Saako Kelan tuista säästää?
Kommentit (133)
Kela maksaa minulle yli 2000 e/kk, kyllä siitä säästöönkin jää.
Pitäs korottaa tiettyjä kelan korvauksia, jotka liittyvät terveyden/ sairauden hoitoihin.
Tosiasia on, että tietyt hoidot ja tutkimukset pitää hoitaa yksityispuolella. Ainakin meidän kaupungissa. Ei ole halpaa tarjolla.
Saako kukaan julkisella vaikka gynekologin tutkimukset? Entä hammashoidot?
Noihin odotan että ohjataan suuremmat kelakorvaukset, mitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa ylisuuria eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle maksaa 980 euroa. Tasan ei käy onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat Kelalle, että 1.4.2023 alkaen säästät tilille FI..... joka kuukausi 50 euroa toimeentulotuesta (mihin sitten säästätkin). Jos muuten pärjäät kun laskut maksetaan eikä rahat lopu kesken kuukauden, niin kyllä tuo onnistuu. Tuhannesti varmempaa on säästää sinne "patjan alle" eli käytännössä metallirasiaan joka kestää tulipalon.
Kestääkö metallirasia tulipalon?
Käteisenä tietysti ja kannattakin säästää. Mitä jos yllättäen pesukone poksahtaa tai tietokone hajoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan pelkkää sairauspäivärahaa. Kelan ylisuuret eläkkeet on takuueläke 922 e/kk tai kansaneläke 733 e/kk. Huimia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tt-tuesta saa säästää vaikka monta tonnia tilille, ei niitä tarvii pois käyttää. Se vaan pitää pystyä todistamaan, että ne on säästetty tt-tuesta ja se todisteluhan tapahtuu käytännössä joka kuukausi tukea myönnettäessä kun katsotaan tilitapahtumat läpi.
Tiedän tämän, koska olin korona-aikana pitkään tt-tuella ja siinä sai ihan mukavan potin säästöön kun ei voinut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin hakea kaupasta ruokaa. Baarit ja raflat oli kiinni yms. kulutusmestat.
Vaarallinen viesti koska joku voi tähän oikeasti uskoa. Realiteetti on se että Korkein Hallinto-oikeus on jo ottanut tähän kantaa 2021 ja asettui Kelan puolelle!
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1631179979332…
Toimeentulotuesta säästetyt varat voidaan katsoa tuloina seuraavaa hakemusta käsitellessä. Näin siis se puurolla ja vedellä vaivalla säästetty 500e voi valua viemäriin jos yksi kaunis kuukausi se virkailija vähentääkin ne seuraavan kuun tuista.
Eli kuten jo sanottu, piilota ne säästöt käteiseksi tai johonkin muotoon jossa Kela ei sitä näe.
KHO:n päätöksessä oli huomioitu tuhat euroa ylittävät varat.
Melko nappirahaa tuo tonni on. Ei sillä loppu peleissä paljoa kustanna jos pitää korjauttaa aito tai ostaa lammitypolttooljyt talveksi taloon tai vaikka kustantaa molemmat
Kuinkakohan monella toimeentulotukiasiakkaalla on talo johon ostaa lämmityspolttoöljyä? Auton nyt toki voi omistaa, mutta juu, eihän sitä niin vaan korjaamolle viedä.
Niin monella pienituloisella on talo ja oljylammotys ...ja tosiaan. Eivät saa toimeentulotukea. Vaikka tulot on se 700 euroa kuukaudessa..huonosti tuolla rahalla pärjää kun pitää ostaa kenties 2000 litraa polttoöljyä vuodessa joka viime syksyn hinnalla maksoi yli 3000 euroa. Ja tosiaan toimeentulotukea ei saa kun omaisuus
Energiatukiakin sai vain sahkolammittajat
Eli saako työtön varautua taloudellisesti? Tuohon se oikea kysymys on.
Iltapuluissa on jatkuvasti juttuja, että "on hyvä olla parin tonnin kotivara käteisenä".
Tämäkö ei sitten koske köyhiä? Juuri köyhillähän on suurin syyn olla kotivara.
Tuo on kyllä niin pimeä kysymys, että.
Olin toimeentulotuella ja tiedossani oli ihan oikea palkallinen työpaikka 4kk:n päästä, oli siis työsoppari jo allekirjoitettu. Säästin tuon 4kk ajan toimeentulotuesta 100e/kk että saan jonkun auton romun ostettua aloittaakseni työt. Sain säästää, eikä sitä huomioitu tulona, mut joka kuukausi kyllä selitin varuilta sen saman litannian miksi säästän ja miksi en voi sitä rahaa käyttää joka tililläni makaa, jos ttt-käsittelijä vaikka muuttui välissä.
Kysymys on miksi köyhä ei saa säästää ja varautua suuriin menoihin. Joita Kela ei korvaa ..
Monella pienituloisella joka tulojen puolesta on täysi peruste hakea kela rahaa on kela sääntöjen mukaan säästäminen kielletty tai sallittu puskuri on todella pieni.
Esim eläkeläisella jolla ei ole mitään saumaa saada enää ansiotuloja suojaraja säästöillä on todella matala. Parikymmentä tonnia on kuitenkin vielä nappirahaa jos itse pitää maksaa lääkäri kuluja joita Kela ei maksa tai asuuntoonsa pitää maksaa energiaremonttien joka tulee pian pakolliseksi..
Suojaosuuden pitäisi olla vähintään 200 000 euroa .
Mm. Itselläni oli purukalusto uusittavana ja silmät vaati silmaleikkaukseen joihin ei julkisella päässyt ...rahaa piti yhtäkkiä löytyä 30 000 euroa..kela ei salli säästämistä kun saastorahat on laskettu kelassa tuloksi joka on leikannut asumistukea joka kuukausi.
Ei kannata säästää tilille, vaan nostat rahaa ja säästät ns sukanvarteen. Se ei ole kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata säästää tilille, vaan nostat rahaa ja säästät ns sukanvarteen. Se ei ole kiellettyä.
Juu mutta sitä rahaa voi käyttää vain harmailla markkinoilla.sita energiaremonttien ei voi maksaa kateisrahasta eikä saa sitä avustusta.jos rahat laittaa pankin kautta niin kela ja poliisi iskee ja takavarikoi rahat..
Koska eihän mulla köyhänä voi olla rahaa niin se on rikoksella hankittu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tt-tuesta saa säästää vaikka monta tonnia tilille, ei niitä tarvii pois käyttää. Se vaan pitää pystyä todistamaan, että ne on säästetty tt-tuesta ja se todisteluhan tapahtuu käytännössä joka kuukausi tukea myönnettäessä kun katsotaan tilitapahtumat läpi.
Tiedän tämän, koska olin korona-aikana pitkään tt-tuella ja siinä sai ihan mukavan potin säästöön kun ei voinut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin hakea kaupasta ruokaa. Baarit ja raflat oli kiinni yms. kulutusmestat.
Ei auta todistaa on toimentulotuesta säästetty.Vaikutaa seravan kuun toimeentulotukeen .Ihan sama kun saat 100 e.lahja rahaa.Vähenetän seravan kun toimentulotuesta. Tili nolille,rahat kotona purkiin ,patjan alle ymm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että sosiaalitukien menee messevöt rahat, kun niistä pystyy säästämään. Itsellä näin keskituloisena menee kaikki, mitään ei jää säästöön.
Uskotko kaiken mitä luet? En usko että uskot.ne tuet on useita kertoja pienemmät mitä eri yleisönosastoissa kirjoitetaan .jos et usko ,niin ota lopputili työstäsi niin näet että tuista ei pysty säästämään.sama muillekin jotka luulevat.eri keskustelupalstoilla on vaaleihin vaikuttamis yritystä ,mielipiteeseen vaikuttamis yritystä etenkin vaalien aikaan .itse olen myös keskituloinen ,mutta tiedän tarkasti mitä ostan ja mitä en osta enkä myöskään tee velkaa,rahaa ei jää tuhlattavaksi koska säästän tiettyyn tarkoitukseen .kumpi on suurempi summa työttömyys etuus vaiko kokoaikatyöstä saatava palkka? Kerron että palkka on paljon suurempi ,mutta hei -ota kuule lopputili niin näet totuuden mutta ota asioista tarkemmin selvää kumminkin koska pettyisit todella pahasti .
Netistä voi mennä kirjautumatta soisaliviraston vai kelan sivut. Lukea mitä toimentulotuki on Helsinki tai rovaniemi kukaudess. Jokainen voi käytää kirjautumatta kelan toimentulotuki laskuria.Näkee onko oiketettu toimeentulotukeen? Turha itkeä jotkut saa tukia miljonia.Itse teet työtä.Käy kelan sivuilla kokeile laskuria,Saisitko sinä.On myös taulukko paljon 1,henkilö saa paljon 3, jne.Katso
Juu, mulla on nyt tilapäisesti syrjässä rahaa.... katsos tapanani on ollut laittaa työmarkkinatuesta osa syrjään, jotta saan asumistuen kanssa rahat sitten vuokranmaksuun. No, tässä käykin nyt niin onnellisesti, että jokin kuukausi vuodessa on sellainen, että seuraava työttömyystuki ehtii tulla ennen kuin olisi taas maksettava vuokraa, joten se edellisestä työttömyystuesta syrjään laitettu onkin sitten käytettävissä johonkin muuhun, yleensä menee kyllä sitten jossain vaiheessa esim. kotivakuutuksen tai sähkölaskun maksuun, nämä kun ovat sellaisia laskuja, jotka tulevat useamman kuukauden välein, mutta pistävät niukan budjetin entistäkin niukemmaksi, joten tuosta syrjään laitetusta ei mitään varsinaista huvittelurahaa jää, vaikka ekstrana nyt onkin. Pitää nimittäin osata varautua....
saa säästää, mutta yleensä se säästetty menee sitten jossain vaiheessa tuiki tarpeelliseen käyttöön.
Nauti sinä siellä, nauti isoista rahoista! Kusipäitten valtakunta!
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa kuinka paljon ilmaa niissä tuissa on. Nyt kunnon leikkaukset kehiin
Vierailija kirjoitti:
Mm. Itselläni oli purukalusto uusittavana ja silmät vaati silmaleikkaukseen joihin ei julkisella päässyt ...rahaa piti yhtäkkiä löytyä 30 000 euroa..kela ei salli säästämistä kun saastorahat on laskettu kelassa tuloksi joka on leikannut asumistukea joka kuukausi.
Mikä ihme silmäleikkaus on noin tarpeellinen jos et julkisella saa?
Taitaa silti riippua vanhempien tuloista?