Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauramaidon sisältämä sokeri saattaa yllättää Haitallista siinä missä mikä tahansa muukin sokeripitoinen herkku

Vierailija
13.03.2023 |

Lehmänmaito on hampaiden kannalta kahvissa parempi vaihtoehto kuin kauramaito, johon moni on siirtynyt eettisistä ja ekologisista syistä.

Kauramaidon valmistuksessa syntyy vapaita sokereita, joiden terveysvaikutukset ovat ihan vastaavat kuin valkoisella sirotesokerilla.

Terveys | Kauramaidon sisältämä sokeri saattaa yllättää Haitallista siinä missä mikä tahansa muukin sokeripitoinen herkku https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009450208.html

Että tällaista. Tämäkin luulemani terveystuote jää jatkossa ostamatta ja palaan takaisin tavalliseen maitoon.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, minusta lehmänmaito maistui aina varsin makealle. Ainakaan ne kauramaitomerkit, joita itse olen käyttänyt, eivät ole olleet yhtään makeita.

No, oli miten oli, kernaasti käyttäisin lehmänmaitoa jos pystyisin. Mutta kun en pysty, niin kauramaidolla mennään. Sori.

Vierailija
22/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta lehmänmaito on järkyttävän pahan makuista. Onneksi sille on vaihtoehto, joka ei maistu mädäntyneelle.

Sokerihan on tunnetusti hyvää, niin myös kaurajuomassa. Mieluummin kannattaisi olla ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää, että puolisen desiä kaurajuomaa kahvin seassa muun aamiaisen yhteydessä kerran päivässä ei vaikuta terveyteeni merkittävällä tavalla. Kärpäsestä tehty härkänen, länsimaisen ihmisen liika sokeri tulee keskimäärin ihan muualta, kuin kahvimaidosta.

Vierailija
24/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä litratolkulla lotrata. 

Tämä. Aivan merkityksetön asia.

No silloinhan se lehmänmaito on parempi vaihtoehto, koska siinä ei ole metsänhävitystä aiheuttavaa palmuyöljyä.

Käyttämässäni kaurajuomassa ei ole palmuöljyä. Ei kuulu ruokavaliooni. Itseasiassa en ole löytänyt kaurajuomaa jossa olisi, monessa kaurakermassa on.

Vierailija
25/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, minusta lehmänmaito maistui aina varsin makealle. Ainakaan ne kauramaitomerkit, joita itse olen käyttänyt, eivät ole olleet yhtään makeita.

No, oli miten oli, kernaasti käyttäisin lehmänmaitoa jos pystyisin. Mutta kun en pysty, niin kauramaidolla mennään. Sori.

Ihan sama miltä mikäkin sinun suussa maistuu, kauramaidosta saat hampaita pilaavat sokeria, lehmänmaidosta et.

Vierailija
26/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazerin luomukaurajuomassa on sokereita 2,7 g/100 g. Ei kuulosta kovin suurelta määrältä, vaikka makeutta tuokin tuo.

Voithan laittaa kolme sokeripalaa maitolasiin, niin saat saman sokerin jos siitä on puutosta.

Vierailija
27/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miltä mikäkin sinun suussa maistuu, kauramaidosta saat hampaita pilaavat sokeria, lehmänmaidosta et.

Mä kyllä pesen hampaani, eivätkä ne ole pilalla. Ehjät ja vahvat.

Vierailija
28/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazerin luomukaurajuomassa on sokereita 2,7 g/100 g. Ei kuulosta kovin suurelta määrältä, vaikka makeutta tuokin tuo.

Eli 100 grammassa kauramaitoa on sokeria yhden sokeripalan verran.

Onko se mielestäsi tosiaan hampaiden kannalta yhdentekevää?

Miksi fakta kerää näin paljon alapeukkua? Fazerin kaurajuoma sisältää todellakin sokeripalan verran sokeria/100 grammaa kautajuomaa.

Vierailija
29/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysmaidossa sokereita 4,8g/100g, Elovena barista kahviin tarkoitetussa kaurajuomassa sokereita 3,6g/100g.

Tehkää tiedolla mitä haluatte.

Vierailija
30/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maitosokeriko on terveellistä? No ei ole.

Itse juon soija- ja mantelimaitoa. Kauramaidosta en pidä.

Vierailija
31/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää, että puolisen desiä kaurajuomaa kahvin seassa muun aamiaisen yhteydessä kerran päivässä ei vaikuta terveyteeni merkittävällä tavalla. Kärpäsestä tehty härkänen, länsimaisen ihmisen liika sokeri tulee keskimäärin ihan muualta, kuin kahvimaidosta.

Niinhän tuossa jutussakin hammaslääkäri sanoi. Että juo se kauramaitokahvi aterialla. Silloin alkaa tulla reikiä jos pitää kuppia työpöydällä ja hörppii pitkin päivää kahvia töiden lomassa kuten itse tykkään tehdä. Siksi juonkin mustana.

Vierailija
32/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että jotkut kauhistelevat sokeria ikuisesti ja aina. Mutta sitä on hyvin monessa elintarvikkeessa. Olisi tärkeää saada ihmisille (joustavasti) toimiva hammashoito, nyt se on rajattu ellei estetty. Johtui se sokerista tai paikat tippuvat, eikä ole aiemmin hoidettu kunnalla hyvin.

Vierailija
33/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja maitosokeriko on terveellistä? No ei ole.

Itse juon soija- ja mantelimaitoa. Kauramaidosta en pidä.

Iso osa kommentoijista ei selvästikään ole lukenut artikkelia, siellä kerrottiin mikä ero on maidon ja kauramaidon sokerilla.

Vierailija
34/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei sinänsä ole sokerin määrä, eikä myöskään sinun tapauksessasi ylimääräinen happohyökkäys, koska juot kaurajuoman kerralla ruokailun yhteydessä.

Jutun pointti olikin siinä, että kauramaidolla ryyditetyn kahvin tai teen lipittely pitkin päivää (kuten monet tekevät) altistaa hampaat lähes jatkuvasti happohyökkäykselle.

Vierailija
35/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehmänmaidon sisältämä rasva tukkii suonet. Hampaita saa uusia, mutta suonia ei 🤔🤔

Vierailija
36/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysmaidossa sokereita 4,8g/100g, Elovena barista kahviin tarkoitetussa kaurajuomassa sokereita 3,6g/100g.

Tehkää tiedolla mitä haluatte.

Vain kauramaidossa on hampaille haitallisia vapaita sokereita. Lehmänmaidon sokeri on hammasystävällisempää laktoosia.

Vierailija
37/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että jotkut kauhistelevat sokeria ikuisesti ja aina. Mutta sitä on hyvin monessa elintarvikkeessa. Olisi tärkeää saada ihmisille (joustavasti) toimiva hammashoito, nyt se on rajattu ellei estetty. Johtui se sokerista tai paikat tippuvat, eikä ole aiemmin hoidettu kunnalla hyvin.

Ei reiät johdu siitä ettei ihminen pääse hammaslääkäriin, kyllä se on itse mietittävä mitä syö ja harjattava niitä leegoja.

Vierailija
38/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lehmänmaidon sisältämä rasva tukkii suonet. Hampaita saa uusia, mutta suonia ei 🤔🤔

Et ole ikinä kuullut rasvattomasta maidosta?

Vierailija
39/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tuossa jutussakin hammaslääkäri sanoi. Että juo se kauramaitokahvi aterialla. Silloin alkaa tulla reikiä jos pitää kuppia työpöydällä ja hörppii pitkin päivää kahvia töiden lomassa kuten itse tykkään tehdä. Siksi juonkin mustana.

No ei se tuokaan ole ihan ongelmatonta. Kahvi itsessään on melko hapanta, eli liuottaa herkästi kiillettä.

Vierailija
40/89 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta lehmänmaito on järkyttävän pahan makuista. Onneksi sille on vaihtoehto, joka ei maistu mädäntyneelle.

Sokerihan on tunnetusti hyvää, niin myös kaurajuomassa. Mieluummin kannattaisi olla ilman.

Mistä päättelit, että käytän kaurajuomaa sen sokerin vuoksi? Ei, se johtuu vain tasan siitä, että lehmänmaito on järkyttävän makuista. Sokerin ja makeuden nautin muussa muodossa. Sinä et ole mikään kertomaan minulle tai kellekään, mitä ilman kannattaa tai ei kannata olla. Päätät vain itsestäsi. Joten jätä arvelusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi