Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja sain tietää että lapsi on kehitysvammainen

Vierailija
13.03.2023 |

Nyt tietenkin abortti tulossa mutta pelottaa enää yrittää lasta

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisuus on poikkeama. Synnytin vammaisen ja hänet laitettiin pois. En olisi jaksanut downin kanssa. Nyt lapsi joka on terve ja saimme hänestä iloa.

Vierailija
22/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama asenne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä negatiivinen asenne. Teidän mielestä siis tulisi tietentahtoen tehdä kehitysvammainen maailmaan?! sairasta

Valtion siunaamaa rodunjalostusta. Muutamassa vuosikymmenessä tehty hyväksyntä.

Höpsistä

Ennen ei suomessa epilepsiaa sairastavat saaneet hankkia lapsia ja down-ihmiset. Nyt saavat.

Niin, rodunjalostushyväksyntä on nyt tehty kaikelle kansalle. Lähes KAIKKI raskaudet seulotaan nykyään. Harva edes tajuaa tätä mennessään ensimmäiseen ultraan.

Vierailija
24/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kehitysvammainen, jo aikuinen poika. Asuu tuetusti asumisyksikössä, käy kuntosalilla, ui ja ratsastaa.

Kotilomilla saunomme, käymme kylpylässä, pizzalla, pelaamme korttia yms.

En antaisi häntä ikinä pois. Onneksi diagnostiikka oli vähemmän kehittynyttä🙏

Vierailija
25/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamma voi tulla myös hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Ei sitä voi etukäteen tietää, miten synnytys sujuu.

Vierailija
26/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kehitysvammainen, jo aikuinen poika. Asuu tuetusti asumisyksikössä, käy kuntosalilla, ui ja ratsastaa.

Maksatko hänen hoidon vai meneekö kenties verorahoista?

Vierailija
27/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvamma voi tulla myös hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Ei sitä voi etukäteen tietää, miten synnytys sujuu.

Tämän vuoksi eutanasia tulisi olla sallittu

Vierailija
28/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tietenkin abortti, jos lapsi on kehitysvammainen? T: Lievästi kehitysvammainen autisti.

Veikkaan, että AP:n tapauksessa kyseessä on vakava kehitysvamma ja kommentoijat puhuvat sen oletuksen pohjalta. On silti vähän inhottava lukea tahattomia yleistyksiä siitä, että kehitysvamma tarkoittaa aborttia. Tuskin kukaan päätyy aborttiin pelkän kosmeettisen haitan tai pienen raajavamman takia. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla, missä kulkee se raja?

T: Eri lievästi kehitysvammainen autisti

Omalla kohdallani raja olisi varmaan melko matalalla, ennalta tiedetty kromosomipoikkeavuus jossa todennäköisesti lieväkin kehitysvamma -> tekisin abortin. Mutta näihin vaikuttaa niin moni asia. Itse sain neljä lastani helposti (aina raskaaksi pian) ja sen ikäisenä ettei ollut suurempaa pelkoa ettei raskaus uudelleenkin onnistunut. Joka kerran kävin seuloissa (kahdessa vikassa yksityisellä NIPTissä) ja pieni epävarmuus oli niihin asti, sitten vasta antoi tosissaan itselleen luvan innostua.

Mä ajattelen näinpäin: perheen resurssit ei olisi riittäneet kuin näihin neljään lapseen. Tavallaan siis abortoitu lapsi olisi antanut mahdollisuuden elämään toiselle, terveelle lapselle jota muuten ei olisi syntynyt. Vammainen lapsi olisi saanut lyhyen elämän sikiönä, kärsimättä sairaudestaan ja tämän maailman karuista puolista. Lääkkeellisessä abortissa sikiö kuolee melko nopeasti joten kärsimyksen määräkin jää kohtuulliseksi vaikka jotain siitä aistisikin.

Vierailija
29/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiötä ei tule inhimillistää.

Vierailija
30/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain tyhmä provo.

Ultrissa tai muissa tutkimuksissa voi selvitä jotain spesifiä, kuten erilaisia trisomioita jne. Mutta ei kukaan ilmoita että sai tietää lapsen olevan kehitysvammainen, kun tuollaista yleistä kehitysvammaa ei missään ultrassa tms. näy.

Vierailija
31/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman prosentin mahdollisuus on eri asia ,kuin 100 prosentin varmuus kehitysvammaisuudesta.

Vierailija
32/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tietenkin abortti, jos lapsi on kehitysvammainen? T: Lievästi kehitysvammainen autisti.

Veikkaan, että AP:n tapauksessa kyseessä on vakava kehitysvamma ja kommentoijat puhuvat sen oletuksen pohjalta. On silti vähän inhottava lukea tahattomia yleistyksiä siitä, että kehitysvamma tarkoittaa aborttia. Tuskin kukaan päätyy aborttiin pelkän kosmeettisen haitan tai pienen raajavamman takia. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla, missä kulkee se raja?

T: Eri lievästi kehitysvammainen autisti

Otan osaa. Erilaisuus ei tässä tapauksessa ole rikkaus..

Vierailija
33/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko hänen hoidon vai meneekö kenties verorahoista?

Ratsastus kuitenkin melko kallis harrastus.

Vierailija
34/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen eri mieltä. Mun mielestä sikiötä voi ajatella pienenä, vastasyntynyttä vähemmän kehittyneenä vauvana. Sillä on elämä ja se kokee asioita jollain tasolla, iästään ja aivojensa kehityksestä riippuen. Vanhemmilla on oikeus tehdä päätöksiä lastensa elämää koskien, ajattelen tämän jatkumona jossa vanhempien valta vähenee sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Vastasyntyneenkin voi vanhempi harkintansa mukaan vaikkapa antaa adoptioon. Oikeus päättää lapsen elämästä päättyy aikaisemmin, luontevasti asettaisin rajan siihen kun lapsi alkaa lääketieteen avuin pärjätä kohdun ulkopuolella eli terveelle lapselle n. rv 22. Sairaalle voi vähän viivästyä tuosta.

Vierailija
35/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. 

Silti sanon, että veljeni on kehitysvammainen ja hirmu ihana ja rakas <3 Ihmisiä keharitkin ovat.

Vierailija
36/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen eri mieltä. Mun mielestä sikiötä voi ajatella pienenä, vastasyntynyttä vähemmän kehittyneenä vauvana. Sillä on elämä ja se kokee asioita jollain tasolla, iästään ja aivojensa kehityksestä riippuen. Vanhemmilla on oikeus tehdä päätöksiä lastensa elämää koskien, ajattelen tämän jatkumona jossa vanhempien valta vähenee sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Vastasyntyneenkin voi vanhempi harkintansa mukaan vaikkapa antaa adoptioon. Oikeus päättää lapsen elämästä päättyy aikaisemmin, luontevasti asettaisin rajan siihen kun lapsi alkaa lääketieteen avuin pärjätä kohdun ulkopuolella eli terveelle lapselle n. rv 22. Sairaalle voi vähän viivästyä tuosta.

Olet väärässä

Vierailija
37/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää tappako jo alkanutta elämää sen takia että lapsella on vamma. Abortti on aina murha, antakaa elämälle mahdollisuus.

Sä voit varmaan hoitaa lapsen?

Voisin mielelläni auttaa. Asun Helsingissä, olen nainen 50+. Olen liian vanha adoptoimaan.

Auttaminen kehitysvammaisen kanssa ei ole sama kuin olla vastuussa täysaikaisesti. Sä olet aina ja jatkuvasti äitinä tai isänä valmiudessa sinkoamaan sen lapsen luokse jos vapaata saat. Vammaisilla kun tuppaa olemaan myös muuta ongelmaa kuin se diagnosoitu juurisyy.

Itse en lapsia hanki tästä syystä, että olen adhd ja se on periytyvää. On myös muita hahmotuksellisia ongelmia. Ei herttinen sentään muiden pidä kärsiä tässä maailmassa sen takia, että väen vängällä haluan pusertaa itsestäni ulos jotain. Lapsista pidän kyllä hyvin paljon ja oma olisi kiva, mutta todennäköisyys sille, että mun ongelmat periytyvät on ihan liian suuri ja siihen lisäksi isän puolen mahdolliset piilossa olevat ongelmat. En ala edes ottamaan sitä riskiä.

Vierailija
38/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä

Sanoisin myös, että mielipide perustelujen kanssa painaa enemmän kuin mielipide ilman perusteluja.

Vierailija
39/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kehitysvammaisten ohjaajana olen tavannut monia rakastavia vanhempia. Toisia jopa kolmasti vuodessa.

Vierailija
40/145 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä negatiivinen asenne. Teidän mielestä siis tulisi tietentahtoen tehdä kehitysvammainen maailmaan?! sairasta

Abortti on arvokysymys. Kuka tahansa voi sairastua milloin tahansa. Se terve lapsi voi saada kehityshäiriö tai kehitysvamma diagnoosin ala-asteella.

Luuletko, että maailma on tarkoitettu vain täydellisille. Miltä tuntuisi jos ruvettaisiin abortoimaan kaikki, jonka äö ei tule todennäköisesti olemaan riittävän korkea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi