Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme
Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.
Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?
Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Voisko toimia paremmin lankakauppa a? Itseäni ainakin kiinnostaisi tuo suomenlampaan villakankaasta eikä niinkään myssy.. Osaan itse neuloa myssyni..
On jo kauppoja jotka myyvät suomenlampaan villaa, tsekkaa esim. Kässäpuoti. Ihana liike ja ihana omistaja :).
Vierailija kirjoitti:
En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.
Olisit ottanut eri mallisen pipon sieltä ja sisävuoren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko toimia paremmin lankakauppa a? Itseäni ainakin kiinnostaisi tuo suomenlampaan villakankaasta eikä niinkään myssy.. Osaan itse neuloa myssyni..
Sieltähän voi ostaa myös langat.
No niin voi, ja ne neulepaketitkin on normaalihinnassa heillä tosi kalliita. Kaikenlaisilta kässämessuilta ja markkinatoreilta saa suoraan tuottajilta sitä villalankaa. Suomenlampaasta.
25 € on kallis? ok... Nyt 18 e.
Pelkkä ohje maksaa 15 e! Oikea hinta olisi 2-4 euroa. Ja paketit 45-60 euroa. On kallis. Langan oikea hinta on noin 15-20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin voi, ja ne neulepaketitkin on normaalihinnassa heillä tosi kalliita. Kaikenlaisilta kässämessuilta ja markkinatoreilta saa suoraan tuottajilta sitä villalankaa. Suomenlampaasta.
Pelkkä ohje maksaa 15 e! Oikea hinta olisi 2-4 euroa. Ja paketit 45-60 euroa. On kallis. Langan oikea hinta on noin 15-20 euroa.
No suomenlampaan villaa ei saa 15-20e / 150g mistään... senkin tuottaminen maksaa. Toki osaavana neulojana teen itse piponi, eli siinä mielessä myös pidän pakettia kalliina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos teet heidän mallien mukaan. Tilaat langat ja teet jonkun muun mallisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne nyt mitään oikeaa tuntipalkkaa maksaneet näille eläkeläisille Kyseessähän ei ollut työpaikka vaan virikekerho.
Mummothan jonotti tuonne töihin.
Ei se ollut työpaikka. Sinne nimenomaan otettiin vain eläkeläisiä, ei työttömiä. Harrastus enemmän kuin työ.
No jonottavat tuonne neulomaan pipoja.
Niin? Sillä ei silti ole mitään tekemistä työllisyyden kanssa. Ei ne palkanneet työntekijöitä töihin.
Tietysti myös arveluttavaa se, että Myssyfarmi yritti tehdä rahaa pipoilla, joiden teettäminen oli heille halpaa. Ahneella on .pas...... loppu.
Ei kyllä ole halpaa. Ilmaiseksiko luulet villan ja sen käsittelyn, sähkön, veden, raaka-aineiden, tilojen, kalusteiden, nettisivujen, toimitusten, mummojen yms heille tulevan?
Puhuinkin teettämisestä. Tiedänhän minä itsekin paljon neulovana, että langat ovat kalliita. Kallein osuus minkä tahansa teettämiseen on kuitenkin juuri se työ ( jos maksetaan kaikki siihen kuuluvat sivukulut). Nyt tuskin maksettiin, koska mummojen palkkamenot ovat salaisuus. Tuskin heitä on esim vakuutettu työtapaturman varalta, niin kuin oikeissa firmoissa pitäisi. Eivät neulojat olleet oikeassa työsuhteessa, vaan myivät ehkä pipoja ns alihankkijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.
20 eurolla saat vaan akryylipipon. et muuta.
Ihmetyttää tuo akryylin maininta... joka pv näen tuhansia suomalaisia, joista 90 % pukeutuu pääosin tekokuituvaatteisiin.
Eli lähes kaikki toppatakit, urheilutakit on tekokuitua. Trendivaatteet myös 90...99 %.
Suomi on tekokuidun luvattu maa.
Hinnan takia.
Itse pukeudun aitoon nahkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ylitarjontaa käsitöistä. Eläkeläismummoja on niin valtava määrä. Itsekin olen ostanut monet lapaset, myssyt ja sukat käytännössä pelkkien lankojen hinnalla.
Naapurimummokin tekee kahdet villasukat viikossa, jonnekin nekin pitää laittaa ettei hukkaan mene.
Kyllä niitä tarvitsijoita on. Juuri pari päivää sitten luin jutun mummoista, jotka ovat kutoneet 5000 paria villasukkia ukrainalaissotilaille. Nämäkin mummot varmaan saadaan sukkaprojektiinkin mukaan.
Enhän minä väitäkään ettei käyttäjiä löydy, kyse on siitä ettei niistä makseta oikein mitään. Jokaisella varmaan on suvussakin joku joka lahjaksi näitä antaa.
Ei todellakaan ole kaikilla suvussa.
Tai ne ei vaan anna just sulle lahjaksi 😉
No siis, lähinnä kyse on siitä että eläkeläisiä on nyt valtava määrä ja tuo on heidän ikäisillään hyvin yleinen harrastus. Siksi myydään myyjäisissä pilkkahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne nyt mitään oikeaa tuntipalkkaa maksaneet näille eläkeläisille Kyseessähän ei ollut työpaikka vaan virikekerho.
Mummothan jonotti tuonne töihin.
Ei se ollut työpaikka. Sinne nimenomaan otettiin vain eläkeläisiä, ei työttömiä. Harrastus enemmän kuin työ.
No jonottavat tuonne neulomaan pipoja.
Niin? Sillä ei silti ole mitään tekemistä työllisyyden kanssa. Ei ne palkanneet työntekijöitä töihin.
Tietysti myös arveluttavaa se, että Myssyfarmi yritti tehdä rahaa pipoilla, joiden teettäminen oli heille halpaa. Ahneella on .pas...... loppu.
Ei kyllä ole halpaa. Ilmaiseksiko luulet villan ja sen käsittelyn, sähkön, veden, raaka-aineiden, tilojen, kalusteiden, nettisivujen, toimitusten, mummojen yms heille tulevan?
Puhuinkin teettämisestä. Tiedänhän minä itsekin paljon neulovana, että langat ovat kalliita. Kallein osuus minkä tahansa teettämiseen on kuitenkin juuri se työ ( jos maksetaan kaikki siihen kuuluvat sivukulut). Nyt tuskin maksettiin, koska mummojen palkkamenot ovat salaisuus. Tuskin heitä on esim vakuutettu työtapaturman varalta, niin kuin oikeissa firmoissa pitäisi. Eivät neulojat olleet oikeassa työsuhteessa, vaan myivät ehkä pipoja ns alihankkijoina.
Työtä tehdään toimeksiantosopimuksella ja neulotuista Myssyistä saa urakkapalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ylitarjontaa käsitöistä. Eläkeläismummoja on niin valtava määrä. Itsekin olen ostanut monet lapaset, myssyt ja sukat käytännössä pelkkien lankojen hinnalla.
Naapurimummokin tekee kahdet villasukat viikossa, jonnekin nekin pitää laittaa ettei hukkaan mene.
Kyllä niitä tarvitsijoita on. Juuri pari päivää sitten luin jutun mummoista, jotka ovat kutoneet 5000 paria villasukkia ukrainalaissotilaille. Nämäkin mummot varmaan saadaan sukkaprojektiinkin mukaan.
Enhän minä väitäkään ettei käyttäjiä löydy, kyse on siitä ettei niistä makseta oikein mitään. Jokaisella varmaan on suvussakin joku joka lahjaksi näitä antaa.
No siis, lähinnä kyse on siitä että eläkeläisiä on nyt valtava määrä ja tuo on heidän ikäisillään hyvin yleinen harrastus. Siksi myydään myyjäisissä pilkkahinnalla.
Joo mun isovanhemmat on valitettavasti kuolleet, siksi tilasinkin lapaset, pipon, kaulurin ja sukat tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.
20 eurolla saat vaan akryylipipon. et muuta.
Ihmetyttää tuo akryylin maininta... joka pv näen tuhansia suomalaisia, joista 90 % pukeutuu pääosin tekokuituvaatteisiin.
Eli lähes kaikki toppatakit, urheilutakit on tekokuitua. Trendivaatteet myös 90...99 %.
Suomi on tekokuidun luvattu maa.
Hinnan takia.Itse pukeudun aitoon nahkaan.
Tässä kuitenkin verrataan hintaan kaupan tuotteeseen, joka on materiaaliltaan, työn osuudeltaan ja muilta sivukuluiltaan ihan eri sarjassa. Olisi vähän vastaavaa jos alettaisiin miettiä kaikkea työtä, tavaraa ja palvelua mitä se maksaisi kiinassa tai kiinalaisella työvoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissä sellaisia ei valitettavasti ole. Edes ystävillä tai miehellä. Tiedän monen sellaista kaipaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, joko tuli puserrettua kaikki negatiivinen ulos, vai löytyisikkö vielä jotain soppperreltavaa.
En tiedä. Kerro sinä meille, kun haluat jostain syystä ilkeillä tuntemattomille yksityishenkilöille Vauva-palstalla.
No mutta hyvänen aika, ilkeily on täällä todella yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, lähinnä kyse on siitä että eläkeläisiä on nyt valtava määrä ja tuo on heidän ikäisillään hyvin yleinen harrastus. Siksi myydään myyjäisissä pilkkahinnalla.Joo mun isovanhemmat on valitettavasti kuolleet, siksi tilasinkin lapaset, pipon, kaulurin ja sukat tuolta.
Sitten tilasit. Itse ostan suoraan yhdeltä mummolta, ei huvita maksaa ylimääräistä välikäsille ja mummokin saa paremman hinnan työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, lähinnä kyse on siitä että eläkeläisiä on nyt valtava määrä ja tuo on heidän ikäisillään hyvin yleinen harrastus. Siksi myydään myyjäisissä pilkkahinnalla.Omassa lähipiirissä sellaisia ei valitettavasti ole. Edes ystävillä tai miehellä. Tiedän monen sellaista kaipaavan.
Naapuruston mummojen kanssa vai ystävystyä myös. Itse saan villasukkia eräältä 95-vuotiaalta lahjaksi. Hänellä ei ole omia sukulaisia enää oikein elossakaan. Taitava käsistään edelleen!
Siellähän nuo kaikki täällä kysellyt asiat on heidän netti sivuillaan selitetty, näkyy hinnat, tarina ja tuotteet.
Ostan mielelläni pienyrittäjältä, mutta rumia tai kalliita tuotteita en osta. Myssyfarmin tuotteet ovat omaan silmääni juurikin niitä, siis molempia. Sitten taas kauniista ja hyvin tehdystä voin maksaa paljonkin. Minulla on esim. käsityönä tehty nahkalompakko, koruja laidasta laitaan...mikään ei ole ollut kympin rihkamajuttu, edullisin taisi olla sepän takoma metallikoru.
Väitän, että moni meistä naisista maksaisi mielellään kohtuullisia summia yksilöllisistä asusteista ja koruista. Ahneudella on kuitenkin rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos teet heidän mallien mukaan. Tilaat langat ja teet jonkun muun mallisen.
Ihan törkeä ylihinta. Fazerin neulepaketit samannäköiseen pipoon ilman Myssyfarmin logoa ovat 30 euroa ja sisältävät suklaata lisäksi. Suomenlampaan villa ei moninkertaista materiaalikulua.
Osa tuotteista liian kotikutoisen näköisiä ja oloisia hintaansa nähden. Joulumyyjäisissä ja torilla näkee paljon nätimpiä ja taidokkaammin neulottuja sukkia, lapasia, huiveja yms. Tuen mielummin paikallista käsityötä kuin jotakin nettikauppaa.
Tuoltahan saa pipoon myös sen sisävuoren jos joku pipomalli ei ole tarpeeksi lämmin. Noissa malleissakin on eroja miten tiuhaan neulottu.