Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Kelan tuista säästää?

Vierailija
13.03.2023 |

Saako? Miksi saa? Miksi ei?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, kunhan säästöt eivät näy tiliotteessa.

Vierailija
102/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos omistaa esim auton niin pakko on pitää rahaa jemmassa kun sen kulut on niin isot ettei sitä millään TT tuella kustanna..

Luopuakaan siitä autosta ei voi kun täällä syrjäseuduilla se on kuitenkin se välttämätön väline palvelujen piiriin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisella lasketaan tuloiksi sellaisetkin säästöt jotka ei näy tiliotteella..mm omaisuus..

Vierailija
104/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa koska olet silloin tod. ärsyttävä kitupiikki. Et ainakaan tt tuesta. Se on niin vähän että kitupiikki on pakko olla jos pystyy säästämään.

Tuo tukihan pitäisi toimia muutenkin reaaliaikaisesti että pystyy ilman säästöjä elämään eli korvataan välttämättömät ajankohtaiset kulut. Ei pitäisi olla tarvetta jemmoille koska välttämättöissä kuluissa ei yleensä pitäisi olla äkillisiä kulupiikkejä esim. asumiseen liittyvät.

Et oo tosissasi. :-D Se perusosa on tarkoitettu ruuan lisäksi esim. puhelinlaskuun, nettiin, matkakorttiin ja vaatekuluihin. Jos osaa tehdä itse kohtuuhintaista ruokaa kotona tai syö muuten keskimäärin mahd. edullista ruokaa (joutumatta kuitenkaan kituuttamaan), ei joudu maksamaan netistä mitään, kulkee pyörällä bussin tai oman auton sijaan (erit. kesällä) eikä ostele uusia vaatteita jatkuvasti, voi hyvinkin käydä niin, että sitä rahaa vaan jää käyttämättä.

Itse olen totun saaja jo pidemmältä ajalta ja viime aikoina syönyt vähän turhankin paljon eineksiä, kun kiireessä en ole jaksanut kokkailla itse yhtä paljon kuin ennen. Niihin kuluu rahaa, mutta ostan punalapputuotteita aina, jos on mahdollista. Viiniä ostan pari kertaa kuussa ja juuri äsken söin ison annoksen noutosushia, sitä ostan varmaan kerran viikossa. Ei ole siis todellakaan tarvinnut kituuttaa, mutta toki tarkkana täytyy olla, että rahat riittävät varmasti sinne kuun loppuun. Kaikille kuuluu se n. 555 e perusosa normaalisti ja sen saa käyttää miten lystää (kunhan ei nyt pelkkään viinaan mene) tai olla osin käyttämättäkin, jos rahaa vaan jää yli tai haluaa säästää vaikka vähän isomman summan tulevia vaateostoksia varten.

Ja säästöjä on aina hyvä olla ihan kaikilla, jos se vain on mahdollista! Kyllä se totun saajakin voi joutua yllättäviin tilanteisiin, joissa kunnallakaan ei ole mitään valvollisuutta auttaa harkinnanvaraisella tuella.

Vierailija
105/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisella lasketaan tuloiksi sellaisetkin säästöt jotka ei näy tiliotteella..mm omaisuus..

Kaikilla etuuksilla on omat sääntönsä sen suhteen, mikä huomioidaan. Se on yhteistä, että säästää saa kaikista tuista, jos siinä onnistuu. Toimeentulotuessa voi tosin tulla jossain vaiheessa raja vastaan, jos käyttämätöntä tukea kertyy tilille aivan huomattavia summia koskemattomana. Se on ymmärrettää. kun kyseessä on kuitenkin se kaikkein viimesijaisin etuus.

Vierailija
106/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, seuraava ip-lehtien otsikko: Heikki (nimi muutettu), säästää työmarkkinatuestaan 250 euroa joka kuukausi. "Syön vain juureksia ja metsän antimia, naapurilta saan halvalla maitoa". Eipä mainita jutussa, että Heikki (nimi muutettu) asustelee vanhempiensa tilalla, eikä maksa senttiäkään asumiskuluistaan, ei edes sähköstä.

Ja sama pätee kaikkiin näihin "supersäästäjiin", kuitit eivät kerro mitenkään järkevästä taloudenhoidosta.

Jos Heikki (nimi muutettu) asuisi vanhempiensa luona, hänen työmarkkinatuestaan vähennettäisiin automaattisesti puolet.

Vaan Heikkipä fiksuna miehenä on laittanut kirjansa poste restanteen ja on virallisesti siis asunnoton. Koska asuntoa ei asunnoton tässä maassa minkään jonottelun kautta enää saa, on Heikki vanhempiensa tilalla turvassa tukirahoineen vaikka niin kauan, kunnes vanhemmat kuolevat. 

Vierailija
107/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole Kelalaiset vielä osanneet etsiä mun säästöjä lipaston laatikosta, eivätkä arvo korujani. Lällän lällän lää!

Vierailija
108/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tällainen ongelma että kun ole Ty tuen saaja ja sain useamman sadan tuhannen perinnön tililleni ja nyt on pelko että KEla alkaa takautuvasti perimään tuloa pois ja luonnollisesti tulevat tuet jää kenties kuinka pitkään nyt pois..

Toki tästä menee erittäin korkea perintö ero sekä velkoihin joita minulla on runsaasti suurin osa mutta kela ei kuulemma huomioi menoja vain tulot lasketaan en haluaisi näitä rahoja mutta ne on tilillä joka on ilmoitettu kelalle..voinko nostaa rahat pois ja selittää jotain

Vierailija
109/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli tällainen ongelma että kun ole Ty tuen saaja ja sain useamman sadan tuhannen perinnön tililleni ja nyt on pelko että KEla alkaa takautuvasti perimään tuloa pois ja luonnollisesti tulevat tuet jää kenties kuinka pitkään nyt pois..

Toki tästä menee erittäin korkea perintö ero sekä velkoihin joita minulla on runsaasti suurin osa mutta kela ei kuulemma huomioi menoja vain tulot lasketaan en haluaisi näitä rahoja mutta ne on tilillä joka on ilmoitettu kelalle..voinko nostaa rahat pois ja selittää jotain

Oletpa hauska.

Vierailija
110/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin jää yli tonni säästöön joka kuukausi. Työmarkkinatuesta ja lapsilisistä yms. tuista. Toimeentulotukea en saisi koskaan, kun on omaisuuttakin paljon.

Vierailija
111/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin jää yli tonni säästöön joka kuukausi. Työmarkkinatuesta ja lapsilisistä yms. tuista. Toimeentulotukea en saisi koskaan, kun on omaisuuttakin paljon.

Mulla jää kaksi tonnia

Vierailija
112/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietysti, mutta et voi hakea toimeentulotukea jos on säästöjä.

Vierailija
113/133 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöt huomioidaan kyllä eli säästöt sinne patjan alle käteisenä.

Meillä on säkissä kirjoituspöydän laatikossa, tuleeko sanktioita?

Tulee jos Sossu saa selville..toki on näitäkin tapauksia jota on jemmaan rahaa laittaneet ja tulee ulosottomies tai polliissi nuuskimaan paikkoja niin nämä voi ihan lain mukaan takavarikoida rahat jotka ei ole tilillä...ne perustelee tulottomille.etta.ne on rikoksella.hankittua

Poliisin tulo vaatii kotietsintäluvan ja epäilyn vakavasta rikoksesta. Ja ulosottomiehen tulo puolestaan velkaa ja oikeudessa varattomaksi todentamisen. Onko muita hyviä juttuja? 

Vierailija
114/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että jos dokaisin niin paljon kuin tarvitsisin alkoholia kuukaudessa, tarvitsisin kuukaudessa tuhat euroa rahaa. Yhdeksän sataa euroa olueeseen ja sata euroa ruokaan. Nyt kun ei saa kuin 500 euroa kuussa, niin ei voi ryypätä kuin pari viikkoa ja sen jälkeen pakko kärvistellä selvinpäin. 

Vierailija
115/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dipsomaani-63 kirjoitti:

Laskin että jos dokaisin niin paljon kuin tarvitsisin alkoholia kuukaudessa, tarvitsisin kuukaudessa tuhat euroa rahaa. Yhdeksän sataa euroa olueeseen ja sata euroa ruokaan. Nyt kun ei saa kuin 500 euroa kuussa, niin ei voi ryypätä kuin pari viikkoa ja sen jälkeen pakko kärvistellä selvinpäin. 

Todimiehet tekee itse ryyppyjuomansa... Sokeria ja hiivaa kaupasta ja ämpäri pörisemään...

Kilju on halpaa tosimiesten kännijuomaa. Ja edullista

.

200 euroa on kännissä kuukauden

Vierailija
116/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä voi säästää ihan vapaasti eikä kukaan pysty sitä tarkistamaan.

Vierailija
117/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista?

Mä saan työmarkkinatukea ja lapsilisää reilu 900e joten vähän hankala siitä on tonni säästää.

Vierailija
118/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan lahjakortteja aina, kun jää ylimääräistä.

Tiliotteessa asia näyttää siltä, että tein vain hieman tavallista isommat ruokaostokset, joten tiliotteessa ei ole mitään ihmeellistä.

Olen maksanut noilla lahjakorteilla mm. 500 euron silmälasit. Tai no läheinen maksoi lasit ja sai 5 100 euron lahjakorttia.

Vierailija
119/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että sosiaalitukien menee messevöt rahat, kun niistä pystyy säästämään. Itsellä näin keskituloisena menee kaikki, mitään ei jää säästöön.

Mun eläke on 1340/kk ja pystyn säästämään 600 e joka kuukausi. En tietenkään saa mitään tukia enkä tarvitsekaan. Mutta silloin en pystynyt palkkatuloistani säästämään, kun oli asuntolaina ja 3 lasta. Kaikki aikanaan, on melko selvää, että kun on lapsia ja laina niskassa, niin ei pysty sivuun laittamaan. Vaikka onhan sekin tavallaan säästämistä, kun lyhentää joka kuukausi asuntolainaa.

Vierailija
120/133 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän sellainen korjaus, että omistusasunto, velatonkin, saa olla, ei vaikuta ttt-tukeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän