Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Kelan tuista säästää?

Vierailija
13.03.2023 |

Saako? Miksi saa? Miksi ei?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kysyn utelisuudesta miten kykenet säästämään toimeentulotuesta?? Yleensä Kelan asiakkaan tulot ovat niin pienet ettei niillä tule toimeen hiirikään. Onkohan lie trolli koko aloitus.

Kelan asiakkaan? Siis ei kaikki kelan asiakkaat ole köyhyysrajalla eläviä. Me olemme kaikki Kelan asiakkaita ihan syntymästä asti. Taidat puhua rumasti yleistäen heistä, jotka joutuvat toimeentulotukeen turvautumaan.

Yleensä toimeentulotukea saavat vain köyhät, yleensä työttömät ihmiset. Kelalle pitää toimittaa kaikki tiliotteet. Niistä pitäisi näkyä varallisuus. Muussa tapauksessa on tukien väärinkäyttäjä, joka jää kyllä kiinni ja harmitus on suuri kun joutuu palauttamaan kaiken takaisin, myös ne ns.säästöt. Toimeentulon hakijalla ei saisi olla muualla säästöjä kuin korkeintaan kassakaapissa. Tämä ei ole mitään rumasti puhumista, vaan Kelan oma laki.

Jos ihminen omista osakeen on työtön,pietuloinen eläkeläinen.Yhtiövastike huomioidaan toimentulotuessa kuin asumistuessa.Mutta ei velkaa.Vähennyksinä sähköasku kotivakuutus,SV lääket. Julkisen sektorin sairaalamaksut,kuin poliklinikka maksut.Jotka vuokralla asuvat vuokra ja sauna maksu.

Vierailija
82/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säästää tilille, vaan nostat rahaa ja säästät ns sukanvarteen. Se ei ole kiellettyä.

Juu mutta sitä rahaa voi käyttää vain harmailla markkinoilla.sita energiaremonttien ei voi maksaa kateisrahasta eikä saa sitä avustusta.jos rahat laittaa pankin kautta niin kela ja poliisi iskee ja takavarikoi rahat..

Koska eihän mulla köyhänä voi olla rahaa niin se on rikoksella hankittu

'

Ja paskat niitä kukaan takavarikoi, mutta ne vaikuttavat seuraaviin tukipäätöksiin. Ja rahaa voi käyttää paljon muuhunkin kuin energiaremontteihin ja käteinen on täysin käypää valuuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. Itselläni oli purukalusto uusittavana ja silmät vaati silmaleikkaukseen joihin ei julkisella päässyt ...rahaa piti yhtäkkiä löytyä 30 000 euroa..kela ei salli säästämistä kun saastorahat on laskettu kelassa tuloksi joka on leikannut asumistukea joka kuukausi.

Mikä ihme silmäleikkaus on noin tarpeellinen jos et julkisella saa?

Eipä sinne julkiselle oikein pääse kun oltu jo yli vuosi jonossa..todellisuudessa jonoa siirretään jatkuvasti eteenpäin..kuulemma yli kuusikumppisille ei niitä leikkauksia juuri enää edes tehdä..Kato saastot

Vierailija
84/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säästää tilille, vaan nostat rahaa ja säästät ns sukanvarteen. Se ei ole kiellettyä.

Juu mutta sitä rahaa voi käyttää vain harmailla markkinoilla.sita energiaremonttien ei voi maksaa kateisrahasta eikä saa sitä avustusta.jos rahat laittaa pankin kautta niin kela ja poliisi iskee ja takavarikoi rahat..

Koska eihän mulla köyhänä voi olla rahaa niin se on rikoksella hankittu

'

Ja paskat niitä kukaan takavarikoi, mutta ne vaikuttavat seuraaviin tukipäätöksiin. Ja rahaa voi käyttää paljon muuhunkin kuin energiaremontteihin ja käteinen on täysin käypää valuuttaa.

Niinpä ne rahat vaikuttaa tukipaatoksiin useiden kuukausien jopa vuosien päähän mistä syystä en sitä energiaremonttia sitten voi koskaan tehda

Vierailija
85/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni saa säästää ja melko huono ajatus ettei saisi säästää. Jokainenhan saa käyttää ylimääräisen rahan niinkuin haluaa. Ja on siinä toimeentulotuessa sitä ylimääräistäkin nimittäin harvalla menee 550e ruokaan tai kännykkä laskuun.

Vierailija
86/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. Itselläni oli purukalusto uusittavana ja silmät vaati silmaleikkaukseen joihin ei julkisella päässyt ...rahaa piti yhtäkkiä löytyä 30 000 euroa..kela ei salli säästämistä kun saastorahat on laskettu kelassa tuloksi joka on leikannut asumistukea joka kuukausi.

Mikä ihme silmäleikkaus on noin tarpeellinen jos et julkisella saa?

Eipä sinne julkiselle oikein pääse kun oltu jo yli vuosi jonossa..todellisuudessa jonoa siirretään jatkuvasti eteenpäin..kuulemma yli kuusikumppisille ei niitä leikkauksia juuri enää edes tehdä..Kato saastot

Mitähän silmäleikkauksia julkinen puoli ei yli kuusikymppisille tee? Kaihileikkaukset tekee ainakin? Oliko kyseessä mahdollisesti jokin ikänäkökorjausleikkaus, jota et julkiselta saanut? No, silmälasit taitavat olla halvempi vaihtoehto...

Vierailija
87/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu on elellyt tt-tuella ja nähtävästi sijoittaminen bitcoiniin ja rahan pitäminen ulkomaisella tilillä onnistuu eikä kela saa niistä tietoa mistään ellei itse ilmoita.

Vierailija
88/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tt-tuesta saa säästää vaikka monta tonnia tilille, ei niitä tarvii pois käyttää. Se vaan pitää pystyä todistamaan, että ne on säästetty tt-tuesta ja se todisteluhan tapahtuu käytännössä joka kuukausi tukea myönnettäessä kun katsotaan tilitapahtumat läpi. 

Tiedän tämän, koska olin korona-aikana pitkään tt-tuella ja siinä sai ihan mukavan potin säästöön kun ei voinut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin hakea kaupasta ruokaa. Baarit ja raflat oli kiinni yms. kulutusmestat.

Vaarallinen viesti koska joku voi tähän oikeasti uskoa. Realiteetti on se että Korkein Hallinto-oikeus on jo ottanut tähän kantaa 2021 ja asettui Kelan puolelle!

https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1631179979332…

Toimeentulotuesta säästetyt varat voidaan katsoa tuloina seuraavaa hakemusta käsitellessä. Näin siis se puurolla ja vedellä vaivalla säästetty 500e voi valua viemäriin jos yksi kaunis kuukausi se virkailija vähentääkin ne seuraavan kuun tuista.

Eli kuten jo sanottu, piilota ne säästöt käteiseksi tai johonkin muotoon jossa Kela ei sitä näe.

Ei niitä VÄHENNETÄ seuraavan kuun tuista. Seuraavana kuuna et vain TARVITSE yhtä paljon TTT:Tä kun on jemmaan jääty rahaa.  se tuki samalla laskentakaavalla (paljon pitää jäädä elämiseen) pysyy ihan samana, mutta koska sinulla on jo osa siitä kasassa niin ei tarvitse maksaa niin paljoa.

Vierailija
89/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa. Olisi hullua olettaa että köyhällä ei saa olla lainkaan varoja pahan päivän varalle. Itse elän tosi niukasti koska ei ole ystäviä ja tuttuja joten ei tule käytyä missään niin säästöön jää jokunen. Lisäksi olen minimalisti ja en tykkää ostaa turhaa krääsää, vaatteita, laukkuja, meikkeja mitä nyt on... Yms yms. Ostin säästöillä viimeksi pesukoneen kun en sellaista aikaisemmin omistanut. Yritin sitäkin ilman pärjätä pitkään ja kyllä se sujuikin kun asun yksin mutta onhan tosta paljon apua arkeen.

Vierailija
90/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa pystyä säästämään tai sitten ei. Riippuu käsittelijästä. Haluatko ottaa riskin, menettää tuet eli säästäminen tuotti tappiota ja olemaan valmis vuosia kestävään valitusrumbaan?

Minun neuvoni on, että nosta kaikki pois joka kuukausi. Vain silloin on 100% varma, että säästät oikeasti.

Vierailija
91/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa. Olisi hullua olettaa että köyhällä ei saa olla lainkaan varoja pahan päivän varalle. Itse elän tosi niukasti koska ei ole ystäviä ja tuttuja joten ei tule käytyä missään niin säästöön jää jokunen. Lisäksi olen minimalisti ja en tykkää ostaa turhaa krääsää, vaatteita, laukkuja, meikkeja mitä nyt on... Yms yms. Ostin säästöillä viimeksi pesukoneen kun en sellaista aikaisemmin omistanut. Yritin sitäkin ilman pärjätä pitkään ja kyllä se sujuikin kun asun yksin mutta onhan tosta paljon apua arkeen.

Eräs tietämäni henkilö sä kyllä ihan sossusun maksamaan sen pesukoneen .

Vierailija
92/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ei saa varsinkin jos on pesutupa. Ja muutenkin sen kaikista halvimman mikä hajoaa 1 vuoden sisällä. Parempi kun säästi itse kunnolliseen joka kestää sitten 10 vuotta.

Vierailija
93/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ei saa varsinkin jos on pesutupa. Ja muutenkin sen kaikista halvimman mikä hajoaa 1 vuoden sisällä. Parempi kun säästi itse kunnolliseen joka kestää sitten 10 vuotta.

Joo, yksin elävälle ei makseta, eikä silloinkaan jos on pesutupa. Lapsiperhe voi saada.

Vierailija
94/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, isommissa hankinnoissa kannattaa käyttää sossun harkinnanvaraista tukea hyödyksi, kuten: television, pesukoneen, vaate hankintojen, kodinkoneiden, lastenrattaiden yms tarvikkeiden osalta. Useasti myöntävät jos todellinen tarve, sillä köyhälläkin pitää televisio olla. Tosin eivät kaikkein kalleinta osta, mutta joutuu vähän sopeutumaan.

Vierailija
95/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tt-tuesta saa säästää vaikka monta tonnia tilille, ei niitä tarvii pois käyttää. Se vaan pitää pystyä todistamaan, että ne on säästetty tt-tuesta ja se todisteluhan tapahtuu käytännössä joka kuukausi tukea myönnettäessä kun katsotaan tilitapahtumat läpi. 

Tiedän tämän, koska olin korona-aikana pitkään tt-tuella ja siinä sai ihan mukavan potin säästöön kun ei voinut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin hakea kaupasta ruokaa. Baarit ja raflat oli kiinni yms. kulutusmestat.

Vaarallinen viesti koska joku voi tähän oikeasti uskoa. Realiteetti on se että Korkein Hallinto-oikeus on jo ottanut tähän kantaa 2021 ja asettui Kelan puolelle!

https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1631179979332…

Toimeentulotuesta säästetyt varat voidaan katsoa tuloina seuraavaa hakemusta käsitellessä. Näin siis se puurolla ja vedellä vaivalla säästetty 500e voi valua viemäriin jos yksi kaunis kuukausi se virkailija vähentääkin ne seuraavan kuun tuista.

Eli kuten jo sanottu, piilota ne säästöt käteiseksi tai johonkin muotoon jossa Kela ei sitä näe.

KHO:n päätöksessä oli huomioitu tuhat euroa ylittävät varat.

Joo se on täyttä paskaa, että toimeentulosta ei saisi jäädä mitään rahaa sivuun tilille. Millähän ihmeellä sitä tuen saaja voi ikinä ostaa esim. tietokonetta tai pesukonetta vanhan hajotessa, jos mitään puskusria ei saisi tilillä olla? :-D

Toimeentulotuen tarve toki muuttuu aika kyseenalaiseksi sitten, jos tilillä alkaa olla ihan valtavia summia ylimääräistä rahaa, olkoonkin vaikka totusta sivuun jäänyttä rahaa. Kyseessä on kuitenkin kaikkein viimesijaisin etuus eikä mikään ihmisoikeus.

Itse olen saanut useamman vuoden myös toimeentulotukea mutkikkaan elämäntilanteen vuoksi. Minulla oli pitkään tilillä 900 e ylimääräistä totusta säästynyttä rahaa, koska koronan alkuvaiheessa ei tullut kaupassa käytyä kuin kerran tai kaksi viikossa ja lisäksi totua saaville maksettiin niitä ylimääräisiä tukia. Eihän sitä kaikkea ehtinyt milään käyttää. Kukaan ei kuitenkaan koskaan puuttunut asiaan. Lopulta ostin rahoilla itselleni m. polkupyörän vanhan varastetun tilalle. Nykyäänkin rahaa jää säästöön yleensä n. 100 e kuussa, joskus enemmänkin, jos en osta kuukauden aikana kaupasta juuri muuta kuin elintarvikkeita. Säästöt menevät sitten aina jossain vaiheessa vaatteisiin ym. tarpeelliseen, johon yhden kuukauden perusosa ei viel oikein riitä.

Vierailija
96/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, isommissa hankinnoissa kannattaa käyttää sossun harkinnanvaraista tukea hyödyksi, kuten: television, pesukoneen, vaate hankintojen, kodinkoneiden, lastenrattaiden yms tarvikkeiden osalta. Useasti myöntävät jos todellinen tarve, sillä köyhälläkin pitää televisio olla. Tosin eivät kaikkein kalleinta osta, mutta joutuu vähän sopeutumaan.

Pesukonetta harvemmin saa, jos asuu taloyhtiössä, jossa on pyykkitupa käytettävissä. Vaatteisiin en ole ikinä saanut, vaikka olen pyytäny esim. uuden talvitakin ostoa varten (vanhan rikkouduttua), ne kuuluvat perusosaan.

Vierailija
97/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu on elellyt tt-tuella ja nähtävästi sijoittaminen bitcoiniin ja rahan pitäminen ulkomaisella tilillä onnistuu eikä kela saa niistä tietoa mistään ellei itse ilmoita.

Onnistuuhan se, ei Kelalla ole resursseja alkaa tutkia jokaisen hakijan ulkomaantilejä.

Samalla vain tulee syyllistyneeksi petokseen, kun on hakemuksessa mennyt ruksimaan kohdan, että vakuuttaa antaneensa siinä kaikki tiedot tuloistaan ja varoistaan.

Vierailija
98/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa koska olet silloin tod. ärsyttävä kitupiikki. Et ainakaan tt tuesta. Se on niin vähän että kitupiikki on pakko olla jos pystyy säästämään.

Tuo tukihan pitäisi toimia muutenkin reaaliaikaisesti että pystyy ilman säästöjä elämään eli korvataan välttämättömät ajankohtaiset kulut. Ei pitäisi olla tarvetta jemmoille koska välttämättöissä kuluissa ei yleensä pitäisi olla äkillisiä kulupiikkejä esim. asumiseen liittyvät.

Vierailija
99/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin toimeentulotuella ja tiedossani oli ihan oikea palkallinen työpaikka 4kk:n päästä, oli siis työsoppari jo allekirjoitettu. Säästin tuon 4kk ajan toimeentulotuesta 100e/kk että saan jonkun auton romun ostettua aloittaakseni työt. Sain säästää, eikä sitä huomioitu tulona, mut joka kuukausi kyllä selitin varuilta sen saman litannian miksi säästän ja miksi en voi sitä rahaa käyttää joka tililläni makaa, jos ttt-käsittelijä vaikka muuttui välissä.

Sun ei olisi tarvinnut selittää yhtään mitään, Kyllä ne sun historiaa katsomalla itsekin näkee ja tajuaa sen, että on säästynyt totusta. Kokemusta on paljon pidemmältä ajalta.

Vierailija
100/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisilta kaikki sosiaalituet pois. Tukien on oltava kansalaisuusperusteisia. Näin on suurimmassa osassa maailman maita. Suomella ei ole varaa leikkiä hyväntekijää, koska kaikki kustannetaan velkarahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi