Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme

Vierailija
13.03.2023 |

Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.

Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?

Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.

Kommentit (600)

Vierailija
581/600 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän ne on sitten tosiaan menossa konkkaan. Ja en ihmettele. Olen ostanut heiltä hupun, pannan ja pipon vuosia sitten. Ei ole mitään järkeä ostaa joka vuosi uusia, kun aiemmin ostetut ovat vielä hyvässä kunnossa. Ja hinnat tosiaan, poskettoman kalliita nykykuluttajalle

Eivät mene konkurssiin vaan lopettavat. Iso ero eli eivät ole velkaisia. Ajavat toiminnan alas.

Omavaraisuus n - 200% eli velkaa on,varmaankin maatilan varoja.

Selvä. Luin artikkelin ja jos konkurssi niin ei silloin puhuta lopettamisesta.  Moni yrittäjä vaan lopettaa ilman konkurssia.

Vierailija
582/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovatkin harrastajien omalla kustannuksella tekemiä. Suomessa sukkalanka on todella halpaa, kirjoneulesukkiin langat maksaa noin 10€. Siihen päälle tekijä ottaa siis 15€ siitä, että käy ostamassa ja valikoi sopivat langat, suunnittelee tai kopioi toisen tekemän mallin, tekee asiakkaan toiveiden ja mittojen mukaan istuvat sukat. Pelkkä neulominen kestää ehkä 10-20 tuntia kuvion vaikeudesta riippuen. Mallien suunnittelu ja kirjoneuleen tekeminen vaativat myös osaamista, joka syntyy vuosien harjoittelun myötä. Ei siinä ole taloudellisesti mitään muuta järkeä, kuin että tekijä saa vähän rahaa ostaa ehkä jotain vähän parempaa lankaa, jolla on mukavampi neuloa seuraava työ itselle. 

Kalliin langan käyttäminen on tässä Myssyfarmin mallissa ongelma, koska lähinnä käsityöihminen ymmärtää eron laadukkaan ja vähemmän laadukkaan materiaalin välillä. Käsityön harrastajilla ei taas ole välttämättä rahaa luksuslankoohin, koska lankaa kuluu niin paljon, eikä sukista makseta oikeastaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kallista myssyä, piritorilta puolet halvempaa.

Vierailija
584/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo muhkupipot ja -asusteet paksulla langalla on vain rumia. Toki oikeastaan ainoita tuotteita neuloen, joissa on jotain kannattavuutta nykyarvostuksella.

Parasta on itse neulottu villapipo (ja kaikki muu itse tehty). Saa juuri sellaisen kuin haluaa. Hintaakin tulee vain noin kymmenen euroa tai jopa alle.

Mä en saa itse tekemällä sellaista kun haluan, ikinä se kötöstys ei muistuta mallikuvaa :)

Joo, ei pipo ole niin helppo tehdä kuin luulisi :) oon yrittänyt opetella. Mulla on kiharat hiukset, jotka pörrötti ihan mahdottomasti akryylipipoissa. Silkkimohairista tai villasta tehty pipo hellii myös hiuksia ja tuntuu mukavalta ihoa vasten.

Vierailija
585/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Viidellä eurolla et takuulla saa villapipoa, ehkä jotakin akryylia alelaarista. Jo kunnon villalangat maksaa enemmän kuin sen viitosen. Jos lämpimyydestä puhutaan, ohutkin villa on aina lämpimämpi kuin akryyli.

Vierailija
586/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä kutoa pipo itselle

Myyntimiehet kantaa mainospipoja selkä vääränä meidän firmaan kun yrittävät myydä jotain. Kymmenkunta pipoa vuodessa saa ihan ilmaiseksi, ja kesällä lippalakkeja ja paitoja.

Ai, pidätkö niitä firmojen mainoskamoja julkisilla paikoilla? Meillä pidetään automyyjän Audi-lippistä korkeintaan mökillä puutöissä. Jos jokin mainosjuttu on päällä, sen pitää tietysti olla oman firman ja liittyä jotenkin asiaan, siis jos olet vaikka messuilla firman edustajana. Eikä ryyppöreissulla firman logoja päälle.

Vierailija
587/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut ennenkin ja sanon taas: ala-astelainen väkertää parempia. En voi ymmärtää miksi noista kukaan maksaisi hirveää hintaa, tunnissa tekisi itse samanlaisen kötöstyksen. Ihan hauska brändi toki, mutta omituista maassa jossa jokainen oppii koulussa neulomaan vähintään samalla tasolla. Ja tietysti, tyhmä on se joka maksaa.

Yleensä ihmiset, jotka eivät itse jaksa neuloa ovat niitä, jotka kuvittelevat tekevänsä pipon tunnissa 😅

Vierailija
588/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovatkin harrastajien omalla kustannuksella tekemiä. Suomessa sukkalanka on todella halpaa, kirjoneulesukkiin langat maksaa noin 10€. Siihen päälle tekijä ottaa siis 15€ siitä, että käy ostamassa ja valikoi sopivat langat, suunnittelee tai kopioi toisen tekemän mallin, tekee asiakkaan toiveiden ja mittojen mukaan istuvat sukat. Pelkkä neulominen kestää ehkä 10-20 tuntia kuvion vaikeudesta riippuen. Mallien suunnittelu ja kirjoneuleen tekeminen vaativat myös osaamista, joka syntyy vuosien harjoittelun myötä. Ei siinä ole taloudellisesti mitään muuta järkeä, kuin että tekijä saa vähän rahaa ostaa ehkä jotain vähän parempaa lankaa, jolla on mukavampi neuloa seuraava työ itselle. 

Kalliin langan käyttäminen on tässä Myssyfarmin mallissa ongelma, koska lähinnä käsityöihminen ymmärtää eron laadukkaan ja vähemmän laadukkaan materiaalin välillä. Käsityön harrastajilla ei taas ole välttämättä rahaa luksuslankoohin, koska

Tarkoitin niitä 25€ kirjoneulesukkia, joita saa kuulema omien toiveiden mukaan tehtynä.

Vierailija
589/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut ennenkin ja sanon taas: ala-astelainen väkertää parempia. En voi ymmärtää miksi noista kukaan maksaisi hirveää hintaa, tunnissa tekisi itse samanlaisen kötöstyksen. Ihan hauska brändi toki, mutta omituista maassa jossa jokainen oppii koulussa neulomaan vähintään samalla tasolla. Ja tietysti, tyhmä on se joka maksaa.

Yleensä ihmiset, jotka eivät itse jaksa neuloa ovat niitä, jotka kuvittelevat tekevänsä pipon tunnissa 😅

Mä otin taannoin Myssyfarmin pipoista innostuneena kutimet käteen ja tein pipon yhdessä illassa. Olisiko ollut 4h tms. Ostin hyvää, paksua Novitan lankaa ja tuli hieno pipo. 

Vierailija
590/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi. Laadukkaita ja kauniita tuotteita. Ja ihan vinkkinä noille hinnasta kinuaville, jos nämä maksaisi sen 10-20€ ei siitä jäisi yritykselle käteen yhtään mitään. Pelkkä lanka jo maksaa enemmän saati tekijän saama palkka.

Vierailija
591/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Minut karkoitti vaikuttajien, kuten Aamukahvilla Henriikan käyttö Myssyfarmin tuotteita käyttävänä mainoskasvona. Jos mulla olisi oma firma, harkitsisin tosi tarkkaan näiden vaikuttajien käyttöä, osa varmasti tykkää, mutta sille toiselle puolelle homma on ehdoton ei. Myssyfarmin idea oli kuitenkin ihana ja on sääli ettei kauppa kannata.

