Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauramaidon sisältämä sokeri saattaa yllättää Haitallista siinä missä mikä tahansa muukin sokeripitoinen herkku

Vierailija
13.03.2023 |

Lehmänmaito on hampaiden kannalta kahvissa parempi vaihtoehto kuin kauramaito, johon moni on siirtynyt eettisistä ja ekologisista syistä.

Kauramaidon valmistuksessa syntyy vapaita sokereita, joiden terveysvaikutukset ovat ihan vastaavat kuin valkoisella sirotesokerilla.

Terveys | Kauramaidon sisältämä sokeri saattaa yllättää Haitallista siinä missä mikä tahansa muukin sokeripitoinen herkku https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009450208.html

Että tällaista. Tämäkin luulemani terveystuote jää jatkossa ostamatta ja palaan takaisin tavalliseen maitoon.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lehmänmaidon sisältämä rasva tukkii suonet. Hampaita saa uusia, mutta suonia ei 🤔🤔

Rasvattoman maidon rasva on kaikkein vaarallisinta, koska se on niin salaista, ettei sitä löydy edes elintarvikeluokituksen tarkastuksessa😄

Vierailija
62/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jäin minäkin miettimään koska käytän sitä kahvin kanssa. Toisaalta juon kahvia 3 krt päivässä niin aika pieni määrä on kyllä silloin. Ei taida ehkä tulla 1 desiä. En saisi juotua sitä pelkästään. Tavallista maitoa en juo.

Miksi et pysty juomaan mustaa kahvia???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin luulemani terveystuote jää jatkossa ostamatta

Ihan uteliaisuudesta kysyisin, mistä sinulle on tullut luulo, että kauramaito olisi joku terveystuote?

Vierailija
64/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ikaffe sokeria 3,4 g. Kevytmaito sokeria 4,8.

Ja kauramaitoa laitetaan vain kahviin. Jotkut vetää kevytmaitoa ruokajuomana. Se jos jokin on outoa.

On kuule hiukan eroa lisätyllä ja luontaiselta sokerilla. Ja vegaanithan leipoo tuosta ja tekee puuroa ym ym

Ei ainakaan minun käyttämissäni kauramaidoissa ole mitään lisättyä sokeria.

Vierailija
65/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lehmänmaidon sisältämä rasva tukkii suonet. Hampaita saa uusia, mutta suonia ei 🤔🤔

Voi tyttö pieni olet hukassa jos pidät sitä rasvaa, mitä ruotsalaiset liimatukat työntävät lifestyle-tuotteeseensa, terveellisenä.

Vierailija
66/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

H vetin jankuttaja, juo maitosi, ja anna toisten juoda mitä juo. Kahvinkin osalta tämä sama vapaus. Hampaitten pesusta ja hoidosta reikiintyminen on kiinni, ei siitä, onko desissä gramma enemmin tai vähemmin sokereita.

Vierailija
67/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jäin minäkin miettimään koska käytän sitä kahvin kanssa. Toisaalta juon kahvia 3 krt päivässä niin aika pieni määrä on kyllä silloin. Ei taida ehkä tulla 1 desiä. En saisi juotua sitä pelkästään. Tavallista maitoa en juo.

Miksi et pysty juomaan mustaa kahvia???

Koska en halua? Miksi ihmeessä se sinua kiinnostaa?

-eri

Vierailija
68/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpron sokeriton soijamaito on kahvin kanssa yllättävän hyvää. 

Vierailija
69/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H vetin jankuttaja, juo maitosi, ja anna toisten juoda mitä juo. Kahvinkin osalta tämä sama vapaus. Hampaitten pesusta ja hoidosta reikiintyminen on kiinni, ei siitä, onko desissä gramma enemmin tai vähemmin sokereita.

Se, mitä suuhunsa pistää on osa hampaiden hoitoa.

Vierailija
70/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ikaffe sokeria 3,4 g. Kevytmaito sokeria 4,8.

Ja kauramaitoa laitetaan vain kahviin. Jotkut vetää kevytmaitoa ruokajuomana. Se jos jokin on outoa.

On kuule hiukan eroa lisätyllä ja luontaiselta sokerilla. Ja vegaanithan leipoo tuosta ja tekee puuroa ym ym

Ei ainakaan minun käyttämissäni kauramaidoissa ole mitään lisättyä sokeria.

Kauramaidon sokeri on yhtä haitallista hampaille kuin lisätty sokerikin.

Vierailija
71/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just, tämä tieto oli huono juttu minulle, käytän nimittäin paljon kauramaitoa raakapuuron valmistukseen, pitänee lopettaa tämäkin herkuttelu. 

Montako kertaa päivässä syöt raakapuuroa?

Hammaslääkärin viesti oli, että on hyvä olla tietoinen siitä, että kauramaidossa on sokeria, joka toimii haitallisesti toisin kuin maidon sokeri hampaille. Aiheuttaa happohyökkäyksen.

Kaikki ruoka aiheuttaa happohyökkäyksen. Normaalisti ruokaa ei napostella lähes koko ajan vaan tiettyinä aikoina, jolloin rasitus hampaita kohtaan ei ole jatkuvaa. Kahvia taas siemaillaan helposti vähän koko ajan päivän mittaan, työnteon lomassa, jolloin kauramaidolla maustettu kahvi pääsee tekemään tuhoja.

Vierailija
72/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Lehmänmaito tekee muuten myös reikiä hampaisiin. Kannattaa pestä niitä hampaita, pääsee helpommalla kuin laskemalla joka gramma sokeria.

Vihaan kaikkia ruokakeskusteluja tällä palstalla. Jos kysyt vaikka vinkkejä gluteenittomaan ruokavalioon, ketjuun tulee aina joku nillittämään, että miksi syötte gluteenitonta pastaa ja leipää, kukaan ei tarvitse pastaa ja leipää, syökää mieluummin vaikka perunoita. Sitten joku tulee siihen vastanillittämään, että miksi ihmeessä söisit perunoita, syökää mieluummin pelkkää lihaa, se on terveellisempää.

Nämä kasvispohjaisia tuotteita vastaan saarnaajat ovat ihan oma lukunsa. Joidenkin mielestä kaikkien, siis KAIKKIEN, pitäisi juoda punaista maitoa ja syödä voita. Joku rupesi kerran minulle inttämään, ettei sellaista olekaan kuin maitoallergia vaan kuulemma ainoastaan laktoosi-intoleranssi on olemassa, ja sekin on hoidettavissa. Ei, kyllä minä olen ihan maitoproteiinille allerginen, kiitos vaan. Sitten tulee tietysti aina nämä "miksi ihmeessä edes tarvitset mitään maitoa kahviisi, juo se mustana". No koska en halua juoda mustana?? Kun kerran kauramaitoa on nykyään kaupassa, minä ostan sitä. Tämä koskee av-palstalaisia miten??

Vierailija
73/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, tämä tieto oli huono juttu minulle, käytän nimittäin paljon kauramaitoa raakapuuron valmistukseen, pitänee lopettaa tämäkin herkuttelu. 

Hammaslääkärin viesti oli, että on hyvä olla tietoinen siitä, että kauramaidossa on sokeria, joka toimii haitallisesti toisin kuin maidon sokeri hampaille. Aiheuttaa happohyökkäyksen.

Kaikki ruoka aiheuttaa happohyökkäyksen. Normaalisti ruokaa ei napostella lähes koko ajan vaan tiettyinä aikoina, jolloin rasitus hampaita kohtaan ei ole jatkuvaa. Kahvia taas siemaillaan helposti vähän koko ajan päivän mittaan, työnteon lomassa, jolloin kauramaidolla maustettu kahvi pääsee tekemään tuhoja.

Kauramaidolla maustettu? Ole hyvä, ja lopeta jankuttaminen, alkaa jo nyrjähdellä pahasti.

Vierailija
74/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittäkää parempaa kahvia ettei sen makua tarvitse peittää kauran ja sokerin makuun.

Minulla on parempi ehdotus.

Jättäkää kahvi juomatta.

Vierailija
75/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä lempeästi jo totutellaan pula-aikaan korvikkeilla ja kohta jo varmaan sikuri ja voikukan juuri kahvikin on jo tulossa?

Vierailija
76/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan potaskaa väittää, että lehmänmaito ei tekisi mitään hampaille. Bakteerit hajottavat laktoosia siinä missä muitakin sokereita.

Vierailija
77/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Lehmänmaito tekee muuten myös reikiä hampaisiin. Kannattaa pestä niitä hampaita, pääsee helpommalla kuin laskemalla joka gramma sokeria.

Vihaan kaikkia ruokakeskusteluja tällä palstalla. Jos kysyt vaikka vinkkejä gluteenittomaan ruokavalioon, ketjuun tulee aina joku nillittämään, että miksi syötte gluteenitonta pastaa ja leipää, kukaan ei tarvitse pastaa ja leipää, syökää mieluummin vaikka perunoita. Sitten joku tulee siihen vastanillittämään, että miksi ihmeessä söisit perunoita, syökää mieluummin pelkkää lihaa, se on terveellisempää.

Nämä kasvispohjaisia tuotteita vastaan saarnaajat ovat ihan oma lukunsa. Joidenkin mielestä kaikkien, siis KAIKKIEN, pitäisi juoda punaista maitoa ja syödä voita. Joku rupesi kerran minulle inttämään, ettei sellaista olekaan kuin maitoallergia vaan kuulemma ainoastaan laktoosi-intoleranssi on olemassa, ja sekin on hoidettavissa. Ei, kyllä minä olen ihan maitoproteiinille allerginen, kiitos vaan. Sitten tulee tietysti aina nämä "miksi ihmeessä edes tarvitset mitään maitoa kahviisi, juo se mustana". No koska en halua juoda mustana?? Kun kerran kauramaitoa on nykyään kaupassa, minä ostan sitä. Tämä koskee av-palstalaisia miten??

Helpottiko?

Vierailija
78/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta lehmänmaito on järkyttävän pahan makuista. Onneksi sille on vaihtoehto, joka ei maistu mädäntyneelle.

Kylmä maito ja lämmin pulla, aaah miten hyvää. 😋

Vierailija
79/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpottiko?

No ei oikeastaan. Paras keino olisi olla lukematta näitä typeryydessään ennalta-arvattavia keskusteluja ollenkaan.

Vierailija
80/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvä pointti sinulla. En syö raaka puuroa joka päivä, noin 3 kertaa viikossa, jännä, miten tämä kauramaitoa on nostettu tikun nokkaan. Paljonkohan nuoriso juo energiajuomia ja muita sokerimehuja ja karkkeja. Meillä yksi henkilö syö joka ainoa aamu kaurapuuroa, mutta sokeriarvot ovat kohdallaan, miten kaura nyt tällä hetkellä on pahis?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä