin poistamaan kun juuri oli kuollut ja hammas alkoi murenemaan pois. Hammaslääkäri oli yllättynyt että maitohammas oli kuitenkin kestänyt 40 vuotta pidempään kuin tarkoitettu.
Hammaslääkärin mukaan ei ole tarvetta laittaa siltaa ym jääneeseen koloon. Eli elämä jatkuu yhtä hammasta köyhempänä. Veikkaan että kohta ne muutkin maitohampaat alkavat loppua. Varaa olisi laittaa yksityisellä joku siihen koloon mutta en jaksa vaivautua koska hampaissani muutenkin niin paljon sanottavaa johtuen siitä miten kasvoivat aikanaan Esim todella isoja rakoja jne. Ja toisaalta järkyttävän isot juuret hampaissani vaikka ulospäin todella pieniä hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se harjaaminen niin kallista ole
Tämä! Ehkä kannattaa panostaa hampaidensa kotihuoltoon, niin ei tarvitse tehdä jättiremppoja suuhunsa. Luulisi myös hammaslääkärikammoisten hoitavan viimeisen päälle suuterveytensä, eikä odotella hampaat tahnassa, että edessä olisikin tonnien ja tuntien työ.
On ja ei. Mulla oli hammas, johon aloitettiin juurihoito, mutta hammaslääkärin mukaan ei ollut kiirettä korjata. Odotin 8 kk, että pääsin kunnalliseen! Hoitoa jatkettiin, mutta jostain syystä hammas ärtyi niin kipeäksi, että se oli pakko poistaa. Uusi maksaisi kunnallisella kuulemma n. 2500 euroa. Onneksi ei ole kovin näkyvä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vakavarnen tilastojen verotetavien vuositulojen mukaan kulun köyhiin.Ei ole luottotilejä ,ei autoa,ei asunto velkaa. asun vuolralla ja maksan kalista vuokraa,ilman tukia. Ei ole miestä jakamassa menoja. Ei risteilyjä ei loma matkoja. Rahaa jää säästön kuitenkin.Käynyt yksityisellä hammasläkärillä 23v. Alahamas irtosi. Oitn sen mukaani hammasläkrille.Nyky teknikat nillä.On suusani ja koko homma maksoi alle 2000e. Voin hymyillä edeleen leveästi.En myöskään tupakoi en dokaa. Sepä se. Kyse on aina omista valinoista mihin rahan käytää.Elämäni ei siti tylsää vaika ei loma matkoja,kesä loma mökieilytä tai muuta vihdettä.Elän täysillä.
Mutta kirjoittaa et osaa, eli koulut jäi kesken anyway 🤷
Ei saa mitään hoitoa. Hoito on sitä, että hampaat viedään.