Vierailija
592/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin taannoin Myssyfarmin pipoista innostuneena kutimet käteen ja tein pipon yhdessä illassa. Olisiko ollut 4h tms. Ostin hyvää, paksua Novitan lankaa ja tuli hieno pipo. 

No, voin tunnustaa itsekin tehneeni samanlaisia pipoja kuin Myssyfarmilla on ja niitä uudempia pörröisiä eli  karstattujakin villalangoista toki.

Vierailija
593/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tehdään koneellisesti.

Vierailija
594/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, todella harmi, että taas yksi suomalainen firma joutuu lopettamaan. Uskon, että kulurakenne on kestämätön tällä mallilla, ja pipot on kausituote.

Yrittämisen kustannukset veroineen on Suomessa tosi kovat. Vaikka yrittäjälle jää normaalisti myyntihinnasta ehkä noin parikymmentä prossaa, näillä on ollut erityisen vaikea saada tuotteilla katetta, josta kertoo se että miljoonan liikevaihdollakin tulee tappiota. Käsityöyrittäjät ei pysy hengissä tuotteitaan myymällä, saati sitten tällainen käsityötä alihankintana teettävä yrittäjä. 

Jos miettii tuotteen hinnasta alvin 25,5, mummon pipomaksun, kalliit laatuvillat, eläkemaksut, sairausvakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu, muut pakolliset vakuutukset, muut kiinteät ja muuttuvat kulut. Paljon saivat silti pipoja maailmalle ja siitä taputukset. 

Vierailija
595/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen meillä on Suomessa vähemmän työtä. Hullu on se joka täällä yrittää. 

Kannattaa ostaa pipot pimeästi suoraan mummoilta. 

Vierailija
596/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli firma muutaman vuoden, enkä pystynyt pistämään mitään eläkemaksuihin koska meillä oli kova talolaina ja mun tulot oli epäsäännöllisiä. Vaikken mitään materiaalia myymääni tuotteeseen tarvinnutkaan, niin silti oli koko ajan vain nenä hippasen verran pinnan yllä. Kas kun firmasta piti maksaa myös veroja silloinkin, kun tuloa ei ollut lähes lainkaan. Verottajan kanssa ei voinut neuvotella summasta.

Kun myimme sen talon pk-seudulta, saimme sen verran voittoa että pystyimme ostamaan talon maalta velatta. Mutta en enää jaksanut sitä oman firman stressiä, olin ihan loppu. Voimat meni muuttoon ja remppaan.

En kyllä ihan helposti suosittele kelleen oman firman pystyttämistä näillä nykypäivän ehdoilla.

Vierailija
597/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkurssiin ajautuneet:

Myssyfarmi

Plantagen

Asko

Sotka

Himos resort

Lakea asunto oy

RTV

Sikla

Makia

HIFK

Jukkatalo oy 

Sinuhe

Vierailija
598/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkurssiin ajautuneet:

Myssyfarmi

Plantagen

Asko

Sotka

Himos resort

Lakea asunto oy

RTV

Sikla

Makia

HIFK

Jukkatalo oy 

Sinuhe

Synkkä lista. Vain tammi-helmikuussa on kaatunut useampi sata firmaa. Yrittämisen kulut vain on liian suuret Suomessa ja ostovoima olematon. Pipojakaan ei tarvitse montaa, ja yksi hyvä kestää vuosikausia,

Jos haluatte että duunit säilyy, ostakaa suomalaista kun voitte. 

Vierailija
599/600 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myssy ei mennyt konkkaan. Lopettaa kannattamattomana. 

Vierailija
600/600 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä liikeidea alunperin, mutta rajallinen on se pipojen määrä jonka ihminen niitä ostaa. 
Usein menestys perustuu kanta-asiakkuuteen ja palaaviin asiakkaisiin, mutta vaikka tuotteet on erinomaisia, pipoja ei vaan tarvitse määräänsä enempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme